Ni som har barn, vill ni ha barnbarn?
Jag funderar lite på detta idag, ni som har barn idag vill ni väldigt gärna ha barnbarn? Om ni inte skulle få barnbarn skulle ni bli ledsna eller besvikna eller inte bry er?
Jag funderar lite på detta idag, ni som har barn idag vill ni väldigt gärna ha barnbarn? Om ni inte skulle få barnbarn skulle ni bli ledsna eller besvikna eller inte bry er?
Det klassas som narcissism förresten. Att en förälder anser sina barn fungera som deras förlängda arm och förväntas uppfylla förälderns behov. Ingenting med barnaskaffande kommer med någon form av garantier. Hur ens barn är, vilka drömmar och önskningar den har. Förutom uppfostran så är man bara en åskådare/ förhoppningsvis deltagare i barnets liv.
Om mina barn vill ha barn då vill jag också ha barnbarn.
Annars är det inte nödvändigt. Jag kommer alltid älska mina barn och se fram emot att träffa dem.
Men om barnet/-en vill ha barn men av någon anledning inte kan gå det - ja, då kommer jag känna mig ledsen över det. Så länge mitt barn sörjer och inte kommer vidare..
I grund och botten hoppas jag att mina barn får leva sina liv som de vill och mår bra i sina liv. Det är det jag vill och hoppas på.
Man kan önska sig barnbarn, men man kan inte förvänta sig barnbarn.
Jag tror att de som resonerar så, lever kvar i det gamla tankesättet, då barn var en självklarhet och barnbarn närmast en skyldighet. Idag har många en vidare syn och inser att människor är olika, samt att det låga barnafödandet inte är enskilda individers ansvar. Det ligger på samhällsnivå. Dels att underlätta så att fler vill och vågar skaffa barn, dels anpassa samhället efter verkligheten. Att vi blir fler äldre och färre yngre.
Enda undantaget mot den starka barn-normen förr, var de som försökte men inte kunde få barn. De klandrades inte på samma sätt som de som frivilligt valde bort barn. Däremot tyckte man synd om de barnlösa, vilket det förstås också var om barnlösheten var ofrivillig.
Kunde man inte få biologiska barn, förväntades man adoptera. Det fanns generellt en mycket starkare förväntan än idag, på att på ett eller annat sätt, ge sina föräldrar barnbarn. Denna norm började luckras upp först för några decennier sedan, och lever fortfarande kvar till viss del, som synes i tråden.
Man kan önska sig barnbarn, men man kan inte förvänta sig barnbarn.
Jag tror att de som resonerar så, lever kvar i det gamla tankesättet, då barn var en självklarhet och barnbarn närmast en skyldighet. Idag har många en vidare syn och inser att människor är olika, samt att det låga barnafödandet inte är enskilda individers ansvar. Det ligger på samhällsnivå. Dels att underlätta så att fler vill och vågar skaffa barn, dels anpassa samhället efter verkligheten. Att vi blir fler äldre och färre yngre.
Enda undantaget mot den starka barn-normen förr, var de som försökte men inte kunde få barn. De klandrades inte på samma sätt som de som frivilligt valde bort barn. Däremot tyckte man synd om de barnlösa, vilket det förstås också var om barnlösheten var ofrivillig.
Kunde man inte få biologiska barn, förväntades man adoptera. Det fanns generellt en mycket starkare förväntan än idag, på att på ett eller annat sätt, ge sina föräldrar barnbarn. Denna norm började luckras upp först för några decennier sedan, och lever fortfarande kvar till viss del, som synes i tråden.
Jag skulle gärna vilja ha barnbarn men har bara ett barn och hon vill "aldrig ha barn". Hon är bara 15 så vi får se, men självklart är det upp till henne. Kanske ändrar hon sig, kanske inte.
Det skulle vara fantastiskt! Jag fick barn sent och hoppas mina barn hinner ge mig barnbarn. Tyvärr hann inte mina föräldrar träffa mina barn.
Jag kommer göra allt för mina barnbarn! blir mina barn unga föräldrar kommer jag stötta dem så de kan genomföra/ slutföra studier.
Att inte få barnbarn skulle såklart vara en sorg men jag skulle inte skuldbelägga mina barn då jag vet att det inte är så enkelt!
Hoppas bli farmor/ mormor en dag!
Mitt barn är litet men jag längtar redan efter barnbarn och planerar för hur mycket mer stöttande och närvarande morföräldrar vi kommer att vara än mitt barns.
Eftersom det bara blev ett barn för oss och jag drömt om en stor familj hoppas jag blir en del av barnets framtida.
Men om hen inte vill ha barn är det såklart hens beslut och kommer inte att påverka vår relation.
Min största dröm är att mina barn ska växa upp på ett bra sätt och blir självständiga vid vuxen ålder.
Barnbarn och sånt har jag inte tänkt på än.
Det klassas som narcissism förresten. Att en förälder anser sina barn fungera som deras förlängda arm och förväntas uppfylla förälderns behov. Ingenting med barnaskaffande kommer med någon form av garantier. Hur ens barn är, vilka drömmar och önskningar den har. Förutom uppfostran så är man bara en åskådare/ förhoppningsvis deltagare i barnets liv.
Mitt barn är litet men jag längtar redan efter barnbarn och planerar för hur mycket mer stöttande och närvarande morföräldrar vi kommer att vara än mitt barns.
Eftersom det bara blev ett barn för oss och jag drömt om en stor familj hoppas jag blir en del av barnets framtida.
Men om hen inte vill ha barn är det såklart hens beslut och kommer inte att påverka vår relation.
Innan jag fick mina barnbarn så var min åsikt att det blir vad det blir, huvudsaken är att mina barn är/blir lyckliga. Jag har aldrig frågat om barnbarn eller varför det tog tid. Nu har jag barnbarn som är väldigt älskade och välkomna. Men jag är inte lyckligare än innan de kom.
Vill barnen inte ha barn så kommer jag så klart att acceptera det, däremot hoppas jag att åtminstone något av barnen kommer vilja ha det.
Jag ville egentligen inte ha barnbarn, eftersom jag var evigt trött på ungar när mina barn flyttade hemifrån. Nu har jag två barnbarn och får vara en snäll mormor då och då och ta hand om dem när dottern är bortrest eller upptagen med jobb. Men jag märker redan efter bara någon timme med barnbarnen att jag bara vill hem och stänga dörren och få vara ifred för ungar.