• Anonym (Hobbyobservatör)

Vuxna kvinnor som mobbar och utseende

Jag är man och upplever mig förskonad från det här. Mer observerande "utifrån". Jag har jobbat på flera kvinnodominerade arbetsplatser under ett par decennier. Kvinnor som mobbar varandra. Snackar skit, fryser ut, snäser åt, är taskiga mot varandra. Kvinnors utseende verkar korrelera med om de är mobbare eller ej. Nu är det här en subjektiv bedömning men oattraktiva kvinnor mobbas i regel inte. Ej heller riktigt vackra kvinnor. Alldagliga kvinnor kan vara mobbare, men kvinnor som är mellan "alldaglig" och "vacker" 6-8 på 10gradig skala är ofta mobbare. Är det bara jag som observerat detta,

• Svar på tråden Vuxna kvinnor som mobbar och utseende
  • Anonym (mobboffer)
    Anonym (Bv) skrev 2025-07-10 23:51:51 följande:
    Vad tror du som utsättas dig till mobbing? Kan vara till ex. Att du är duktigare än de. Tycker du att du inte har gjort något fel då kan det vara svårt att göra något mer åt det. Jag beklagar att det har hänt dig hela livet 
    Det är nog olika saker. I skolan handlade det nog mycket om just att jag var duktig och "visste allt". Jag tror helt ärligt att jag aldrig öppnade en lärobok och det märktes så klart på olika sätt. Sedan också när man kommer i nya skolor och ryktet går före så blir det gärna "hon kommer från x-skolan, snobbigt värre" i de sämre skolorna, och "hon kommer från y-skolan, vilket pack" i de bättre skolorna.

Som vuxen på arbetsplatser har det nog varit mycket för att jag har en egen stil på utseendet/kläderna som inte riktigt passar in någonstans, att jag är ganska tystlåten och aldrig säger något jag inte är säker på är rätt, vilket igen bidrar till att jag ses som "duktig" på ett negativt sätt, jag är rätt osocial vilket inte gillas mm.

Jag har säkert gjort massor med fel genom åren. 
  • Anonym (Bv)

Det du har beskrivit om dig både på jobbet och skolan händer inte bara på dig.

Du är inte själv och tänk aldrig att du har fel om du använder dina begåvningar med ödmjukhet. 

Har man inte ödmjukhet fast man är väcker och smärt då kan det inte vara så klokt.

Anonym (Petronella) skrev 2025-07-11 15:10:42 följande:

Tack för svar! 

Skulle du säga att arbetsmiljön var bra i övrigt? Goda möjligheter att påverka arbetstider och den fysiska arbetsmiljön, bra löner, bra förmåner (friskvård tex), lyhörda och kompetenta chefer, trygg och lugn arbetsmiljö med lagom tid avsatt för arbetsuppgifterna? Goda möjligheter till återhämtning efter stressiga pass? Hade ni en stark lokal fack-klubb? 

Nej på allt det tyvärr. 
    Anonym (Bv) skrev 2025-07-11 18:52:00 följande:

Du är inte själv och tänk aldrig att du har fel om du använder dina begåvningar med ödmjukhet. 

Har man inte ödmjukhet fast man är väcker och smärt då kan det inte vara så klokt.

Mig? Jag är man, och varken vacker eller smart så jag känner mig förskonad från det här personligen. 
  • Anonym (Petronella)
    Anonym (Hobbyobservatör) skrev 2025-07-11 19:26:30 följande:
    Nej på allt det tyvärr. 
    Precis vad jag anade och förmodligen är det det som har skapat mobbning, inte att det är kvinnor som jobbar där. På arbetsplatser där folk mår bra är mobbning betydligt mer sällsynt. 
  • Anonym (Bv)
    Anonym (Hobbyobservatör) skrev 2025-07-11 19:28:43 följande:
    Mig? Jag är man, och varken vacker eller smart så jag känner mig förskonad från det här personligen. 
    Du så att du var duktig och viste allt. Därför skrev jag om intelligens.

Av min erfarenhet:-

Att du är tystlåten och osocial kan också utsätta dig till mobbning, speciellt om du inte brukar inblandad med de när dina kollegor pratar bakom andras ryggar. Då tror de att du bara lyssnar och tar det vidare till den människa de pratar om bakom sin rygg, även när du inte är en sån människa. 
  • Anonym (Petronella)
    Anonym (Bv) skrev 2025-07-11 20:01:24 följande:
    Du så att du var duktig och viste allt. Därför skrev jag om intelligens.

Av min erfarenhet:-

Att du är tystlåten och osocial kan också utsätta dig till mobbning, speciellt om du inte brukar inblandad med de när dina kollegor pratar bakom andras ryggar. Då tror de att du bara lyssnar och tar det vidare till den människa de pratar om bakom sin rygg, även när du inte är en sån människa. 
    Du blandar ihop TS med signaturen mobboffer, tror jag. 
  • Anonym (Bv)
    Anonym (Petronella) skrev 2025-07-11 20:13:59 följande:
    Du blandar ihop TS med signaturen mobboffer, tror jag. 
    Oj ursäkta mig!
    Ja, jag blandade ihop de två. Allt jag skrev trodde jag för mobboffer.
  • Anonym (Bv)
    Anonym (mobboffer) skrev 2025-07-11 16:03:52 följande:
    Det är nog olika saker. I skolan handlade det nog mycket om just att jag var duktig och "visste allt". Jag tror helt ärligt att jag aldrig öppnade en lärobok och det märktes så klart på olika sätt. Sedan också när man kommer i nya skolor och ryktet går före så blir det gärna "hon kommer från x-skolan, snobbigt värre" i de sämre skolorna, och "hon kommer från y-skolan, vilket pack" i de bättre skolorna.

Som vuxen på arbetsplatser har det nog varit mycket för att jag har en egen stil på utseendet/kläderna som inte riktigt passar in någonstans, att jag är ganska tystlåten och aldrig säger något jag inte är säker på är rätt, vilket igen bidrar till att jag ses som "duktig" på ett negativt sätt, jag är rätt osocial vilket inte gillas mm.

Jag har säkert gjort massor med fel genom åren. 

• Anonym (Hm)

Jobbat i kvinnodominerade arbetsplatser men känner inte igen mig alls i TS beskrivning.

• Anonym (Bakom_ryggen)
    Anonym (Petronella) skrev 2025-07-11 08:39:59 följande:
    Ja, det låter helt fruktansvärt, men jag tvivlar inte på att det är sant. Jag har också läst andra här på FL skriva om liknande och de säger att det alltid blir så på kvinnodominerade arbetsplatser. Det vet jag av egen erfarenhet inte stämmer. Men så fort jag frågar om vad för yrke det rör sig om blir det tyst. Jag har aldrig fått någon att svara på den frågan. 
    I mitt fall rör det sig om ett företag inom försvarsindustrin som tillverkar bl.a. kamouflagenät. Blandat med kvinnor och män.

Entrevärd/utkastare på strippklubb tror jag var tydligaste exemplet på ganska snygga kvinnor som mobbar snyggare kvinnor. Övertydligt samband vill jag hävda.

Svar på tråden Vuxna kvinnor som mobbar och utseende