• Anonym (Utanför)

Han planerar semestern själv och jag känner mig exkluderad

Har ett förhållande sedan 3 år med en kille som har två barn, jag har ett barn. Vi är särbos då vi bor i olika städer. Vi träffas varannan vecka när vi inte har barnen och oftast ses nåt på helgen när vi har barnen också. Nu är det semester och det känns Inte som att han vill planera något med mig alls. Han kör sitt eget race med barnen och de veckor som vi inte har barnen stämmer han inte av med mig vad jag vill göra. 

Nu blev det en situation som jag inte kan släppa.. vad tycker ni om detta? Jag har ångest och ont i magen över det. I våras var vi och hälsade på en vän till honom och hans fru, träffades bara någon timme och de tyckte vi skulle komma till deras sommarstuga i sommar och ta med barnen. för någon dag sedan sa han att han och barnen ska åka till dem o sommarstugan. Jag började fråga lite lätt kring det, om jag och mitt barn ska med osv, då sa han bara att det inte är bestäms dag ens, så rann det ut. Dagen efter pratade vi om hur veckan ska läggas upp och då sa jag tydligt att det hade varit väldigt kul att åtminstone vara med på den grejen för att lära känna dem och skapa kontakt. Han sa typ inget då. Sen nu idag sa jag att jag och min son bokat en liten minisemester och att han och barnen såklart får haka på så säger han att de inte kan och glad i hågen att han pratat med denna kompis och bestämt att de ska sova två nätter där (var prat över dagen först). Jag blev så besviken, jag ville ju också vara med där och han har inte ens stämt av med mig eller frågat om jag ville med ens. Jag hade förstått om det bara var han och kompisen men nu är ju hans fru med också så det hade ju varit väldigt trevligt som par liksom. Överreagerar jag som blir besviken och ledsen över detta? 

• Svar på tråden Han planerar semestern själv och jag känner mig exkluderad
  • Anonym (M)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-09 20:05:56 följande:
    Ts var visst medbjuden. Kompisen hade sagt tidigare att det vore kul om de kom nåt till dem i sommar. 
    Joda, men inte just den gången när han är bjuden tillsammans med sina barn. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-09 20:45:50 följande:
    Och väljer man att ta tillbaka en inbjudan meddelar man såklart den personen och berättar. Man kan inte bjuda in någon och sen mena att de skulle fatta själva att de faktiskt inte var bjudna. Inget av dina argument håller.
    Se ovan
  • Anonym (Frbril)
    Anonym (Utanför) skrev 2025-07-09 09:35:57 följande:
    Jag har inte sagt mer än att det var tråkigt att det var spikat för jag hade gärna viljat vara med, då sa han att det blir fler gånger. Av erfarenhet vet jag att det aldrig blir bra att ta upp sånt här via telefon så jag tänker ta upp det nästa vecka när vi inte har barnen och träffas. men oftast smäller det från hans sida, det blir bråk och väldigt stort när jag tar upp något jag tycker skaver. Han kan inte ta ?kritik? fast jag inte tycker det är kritik, 
    Det låter rätt jobbigt. Kanske att det är en ledtråd till varför hans förra förhållande inte höll, han har svårt att hantera diskussioner utan att bli väldigt arg?

Kanske är det så att han alltid vill ha det som han vill och inte kan kompromissa?

I så fall kanske det är bättre att vara särbo och ha sitt eget boende ändå? 
  • Anonym (Utanför)
    Anonym (Frbril) skrev 2025-07-09 21:51:46 följande:
    Det låter rätt jobbigt. Kanske att det är en ledtråd till varför hans förra förhållande inte höll, han har svårt att hantera diskussioner utan att bli väldigt arg?

Kanske är det så att han alltid vill ha det som han vill och inte kan kompromissa?

I så fall kanske det är bättre att vara särbo och ha sitt eget boende ändå? 

Ja det är jobbigt.. jag sitter allvarligt och undrar om jag orkar med att hela tiden vara på tå. Nu när vi pratade ikväll glömde jag fråga en sak och ringde upp, så var han märkbart irriterad att jag ringde igen. Orkar inte med denna berg och dalbana. visst kan man bli irriterad på varandra men han märker inte att han sårar. Om jag låter lite off när han ringer frågar han direkt vad det är eller kommenterar hur jag låter, tex oj vad rolig du lät då. men han kan vara otrevlig utan att ens få höra något, för skulle jag säga något skulle det bara bli värre och jag orkar inte bråka. 

samtidigt kan man lösa situationer mycket enklare när man träffas. Vi hade ett bråk förra veckan i flera dagar via telefon, sen träffades vi och då blev vi sams direkt. 

• Anonym (Utanför)
    Anonym (M) skrev 2025-07-09 20:54:55 följande:
    Vi var båda bjudna tillsammans med våra barn, sen kanske det ändrats under resans gång men då tycker jag att han kunde förklara det. Nu sitter jag och undrar om det är dom som inte gillar mig, om det är min partner som inte ville ha med mig och vad det beror på. 
  • Anonym (Frbril)

Fundera på om han har svårt att sätta sig in i andras situation och ta deras perspektiv i allmänhet.

Att han inte reglerar sitt humör, utan låter det gå ut ofiltrerat. 

Alltså få lite koll på hans relationsförmåga. Hur är han med övriga familjen? Är det bara dig som han är lättirriterad på? 

• Anonym (Utanför)
    Anonym (Frbril) skrev 2025-07-09 22:12:36 följande:

Fundera på om han har svårt att sätta sig in i andras situation och ta deras perspektiv i allmänhet.

Att han inte reglerar sitt humör, utan låter det gå ut ofiltrerat. 

Alltså få lite koll på hans relationsförmåga. Hur är han med övriga familjen? Är det bara dig som han är lättirriterad på? 

Ja det upplever jag att han har. I alla fall när han är inblandad. Han har haft några få konflikter med sin mamma under dessa år, där det handlade om att han blev irriterad på något hon gjorde, men det var länge sedan nu. 

Han låter inte otrevlig när jag hör honom prata, men han vill gärna att andra ska tänka Och tycka som honom annars blir han förvånad och undrar hur de tänker. 

han blir aldrig högljutt arg, han pratar alltid med lugn ton, oftast i alla fall. Med andra håller han band på sig, kompisar och jobb, men inte med mig. Har varit en del jobbkonflikter dock. 

• Anonym (..)
    Anonym (M) skrev 2025-07-09 20:54:55 följande:
    Hur vet du det? Hur vet du vad han sa till TS pojkvän?
  • Anonym (Frbril)
    Anonym (Utanför) skrev 2025-07-09 22:21:12 följande:

Ja det upplever jag att han har. I alla fall när han är inblandad. Han har haft några få konflikter med sin mamma under dessa år, där det handlade om att han blev irriterad på något hon gjorde, men det var länge sedan nu. 

Han låter inte otrevlig när jag hör honom prata, men han vill gärna att andra ska tänka Och tycka som honom annars blir han förvånad och undrar hur de tänker. 

han blir aldrig högljutt arg, han pratar alltid med lugn ton, oftast i alla fall. Med andra håller han band på sig, kompisar och jobb, men inte med mig. Har varit en del jobbkonflikter dock. 

Då undrar man ju om han lägger mer band på sig gentemot vänner och arbetskamrater än mot familjen? 
    (Det är väl i och för sig ganska vanligt.)

Men en viss behärskning tycker man ändå att man behöver ha, även gentemot de närmaste. 

Så då undrar man om han är lättstött mot resten av familjen, eller om han är värre mot dig? Om han mest är det gentemot dig, så bäddar det för problem längre fram. 
  • EpicF
    Anonym (Utanför) skrev 2025-07-09 22:05:55 följande:

Ja det är jobbigt.. jag sitter allvarligt och undrar om jag orkar med att hela tiden vara på tå. Nu när vi pratade ikväll glömde jag fråga en sak och ringde upp, så var han märkbart irriterad att jag ringde igen. Orkar inte med denna berg och dalbana. visst kan man bli irriterad på varandra men han märker inte att han sårar. Om jag låter lite off när han ringer frågar han direkt vad det är eller kommenterar hur jag låter, tex oj vad rolig du lät då. men han kan vara otrevlig utan att ens få höra något, för skulle jag säga något skulle det bara bli värre och jag orkar inte bråka. 

samtidigt kan man lösa situationer mycket enklare när man träffas. Vi hade ett bråk förra veckan i flera dagar via telefon, sen träffades vi och då blev vi sams direkt. 

Varför är du ens tillsammans med honom?
  • Anonym (Goalien)

Om man befinner sig i ett förhållande med någon så är det lagspelandet som också borde vara i fokus. Vissa kan inte det och är då ett dåligt val av partner.

Du ville naturligtvis vara en självklar del av ett lag. Nu är du inte det med den här killen. Tycker du kan se dig om efter någon som är det. Någon med bättre dynamik. Acceptera inget annat. Då gör du avkall på dig själv. 

Svar på tråden Han planerar semestern själv och jag känner mig exkluderad