• Anonym (Ts)

Hur många ämnen

Hej!
    Jag har en del frågor kring komvux. 
    Jag tänker studera upp mina gymnasiebetyg på komvux och undrar ni som redan har studerat på komvux hur många ämnen ni anser är lämpligast att studera samtidigt? Jag tänker troligtvis jobba deltid eller extra under tiden och skulle nog säga att jag inte har så lätt för mig. Man går då alltså igenom hela gymnasieämnet på bara 5 veckor om man studerar full fart, då kanske det räcker med ett ämne i taget? Visst är det 4 ämnen man hinner på en hösttermin om man studerar full fart?

Sedan har jag en fråga kring om det finns komvux online där man kan studera upp gymnasiebetygen på sommaren eller innan höst? tänkte att man då kanske skulle hinna med en eller två ämnen innan hösten.

Jag förstår givetvis att allt är relativt för olika individer men det skulle kunna ge mig en överblick om hur det kan vara om det finns några så får ni gärna dela med er av era erfarenheter om ni vill.

• Svar på tråden Hur många ämnen
  • Anonym (Hm)

Ett ämne i taget. Jag har läst flertalet 5 veckors kurser på komvux och du behöver helt klart alla 8 timmar om dagen om du vill vara seriös med pluggandet. Jag jobbar halvtid men hinner knappt med studierna om jag ska vara ärlig. På min skola är det cirka 1 stor skrivuppdrag och en examination i veckan, läsa cirka 30-40 sidor i boken och se diverse filmer och besvara frågor. Varje dag. Jag har visserligen även en 2 åring hemma på heltid så jag har väl sovit 5 timmar om natten i cirka 1 års tid nu. Går upp 5 och pluggar till 7, jobbar 3 timmar hemifrån när hon sover middag, pluggar från 20:00-00:00 när hon sover. Börjar bli ganska utmattad. 

Ett ämne i taget. 

• Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-15 08:44:39 följande:

Ett ämne i taget. Jag har läst flertalet 5 veckors kurser på komvux och du behöver helt klart alla 8 timmar om dagen om du vill vara seriös med pluggandet. Jag jobbar halvtid men hinner knappt med studierna om jag ska vara ärlig. På min skola är det cirka 1 stor skrivuppdrag och en examination i veckan, läsa cirka 30-40 sidor i boken och se diverse filmer och besvara frågor. Varje dag. Jag har visserligen även en 2 åring hemma på heltid så jag har väl sovit 5 timmar om natten i cirka 1 års tid nu. Går upp 5 och pluggar till 7, jobbar 3 timmar hemifrån när hon sover middag, pluggar från 20:00-00:00 när hon sover. Börjar bli ganska utmattad. 

Ett ämne i taget. 

Fast du väljer ju själv att plugga så mycket. Du kan plugga 50% eller 25% också. 
  • Anonym (J)

Jag läste upp min gymnasieutbildning på komvux. Tog ett ämne i taget. Enklast så för då kan man lägga full fokus på det. Tyckte det var relativt enkelt. Vi hade inte så mycket uppgifter på så vis. En per dag kanske. Sen resten självstudier. Men mitt tips är att även om det är lugnt, slarva dig inte igenom det. Försök få så bra betyg du kan. Hade jag läst nu så hade jag lagt ner mer tid på det. Nu fick jag ändå bra betyg men kunde ha fått bättre. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2025-07-15 09:40:34 följande:
    Fast du väljer ju själv att plugga så mycket. Du kan plugga 50% eller 25% också. 
    Såklart, men personen i fråga skulle ju plugga heltid på fem veckor och jobba samtidigt, vilket är precis det JAG gör. 😂 så därav mitt råd
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-15 08:44:39 följande:

Ett ämne i taget. 

Jag förstår, så ni hade obligatoriska uppgifter eller frågor varje dag som man skulle svara på? och examinationer varje vecka? och ett stort slutprov, var slutprovet ett prov som man gjorde på plats eller var det som en stor inlämningsuppgift? 
    Så blev man dömd på allt man gjorde och fick betyg även för uppgifterna och examinationerna och sedan lades allt ihop på slutet eller var det i stort sätt slutprovet som räknades?
    Det är ju ändå rätt mycket kan jag tänka mig att man ska gå igenom om man ska gå igenom allt som man gjorde på 5-6 månader på bara 5 veckor.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2025-07-15 09:42:13 följande:

Jag läste upp min gymnasieutbildning på komvux. Tog ett ämne i taget. Enklast så för då kan man lägga full fokus på det. Tyckte det var relativt enkelt. Vi hade inte så mycket uppgifter på så vis. En per dag kanske. Sen resten självstudier. Men mitt tips är att även om det är lugnt, slarva dig inte igenom det. Försök få så bra betyg du kan. Hade jag läst nu så hade jag lagt ner mer tid på det. Nu fick jag ändå bra betyg men kunde ha fått bättre. 

Ja jag tänker att man får ta ett ämne i taget det är ju trots allt det man läste på 5 månader i gymnasiet på 5 veckor. Men jag tänker mig att i gymnasiet så delade man ju upp det och kanske hade 4 del moment på den terminen hur får man in allt i ett prov? delar man upp de i olika veckor eller kommer bara allt på ett stort prov den sista veckan? Jag funderar på att fråga dem i förväg om man kan få reda på vilka böcker och vad man ska kunna så att man kanske sätta sig in i det lite i förväg.
  • Anonym (Lärare)

Det beror på exakt vilka ämnen/kurser du ska läsa, eftersom det skiljer mellan olika kurser hur många poäng de är. 100 poäng motsvarar fem veckors heltidsstudier, 400 poäng är en hel termin på heltid.

Viktigt att tänka på är att alla Komvux inte erbjuder alla kurser löpande under hela terminen, alltså att man kan välja att påbörja kursen när som helst under terminen, utan ska du läsa t.ex. Svenska 1 under hösten så kan du bara göra det mellan vecka 35 och 40, typ. Kolla upp med din skola vad som gäller där, det kan vara bra att veta så att du planerar kurserna rätt.

Det är högt tempo att läsa en heltidskurs på bara fem veckor, har man inte väldigt lätt för sig kräver det en del av dig som elev. En del klarar att jobba samtidigt, andra inte, och hur just du skulle klara det kan vi här på FL såklart inte veta, men det är som sagt tufft att studera även om man inte jobbar samtidigt.

Min man har jobbat som lärare på just Komvux (i matte och fysik), och han har berättat att många elever underskattar hur krävande det är att studera där, att han har haft många elever som börjat med inställningen att det bara är att läsa lite på Komvux så kommer de få ett högre betyg än de hade på gymnasiet, men att de knappt klarat godkänt för att de inte läger ned tillräckligt med tid och kraft på sina studier. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-07-15 16:48:13 följande:

Det beror på exakt vilka ämnen/kurser du ska läsa, eftersom det skiljer mellan olika kurser hur många poäng de är. 100 poäng motsvarar fem veckors heltidsstudier, 400 poäng är en hel termin på heltid.

Viktigt att tänka på är att alla Komvux inte erbjuder alla kurser löpande under hela terminen, alltså att man kan välja att påbörja kursen när som helst under terminen, utan ska du läsa t.ex. Svenska 1 under hösten så kan du bara göra det mellan vecka 35 och 40, typ. Kolla upp med din skola vad som gäller där, det kan vara bra att veta så att du planerar kurserna rätt.

Det är högt tempo att läsa en heltidskurs på bara fem veckor, har man inte väldigt lätt för sig kräver det en del av dig som elev. En del klarar att jobba samtidigt, andra inte, och hur just du skulle klara det kan vi här på FL såklart inte veta, men det är som sagt tufft att studera även om man inte jobbar samtidigt.

Min man har jobbat som lärare på just Komvux (i matte och fysik), och han har berättat att många elever underskattar hur krävande det är att studera där, att han har haft många elever som börjat med inställningen att det bara är att läsa lite på Komvux så kommer de få ett högre betyg än de hade på gymnasiet, men att de knappt klarat godkänt för att de inte läger ned tillräckligt med tid och kraft på sina studier. 

Kan ju vara bra att veta, har verkligen inte det lätt så kanske borde smartare att ta en kurs på halv tid för att vara på den säkra sidan. Kan troligen gå bra men behöver vanligtvis mer tid. Ja har hört en del som sagt att det är mycket lättare än gymnasiet men tror att det ett sätt är svårare att man måste lära sig allt på bara 5 veckor. Vet du om man möjligen kan fråga den som är ansvarig för kursen om det finns möjlighet till att få reda på vilka böcker och vad som krävs av en i förväg? Skulle underlätta.
  • Anonym (Japp)

Jag behövde läsa upp 15 ämnen, gjorde det genom hermods. Jag läste en kurs på 5 veckor. Tog alla ?måste? ämnen och resten roliga ämnen så som fotografering, administration & juridik. Läste bara en kurs åt gången.

Eftersom jag inte hade behörighet så fick jag också bidrag, trots att jag arbetade heltid på sidan om. för mig då, låg bidraget på nästan 9000kr/månad. Har aldrig varit så förmögen.

alla ämnen var superlätta för mig, vissa ämnen köpte jag inte ens boken. De gick endå. Jag tror att jag bara hoppade in i engelska examinationen utan att ha gjort mer än uppgifterna. Jag tyckte att det var så enkelt att jag tog 5 v ledigt när dottern föddes. Sen började jag igen. 

om jag ska vara ärlig så var det så himla värt det att vara kass i skolan. jag la inte alls många timmar i veckan på plugg.

• Anonym (T)

Sen finns det andra faktorer som kommer styra
    Hur försörjer du dig?
    Har du annat du måste lägga tid på, familj, djur, barn?
    Har du någon hemma som stöttar dig?
    Har du en deadline?
    Är betygen viktiga?
    Hur många kurser gäller det?

Genom att kontakta skola kan du få litteraturlistor, kursplan mm

Ett alternativ är att hoppa på första möjliga kurs och se hur det går

Svar på tråden Hur många ämnen