Anonym (123) skrev 2025-07-11 21:40:16 följande:
Fast det är ju just det som är grejen. Om ni testamenter som enskild egendom är det helt och hållet upp till era barn att lägga in det i familjekassan.
Tänk följande scenario. Precis när ert barn fått ert arv visar det sig att dennes man/fru varit otrogen och lämnar för den nya partnern. Det blir en smutsig skilsmässa och fd partnern använder ert arv som handpenning till ett boende för denne och dennes nya kärlek.
Känns det ok? Är det inte bättre att pengarna går till ert barn och sedan så väljer ert barn att det ska vara familjens pengar? På samma sätt som du gjorde och på samma sätt som jag gjort.
Men detta är ju fullständigt onödigt.
Jag förstår att för vissa är pengarna viktigare än familjen. Men vad jag inte förstår är varför man inte ser på familjer som en enhet.
Min mans familj hade det mycket bättre ekonomiskt än min, men i den familjen var det självklart att när jag gifte mig med min man så tillhörde jag också familjen. Något som min familj aldrig skulle anse att min man gjorde.
Min familj såg bara mig mina syskon och våra barn att tillhöra familjen.
Jag har helt anammat min makes familje syn och ser min svårson och mina svärdöttrar som självklart tillhörande vår familj. Utan dessa fantastiska människor skulle vi aldrig haft våra barnbarn. Sedan min man dog har dessa min svärson och mina svärdöttrar verkligen stöttat mig på alla sätt, ibland mer än vad mina egna barn gjort.
Därför kan jag inte för mitt liv förstå varför man skulle exkludera dessa från att ta del av vårt arv. Naturligtvis är det upp till våra barn vad de gör med pengarna men när vi väl är döda är det upp till dem att göra vad som är bäst för deras familjer.