• Anonym (A)

Kallad till jobbmöte, bra eller dåligt?

Sonen har börjat på sitt första jobb och det har på det hela taget gått bra. Han har gjort några små tabbar som enligt kollegor och arbetsledningen inte har varit någon stor grej med tanke på att han är ny. 

Kollegorna är dessutom lite förvånade över att de satte en ny kille på att av de svårare uppdragen inom området. 

När sonen hade kontakt med chefen om en rutingrej sa chefen spontant att han hade hört bra saker om sonen från den lokala arbetsledningen. 

Men nu är han alltså kallad till ett jobbmöte och sonen frågade inte vad det gäller vilket jag tycker var dumt. 

Om det hade varit av en bra anledning, hade inte chefen sagt det då? Om de tex har ett nytt uppdrag eller liknande.

Jag vill förstås inte noja inför sonen så jag tänkte noja lite här. Jag är så orolig att han inte ska få förlängt eller liknande för jag vet att han skulle bli rätt knäckt. 

Han har haft det tufft av flera skäl och det här jobbet betyder mycket för honom. Han tar det på stort allvar, är ansvarsfullt och gör verkligen sitt bästa. 

Det var verkligen småsaker som han gjorde fel och som gick att åtgärda direkt. Kollegorna har berättat om personer som har gjort allvarliga misstag och som har fått en ny chans.

Jag förstår att det är omöjligt för er att veta vad mötet handlar om men skulle ni säga att det är illavarslande att chefen inte säger vad det gäller? 

• Svar på tråden Kallad till jobbmöte, bra eller dåligt?
  • Anonym (v)

Skulle inte ta ut något i förskott. Chefen kan bara vilja checka av hur det går.

• EnAnonumius
    Anonym (A) skrev 2025-07-16 17:33:43 följande:

Jag förstår att det är omöjligt för er att veta vad mötet handlar om men skulle ni säga att det är illavarslande att chefen inte säger vad det gäller? 

Varför noja sig i onödan?

Att chefen inget säger är inga "tecken" på att något skulle vara illavarslande. Chefer är som vi alla andra, olika individer.  Vissa chefer hintar om vad som skall tas på jobbmötet, andra inte.

Så lugna nu ned dig och förstå att det inte finns några givna mallar som att "chefen säger inget"= med illavarslande, "chefen ger en hint"= allt frid och fröjd.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Chilla)

Men alla gör ju misstag på jobbet och speciellt när man är ny. Har svårt och se att han skulle bli av med jobbet p g a det. Kollegorna har ju sagt att han gör ett bra jobb. Det kanske är nån genomgång på vad som han kan förbättra och vad han gör bra, lite feedback alltså och sen höra hur han tycker att jobbet är och hur han trivs. 

• Anonym (A)

Tack snälla för att ni ger mig perspektiv och ni har säkert rätt. Jag är bara så rädd om honom eftersom han har haft det tufft men som det ser ut nu finns det egentligen inget som tyder på att det skulle handla om uppsägning eller liknande. 

• KillBill
    Anonym (A) skrev 2025-07-16 17:33:43 följande:
    Kallad till jobbmöte, bra eller dåligt?

Sonen har börjat på sitt första jobb och det har på det hela taget gått bra. Han har gjort några små tabbar som enligt kollegor och arbetsledningen inte har varit någon stor grej med tanke på att han är ny. 

Kollegorna är dessutom lite förvånade över att de satte en ny kille på att av de svårare uppdragen inom området. 

När sonen hade kontakt med chefen om en rutingrej sa chefen spontant att han hade hört bra saker om sonen från den lokala arbetsledningen. 

Men nu är han alltså kallad till ett jobbmöte och sonen frågade inte vad det gäller vilket jag tycker var dumt. 

Om det hade varit av en bra anledning, hade inte chefen sagt det då? Om de tex har ett nytt uppdrag eller liknande.

Jag vill förstås inte noja inför sonen så jag tänkte noja lite här. Jag är så orolig att han inte ska få förlängt eller liknande för jag vet att han skulle bli rätt knäckt. 

Han har haft det tufft av flera skäl och det här jobbet betyder mycket för honom. Han tar det på stort allvar, är ansvarsfullt och gör verkligen sitt bästa. 

Det var verkligen småsaker som han gjorde fel och som gick att åtgärda direkt. Kollegorna har berättat om personer som har gjort allvarliga misstag och som har fått en ny chans.

Det behöver inte alls vara något allvarligt. På många arbetsplatser bjuder chefen in till ett möte med nyanställda efter en tid, för att följa upp introduktionen och höra hur man trivs och hur det fungerar på jobbet. Skulle säga att det är mer regel än undantag på bra arbetsplatser. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Nja)

Nja, låter inte så positivt tyvärr. Men behöver ju inte innebära att han får sparken. Vad har han för typ av anställning?

• Anonym (Men)

Alltså jag och min son var lika nojig när han var provanställd och blev kallad till möte - det var ett standard on boarding möte efter tre månader där alla skulle se att allt funkade. Mycket ros och lite ris som det fanns plan på att rätta till. Han fick fast anställning och jobbade där i flera år och sökte sig sen vidare.

Svar på tråden Kallad till jobbmöte, bra eller dåligt?