• Anonym (pust)

+15 kg sedan medicineringens början

Ok, jag var inte smal från början, och viktnedgången innan berodde på sjukdomen, men ändå!!!! Jag börjar få tillbaka besvären/obehagen jag hade när jag vägde som mest, även om jag inte är där riktigt än.

Jag försöker göra något annorlunda, äta annorlunda, röra mig annorlunda, träna annorlunda, men även om jag lyckas i perioder så går vikten bara uppåt, och jag känner att jag inte orkar försöka och så trillar jag i mina mindre bra vanor igen. De vanor som jag först var viktstabil med i 10 år och sedan gick ner i vikt med. 

Men imorgon är det måndag. Då blir det väl nya tag. Kolhydrater under 100 styrketräningsprogram. 

Någon mer som har varit viktstabil länge,började gå ner i vikt, fick medicin och sedan gikc upp igen utan att ha förändrat något i maten eller träningen?

• Svar på tråden +15 kg sedan medicineringens början
  • Anonym (Bipolär)

Är du säker på att du inte ätit mer? Mina mediciner är lömska och ökar aptiten på ett väldigt naturtroget sätt. Äter man lite större mål varje dag så smyger vikten sig lätt på.
    Få eller inga mediciner påverkar ämnesmsättnibgen så mycket att man ökar 15kg i vikt. Däremot kan det vara trögare att tappa kilon. 

Är det inte aptiten så kan du ha samlat på dig vätska och bli hjälpt av vätskedrivande.

• Anonym (sara)

Inte riktigt samma sak, men jag gick upp ca 15 kg pga en sjukdom under 1-2 års tid. Jättejobbigt!

Nu har jag räknat kalorier (tränat har jag alltid gjort, så det är ingen skillnad) i cirka 6 månader och gått ner 12 kg. 

Det finns inga genvägar utan det gäller att hitta en nivå som man kan leva med i resten av sitt liv. Och inga undantag på helgerna eller liknande, det fördröjer bara resultaten och så ger man upp. Bestäm dig för t ex 1500 kcal om dagen och håll dig till det oavsett vad. Då kommer du se resultat. 

• Anonym (pust)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-07-07 12:13:40 följande:

Är du säker på att du inte ätit mer? Mina mediciner är lömska och ökar aptiten på ett väldigt naturtroget sätt. Äter man lite större mål varje dag så smyger vikten sig lätt på.
    Få eller inga mediciner påverkar ämnesmsättnibgen så mycket att man ökar 15kg i vikt. Däremot kan det vara trögare att tappa kilon. 

Är det inte aptiten så kan du ha samlat på dig vätska och bli hjälpt av vätskedrivande.

Jag försöker hålla koll med en kaloriräknare. Jag brukar landa mellan 1400 och 1600. Jag har ingen vidare apitit, faktiskt.
  • Anonym (pust)
    Anonym (sara) skrev 2025-07-07 13:04:59 följande:

Inte riktigt samma sak, men jag gick upp ca 15 kg pga en sjukdom under 1-2 års tid. Jättejobbigt!

Nu har jag räknat kalorier (tränat har jag alltid gjort, så det är ingen skillnad) i cirka 6 månader och gått ner 12 kg. 

Det finns inga genvägar utan det gäller att hitta en nivå som man kan leva med i resten av sitt liv. Och inga undantag på helgerna eller liknande, det fördröjer bara resultaten och så ger man upp. Bestäm dig för t ex 1500 kcal om dagen och håll dig till det oavsett vad. Då kommer du se resultat. 

Bara det att jag inte ser några andra resultat än viktuppgång.
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (pust) skrev 2025-07-07 14:18:27 följande:
    Jag försöker hålla koll med en kaloriräknare. Jag brukar landa mellan 1400 och 1600. Jag har ingen vidare apitit, faktiskt.
    Märkligt att du gått upp då. Kan det vara värska?
  • Anonym (pust)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-07-07 16:23:51 följande:
    Märkligt att du gått upp då. Kan det vara värska?
    Kanske, men jag tror inte min medicin har det som biverkning.
  • Anonym (pust)

Idag har jag ätit:
    300 g kycklingben & vingar, benvujten inräknad.
    2 msk kall beasås
    50 g gurka
    20 g stekta champinjoner
    30 g rödlök

3 chokladdragerade mandlar

150 g köttfärsröra (köttfärs, bacon, grädde, kryddor)
    30 g rödlök
    50 g zucchini
    50 g blomkål

Jag har också
    gått 7000 steg
    gort 30 pushups mot vägg
    30 armsvingar
    30 axelrotationer med 3kg hantlar
    30 bakåtsvingar med samma hantlar
    30 "lyfta pinnen"
    30 acelsträck 
    30 bröstexpansion

De där övningarna heter nog inte så på svenska, de är dåligt överstta.

• Anonym (sara)
    Anonym (pust) skrev 2025-07-07 21:19:48 följande:

Idag har jag ätit:
    300 g kycklingben & vingar, benvujten inräknad.
    2 msk kall beasås
    50 g gurka
    20 g stekta champinjoner
    30 g rödlök

3 chokladdragerade mandlar

150 g köttfärsröra (köttfärs, bacon, grädde, kryddor)
    30 g rödlök
    50 g zucchini
    50 g blomkål

Jag har också
    gått 7000 steg
    gort 30 pushups mot vägg
    30 armsvingar
    30 axelrotationer med 3kg hantlar
    30 bakåtsvingar med samma hantlar
    30 "lyfta pinnen"
    30 acelsträck 
    30 bröstexpansion

De där övningarna heter nog inte så på svenska, de är dåligt överstta.

En dag är bara en dag, det är nog bra att räkna varje liten munsbit som du äter och dricker i ca en månad innan du kan se vartåt trenden går.

Träningen kan du räkna bort helt, för den har i princip noll effekt på vikten. Men är bra ändå för hälsan. 
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (pust) skrev 2025-07-07 21:09:31 följande:
    Kanske, men jag tror inte min medicin har det som biverkning.
    Vad är det för medicin? Kolla vad den har för biverkningar, alltså vad som skapar extrakilona. Brukar stå mer i fass för vårdpersonal
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (sara) skrev 2025-07-08 09:36:50 följande:
    En dag är bara en dag, det är nog bra att räkna varje liten munsbit som du äter och dricker i ca en månad innan du kan se vartåt trenden går.

Träningen kan du räkna bort helt, för den har i princip noll effekt på vikten. Men är bra ändå för hälsan. 
    Håller med! Jag räknade inte mjölk och upptäckte att det bler rätt mycket på en dag med mjölk i kaffet, ett glas på kvällen mm. Mjölk ökar min aprit
  • Lynx123

Det du beskrev är ca 1500kcal, förutsatt att du inte stekt i fett, ätit skinnet på kycklingen eller druckit extra kalorier.

Det är en ganska bra mängd för en genomsnittlig kvinna som vill gå ner lite i vikt.

Träningen går helt bort i viktsammanhang här men är jättebra för din kropp i allmänhet.

Vill du berätta lite mer, tex hur lång du är, man eller kvinna, mkt stillasittande eller aktiv etc?

• Anonym (pust)
    Anonym (sara) skrev 2025-07-08 09:36:50 följande:

Ja, det var bara en dag. Men jag har hållit på i månader. 
  • Anonym (pust)
    Lynx123 skrev 2025-07-08 10:02:18 följande:

Det du beskrev är ca 1500kcal, förutsatt att du inte stekt i fett, ätit skinnet på kycklingen eller druckit extra kalorier.

Det är en ganska bra mängd för en genomsnittlig kvinna som vill gå ner lite i vikt.

Träningen går helt bort i viktsammanhang här men är jättebra för din kropp i allmänhet.

Vill du berätta lite mer, tex hur lång du är, man eller kvinna, mkt stillasittande eller aktiv etc?

Jag äter skinnet, men stekte inget i fett eller drack några kalorier igår. Jag skriver alltid upp sånt. 

Träningen är inte medräknad I viktnedgången så. Ex i min app så är träning/rörelse "nollad" dvs jag har ställt in att jag är totalt stillasittande och den inte ökar kalorimålet när jag loggar träningen. 

Drömmen är att halvera min vikt men jag tror inte detr realistiskt, så lite har jag inte vägt sen jag var 10-12. Gå ner till tvåsiffrigt får räcka till att börja med, men det vägde jag inte för 15 kg sen heller. 
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (pust) skrev 2025-07-08 12:03:11 följande:
    Jag äter skinnet, men stekte inget i fett eller drack några kalorier igår. Jag skriver alltid upp sånt. 

Träningen är inte medräknad I viktnedgången så. Ex i min app så är träning/rörelse "nollad" dvs jag har ställt in att jag är totalt stillasittande och den inte ökar kalorimålet när jag loggar träningen. 

Drömmen är att halvera min vikt men jag tror inte detr realistiskt, så lite har jag inte vägt sen jag var 10-12. Gå ner till tvåsiffrigt får räcka till att börja med, men det vägde jag inte för 15 kg sen heller. 
    Det är något som inte stämmer. Du kan inte väga över tvåsiffrigt OCH öka i vikt på den kosten. Har du fuskdagar? Har du koll på din sköldkörtel? Känns det som att du bär på vätska?
  • Anonym (pust)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-07-08 13:14:49 följande:
    Det är något som inte stämmer. Du kan inte väga över tvåsiffrigt OCH öka i vikt på den kosten. Har du fuskdagar? Har du koll på din sköldkörtel? Känns det som att du bär på vätska?
    Jag har inga fuskdagar. Även om jag ibland äter efterrätt eller tar en fika så är det alltid inräknat i kalorimålet. CICO, eller hur?

Jag har sagt detsamma i flera år, något stämmer inte, men jag får inget gehör. Sist jag tog upp det med en läkare som bara himlade hon med ögonen, som om hon tänkte "jaha, här är en till fetknopp som vill skylla vin vikt på sjukdom istället för att sluta slafsa i sig massa godis framför tvn."

Jag har redan innan svårt för att be om hjälp, varje gång jag gör det har det redan gått för långt, och bemötandet jag ofta får hjälper inte. Så jag släppte det. Igen.

Jag vet inte hur det känns att bära på vätska vs att bära på fett, så det har jag ingen aning om.
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (pust) skrev 2025-07-08 14:41:50 följande:
    Jag har inga fuskdagar. Även om jag ibland äter efterrätt eller tar en fika så är det alltid inräknat i kalorimålet. CICO, eller hur?

Jag har sagt detsamma i flera år, något stämmer inte, men jag får inget gehör. Sist jag tog upp det med en läkare som bara himlade hon med ögonen, som om hon tänkte "jaha, här är en till fetknopp som vill skylla vin vikt på sjukdom istället för att sluta slafsa i sig massa godis framför tvn."

Jag har redan innan svårt för att be om hjälp, varje gång jag gör det har det redan gått för långt, och bemötandet jag ofta får hjälper inte. Så jag släppte det. Igen.

Jag vet inte hur det känns att bära på vätska vs att bära på fett, så det har jag ingen aning om.
    Väldigt konstigt att vården inte reagerar! Men som du säger tror de säkert att du äter mer än du säger då det är vanligaste orsaken. Men eftersom du vet att du inte gör det så bör du ta det på allvar.

Så här säger ai om att samla på sig vätska: 

Trycktest:
    Om du trycker fingret mot huden på ett ben eller en fot och det bildas en grop som inte försvinner direkt, kan det vara ett tecken på ödem. 

Vätskelista:
    Att föra en vätskelista kan hjälpa dig att få koll på ditt vätskeintag och se om det matchar med din urinproduktion och eventuella symtom, enligt Nationellt kompetenscentrum anhöriga. 

När ska man söka vård? 
    Om du upplever följande symtom bör du kontakta sjukvården: 

Svårigheter att andas 

Snabba puls och förvirring 

Svullnad som är smärtsam eller påverkar funktionen i en kroppsdel 

Snabb viktuppgång och/eller svullnad som inte går över 

Smärta eller obehag i magen

Svar på tråden +15 kg sedan medicineringens början