• Verruckt

Har vaknat nu, men jag är så arg!

Jag förstår inte. Hur kunde jag, jag som tycker att jag är så stark i mig själv, låta detta ske? År av förminskning, gaslighting, manipulation och kontroll. Hur kunde jag inte se? Hur kunde jag vara så blind!? Jag är såå arg på mig själv!

Inget fysiskt våld men bara så mycket? ååh! Jag är så arg!

Gjorde klart för honom för 2 veckor sedan att han ska ut ur mitt hus nu. Han svarade med någon konstig förtvivlan och med att hota om att ta livet av sig. Det vred till sig i magen på mig när han sa det men som tur var så svarade jag apatiskt på det: ? att jag inte kan ta ansvar för vad han gör med sitt liv. Då växlade han till ilska direkt.

Då fick jag det bekräftat ännu mer hur mycket han har manipulerat mig under alla år.

Nu så sitter han varje dag och dricker och spelar data-spel hela dagarna. Och när jag pressar honom med om han hittat någon lägenhet eller skaffat leg än så möts jag bara av att jag är en okänslig idiot som inte ser att han lider.

Jag kommer fasen aldrig att få ut honom! Jag vet att han har rättigheter och det vet tyvärr han med. Varför varför varför gick jag inte när den första röda flaggan blottades!?! Jag är så jävla dum i huvdet! Hur kunde jag vara så blind!?

• Svar på tråden Har vaknat nu, men jag är så arg!
  • Anonym (m)

Och hotar han med självmord så ringer du polisen.

• Jimmy75
    Verruckt skrev 2025-07-12 19:21:34 följande:
    Har aldrig hotat med det förrut. Och detta är inte tomt hot. Jag är en lugn person och har inte varit arg,  just nu är jag mer apatisk. Tror att uttryckt ilska kommer förvärra det bara.

Han säger att han mår otroligt dåligt men visar något helt annat. Är förvirrande för mig. En sekunds tvivlan från mig leder mig direkt in i "åh nej. Han mår så dåligt att han verklighetsflyr.". Den spelar jag upp allt han gjort jnder alla år i huvudet och empatin försvinner. Han försöker bara spela på mina känslor.

Det är ju så jäkla lätt för mig att säga som sitter på läktaren i det här, men när du märker att ditt samvete och empati, eller rättare sagt sympati kommer krypande, försök påminna dig att du inte ens hjälper honom genom att tveka eller backa och känna medlidande. Så även om dina känslor säger åt dig att du ska hjälpa eller stötta honom så gör du det bäst genom tydlighet och att inte gå med i all hans manipulation. Du är inte elak då, du är faktiskt hjälpsam.

Nu menar jag inte att du har något ansvar att hjälpa honom. Tvärtom är det ju dig själv du ska hjälpa....men det kan vara skönt att kunna tänka så när tvivel och samvete smyger sig på att även om ditt motiv är omtanke för honom, så är det ändå fortfarande bäst att tvinga honom till egenansvar.

• Verruckt
    Anonym (m) skrev 2025-07-13 11:36:33 följande:
    Om han mår dåligt så får han väl söka hjälp då. Säg det till honom nästa gång han drar upp det. Ge numret till vårdcentral. Där kan han tex få prata med kurator.
    Han kommer bli arg om jag skulle ge honom det. Han skulle till 200% ta det som att jag hånade honom. 

Om min ilska lägger sig någon gång om han flyttar ut så kommer jag nog kontakta någon av hans kompisar och informera att det finns hög risk för alkolism. Även om jag vill ha ut honom ur mitt liv så vill jag inte att han dör.
  • Verruckt
    Jimmy75 skrev 2025-07-13 12:05:25 följande:

Det är ju så jäkla lätt för mig att säga som sitter på läktaren i det här, men när du märker att ditt samvete och empati, eller rättare sagt sympati kommer krypande, försök påminna dig att du inte ens hjälper honom genom att tveka eller backa och känna medlidande. Så även om dina känslor säger åt dig att du ska hjälpa eller stötta honom så gör du det bäst genom tydlighet och att inte gå med i all hans manipulation. Du är inte elak då, du är faktiskt hjälpsam.

Nu menar jag inte att du har något ansvar att hjälpa honom. Tvärtom är det ju dig själv du ska hjälpa....men det kan vara skönt att kunna tänka så när tvivel och samvete smyger sig på att även om ditt motiv är omtanke för honom, så är det ändå fortfarande bäst att tvinga honom till egenansvar.

Det är lugnt. Är sånt här som händer när man själv är en person som tycker att det är viktigare att andra mår bra än en själv. Är ju bara det att vilka gränser det än finns så är det svårt att slänga ut någon lagligt. Han har börjat att med passiv agressivitet nu. Spiller han något så torkar han inte upp det. Han lägger skräp överallt. Öppnar fönster så saker blåser ner och det regnar in. Slänger dyngblöta handdukar möbler osv. Det här är v. 2 av 12 liksom. Ska flytta ut mina oersättliga saker idag dock.

Och jag erbjuder hjälp. Jag har t.o.m. erbjudit honom att vi kollar igenom hans saker och jag skjutsar honom ä så han kan kompletteringsköpa saker han behöver. Han blir ändå bara arg. Jag är så trött och fast.
  • Jimmy75

Ja för tydlighet skull var jag enbart ute efter att du inte någon gång behöver ha tvivel kring vad du gör. Oavsett vilken aspekt du lägger på det.

Klokt att ta bort de saker du är rädd om. Men two can play that game - vad händer om du bara köper och lagar mat till dig själv. Vad och hur han får mat i sig är hans business. Gissar att han vill ha rena kläder någon gång. Sluta tvätta hans. Sov i ett annat rum (kanske du redan gör och jag missat om det sagts). Det är skitsvårt att avhysa någon som är skriven på en adress.

• Anonym (m)
    Verruckt skrev 2025-07-13 12:05:29 följande:
    Han kommer bli arg om jag skulle ge honom det. Han skulle till 200% ta det som att jag hånade honom. 

Om min ilska lägger sig någon gång om han flyttar ut så kommer jag nog kontakta någon av hans kompisar och informera att det finns hög risk för alkolism. Även om jag vill ha ut honom ur mitt liv så vill jag inte att han dör.
    Ja då har du ju synat hans bluff, klart han blir arg
  • Anonym (m)
    Verruckt skrev 2025-07-13 12:14:44 följande:
    Det är lugnt. Är sånt här som händer när man själv är en person som tycker att det är viktigare att andra mår bra än en själv. Är ju bara det att vilka gränser det än finns så är det svårt att slänga ut någon lagligt. Han har börjat att med passiv agressivitet nu. Spiller han något så torkar han inte upp det. Han lägger skräp överallt. Öppnar fönster så saker blåser ner och det regnar in. Slänger dyngblöta handdukar möbler osv. Det här är v. 2 av 12 liksom. Ska flytta ut mina oersättliga saker idag dock.

Och jag erbjuder hjälp. Jag har t.o.m. erbjudit honom att vi kollar igenom hans saker och jag skjutsar honom ä så han kan kompletteringsköpa saker han behöver. Han blir ändå bara arg. Jag är så trött och fast.
    Dokumentera och anmäl honom för skadegörelse.
  • Anonym (m)
    Verruckt skrev 2025-07-13 12:14:44 följande:

Jag tror det är klokt att försöka vara stark och agera korrekt och kanske till och med hjälpsamt i det här. 
  • Anonym (Sedd)
    Verruckt skrev 2025-07-13 12:05:29 följande:

Jag gissar att hans kompisar redan misstänker att han dricker för mycket. Men visst kan du göra det när allt detta är över. Risken är att han tar det som att du försöker förstöra hans relationer genom att ljuga på honom. Så brukar de som dricker för mycket reagera nör någon försöker ta upp det.

Om du har snickat ett skriftligt rekommenderat brev till honom om att du vill att han ska flytta ut ( om det är din lägenhet via ägande eller ditt kontrakt) så måste man väl kunna få avhysning? Eller åtminstone kunna hota honom med det.
  • Anonym (m)
    Anonym (m) skrev 2025-07-13 12:25:29 följande:
    Dokumentera och anmäl honom för skadegörelse.

Det kan eventuellt tom göra den rättsliga processen att få ut honom snabbare. 

Rådgör med en jurist!

Åtminstone dokumentera allt du kan, det kan vara bra att ha.

Och gärna dokumentera att ni samtalar om att du har sagt upp honom. Spela in eller filma i smyg.

• Verruckt
    Anonym (m) skrev 2025-07-13 12:29:40 följande:
    Jag tror det är klokt att försöka vara stark och agera korrekt och kanske till och med hjälpsamt i det här. 
    Ska försöka med det. Jag hoppas att ilskan kommer att försvinna lite med tiden med men som det ser ut nu så ser det ju inte bra ut. Jag hoppas ju på att min hjälpsamhet kommer att korta ner utflyttningsperioden något. 
  • Verruckt
    Anonym (m) skrev 2025-07-13 12:34:23 följande:

Det kan eventuellt tom göra den rättsliga processen att få ut honom snabbare. 

Rådgör med en jurist!

Åtminstone dokumentera allt du kan, det kan vara bra att ha.

Och gärna dokumentera att ni samtalar om att du har sagt upp honom. Spela in eller filma i smyg.

Jag dokumenterar allt verkligen. Bättre att ha än att inte ha.
  • Anonym (C)
    Verruckt skrev 2025-07-13 16:38:42 följande:
    Ska försöka med det. Jag hoppas att ilskan kommer att försvinna lite med tiden med men som det ser ut nu så ser det ju inte bra ut. Jag hoppas ju på att min hjälpsamhet kommer att korta ner utflyttningsperioden något. 
    Håller tummarna att det blir så.
  • Anonym (Sedd)
    Verruckt skrev 2025-07-13 16:38:42 följande:
    Ilskan hjälper dig att röra dig framåt! Så den är inte.bara av ondo. Men det klart att det är jobbigt.
  • Verruckt
    Jimmy75 skrev 2025-07-13 12:23:06 följande:

Ja för tydlighet skull var jag enbart ute efter att du inte någon gång behöver ha tvivel kring vad du gör. Oavsett vilken aspekt du lägger på det.

Klokt att ta bort de saker du är rädd om. Men two can play that game - vad händer om du bara köper och lagar mat till dig själv. Vad och hur han får mat i sig är hans business. Gissar att han vill ha rena kläder någon gång. Sluta tvätta hans. Sov i ett annat rum (kanske du redan gör och jag missat om det sagts). Det är skitsvårt att avhysa någon som är skriven på en adress.

Fast det här handlar ju om att han vill förstöra mitt hus och mina möbler. Fick torka upp spya idag med efter hans superi igår. 

Men jag känner ändå inte att jag orkar. Jag kommer INTE vara kvar här ikväll när han kommer hem från en hel dags fotbollssupa. Har packat ihop och drar ett par dagar. Jag är orolig för vad han gör men jag orkar verkligen inte just nu. Allt det andra kan ersättas. Förrutom ett par saker som jag inte kan plocka med mig pga otymplighet. Jag har tagit kort så mycket jag kan nu när jag drar.
  • Anonym (m)
    Verruckt skrev 2025-07-13 16:45:42 följande:
    Fast det här handlar ju om att han vill förstöra mitt hus och mina möbler. Fick torka upp spya idag med efter hans superi igår. 

Men jag känner ändå inte att jag orkar. Jag kommer INTE vara kvar här ikväll när han kommer hem från en hel dags fotbollssupa. Har packat ihop och drar ett par dagar. Jag är orolig för vad han gör men jag orkar verkligen inte just nu. Allt det andra kan ersättas. Förrutom ett par saker som jag inte kan plocka med mig pga otymplighet. Jag har tagit kort så mycket jag kan nu när jag drar.
    Om det är möjligt så utan hans vetskap rigga dolda filmkameror i huset. Så har du på film om han gör något dumt/olagligt. För det ÄR faktiskt olagligt att förstöra din egendom.

Tom att lämna en spya kan vara skadegörelse.
  • Anonym (Sedd)
    Verruckt skrev 2025-07-13 16:45:42 följande:

Förstår att du är jättetrött! Hoppas att du får vila ett par dagar nu!
  • Verruckt
    Anonym (Sedd) skrev 2025-07-13 20:47:06 följande:
    Förstår att du är jättetrött! Hoppas att du får vila ett par dagar nu!
    Jaa, tack. Han har redan skickat arga sms. Jag bara väntar på vad som kommer när han kommer hem och ser att jag ät borta och läser lappen att jag blir borta ett par dagar. Antingen så skiter han i det eller så kommer han explodera. 50/50. Han kanske får känslan av att han har vunnit som har drivit bort mig men då får han väl få den "vinsten" då.
  • Anonym (Nej)

Nej gumman! att vara arg på dig själv plågar ju dig bara ytterligare? Helt fel tankesätt här.
    du ska vara stolt över dig själv ATT du vaknat, äntligen.
    Många gör inte det. Sluta slå ner på dig själv. De är han fan inte värd. 

• Anonym (Sedd)
    Verruckt skrev 2025-07-13 21:51:32 följande:
    Jaa, tack. Han har redan skickat arga sms. Jag bara väntar på vad som kommer när han kommer hem och ser att jag ät borta och läser lappen att jag blir borta ett par dagar. Antingen så skiter han i det eller så kommer han explodera. 50/50. Han kanske får känslan av att han har vunnit som har drivit bort mig men då får han väl få den "vinsten" då.
    Det är väl du som står på hyreskontraktet eller äger lägenheten? Annars kan du kanske få problem. 

Nu när du är ifrån eländet ett par dagar så skulle du kunna dela in dagen i några vilotimmar, när du bara gör trevliga saker, och några timmar när du lägger upp en plan.

På lawline på nätet kan man ställa korta juridiska frågor gratis. Kvinnojourer kan också ha tips på hur du kan gå tillväga. Om en sådan jour inte vet, så kanske en annan vet. 

Är du med i Hyresgästföreningen så kanske de kan ge något råd. Eller centralt på Riksbyggen eller HSB, fast det är inte säkert. Annars kanske polisen kan svara på frågor om avhysning. 

Dela upp uppgifterna du behöver göra, så att du gör några varje dag,, och vilar eller gör något trevligt resten av tiden.

Men du hoppas ju att hans avflyttning kan gå någorlunda ordnat till. Det vore ju det bästa!. Men alkoholiserade människor fungerar inte riktigt normalt, så var beredd på att det kan bli krångel. 

Hoppas att du hinner njuta lite av sommaren också!
Svar på tråden Har vaknat nu, men jag är så arg!