• Anonym (Sara)

Rimligt att få en "nota" när man varit på systers landställe?

Min familj och jag (2 vuxna, 2 barn) spenderade 2-3 dagar med min syster och hennes familj på deras landställe. När vi åkte hem kom det en nota på ca 1200 kr för mat och dryck. De är högavlönade båda två. Jag och min man erbjöd oss flera gånger att hjälpa till med matlagning, disk mm. 

Skulle ni gjort samma sak? Tagit betalt av nära familjemedlem för några måltider?

• Svar på tråden Rimligt att få en "nota" när man varit på systers landställe?
  • Lynx123

Egentligen hade nog det hela löst sig om TS och maken betalat för restaurangmiddagen - alltså för alla. Spelar ingen roll om det var födelsedag - genom att bjuda igen på det sättet hade systern och hennes man förmodligen inte känt sig utnyttjade.

• mormor 1965

Inte om man inte kommit överens om det i förväg. För det första så ska man som gäst fråga om man ska ta med nåt före man kommer. Om den andra då säger nej så är ju saken klar..
    Sen kan man ju också fundera på om man bjudit dit sig själv eller om man blivit inbjuden.
    När vi med familj, barn och barnbarn planerar jul, påsk mm så brukar vi föreslå att alla hämtar nåt så att inte en blir överbelastad.

• Anonym (m)

Jag tycker inte att man skickar en nota i efterhand. Känner man sig utnyttjad så har man valet att inte bjuda vederbörande fler gånger alternativt tar upp frågan INNAN nästa gång. Man bjuder inte hem någon och sen skickar en nota i efterhand om det inte är något som kommits överens.

I det här fallet dock så hade ju systern gjort likadant tidigare och TS accepterade det, så systern kanske antog det var OK. Särskilt eftersom ordet bjuda inte användes om jag fattat rätt, så kanske systern uppfattade det som att upplägget var tydligt från början. Den möjligheten finns ju.

Å andra sidan så har ju TS bjudit de flera gånger också utan att ta något betalt så det verkar ändå fel att försöka ta betalt.

• Lynx123

För min del har det ALDRIG hänt att någon av mina gäster , familj eller vänner, inte betalat.när de hälsat på. Tvärtom så har de alla insisterat på att bjuda på ALLT så jag har varit tvungen att insistera på att också få bjuda. Det har aldrig behövts någon diskussion i förväg.

• Plupp73

Min syn på saken är att vi i vår familj aldrig skulle komma och parkera oss hemma hos någon annan i flera dagar utan att dels betala matinköp, dels dryck (vin etc), och definitivt hjälpa till att rodda i kök osv.
    Skulle aldrig skicka en nota till någon, men om gäster använt oss som hotell så hade vi nog inte bjudit in dem igen.....

• Anonym (Fundera)

Tänkte också reflektera över delen då TS blir ?inbjuden?. Hur ser den här inbjudan ut Egentligen?
    -kan inte du och familjen hälsa på i några dagar?
    - ska vi inte styra upp något framöver så vi kan ses?
    - hade varit så kul om vi kunde umgås i sommar?
    - V.29 kan väl du och familjen komma hit?

vilket som, så tycker jag att det ligger på TS i den situationen att fråga direkt hur vi ska fördela kostnaderna över vistelsen.

jag tror inte inbjudan som gick ut till TS löd: hej, vill inte du och familjen komma hit i några dagar så vi kan ta hand om er? Ni som har så mycket sämre ekonomi än oss..

jag tycker det är självklart att man tar eget initiativ att betala för sig när man kommer. Hade jag själv skickat en nota? Nja..det är snarare så våra gäster hört av sig efter en vistelse med orden ?kan vi kompensera er med något efter vi varit hos er??
    vi säger alltid nej då..även om gästerna bidragit med absolut noll. Nu umgås vi mer vettiga människor, så när vi säger nej, så skickade det enda paret en blombukett och ett presentkort på en restaurang nära oss. Vi blev jätte glada! Så omtänksamt! 
    ett annat par som vi känner bjöd in oss direkt med orden ?nu när ni varit så givmilda så vill vi ge tillbaka, har ni möjlighet att besöka oss x-datum?? Vi fick en minst lika mysig och trevlig stund hos dem som vi hade haft hos oss.

hade vi i min familj haft en släkting som bara kommer och inte ger något, då hade jag slutat bjuda in dessa alt kanske skickat en nota. 

vi är höginkomsttagare, både min sambo & jag. Men bara för det så har inte vi ett intresse av att bedriva ett härbärge för människor. Jag tycker att våra kostnader stiger rätt rejält när något av barnen har en kompis här några dagar. 

• Anonym (MmM)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-07-22 22:16:01 följande:

Tänkte också reflektera över delen då TS blir ?inbjuden?. Hur ser den här inbjudan ut Egentligen?

vilket som, så tycker jag att det ligger på TS i den situationen att fråga direkt hur vi ska fördela kostnaderna över vistelsen.

jag tror inte inbjudan som gick ut till TS löd: hej, vill inte du och familjen komma hit i några dagar så vi kan ta hand om er? Ni som har så mycket sämre ekonomi än oss..

jag tycker det är självklart att man tar eget initiativ att betala för sig när man kommer. Hade jag själv skickat en nota? Nja..det är snarare så våra gäster hört av sig efter en vistelse med orden ?kan vi kompensera er med något efter vi varit hos er??
    vi säger alltid nej då..även om gästerna bidragit med absolut noll. Nu umgås vi mer vettiga människor, så när vi säger nej, så skickade det enda paret en blombukett och ett presentkort på en restaurang nära oss. Vi blev jätte glada! Så omtänksamt! 
    ett annat par som vi känner bjöd in oss direkt med orden ?nu när ni varit så givmilda så vill vi ge tillbaka, har ni möjlighet att besöka oss x-datum?? Vi fick en minst lika mysig och trevlig stund hos dem som vi hade haft hos oss.

hade vi i min familj haft en släkting som bara kommer och inte ger något, då hade jag slutat bjuda in dessa alt kanske skickat en nota. 

vi är höginkomsttagare, både min sambo & jag. Men bara för det så har inte vi ett intresse av att bedriva ett härbärge för människor. Jag tycker att våra kostnader stiger rätt rejält när något av barnen har en kompis här några dagar. 

Ja, gud vad dyrt när ett barn ska ha lite mat. Får ni av bufferten då?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-07-22 22:16:01 följande:

Ditt exempel där med det andra paret är ju ett prima exempel på hur det kan fungera när man bjuder kravlöst och med uppriktighet. De uppskattade verkligen vistelsen hos er och bjöd tillbaka. Vad tror du hade hänt om du istället skickat en nota för mat och dryck? Jag tvivlar på att ni fortfarande skulle vara bekanta.

Visst har inbjudan och hur man formulerar den betydelse. Är det väldigt "casual", ex det vore roligt att träffas i sommar och så åker den ena till den andra ska man nog inte förvänta sig att den som får besök betalar för allt. I det fallet kanske det är bättre att bestämma innan hur man delar upp allt eller alternativt, om gästen tar det på uppstuds vid tillfälle och betalar för vissa saker eller handlar hem mat samt annat gott.

Men är det mer av en ren inbjudan så har det historiskt sett varit (och är fortfarande vanligt i många andra länder) att värden står för fiolerna. Den här attityden som många i tråden verkar ha där gästerna förväntas betala för det ena och det andra är väldigt märklig. Vad är det då man bjuder på egentligen? Låna en sängplats några dagar och möjlighet att använda toalett samt kök? Det framstår ärligt talat som snålt och gnidet, inte minst när det gäller släkt och nära vänner.

Sen förnekar sig inte Sverige heller i dubbelmoralen kring våra olika samhällsklasser. Ett flertal i tråden har stört sig på att TS verkar tycka att en höginkomsttagare hellre kan bjuda. Ekonomisk status ska alltså inte spela någon roll. Samtidigt förväntar sig dessa personer också att alla deras gäster ska betala för sig och bjuda till. Trots att det rimligtvis är mycket mer kostsamt och svårare att göra så för en låginkomsttagare. 
  • Anonym (Hallonbåt)
    EpicF skrev 2025-07-20 14:43:39 följande:
    Går knappast på 1200kr per person. 
    Jag har gjort två sådana restaurangbesök på "mellannivå" bara senaste månaden så du låter lite out of touch med verkligheten.

Och nej, vi bor inte i Stockholm utan i en mellanstor stad.

En drink före (160), något minisnacks (65), en förrätt (150), en varmrätt (300+) med vin (160-230), en dessert (85-120) och en kaffe (45) blir ca 1000 kr. Vill man ha en avec också har du de där 1200 kr.
  • Anonym (Hallonbåt)

TS jag tycker att de borde bjudit om det var första gången ni var där och inte mer än 2 dagar.

Men om folk vill stanna en vecka en familj, då hade jag absolut förväntat mig att de betalar en handling, för mat är dyrt numera, eller kanske betalar ett resturangbesök för alla, så den som äger huset slipper slava i köket hela tiden.

När vi bor hos en kompis i London betalar vi mat åt honom hela veckan.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Sara) skrev 2025-07-20 11:48:11 följande:
    Rimligt att få en "nota" när man varit på systers landställe?

Min familj och jag (2 vuxna, 2 barn) spenderade 2-3 dagar med min syster och hennes familj på deras landställe. När vi åkte hem kom det en nota på ca 1200 kr för mat och dryck. De är högavlönade båda två. Jag och min man erbjöd oss flera gånger att hjälpa till med matlagning, disk mm. 

Skulle ni gjort samma sak? Tagit betalt av nära familjemedlem för några måltider?

Det är lite konstigt att få en nota efteråt, men det är också konstigt att ni inte erbjöd er att betala några av måltiderna alternativt hade med er något kul i present till huset eller till familjen. Hjälpa till med matlagning är inte samma sak. 

När jag hälsar på min syster har jag ofta med mig en present till hennes barnbarn, vi delar såklart på maten och kan prata öppet om vem som ska betala vad utan att bli ovänner. Min syster är också mycket högavlönad, men det har ingen inverkan på vår uppgörelse, utan vi tänker att var och en betalar för sig i möjligaste mån. Det är ju en otroligt fin gåva att bara få spendera några dagar på en mysig semesterort eller sommarstuga. 

Vad har ni givit tillbaka? 
  • EpicF
    Anonym (Hallonbåt) skrev 2025-07-23 10:30:36 följande:
    Jag har gjort två sådana restaurangbesök på "mellannivå" bara senaste månaden så du låter lite out of touch med verkligheten.

Och nej, vi bor inte i Stockholm utan i en mellanstor stad.

En drink före (160), något minisnacks (65), en förrätt (150), en varmrätt (300+) med vin (160-230), en dessert (85-120) och en kaffe (45) blir ca 1000 kr. Vill man ha en avec också har du de där 1200 kr.
    Det är knappast något normalt restaurang besök det. 

Jag pratar om ett helt normalt restaurang besök, som många kan göra med sin familj. 

Ska man ha det du pratar om så kan det gå betydligt mer än 1200kr per person, men det knappast restaurang besök man gör med hela familjen varje vecka. 
  • EpicF
    Anonym (Nivk) skrev 2025-07-21 09:29:38 följande:
    TS har så vitt jag förstår ingen sommarstuga och heller inga tankar på att bjuda tillbaka för denna helg. Min känsla är absolut att TS syster bjuder mer och sedan hjälper rättvisan på traven. 

Vänner som är snåla kan man lätt fasa ut. Hade t.e.x. en familj vi umgicks med som återkommande bjöd på billigast möjliga mat och dessutom så att folk inte kunde äta sig mätta. Sista gången vi var där var barnen vrålhungriga när vi åkte därifrån och vi fick ta ett snabbbesök på en restaurang på vägen hem. De var bara att fasa ut denna bekantskap men om det är familj är det svårare.
    Om ni vet om det sä varför ser ni inte till att äta INNAN ni besöker de?
  • EpicF
    Mkay skrev 2025-07-21 07:59:40 följande:

Frågan är väl hur ofta de brukar betala för er eller ni brukar vara på deras lantställe och få saker som mat betalad av dem. Jag har en känsla av att detta pågått ett tag och att de börjar bli trötta på det och att ni inte bjuder tillbaka alls/tillräckligt så de känner sig utnyttjade. 

Om man läser det ts har skrivit så har hennes syster tidigare skickat en nota efter besök. Och hon har även bett ts ta med låda vin och ost till jul som inte användes och lämnades kvar. 

Verkar vara tvärtom, att ts är den som bjuder med aldrig får något tillbaka. 
  • EpicF
    Core skrev 2025-07-21 08:50:26 följande:

Det är visserligen svårt att läsa mellan raderna i en sån här tråd. Saker som om man inte erbjuder sig att handla frukost, vin, mat eller liknande kan ju spela in. Eller om det finns en historia av att ta saker för givet.

Frågade ni om ni skulle handla med er något? Det är väl det väsentliga här. 

Om man läser ts inlägg så ser man att allt var redan inhandlat, och att ts med familj har erbjudit sig att bista med matlagning, disk etc. Där kan man faktiskt anta att även handling an mat i går. 
  • Anonym (Fundera)
    Anonym (MmM) skrev 2025-07-22 22:19:06 följande:
    Ja, gud vad dyrt när ett barn ska ha lite mat. Får ni av bufferten då?
    Nu är barnet kanske en 15 åring pojke. Det är inte en Bebis som ska ha en klämmis & 5 majskrokar.

som sagt, vi har råd. Men bara för att jag ha råd att bekosta hela grannskapet med lunch. Så kanske jag hellre väljer att prioritera en utlandssemester med min familj? 
  • Anonym (Fundera)
    Anonym (M2) skrev 2025-07-23 09:34:07 följande:
    Ditt exempel där med det andra paret är ju ett prima exempel på hur det kan fungera när man bjuder kravlöst och med uppriktighet. De uppskattade verkligen vistelsen hos er och bjöd tillbaka. Vad tror du hade hänt om du istället skickat en nota för mat och dryck? Jag tvivlar på att ni fortfarande skulle vara bekanta.

Visst har inbjudan och hur man formulerar den betydelse. Är det väldigt "casual", ex det vore roligt att träffas i sommar och så åker den ena till den andra ska man nog inte förvänta sig att den som får besök betalar för allt. I det fallet kanske det är bättre att bestämma innan hur man delar upp allt eller alternativt, om gästen tar det på uppstuds vid tillfälle och betalar för vissa saker eller handlar hem mat samt annat gott.

Men är det mer av en ren inbjudan så har det historiskt sett varit (och är fortfarande vanligt i många andra länder) att värden står för fiolerna. Den här attityden som många i tråden verkar ha där gästerna förväntas betala för det ena och det andra är väldigt märklig. Vad är det då man bjuder på egentligen? Låna en sängplats några dagar och möjlighet att använda toalett samt kök? Det framstår ärligt talat som snålt och gnidet, inte minst när det gäller släkt och nära vänner.

Sen förnekar sig inte Sverige heller i dubbelmoralen kring våra olika samhällsklasser. Ett flertal i tråden har stört sig på att TS verkar tycka att en höginkomsttagare hellre kan bjuda. Ekonomisk status ska alltså inte spela någon roll. Samtidigt förväntar sig dessa personer också att alla deras gäster ska betala för sig och bjuda till. Trots att det rimligtvis är mycket mer kostsamt och svårare att göra så för en låginkomsttagare. 

Jag har väldigt svårt att se att TS fått ett brev med en formell inbjudan till en vistelse. Snarare så har säkert två systrar velat umgås med varandra och pratat därefter. Där TS tycker att de med högre inkomst kan betala mer. 

nu fick vi gåvan av det andra paret dagen efter, inte dagar eller månader. Jag hade nog inte reflekterat över om de inte gjorde det. vi har en otalad regel i våra bekantskaper att vi kör varannan gång,

min syster bor i en väldigt liten ort, så vi åker dit rätt sällan. Hennes familj kommer hellre till oss i större stad. Men bara för att vi bor större = bättre förutsättningar för besök. Större ort = mer saker att göra och besöka. Så ska väl inte vi rimligtvis behöva betala för sällskapet? 

Jag hade aldrig någonsin skickat en nota till vänner, dom personerna väljer jag. Men till familj som snyltar? ja kanske. om man inte känner att man kan bidra ekonomisk, då får man faktiskt öppna munnen. Jag kan inte förutse att någon har dåligt ställt. Ibland bjuder min mamma in till jul, och vi pratar om kostnader. Hon sammanställer och skriver sen till oss vad summan landar på. Vi delar på 1/3 var. det kallas hyfs.

vilket som så tycker jag att kommunikationen är det som brustit, det märks rätt tydligt eftersom TS skriver här istället för sin syster? 

• mormor 1965
    Anonym (Fundera) skrev 2025-07-26 22:00:11 följande:

Jag har väldigt svårt att se att TS fått ett brev med en formell inbjudan till en vistelse. Snarare så har säkert två systrar velat umgås med varandra och pratat därefter. Där TS tycker att de med högre inkomst kan betala mer. 

nu fick vi gåvan av det andra paret dagen efter, inte dagar eller månader. Jag hade nog inte reflekterat över om de inte gjorde det. vi har en otalad regel i våra bekantskaper att vi kör varannan gång,

min syster bor i en väldigt liten ort, så vi åker dit rätt sällan. Hennes familj kommer hellre till oss i större stad. Men bara för att vi bor större = bättre förutsättningar för besök. Större ort = mer saker att göra och besöka. Så ska väl inte vi rimligtvis behöva betala för sällskapet? 

Jag hade aldrig någonsin skickat en nota till vänner, dom personerna väljer jag. Men till familj som snyltar? ja kanske. om man inte känner att man kan bidra ekonomisk, då får man faktiskt öppna munnen. Jag kan inte förutse att någon har dåligt ställt. Ibland bjuder min mamma in till jul, och vi pratar om kostnader. Hon sammanställer och skriver sen till oss vad summan landar på. Vi delar på 1/3 var. det kallas hyfs.

vilket som så tycker jag att kommunikationen är det som brustit, det märks rätt tydligt eftersom TS skriver här istället för sin syster? 

Det där med mammor är svårt. Är ju själv både mamma och mormor redan. iofs jobbar jag än (i lågbetalt vårdyrke) , men sen när man blir pensionär så sänks inkomsterna så lågt att man undrar hur man ska överleva.
    De vuxna barnen  förväntar sig lite att mamma ska bjuda och laga och köpa. De blir liksom barn när de kommer hem (med alla sina barn och äkta hälfter) De tjänar mer än jag. Ibland blir det lite tjafs, och jag får ångest.
    Mammor ska ju alltid ha bordet dukat liksom.
Svar på tråden Rimligt att få en "nota" när man varit på systers landställe?