• Anonym (Svettas)

Mycket svett i intimområdet

Finns det fler tjejer/kvinnor härinne som också svettas mycket i intimområdet?

Det krävs inte mycket för att mina trosor ska bli helt fuktiga i grenen. Det luktar inte så mycket men ger en väldigt obehaglig känsla och är rädd för att få svampinfektion.

Är det verkligen normalt att svettas så mycket just där? Har testat diverse deodoranter som säljs för intimområdet men det hjälper mest mot eventuell doft, inte själva svettningarna. Vad kan man göra? Är ju såklart värst under sommartid. 

• Svar på tråden Mycket svett i intimområdet
  • Anonym (Linda)

Välj trosor i 100% bomull  , inte bara själva lappen i genen utan HELA trosan så fiffi ?an andas från svett och fukt 

Använd så mycket ren bomull som möjligt i byxor och kjolar. Skippa träningsleggings, cykelbyxor , bikintrosor och övriga  glansiga syntetmaterial i vardagen .. korta stunder javisst, men inte som ordinarie plagg en hel dag 

Vädra fiffi med att sova naken och gå gärna utan trosor under kjol/klänning när du är hemma. 

Skippa satinpyjamasen och dom rutiga flanellbyxorna 

Var sparsam med rakhyvel. Lite hår luftar fiffin och leder bort svetten 

• Anonym (D)

Ja. Det är fullt normalt att svettas därnere. 

• Anonym (J)

Ja det är normalt. Inget folk pratar om bara

• Anonym (J)
    Anonym (Linda) skrev 2025-07-14 17:37:50 följande:

Välj trosor i 100% bomull  , inte bara själva lappen i genen utan HELA trosan så fiffi ?an andas från svett och fukt 

Använd så mycket ren bomull som möjligt i byxor och kjolar. Skippa träningsleggings, cykelbyxor , bikintrosor och övriga  glansiga syntetmaterial i vardagen .. korta stunder javisst, men inte som ordinarie plagg en hel dag 

Vädra fiffi med att sova naken och gå gärna utan trosor under kjol/klänning när du är hemma. 

Skippa satinpyjamasen och dom rutiga flanellbyxorna 

Var sparsam med rakhyvel. Lite hår luftar fiffin och leder bort svetten 

Mja men problemet är ju att man inte gärna vill använda rena bomullsbyxor (bortsett från trosorna), då får man svettfläckar som syns väl. Men absolut är det bäst 
  • Anonym (J)

Samma med linnen, svetten syns på hela ryggen av bomull. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (J) skrev 2025-07-14 18:44:29 följande:

Samma med linnen, svetten syns på hela ryggen av bomull. 

Använd luftiga kläder som inte är tajta. Hellre en sval kortärmad skjorta och linnebyxor . Det svalkar så mycket mer än ett tajt linne som bara suger åt sig svett. 
  • Anonym (Abc)

Raka inte. Trimma. Då blir det möjligt för luft att passera och ventilera området mellan huden och tyget.

• Anonym

Ja, det är helt normalt
    Ta inte bort könshår, det är till för att lufta underlivet

• Anonym (Nik)

Och sluta gärna med att använda vanliga trosskydd om du så gör i nuläget. De andas inte utan täpper bara till där på undersidan av trosorna. 

Ta hellre toalettpapper och vik ihop till en liten rektangel att placera på samma ställe. Om du är en av de kvinnor som verkligen behöver trosskydd då, det vill säga. 

• Anonym (Jill)

Välj luftiga byxor över bomullstrosor. Bomullstrosor ger mindre lukt.

• Fjäril kär

Fullt normalt när det dessutom är så varmt ute som det är just nu i stora delar av landet. 

Nu vet jag inte hur det är med dig Ts men jag ser alldeles för många kvinnor och tjejer gå runt i på tok för mycket kläder när det är så varmt och alldeles för tjocka och varma kläder dessutom.  

Använd tunna och luftiga kläder och låt snippan få andas 

Extra viktigt dessutom om du också är överviktig och kanske  har en del muffins-veck som kapslar in snippan . Jag är kurvig och av den anledningen går jag i klänning från maj-oktober så snippan får vila och svalka.

Svar på tråden Mycket svett i intimområdet