Anonym (kakan) skrev 2025-07-08 07:11:25 följande:
Har inga papper kvar från den tiden där sånt framgår. Vill inte minnas att jag inte skulle ha fått vaccin, frågan är ju bara om det är något man behöver fylla på aktivt eller bara inför typ utlandsresa.
Stelkramp tog jag ju per default då jag sysslade med sånt som inebar en högre risk, samma med hepatit vaccinet (fick genom mitt förra jobb).
Sen är det ju alla andra konstiga vaccin som jag inte begriper mig på.
Nu är det ju alla möjliga vaccinatörer på marknaden, står säkert 2-3 stycken olika företag i min vaccinationsfolder, tror inte alla är kvar idag ens. Fick en påminnelse att fylla på TBE som från ingenstans, det hade jag inte ens tänkt på, men alla andra vaccin. Inte för att jag tror att jag kommer åka på röda hund men inte vet jag.
Kanske ska börja bli orolig om jag vaknar en morgon, röd som en kräfta och skäller som en hungrig boston terrier.
Det är egenligen bara hepatit som är bra att ta om man är utsatt i privatlivet eller jobbet. Tbc, samma där.
Det rekommenderas att man fyller på med stelkramp, difteri och kikhoste vaccinet (kombinationsvaccin) vart 10 år, men det är de få som gör. Jag fick via jobbet här för två år sedan och då var det ca 20 år sedan jag tog det sist.
Även TBE (inte mot röda hund) rekommenderas att fylla på, speciellt man har mycket fästningar i närområdet.
MPR, som är mot mässling, påssjuka och röda hund behöver man inte fylla på.