• Anonym (kakan)

Fylla på grundvaccinationer som vuxen

Lyckades gräva fram mitt vaccinationskort när jag fixade hepatit A och B vaccin i helgen. Fyllde ju även på stelkramp när jag passerade 30. Men finns det nått register man kan se vad man fått för vaccin som barn eller måste man hålla reda på det själv?

Är ju en himla massa vaccin som man fått, typ polio, påssjuka, röda hund, gröna hund, turkosa febern, etc.

Försökte ringa min vårdcentral men där var det slut på telefontider... Inte för att det är direkt urakut men vill ju kunna planera. Eller är det bara om man åker till typ sydostAsien-ish?

• Svar på tråden Fylla på grundvaccinationer som vuxen
  • EpicF
    Sovsecken skrev 2025-07-07 20:05:11 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vaccinationer-till-vuxna/
    Om du inte är i en riskgrupp ska du inte behöva fylla på något mer. 
    Vad jag vet så finns det inte något register över vilka vacciner du har fått. Har dina föräldrar inte koll eller du inte kvar ditt vaccinationskort, så tror att du behöver begära ut dina journaler för att få veta

Nationella vaccinationsregistret finns. 
    Anonym (kakan) skrev 2025-07-07 16:03:31 följande:

Lyckades gräva fram mitt vaccinationskort när jag fixade hepatit A och B vaccin i helgen. Fyllde ju även på stelkramp när jag passerade 30. Men finns det nått register man kan se vad man fått för vaccin som barn eller måste man hålla reda på det själv?

Är ju en himla massa vaccin som man fått, typ polio, påssjuka, röda hund, gröna hund, turkosa febern, etc.

Försökte ringa min vårdcentral men där var det slut på telefontider... Inte för att det är direkt urakut men vill ju kunna planera. Eller är det bara om man åker till typ sydostAsien-ish?

Ts du kan få redan på vilka vacciner som finns registrerade på dig via Nationella vaccinationsregistret 

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/nationella-vaccinationsregistret/
  • Grässtrå77

Dina föräldrar borde ju komma ihåg om de nekade att du skulle ta emot nåt vaccin som ingick i det vanliga vaccinationsprogrammet? De allra flesta tackar ju ja till alla vaccinationer som BVC och skolhälsovården erbjuder. Då kan du söka på nätet vilka vaccinationer som ingick i den region du växte upp i baserat på ditt födelseår.

• Anonym (NVR)
    EpicF skrev 2025-07-08 00:08:13 följande:
    Nationella vaccinationsregistret finns. 
    Anonym (kakan) skrev 2025-07-07 16:03:31 följande:

Ts du kan få redan på vilka vacciner som finns registrerade på dig via Nationella vaccinationsregistret 

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/nationella-vaccinationsregistret/
    Nej, om TS är född innan 2013 så finns inte vaccinationerna med där:
    När infördes registret och vad ska rapporteras?
    Lyssna
    Det nationella vaccinationsregistret (NVR) infördes den 1 januari 2013. Alla vaccinationer som ingår i det svenska barnvaccinationsprogrammet, och som är utförda på barn i Sverige efter den 1 januari 2013, ska rapporteras till NVR. Vaccinationer mot pneumokockinfektion från den 1 december 2022 samt vaccinationer mot tuberkulos från den 1 maj 2025 som är givna inom det särskilda programmet för riskgrupper ska också rapporteras.
  • Anonym (kakan)

Har inga papper kvar från den tiden där sånt framgår. Vill inte minnas att jag inte skulle ha fått vaccin, frågan är ju bara om det är något man behöver fylla på aktivt eller bara inför typ utlandsresa.

Stelkramp tog jag ju per default då jag sysslade med sånt som inebar en högre risk, samma med hepatit vaccinet (fick genom mitt förra jobb). 

Sen är det ju alla andra konstiga vaccin som jag inte begriper mig på.

Nu är det ju alla möjliga vaccinatörer på marknaden, står säkert 2-3 stycken olika företag i min vaccinationsfolder, tror inte alla är kvar idag ens. Fick en påminnelse att fylla på TBE som från ingenstans, det hade jag inte ens tänkt på, men alla andra vaccin. Inte för att jag tror att jag kommer åka på röda hund men inte vet jag.

Kanske ska börja bli orolig om jag vaknar en morgon, röd som en kräfta och skäller som en hungrig boston terrier.

• Anonym (NVR)
    Anonym (kakan) skrev 2025-07-08 07:11:25 följande:

Har inga papper kvar från den tiden där sånt framgår. Vill inte minnas att jag inte skulle ha fått vaccin, frågan är ju bara om det är något man behöver fylla på aktivt eller bara inför typ utlandsresa.

Stelkramp tog jag ju per default då jag sysslade med sånt som inebar en högre risk, samma med hepatit vaccinet (fick genom mitt förra jobb). 

Nu är det ju alla möjliga vaccinatörer på marknaden, står säkert 2-3 stycken olika företag i min vaccinationsfolder, tror inte alla är kvar idag ens. Fick en påminnelse att fylla på TBE som från ingenstans, det hade jag inte ens tänkt på, men alla andra vaccin. Inte för att jag tror att jag kommer åka på röda hund men inte vet jag.

Kanske ska börja bli orolig om jag vaknar en morgon, röd som en kräfta och skäller som en hungrig boston terrier.

Som sagt, alla vaccinationer du gjort sedan 2013 finns i NVR. Övriga kan du ju se när de infördes i det allmänna vaccinationsprogrammet för att se om du var född då. 
  • Sunflora

Det går lätt att Googla vilka vaccinationer som ingår i de nationella vaccinationsprogrammet sen kollar du hur länge de ingått. Kikhosta fanns inte i vaccinationsprogrammet mellan 1979-1996 exempelvis 

• EpicF
    Anonym (NVR) skrev 2025-07-08 03:48:49 följande:
    Nej, om TS är född innan 2013 så finns inte vaccinationerna med där:
    När infördes registret och vad ska rapporteras?
    Lyssna
    Det nationella vaccinationsregistret (NVR) infördes den 1 januari 2013. Alla vaccinationer som ingår i det svenska barnvaccinationsprogrammet, och som är utförda på barn i Sverige efter den 1 januari 2013, ska rapporteras till NVR. Vaccinationer mot pneumokockinfektion från den 1 december 2022 samt vaccinationer mot tuberkulos från den 1 maj 2025 som är givna inom det särskilda programmet för riskgrupper ska också rapporteras.
    Ja, vet att det infördes 2013. Men om ts har tur så kan hennes region ha registrerat hennes vacciner där, sk efterregistrering. 

Mina fanns där. 
  • EpicF

Det är egenligen bara hepatit som är bra att ta om man är utsatt i privatlivet eller jobbet. Tbc, samma där. 

Det rekommenderas att man fyller på med stelkramp, difteri och kikhoste vaccinet (kombinationsvaccin) vart 10 år, men det är de få som gör. Jag fick via jobbet här för två år sedan och då var det ca 20 år sedan jag tog det sist. 

Även TBE (inte mot röda hund) rekommenderas att fylla på, speciellt man har mycket fästningar i närområdet. 

MPR, som är mot mässling, påssjuka och röda hund behöver man inte fylla på. 
  • EpicF

Det är egenligen bara hepatit som är bra att ta om man är utsatt i privatlivet eller jobbet. Tbc, samma där. 

Det rekommenderas att man fyller på med stelkramp, difteri och kikhoste vaccinet (kombinationsvaccin) vart 10 år, men det är de få som gör. Jag fick via jobbet här för två år sedan och då var det ca 20 år sedan jag tog det sist. 

Även TBE (inte mot röda hund) rekommenderas att fylla på, speciellt man har mycket fästningar i närområdet. 

MPR, som är mot mässling, påssjuka och röda hund behöver man inte fylla på. 
Svar på tråden Fylla på grundvaccinationer som vuxen