• Anonymmiss

Kan akuten hjälpa med en abort?

Kan akuten hjälpa med en abort?
    Gravod v7/8
    Har inte fått tid förens den 11/8 då kommer jag vara ca v10/11
    Mår jätte illa kräks konstant 2v kan ej ta hand om mina andra barn känns som en olidlig väntan till den 11/8 funderar på att åka in akut. Mina tidigare gravoder va hemska vill ej må såhär står inte ut en dag till.

• Svar på tråden Kan akuten hjälpa med en abort?
  • Anonymmiss

Hade skrivit ett längre inlägg men det försvanm tyvärr.

• Anonymmiss

Kan dom inte ens hjälpa med en tidigare remiss? Står verkligen inte ut kräks 5ggr bara nu ikväll. Orkar inte mer verkligen kallsvettas gråter skakar

• Anonymmiss

Jo jag vet hade samma problem med mina tidigare gravider. Tyvärr hjälper inget förutom dropp knappt det. 
    Men känns så jobbigt nu när jag vill göra abort
    Finns ingen kämparglöd i mig 
    Tankarna bara snurrar Ingen hjälper mig semester stängt
    Ingen att bolla tankar med . Känner mig värdelös som inte kan ta hand om mina andra barn Och behöva stå ut till den 11/8 .  Jag måste ha hjälp nu känner jag desperat kräks ytterligare

• Anonymmiss

Är så rädd att inte få hjälp nånstanns
    Vet redan nu att tabletter emot illamående liknande ej kommer funka. Kommer behöva dropp var varannan dag
    Vet inte hur jag ska orka kämpa till den 11/8 3 långaa veckor. Kan inte psykatrin hjälpa?
    Har bara fått pratat med otrevliga på mördravård först ej min orginal hon som boka tid den 11/8 sen en på 1177 som inte heller var trevlig tyvärr.
    Finns en privat klinik i sthlm men dom tar 5000 kunde erbjuda tid snabbt.
    Dom va trevliga Säkert för dom tar as nycket betalt
    men nästan 2h bort och har inte den ekonomiska möjigheten men kanske blir ett måste ser ingen annan utväg. Kräkas 3veckoe konstant

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hupp)

En tid om 3 veckor är JÄTTELÅNG tid när det rör aborter. Dom ska ge dig en tid snarast möjligt eftersom ju längre man väntar desto värre blir aborten, plus att väntan i sig är hemsk. 

Kontakta annan kvinnoklinik. Hör med alla i ditt län för att se vilka som kan erbjuda den tidigaste tiden. Gör det nu! Om ingen i just ditt län har en bra tid, sök i närliggande län. 

• Anonym (H)

Hur kan det ta så lång tid?? Jag blev erbjuden en tid dagen efter, då för kirurgisk. 

• Aliona

Akuten kommer du nog bara bli sittande på och sen hemskickad, men du ska absolut inte behöva gå så länge och vänta, i synnerhet inte när du mår så dåligt som du gör. Ring igen. Stå på dig. Förklara att du inte kan ta hand om dina barn, hur mycket du lider, att du tidigare har behövt bli inlagd på dropp och säkert kommer att behöva det igen. Vägrar de ta emot dig tidigare så kolla på andra ställen, varenda en runt dig. Du ska verkligen inte behöva ha det så här, och dessutom behöva genomgå abort så mycket senare än nödvändigt! 

• Anonym (Kvinna)

Låter galet att du fått en sån sen tid för abort. Det brukar dom ju ge en snabbt, typ direkt. Måste bero på sommaren och brist på personal eller nåt pga semestertider men ring dit igen och säg att du måste få göra aborten tidigare. En medicinsk abort gör man ju hemma så borde inte vara svårt att ta in dig för det. 

• Anonymmiss

Ringde alla kliniker i närheten
    Och åkte 4h för en återbudstid igår. 
    V6 v6+2 . Tog första tabletten igår kl 14:00 torsdag.
    Har såklart ångrat mig idag känner mig så otroligt dum i huvudet. Men nu är det förskent.
    Ville inte vänta över helgen för visste att jag skulle ångra mig
    Och semester tider gjorde så tiden längre fram känndes så långt fram. Ville göra det så fort som möjligt när emyroyt va så litet för då kändes det mer okej än vänta gå runt veta att man är gravid och vecka dagar går och det växer .

Men som sagt ångrat mig nu blödde inget förens nu kl 13 började blödningarna ska ta alla andra tabletter på lärdag morgon själv. Vet inte hur jag ska klara av det.
    Har som sagt ångrat mig.
    Men vet att det är för sent hade jag varit längre gången hade det kanske gått och räddat men föeata tabletten v6+2 det känns inte möjligt jag blöder desutom lite nu
    Känna fruktansvärt Varför åkte jag så långt igår Känner mig så dum

• Aliona
    Anonymmiss skrev 2025-07-18 14:54:43 följande:

Ringde alla kliniker i närheten
    Och åkte 4h för en återbudstid igår. 
    V6 v6+2 . Tog första tabletten igår kl 14:00 torsdag.
    Har såklart ångrat mig idag känner mig så otroligt dum i huvudet. Men nu är det förskent.
    Ville inte vänta över helgen för visste att jag skulle ångra mig
    Och semester tider gjorde så tiden längre fram känndes så långt fram. Ville göra det så fort som möjligt när emyroyt va så litet för då kändes det mer okej än vänta gå runt veta att man är gravid och vecka dagar går och det växer .

Men som sagt ångrat mig nu blödde inget förens nu kl 13 började blödningarna ska ta alla andra tabletter på lärdag morgon själv. Vet inte hur jag ska klara av det.
    Har som sagt ångrat mig.
    Men vet att det är för sent hade jag varit längre gången hade det kanske gått och räddat men föeata tabletten v6+2 det känns inte möjligt jag blöder desutom lite nu
    Känna fruktansvärt Varför åkte jag så långt igår Känner mig så dum

Är det verkligen att du har ångrat dig, eller är det sorg och andra känslor som kommer upp? Jag tänker att det är rätt vanligt att få kalla fötter när man glr mågot väldigt stort och avgörande i sitt liv, och att det lätt känns som ånger. Du verkade så övertygad innan. Vad var anledningarna att du ville ha abort innan? Är inte de kvar? Du kanske behöver acceptera att du nu känner dig överväldigad och påminna dig om anledningarna att du ville ha aborten. 
  • Anonymmiss

Jag ville aldrig abort innan heller.
    Det är ingen man vill
    Men det är inte rätt förusättningar för ett barn just nu och jag mådde så otroligt dåligt nu är det lite bättre stabilt med kräkningar osv hunnit landat.
    Har aldrig gjort abort innan.
    Har rätt svårt att bli gravid äldsta är 8år yngsta är 3år
    Så emellan dom är det 5år.
    Emellan de här barnet skulle det bli 3/4 år emellan 
    Har aldrig använt skydd dumt nog. Men tidsintivall emellan barnen har alltid gjort det välkommet.
    Nu var det också välkommet men kom lite plötsligt tätt inpå . Kanske om 1 år. Men även nu om vi har oskyddat som innan så kanske jag inte blir gravid förens om 3år framåt.
    Jag svor till Att om de va så jag va gravid skulle jag ha det här barnet genomgå graviden  sen skydda mig till 110% 
    Sen ändra jag mig och svor ja om ja var gravid skulle ja abort sen skydda mig 110% Nu vet jag inte hur jag känner mig
    Jag får mycket hjälp av mina föräldrar praktiskt tänkte jag att vi alla får inte plats jag+3 barn dom 2 i en bil så dum tanke . Kunde skaffat större bil lösningar.
    Ett barn är ju välkommet det är allting praktiskt
    Jag är ung så har tid i framtiden
    Men då blir det stor ålderskillnad.
    Så mycket tankar Ångrar mig grovt men det är tyvärr försent.
    Jag är en sån som har sagt innan Att Jag Aldrig Kommer göra abort.
    Nu sitter jag här
    Jag var för snabb med mitt beslut
    Visste själv att jag skulle ångra mig innan helgen därför ville jag göra det innan helgen fick den återbuds tiden för ville att emyro skulle va så litet som möjligt
    Hade jag haft tid i början på nästa vecka efter helgen hade jag ångrat mig
    Men som sagt försent nu Vet inte hur jag ska klara av att fullborda imorgon med resten av tabletterna vill inte
    Men i v6 plus blöder så det har nog tyvärr inte överlevt och vill inte riskera missbilldningar m.m tyvärr.

• Anonym (Hanna)

Jag har lite svårt att förstå. Först har du panik att du måste vänta 3 veckor på en abort och sen när du väl fått en tid och tagit tabletten ångrar du dig?? Tänkte du inte igenom det innan, om det verkligen var en abort du ville göra? Frågar i all välmening. 

• Aliona
    Anonymmiss skrev 2025-07-18 18:27:56 följande:

Jag ville aldrig abort innan heller.
    Det är ingen man vill
    Men det är inte rätt förusättningar för ett barn just nu och jag mådde så otroligt dåligt nu är det lite bättre stabilt med kräkningar osv hunnit landat.
    Har aldrig gjort abort innan.
    Har rätt svårt att bli gravid äldsta är 8år yngsta är 3år
    Så emellan dom är det 5år.
    Emellan de här barnet skulle det bli 3/4 år emellan 
    Har aldrig använt skydd dumt nog. Men tidsintivall emellan barnen har alltid gjort det välkommet.
    Nu var det också välkommet men kom lite plötsligt tätt inpå . Kanske om 1 år. Men även nu om vi har oskyddat som innan så kanske jag inte blir gravid förens om 3år framåt.
    Jag svor till Att om de va så jag va gravid skulle jag ha det här barnet genomgå graviden  sen skydda mig till 110% 
    Sen ändra jag mig och svor ja om ja var gravid skulle ja abort sen skydda mig 110% Nu vet jag inte hur jag känner mig
    Jag får mycket hjälp av mina föräldrar praktiskt tänkte jag att vi alla får inte plats jag+3 barn dom 2 i en bil så dum tanke . Kunde skaffat större bil lösningar.
    Ett barn är ju välkommet det är allting praktiskt
    Jag är ung så har tid i framtiden
    Men då blir det stor ålderskillnad.
    Så mycket tankar Ångrar mig grovt men det är tyvärr försent.
    Jag är en sån som har sagt innan Att Jag Aldrig Kommer göra abort.
    Nu sitter jag här
    Jag var för snabb med mitt beslut
    Visste själv att jag skulle ångra mig innan helgen därför ville jag göra det innan helgen fick den återbuds tiden för ville att emyro skulle va så litet som möjligt
    Hade jag haft tid i början på nästa vecka efter helgen hade jag ångrat mig
    Men som sagt försent nu Vet inte hur jag ska klara av att fullborda imorgon med resten av tabletterna vill inte
    Men i v6 plus blöder så det har nog tyvärr inte överlevt och vill inte riskera missbilldningar m.m tyvärr.

Det verkar inte vara så genomtänkt det här med aborten. Men som du säger, nu är det gjort, och du får försöka lägga det bakom dig. Men när den här aborten är över så fundera noga på om du vill ha fler barn eller inte och om inte, se till att skaffa skydd. 
  • GGN

Du verkar ju vara i en ganska jobbig situation redan, ensam med två barn. Inte bra för någon inblandad att det skulle komma ett barn till. Du gjorde helt rätt. 

• Anonymmiss
    Anonym (Hanna) skrev 2025-07-18 18:33:41 följande:

Jag har lite svårt att förstå. Först har du panik att du måste vänta 3 veckor på en abort och sen när du väl fått en tid och tagit tabletten ångrar du dig?? Tänkte du inte igenom det innan, om det verkligen var en abort du ville göra? Frågar i all välmening. 

Jag visste nog innerst inne själv att jag skulle ångra mig om jag lät det gå över helgen.
    Första abort så det uppstod panik när alla mina orginal kontakter var stängt och när fick så dåligt bemötande överallt känns inte som om någon lyssnade på mig hur desperat jag var efter hjälp att få bli hörd lyssnad på.
    Önskar att någon hade satt mig i några minuter pratat med mig och sagt vänta efter helgen på måndag eller tis ons nästa vecka vi hjälper dig
    Men i mina ögon var det Att ta den här avbokningen eller vänta till 11/8 och det kändes fruktansvärt omänskligt att gå så länge.
    När man ringer i telefon till alla de säger semester stängt och bli hänvisad till flera olika ställen och inte komma fram om man inte ringer kl 7 på morgonen precis när telefon kön öppnar är en stress
  • Anonymmiss
    Anonym (Hanna) skrev 2025-07-18 18:33:41 följande:

Jag vill ha barn
    Jag vill ha flera barn I framtiden
    Det är rätt beslut men det känns hemskt
    Hade det varit 1-2 år fram så hade det som sagt funkat inte nu.
    Men jag vet med mina tidigare barn Att man får alltid det att funka oavsett men det skulle vara egoistikt och för min egen skull. 

Kommer alltid tänka på det här i framtiden
Svar på tråden Kan akuten hjälpa med en abort?