• Anonym (TS)

Blodsocker 5,3 (fastande), är det bra?

Vet att det ligger inom det normala (ca 4-6 står det på de flesta ställena) men ändå i högre delen av det normala? Jag hade fastat i 9 timmar. 

Anledningen till att jag kollade var att jag hade lite domningar i tårna, vet att det kan bli så när man har diabetes, tror inte det är ett av de första tecknen men ville kolla för säkerhets skull. Och så fick jag ett stort barn för 5 månader sen trots att inget av mina andra barn har varit speciellt stort.. tror däremot jag hade bra blodsocker under den här graviditeten också.

Är 38 år gammal , några kilo övervikt efter senaste barnen jag var smal tidigare (166 cm och 73 kg), helammar en 5 månader gammal bebis (om det har nån betydelse för blodsockret, det har det kanske inte). Vegetarian och äter mycket frukt och grönt men äter nog lite för mycket sötsaker också, speciellt nu när jag ammar. 

Ni som har koll, är 5,3 ett bra värde eller borde jag försöka röra mig mer och äta bättre? Eller alltså det borde jag väl iallafall på grund av vikten men tänkte med tanke på blodsockret, om det är så att jag riskerar att få diabetes i framtiden. 

• Svar på tråden Blodsocker 5,3 (fastande), är det bra?
  • Anonym (smile with t1)

Är det bra att liga innom normalspannet?

Gissa 3 gånger.

• burleskburkläsk

Vem som får diabetes är väldigt svårt att svara på, sett trådsmala personer få det...men klart att övervikt och fetma ökar risken.

Att amma är bra, hört det sänker risken.

Tillåt dig nåt gott om dagen, typ en frukt, du har inte fått cravings på nåt som inte är sött?
    Finns mycket man kan gnaga på...

Känns det onyttigt så skippa det.

20-30 minuter aktivitet till nåt på Youtube om dagen, finns många kvinnor som kör enkla pass så du inte tror du skall svimma.

Det med domningar kan vara mycket, brist på aktivitet t.ex eller en nerv i kläm etc.

Bra du tar upp det och tänker på det.
    Min bästa vän/kollega dog i diabetes, man Far misskötte sin vilket ledde till amputation av ena benet och kört därpå orkade inte hjärtat mer.
    Man kan leva med diabetes...vet en multisjuk man som är väldigt tjock, han äter godis ofta men har lärt sig sin kropp och sin diabetes...

Du kanske ligger och sitter väldigt mycket...upp och rör dig lite.
    Bestäm tider då du får vara liggandes men även tider för aktivitet.

Såg en kvinna idag med barnvagn...hon var ute och gick i rask takt...otroligt flitigt...det kan du med (tror jag).

Jag är ingen expert längre men har tidigare haft många med diabetes runt mig och även jobbat i vården...dock är jag inte bäst på ämnet här på FL, det vet jag.

Vänta inte att du skall eventuellt få det...börja ändra vanor redan i morgon, säkert kämpigt men efter typ 2 veckor känns det lätt och skönt.

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (TS)
    Anonym (smile with t1) skrev 2025-07-17 22:25:17 följande:

Är det bra att liga innom normalspannet?

Gissa 3 gånger.

Tack för svar.. Haha sant, tänkte att det kanske är i högre delen av normalspannet :) Och om det ändå räknas som lite högt .. tänkte på att jag väger lite för mycket och fick ett stort barn. Men det kanske är helt normalt helt enkelt 
  • Anonym (TS)
    EllaLo skrev 2025-07-17 22:27:13 följande:

Normalt värde

Tack för svar:) 
  • Anonym (TS)
    burleskburkläsk skrev 2025-07-17 22:51:55 följande:

Vem som får diabetes är väldigt svårt att svara på, sett trådsmala personer få det...men klart att övervikt och fetma ökar risken.

Att amma är bra, hört det sänker risken.

Tillåt dig nåt gott om dagen, typ en frukt, du har inte fått cravings på nåt som inte är sött?
    Finns mycket man kan gnaga på...

Känns det onyttigt så skippa det.

20-30 minuter aktivitet till nåt på Youtube om dagen, finns många kvinnor som kör enkla pass så du inte tror du skall svimma.

Det med domningar kan vara mycket, brist på aktivitet t.ex eller en nerv i kläm etc.

Bra du tar upp det och tänker på det.
    Min bästa vän/kollega dog i diabetes, man Far misskötte sin vilket ledde till amputation av ena benet och kört därpå orkade inte hjärtat mer.
    Man kan leva med diabetes...vet en multisjuk man som är väldigt tjock, han äter godis ofta men har lärt sig sin kropp och sin diabetes...

Du kanske ligger och sitter väldigt mycket...upp och rör dig lite.
    Bestäm tider då du får vara liggandes men även tider för aktivitet.

Såg en kvinna idag med barnvagn...hon var ute och gick i rask takt...otroligt flitigt...det kan du med (tror jag).

Jag är ingen expert längre men har tidigare haft många med diabetes runt mig och även jobbat i vården...dock är jag inte bäst på ämnet här på FL, det vet jag.

Vänta inte att du skall eventuellt få det...börja ändra vanor redan i morgon, säkert kämpigt men efter typ 2 veckor känns det lätt och skönt.

Tack för svar och tips :)

Jag är tyvärr mer sötsugen när jag ammar , så har det varit med barnen innan också (det här är fjärde). Även med flera och andra när jag var ganska mycket smalare. När jag var gravid var jag mer sugen på nyttiga saker och mindre sötsugen än annars faktiskt. Och så blir det ofta när man inte har hunnit äta ordentligt att man äter någon chokladbit eller så, blir lätt väldigt yr när jag inte har ätit på länge , speciellt nu när jag ammar. Men borde försöka äta frukt eller något annat istället. 

Jag har fött med snitt så har varit lite försiktig med träning hittills,  tränade på gym innan. Det blir nog tyvärr svårt att få tid med nu men träna hemma ska jag försöka börja med. Älskar promenader egentligen men har en stor tjej (5 månader och 9,3 kg) som oftast verkligen vägrar ligga i vagnen. Har haft bärsjal en del som hon har blivit för tung för nu, den funkar men får ont i ryggen av att bära henne i den länge. Nu har jag precis köpt en bärsele. Jag går ganska mycket ändå men ska försöka tjata på sambon att han ska vara med dottern så jag kan ta promenader själv ibland. Det där med barnvagnspromenader har funkat bra med de andra barnen men är tyvärr inte så lätt nu med bebis som ofta gallskriker i vagnen (och blir lugn så fort man tar upp henne). 

Har gått ner till det jag vägde innan graviditeten men redan då vägde jag ju lite för mycket efter tredje barnet. 

Men ja jag ska försöka träna mer på något sätt och äta bättre .. 
    Beklagar det som hände din bästa vän.. Min farmor har diabetes typ 2 men hon har vad jag vet skött det bra och är 95 nu. Svärmor har också det och jag tror hon sköter den bra också. Började fundera lite på om jag hade högt blodsocker eftersom dottern var stor när hon föddes, sen kom det här med domningarna men det beror nog på något annat då. 

• Anonym (smile with t1)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-17 22:53:22 följande:
    Tack för svar.. Haha sant, tänkte att det kanske är i högre delen av normalspannet :) Och om det ändå räknas som lite högt .. tänkte på att jag väger lite för mycket och fick ett stort barn. Men det kanske är helt normalt helt enkelt 
    Det är lätt att bli nojig, särskilt om, som du skriver längre ner, har det i släkten/familjen. 

Men var lugn, när det gäller blodsocker finns inte riktigt någon "högre del" av normalvärdet, eftersom det är så smalt. 2 hela punkter är inte mycket att vifta på, Inte ens om du skulle råka ha 6,9 fastande vid ett enstaka tillfälle är något att hänga upp sig för mycket på. Det är först när över 6 blir en "vana" som vi pratar om förhöjt värde/pre-diabetes, vilket kan rättas till genom förändrade vanor. Inte för att du ska hålla på och kolla hela tiden, då blir du bara nojigare.

Så släpp det, men ta ett prov i samband med andra hålsokontroller just pga familjehistorian...
  • Anonym (Linn)

Du har inte "några" kilo för mycket utan ditt BMI är överviktig, vill inte vara otrevlig, utan mer öppna dina ögon. Du ligger inom referens på glukos men du bör vara vaksam. Diabetes kan komma smygande, så råder dig till att både gå ner i vikt och börja motionera regelbundet. 

Som jämförelse, jag är 166 och väger 54 kg. Hade ett glukosvärde på 5,8 - 1 1/2 timme efter att ha ätit en tårtbit. Så mitt värde är ju bättre än ditt och vad du skulle ligga på efter en tårtbit skulle nog vara betydligt högre. Som sagt, inom referens men du bör vara vaksam. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Linn) skrev 2025-07-18 18:16:21 följande:

Du har inte "några" kilo för mycket utan ditt BMI är överviktig, vill inte vara otrevlig, utan mer öppna dina ögon. Du ligger inom referens på glukos men du bör vara vaksam. Diabetes kan komma smygande, så råder dig till att både gå ner i vikt och börja motionera regelbundet. 

Som jämförelse, jag är 166 och väger 54 kg. Hade ett glukosvärde på 5,8 - 1 1/2 timme efter att ha ätit en tårtbit. Så mitt värde är ju bättre än ditt och vad du skulle ligga på efter en tårtbit skulle nog vara betydligt högre. Som sagt, inom referens men du bör vara vaksam. 

Vad tänkte du att några kg för mycket betyder? Det betyder ju övervikt. Inte kraftig övervikt men övervikt. Jag har ett BMI på 26,5 nu. För att få ett BMI på under 25 (normalvikt) skulle jag behöva gå ner ca 4 eller 4,5 kg. Det är väl några kg? Jag har inte direkt 30 kg övervikt. Mindre än 5 kg övervikt är väl inte konstigt att kalla för några kg övervikt? 

Med all respekt så strävar jag inte efter att väga lika mycket som du utan för mig räcker det att det är inom vad som räknas som normalvikt. Innan jag blev gravid med mitt tredje barn vägde jag ca 65 kg. Jag har vägd 55 också när jag var yngre men för mig är det lite för lite (säger inte att det är det för dig eller någon annan, alla är olika byggda osv ) , jag trivs bättre när jag väger runt 65.

Jag födde som sagt med kejsarsnitt (mitt tredje kejsarsnitt och fjärde barn), det var inte helt utan komplikationer men efter att det har gått 6 månader ungefär ska jag nog kunna börja träna mer som vanligt. 

• Anonym (smile with t1)

1.5-2 timmar efter man ätit vad som helst ska en frisk persons blodsocker ligga på samma som innan man ätit, med en marginal på 0.2 åt vardera hållet. Så så länge du inte vet vad ditt socker låg på innan då åt tårtbiten så säger den siffran inte ett skvatt. 

Och en del har långsammare magtömning, så för en del går blodsocker inte ner igen efter de ätit förrän efter 2.5-3 timmar.

Och även friska kan skjuta upp i 8-10 tillfälligt beroende på vad och hur mycket de ätit.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (smile with t1) skrev 2025-07-18 20:46:10 följande:
    1.5-2 timmar efter man ätit vad som helst ska en frisk persons blodsocker ligga på samma som innan man ätit, med en marginal på 0.2 åt vardera hållet. Så så länge du inte vet vad ditt socker låg på innan då åt tårtbiten så säger den siffran inte ett skvatt. 

Och en del har långsammare magtömning, så för en del går blodsocker inte ner igen efter de ätit förrän efter 2.5-3 timmar.

Och även friska kan skjuta upp i 8-10 tillfälligt beroende på vad och hur mycket de ätit.
    Den siffran säger att jag inte har diabetes tack o lov. Det var säkert bara en timme efter som jag tog blodsockret, för att just testa. Så ingen risk för diabetes fick jag höra. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linn) skrev 2025-07-18 21:21:35 följande:
    Den siffran säger att jag inte har diabetes tack o lov. Det var säkert bara en timme efter som jag tog blodsockret, för att just testa. Så ingen risk för diabetes fick jag höra. 

Men 5,3 fastande säger ju också att man inte har diabetes , så långt är jag med. Jag tror inte att jag har diabetes nu utan det fick jag ju svar på genom att ta blodprovet. 

Jag ser inte riktigt någon anledning för mig att gå och ta ett nytt prov en timme eller 1,5 timme efter att jag har ätit en tårtbit bara för att jämföra med ditt resultat utan det man oftast brukar göra är ju att ta provet fastande. 

Och när det gäller vikten så ja, jag borde helst gå ner 4-5 kg , några kg alltså precis som jag skrev i trådstarten :) 

• Anonym (TS)

Jag väger ett kg mindre än jag gjorde på inskrivningen (i vecka 7 ungefär tror jag det var, 74 kg vägde jag då), vid sista besöket hos barnmorskan i vecka 36 vägde jag 84 kg om jag minns rätt.

Så ja jag väger fortfarande för mycket och behöver gå ner mer men jag är ändå ganska nöjd med att ha gått ner allt jag gick upp den här graviditeten. Det har bara gått 5 månader sen jag som sagt fick mitt fjärde barn med halvakut kejsarsnitt,  det får ta lite tid att gå ner ännu mer även om det såklart är målet. Så absolut har du rätt om att jag är överviktig nu men det har också gått ganska kort tid sen jag fick barn och ännu kortare tid sen jag ens fick börja träna alls igen efter snittet. 
  • EpicF

Ts är inte överviktig, hon har bebis på 5 månader så självklart kan hon ha några kilon kvar sedan graviditeten. 

Jag skulle inte påstå att ditt värde är bättre än ts, då du har ett högre värde än ts. Men båda era värden är bra värden och inget som tyder på pre-diabetes eller i riskzonen för diabetes. 
  • EpicF

Det är skillnad på att ha ett glucosvärde på 5,8 efter 1-1,5h efter matintag mot att ha ett fastvärde på 5,3. 

De två värden går inte att jämföra direkt men ts värde är bättre och det kan också innebära att hon hade haft ett lägre värde 1-1,5h efter en tårtbit. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-07-18 23:34:03 följande:
    Jag väger ett kg mindre än jag gjorde på inskrivningen (i vecka 7 ungefär tror jag det var, 74 kg vägde jag då), vid sista besöket hos barnmorskan i vecka 36 vägde jag 84 kg om jag minns rätt.

Så ja jag väger fortfarande för mycket och behöver gå ner mer men jag är ändå ganska nöjd med att ha gått ner allt jag gick upp den här graviditeten. Det har bara gått 5 månader sen jag som sagt fick mitt fjärde barn med halvakut kejsarsnitt,  det får ta lite tid att gå ner ännu mer även om det såklart är målet. Så absolut har du rätt om att jag är överviktig nu men det har också gått ganska kort tid sen jag fick barn och ännu kortare tid sen jag ens fick börja träna alls igen efter snittet. 
    Jag hade inte kallar dig för överviktig 5 månader efter du fått barn. 
  • burleskburkläsk
    EpicF skrev 2025-07-20 11:24:03 följande:
    Jag hade inte kallar dig för överviktig 5 månader efter du fått barn. 
    Nej exakt!
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
Svar på tråden Blodsocker 5,3 (fastande), är det bra?