Anonym (Fundera) skrev 2025-07-22 22:16:01 följande:
Tänkte också reflektera över delen då TS blir ?inbjuden?. Hur ser den här inbjudan ut Egentligen?
-kan inte du och familjen hälsa på i några dagar?
- ska vi inte styra upp något framöver så vi kan ses?
- hade varit så kul om vi kunde umgås i sommar?
- V.29 kan väl du och familjen komma hit?
vilket som, så tycker jag att det ligger på TS i den situationen att fråga direkt hur vi ska fördela kostnaderna över vistelsen.
jag tror inte inbjudan som gick ut till TS löd: hej, vill inte du och familjen komma hit i några dagar så vi kan ta hand om er? Ni som har så mycket sämre ekonomi än oss..
jag tycker det är självklart att man tar eget initiativ att betala för sig när man kommer. Hade jag själv skickat en nota? Nja..det är snarare så våra gäster hört av sig efter en vistelse med orden ?kan vi kompensera er med något efter vi varit hos er??
vi säger alltid nej då..även om gästerna bidragit med absolut noll. Nu umgås vi mer vettiga människor, så när vi säger nej, så skickade det enda paret en blombukett och ett presentkort på en restaurang nära oss. Vi blev jätte glada! Så omtänksamt!
ett annat par som vi känner bjöd in oss direkt med orden ?nu när ni varit så givmilda så vill vi ge tillbaka, har ni möjlighet att besöka oss x-datum?? Vi fick en minst lika mysig och trevlig stund hos dem som vi hade haft hos oss.
hade vi i min familj haft en släkting som bara kommer och inte ger något, då hade jag slutat bjuda in dessa alt kanske skickat en nota.
vi är höginkomsttagare, både min sambo & jag. Men bara för det så har inte vi ett intresse av att bedriva ett härbärge för människor. Jag tycker att våra kostnader stiger rätt rejält när något av barnen har en kompis här några dagar.
Ditt exempel där med det andra paret är ju ett prima exempel på hur det kan fungera när man bjuder kravlöst och med uppriktighet. De uppskattade verkligen vistelsen hos er och bjöd tillbaka. Vad tror du hade hänt om du istället skickat en nota för mat och dryck? Jag tvivlar på att ni fortfarande skulle vara bekanta.
Visst har inbjudan och hur man formulerar den betydelse. Är det väldigt "casual", ex det vore roligt att träffas i sommar och så åker den ena till den andra ska man nog inte förvänta sig att den som får besök betalar för allt. I det fallet kanske det är bättre att bestämma innan hur man delar upp allt eller alternativt, om gästen tar det på uppstuds vid tillfälle och betalar för vissa saker eller handlar hem mat samt annat gott.
Men är det mer av en ren inbjudan så har det historiskt sett varit (och är fortfarande vanligt i många andra länder) att värden står för fiolerna. Den här attityden som många i tråden verkar ha där gästerna förväntas betala för det ena och det andra är väldigt märklig. Vad är det då man bjuder på egentligen? Låna en sängplats några dagar och möjlighet att använda toalett samt kök? Det framstår ärligt talat som snålt och gnidet, inte minst när det gäller släkt och nära vänner.
Sen förnekar sig inte Sverige heller i dubbelmoralen kring våra olika samhällsklasser. Ett flertal i tråden har stört sig på att TS verkar tycka att en höginkomsttagare hellre kan bjuda. Ekonomisk status ska alltså inte spela någon roll. Samtidigt förväntar sig dessa personer också att alla deras gäster ska betala för sig och bjuda till. Trots att det rimligtvis är mycket mer kostsamt och svårare att göra så för en låginkomsttagare.