• Anonym (Kakan)

Mandelkakor, vad blev fel?

Jag letade rätt på ett recept på chocolate chip cookies som innehöll mandelmjöl iställlet för vanligt mjöl, och följde det, förutom att det innehöll sockerersättning (erytritol), som jag bara bytte rakt av mot vanligt strösocker.

Degen skulle vila 3 timmar i kylen eller över natten rullad i plast så man bara kan skära upp den sen, så jag lät den ligga tills nu.

Det var BARA KLADD. Jag fick ta en matsked och skrapa. Det var absolut inte en rulle och gick absolut inte att skära.

Vad kan ha gått fel? Drar erytritol verkligen åt sig så mycket vätska? Borde jag ha använt florsocker?

• Svar på tråden Mandelkakor, vad blev fel?
  • Fjäril kär

Mandelmjölet har andra egenskaper än vetemjöl och det är förmodligen anledningen till att du skulle haft sötningsmedel istället. Låter som att kakan är glutenfri/sockerfri och då får man se upp med hur dom olika ingredienserna beter sig. Det handlar ju om kemi och kemiska processer. 

• Fjäril kär

Kan tillägga att byta ut strösocker/sötningsmedel inte funkar rakt av.  Oftast behöver man justera mängden åt något håll eftersom dom beter sig på olika sätt 

• Anonym (Kakan)
    Fjäril kär skrev 2025-07-12 19:34:57 följande:

Mandelmjölet har andra egenskaper än vetemjöl och det är förmodligen anledningen till att du skulle haft sötningsmedel istället. Låter som att kakan är glutenfri/sockerfri och då får man se upp med hur dom olika ingredienserna beter sig. Det handlar ju om kemi och kemiska processer. 

Fjäril kär skrev 2025-07-12 19:37:09 följande:

Kan tillägga att byta ut strösocker/sötningsmedel inte funkar rakt av.  Oftast behöver man justera mängden åt något håll eftersom dom beter sig på olika sätt 

Ja, kakorna är tänkta att vara både gluten- och sockerfria, men jag bryr mig inte så mycket om sockret, det är mest mjöl jag vill undvika. Det står på flera sidor online att man kan byta erytritol mot socker rakt av fram och tillbaka, men det kanske mest gäller sötman och inte bakegenskaperna.

Kakorna flöt ut rejält, men de luktar gott i alla fall. Vi får se om de fortfarande är mjuka när de kallnat.
  • Anonym (i)

Jag fick fram att det inte gick att byta rakt av, visserligen från andra hållet :P I bakning då, annars verkar det gå rätt bra<

Bakning är mer exakt än matlagning så byten kan förstöra allt

• Anonym (baktanken)

Ska du ersätta vetemjöl i en småkaka som till stor del består av vetemjöl blir det oftast bättre med flera sorters glutenfritt mjöl. Mandelmjölet är för grovt för att kunna binda vätska och smör, därför flyter det ut. Och man behöver också lite mer volym av glutenfritt mot vete.

Om det är 3 dl vete i receptet så tar du t.ex. 1 dl mandelmjöl, 1 dl fint rismjöl eller durramjöl och 1,75 dl Lailas gula glutenfria mix (majs+ rismjöl).
    --
    Obs att durramjöl ger en viss smak, ibland är 0,5 durra och 1,5 ris bättre där)

Tål den du bakar till glutenfritt havre så funkar det fint även med havregryn körda i mixer eller havremjöl som också säljs som egen produkt, istället för durramjölet

Det finns också kokosmjöl, för de kakor där det kan passa, eller annat nötmjöl, i specialbutiker.

Sen kan man också använda 0,5-1 tsk psylliumfröskal (kallas även fiberhusk) för att suga upp vätska och kompensera för det glutenfria, men det tar en liten stund så då får man ha tålamod kanske 8 minuter eller så medan det sväller, innan man kan arbeta vidare.
    --

Den enklaste kakan att ersätta vetemjöl i är en kladdkaka. För där är bara 1 dl vetemjöl. I den kan man då ta 1 dl mandelmjöl rakt av eftersom kakan i princip består mest av socker och smör, och ska vara blöt.

• Anonym (Kakan)
    Anonym (baktanken) skrev 2025-07-13 19:10:07 följande:

Ska du ersätta vetemjöl i en småkaka som till stor del består av vetemjöl blir det oftast bättre med flera sorters glutenfritt mjöl. Mandelmjölet är för grovt för att kunna binda vätska och smör, därför flyter det ut. Och man behöver också lite mer volym av glutenfritt mot vete.

Om det är 3 dl vete i receptet så tar du t.ex. 1 dl mandelmjöl, 1 dl fint rismjöl eller durramjöl och 1,75 dl Lailas gula glutenfria mix (majs+ rismjöl).
    --
    Obs att durramjöl ger en viss smak, ibland är 0,5 durra och 1,5 ris bättre där)

Tål den du bakar till glutenfritt havre så funkar det fint även med havregryn körda i mixer eller havremjöl som också säljs som egen produkt, istället för durramjölet

Det finns också kokosmjöl, för de kakor där det kan passa, eller annat nötmjöl, i specialbutiker.

Sen kan man också använda 0,5-1 tsk psylliumfröskal (kallas även fiberhusk) för att suga upp vätska och kompensera för det glutenfria, men det tar en liten stund så då får man ha tålamod kanske 8 minuter eller så medan det sväller, innan man kan arbeta vidare.
    --

Den enklaste kakan att ersätta vetemjöl i är en kladdkaka. För där är bara 1 dl vetemjöl. I den kan man då ta 1 dl mandelmjöl rakt av eftersom kakan i princip består mest av socker och smör, och ska vara blöt.

Det var mandelmjöl I receptet från början, det enda jag bytte ut var sötningen. 
Svar på tråden Mandelkakor, vad blev fel?