• Anonym (Genuint undrande)

Män och kvinnor som inte "får ligga".

Jag slås av hur många som förefaller se på sex som något som inte har med relationer att göra, dvs i princip ser på sex som en "tjänst" snarare än som en aspekt av en levande relation med en annan människa. 

De flesta människor - som har en relation  med någon annan och då vanligen "får ligga"  - inser att kvaliteten på relationen är det som är helt avgörande för om sex blir en resultat av den ständigt pågående kommunikationen.

Relationer är dynamiska: Ibland har man en tät kontakt där man med respekt och nyfikenhet relaterar till varandra och skapar ett lustfyllt sammanhang där sex kan bli resultatet. 

Hur kan man inte inse att det är kommunikationen som har betydelse? Är det svårt att förstå att ens eget beteende och attityd till den man vill "ha sex med"  har betydelse för om den andra personen ska utveckla lust? Eller hoppas man på att det inte ska spela någon roll?

Vad gör du för att skapa en lustfylld kommunikation?

• Svar på tråden Män och kvinnor som inte "får ligga".
  • Anonym (Rigori)
    Anonym (Rickard) skrev 2025-07-07 18:53:04 följande:

Även jag som man, vet att detta problem med att "få ligga" är betydligt större hos män. Dom kvinnor som "inte får ligga" där är det i största majoritet frivilliga val från deras sida. Sex är heller inte lika viktigt för kvinnor som för män.

Detta ser man bl.a genom att kvinnor hanterar ensamhet mycket bättre än män. Även om det såklart även förekommer kk's  och ons för denna grupp. Men vi män är helt enkelt kåtare och mer sexuellt drivna. 

Det där gäller bara svaga män vilket också kvinnan känner av och blir mindre intresserad. 

Sedan som man måste man vara så vuxen att man inte går runt och trånar efter sex. Man ska aldrig låta kvinnan ta makten genom sex. Detta är många mäns akilleshäl. De börjar vara till lags i hopp om att få sex. Nej, nej och nej. Låt aldrig en kvinna göra dig svagare.
  • Anonym (Anja)

Håller med dig, det är det som händer mellan ytterdörren och sovrummet som avgör ifall jag ska känna lust och vilja ligga.
    Förspel för mig börjar med att jag blir tillfredsställd i min hjärna först, resten kommer sedan av sig själv. 

Att tro att man får något per automatik bara för att man är ett par går fett bort för mig.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Genuint undrande) skrev 2025-07-07 15:44:32 följande:
    Män och kvinnor som inte "får ligga".

Jag slås av hur många som förefaller se på sex som något som inte har med relationer att göra, dvs i princip ser på sex som en "tjänst" snarare än som en aspekt av en levande relation med en annan människa. 

De flesta människor - som har en relation  med någon annan och då vanligen "får ligga"  - inser att kvaliteten på relationen är det som är helt avgörande för om sex blir en resultat av den ständigt pågående kommunikationen.

Relationer är dynamiska: Ibland har man en tät kontakt där man med respekt och nyfikenhet relaterar till varandra och skapar ett lustfyllt sammanhang där sex kan bli resultatet. 

Hur kan man inte inse att det är kommunikationen som har betydelse? Är det svårt att förstå att ens eget beteende och attityd till den man vill "ha sex med"  har betydelse för om den andra personen ska utveckla lust? Eller hoppas man på att det inte ska spela någon roll?

Vad gör du för att skapa en lustfylld kommunikation?

Samma här, bra beskrivet. Alltid lika förvånande för mig detta. Som något frikopplat från resten av relationen. Sex är för mig en följd av att man starkt dras mentalt och fysiskt till en annan person. Det är något man tillsammans inte kan låta bli. 

Vad jag gör - jag ser till att vara mentalt nära min partner och kommunicerar vad jag känner.
  • Jimmy75
    Anonym (Mini) skrev 2025-07-07 19:41:48 följande:
    Samma här, bra beskrivet. Alltid lika förvånande för mig detta. Som något frikopplat från resten av relationen. Sex är för mig en följd av att man starkt dras mentalt och fysiskt till en annan person. Det är något man tillsammans inte kan låta bli. 

Vad jag gör - jag ser till att vara mentalt nära min partner och kommunicerar vad jag känner.
    Alltså man undrar ju hur det här kan få en tumme ner? Iallafall tycker jag det är konstigt.
  • Anonym (Mini)
    Jimmy75 skrev 2025-07-07 20:07:58 följande:
    Alltså man undrar ju hur det här kan få en tumme ner? Iallafall tycker jag det är konstigt.
    Ja :) Fast jag tror att det beror på vad jag skrivit tidigare, då hänger det med. Eller så nån som vill se sex som en service man utför som att plocka ur en diskmaskin. Inget under solen förvånar mig längre, nästan.
  • Jimmy75
    Anonym (Mini) skrev 2025-07-07 21:21:16 följande:
    Ja :) Fast jag tror att det beror på vad jag skrivit tidigare, då hänger det med. Eller så nån som vill se sex som en service man utför som att plocka ur en diskmaskin. Inget under solen förvånar mig längre, nästan.
    Men jag fattar ändå inte beteendet....då VILL man ju må dåligt. Om allt man gör går ut på att klaga och se negativt på saker så blir ju livet så också. Det är det som stör mig mest av allt här inne. Jag fattar att saker kan ha hänt som är rent ut sagt för j**liga, men är det inte tillräckligt illa då? Måste man verkligen hålla kvar vid eländet genom att sprida en massa dålig energi? Då är man ju fast i det fängelset mycket längre än nödvändigt och det är dessutom man själv som låst in sig där.
  • Jimmy75
    Anonym (Mini) skrev 2025-07-07 21:21:16 följande:
    Vad har du skrivit tidigare som varit så illa då? Jag hittar inget i den här tråden så jag antar att det är i andra trådar då?
  • Anonym (Mini)
    Jimmy75 skrev 2025-07-07 21:38:06 följande:
    Men jag fattar ändå inte beteendet....då VILL man ju må dåligt. Om allt man gör går ut på att klaga och se negativt på saker så blir ju livet så också. Det är det som stör mig mest av allt här inne. Jag fattar att saker kan ha hänt som är rent ut sagt för j**liga, men är det inte tillräckligt illa då? Måste man verkligen hålla kvar vid eländet genom att sprida en massa dålig energi? Då är man ju fast i det fängelset mycket längre än nödvändigt och det är dessutom man själv som låst in sig där.
    Jo, det blir ju en sorts negativ riktning man väljer åt sig själv och man ser även till att försöka dumpa av det på andra även om det bara är på ett anonymt forum. Världen blir liksom inte en bättre plats för att dålig energi sprids. Och även att dom som väljer att ogilla ser dom saker dom fokuserar sitt sinne på i livet i övrigt. Verkligen ett fängelse.

FL har sina poänger men jag undrar vad den här anonyma möjligheten till hat gör med människor.
  • Anonym (Mini)
    Jimmy75 skrev 2025-07-07 21:40:00 följande:
    Vad har du skrivit tidigare som varit så illa då? Jag hittar inget i den här tråden så jag antar att det är i andra trådar då?
    Jag har skrivit en hel del när det kommer åsikter om hur dåliga kvinnor är på olika sätt. Det gillas inte kan jag meddela men jag tycker det är viktigt att inte låta unkna åsikter stå oemotsagda. Så det kan nog vara så att det kommer nedåttummar per automatik från vissa forumgastar men det är ju en sorts fint betyg på ett sätt tycker jag :)
  • Jimmy75
    Anonym (Mini) skrev 2025-07-08 00:05:25 följande:
    Jag har skrivit en hel del när det kommer åsikter om hur dåliga kvinnor är på olika sätt. Det gillas inte kan jag meddela men jag tycker det är viktigt att inte låta unkna åsikter stå oemotsagda. Så det kan nog vara så att det kommer nedåttummar per automatik från vissa forumgastar men det är ju en sorts fint betyg på ett sätt tycker jag :)
    Ok, så kan det ju vara...men vilket engagemang att följa dig bara för att göra så då. Själv har jag inte läst något annat än vad du skrivit här så jag kan inte kommentera det.
  • Anonym (Machiavelli)

Jag vet att det kan låta strategiskt och manipulativt men det gör inte resonemanget mindre logiskt:

Alla människor har olika egenskaper, prestations- och kompetensarenor, där de anser sig vara duktiga och bra personer. En nyckel till att vinna deras intresse är att se och uppskatta dem för dessa områden.

Beröm trotjänaren på jobbet som alltid sitter för länge för hans lojalitet och snällhet. Berätta vänligt för honom att det är dags att gå hem nu, "godkänn" det hans pliktkänsla inte godkänner.
    Beröm den händige för hans kreativitet och driv och låt honom berätta om sina projekt och visioner.
    Beröm den spretiga ADHD-kvinnan för hennes kvicka repliker, mångsidiga erfarenhet och öppna tänkande.

Människor dras till en person som kan se dem som de vill vara och uppskatta deras medfödda eller upparbetade styrkor. Bekräfta och stärk deras bästa jag så kommer du i sämsta fall att få en vänskaplig relation, och i bästa fall skapa attraktion.

Beteendeförstärkning är ganska basic egentligen men ändå är många människor så dåliga på det. Trots att ord inte kostar dem någonting.

• Anonym (anonym)
    Tecum skrev 2025-07-07 18:57:15 följande:
    Varför har du fått för dig att de är omedvetna om detta? Tvärtom vet alla de att kommunikation är viktigt, däremot har de svårt att vet hur, och vad man ska säga. När självförtroendet sviktar och osäkerheten växer är det svårt att få fram det man vill säga. Och tyvärr får många negativa vibbar om motparten är osäker, så det är lika mycket deras fel att det inte funkar. Deras kommunikation brister också.

Självhjälpsböcker har som syfte att hjälpa EN person med en sak, nämligen författaren att tjäna pengar! Så de ska man akta sig för. Sök hellre proffshjälp, men det känns som ett övermäktigt steg för många.

Et större problem är den grupp som absolut inte VILL kommunicera, och det är den i relationen som tappar lusten till sex (med partnern). Att kunna men inte vilja är mycket svårare att hantera än motsatsen. Den som lider av sexbristen stångar sig blodig för att få igång en kommunikation om problemet men möts av en tydlig ovilja att ens nämna saken. Tyvärr vanligt!
    Nej, tyvärr är inte alla medvetna om detta. Jag har läst flera trådar där ensamma män som inte får sex skyller detta på kräsna kvinnor som bara vill ha långa, supersnygga män, fast det är uppenbart att sexbristen beror på brister i attityd och social förmåga.

När det gäller personer som tappat lusten i förhållanden håller jag dock med om att många om dem är ovilliga att diskutera problemet. Där tycker jag att ts har rätt i att kommunikation är jätteviktigt för att ha en chans att lösa problemet, och det är lika mycket bådas ansvar.
  • Anonym (Mini)
    Jimmy75 skrev 2025-07-08 00:13:19 följande:
    Ok, så kan det ju vara...men vilket engagemang att följa dig bara för att göra så då. Själv har jag inte läst något annat än vad du skrivit här så jag kan inte kommentera det.
    Ja, jag tänkte på det med. Oavsett så det är oviktigt för mig men man ser det hända i den här lilla ankdammen.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Genuint undrande) skrev 2025-07-07 18:40:28 följande:
    Lägger inte skulden på någon. Oavsett orsak så behöver man kommunicera om det. Om den andra inte vill eller kan så kanske förhållandet är på väg att dö. Och då är det skälet till att man inte kan mötas i sex.
    Är man gift och har barn finns det fler värden än sex. Man kan lida av sexbristen men vilja hålla ihop familjen ändå. Tror att det är så det ofta ser ut i sexlösa relationer. Och den som inte får sex har nog oftast försökt på många olika sätt. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Rickard) skrev 2025-07-07 18:53:04 följande:

Även jag som man, vet att detta problem med att "få ligga" är betydligt större hos män. Dom kvinnor som "inte får ligga" där är det i största majoritet frivilliga val från deras sida. Sex är heller inte lika viktigt för kvinnor som för män.

Detta ser man bl.a genom att kvinnor hanterar ensamhet mycket bättre än män. Även om det såklart även förekommer kk's  och ons för denna grupp. Men vi män är helt enkelt kåtare och mer sexuellt drivna. 

Dessutom är det inte alls ovanligt att man ger upp dejtande helt och romantiska relationer ju äldre man blir. Redan runt 40, brukar detta uppstå för en del. Kan handla om allt från folk som skiljt sig, till trauma som följt med en ens hela liv, där man insett att det inte funkar längre. Eller att man bara tröttnat.

Jag skulle personligen inte heller "tvinga mig" in i relationer bara för att. Livet är alldeles för kort för det. Man får nog acceptera att kärlek och relationer faktiskt inte är allt, I livet för en del människor. Man kan leva ett precis lika lyckligt liv utan. Allt handlar om vad man själv vill med sitt liv och vad som får en att må bra. För många så tappar relationer den känslan och man hittar annat i livet helt enkelt.

Däremot har du rätt i att kommunikation är viktigt. Men för att det ska fungera till börja med. Måste båda parterna vilja det.

Att kvinnor som lever utan sex gör det frivilligt tror jag är en sanning med modifikation. Snarare tror jag att kvinnor generellt är mindre benägna än män att ha sex med i stort sett vem som helst som erbjuder sig. Det innebär inte att de bara vill ligga med snyggingar, men däremot vill de i regel känna någon slags attraktion. För många män, i alla fall här på FL, verkar det vara tillräckligt att kvinnan inte är väldigt ful för att de ska kunna tänka sig att ha sex med henne.
  • Anonym (Genuint undrande)

Det verkar behövas ett större fokus på sex SOM en form av kommunikation. Det  är viktigt att ha bra kommunikation i en långvarig relation så klart, vilket ju alla egentligen vet men inte lever upp till av olika skäl: man kanske är emotionellt omogen och lat! En annan orsak till dålig kommunikation är att den ena parten inte vågar eller har fått visa sig själv och sina behov utan håller tillbaka vilket skapar avstånd (för att skydda sig från att bli sårad). Det finns människor som tar den typen av problem som intäkt för att kunna strunta i den andras perspektiv och köra på. Båda förlorar på ett sådant kommunikationsmönster som i grunden bygger på dålig självkänsla. Man tror att man ska förlora sig själv om man skulle kommunicera på djupet. Kommunikation i en relation kan upplevas som så omskakande att man hellre gömmer sig bakom mobilen än att se sin partner i ögonen.

Det jag särskilt vill diskutera är att även sex i sig är en form av kommunikation. Att med glimten i ögat se den andra och bekräfta den andras sätt att vara är upphetsande. Men hur ofta ägnar vi oss åt den dansen? I vardagen blir sex en sorts byteshandel där "om jag gör detta så får jag/du sex". Det är en sorglig förhandling. Sex blir något mekaniskt.

Sedan har vi ju männen som inte kommunicerar före och under sex utan som gör det som snabbast leder till utlösning för dem själva. Inte konstigt att kvinnor förlorar lusten.

På motsvarande sätt kan kvinnor vara tillbakahållna och inte kommunicera sina önskningar i rädsla (ofta omedveten) för att bli betraktade som "dåliga"- Det är inte så länge sedan som kvinnor inte ansågs ha någon egen rätt till att känna lust!

Det yttersta steget i o-kommunikation är prostitution och porr där män (vanligen) betalar för att slippa kommunicera och för att slippa se kvinnan som en människa med egna behov. På så sätt "slipper" de även möta sina egna djupare behov av att vara sedd som människa. Tragiskt.

Det är en sådan här djupare diskussion vi behöver, inte prata om vem "som får ligga".

Svar på tråden Män och kvinnor som inte "får ligga".