• Anonym (Jag vill ha självinsikt)

Jag äter nyttigt medan min man äter dåligt

Hej,

Jag vill att ni hjälper mig om jag tänker rätt eller om det är jag som är patetisk. 

Min kille gillar skräpmat som hamburgare, pizza, och så vidare. Han är fortfarande smal. Jag har försökt få honom att ändra sig tidigare pga ekonomiska skäl med like framsteg. Tidigare drack han mycket läsk men har nu minskat.

Nu försöker jag verkligen äta nyttigt för att gå ner i vikt och vara hälsosam. Jag tränar regelbundet.
    men det är svårt när han alltid vill köra in till donken.

Veckan innan var med McDonald's, jag beställde ingenting.
    I onsdags blev det Burger King. Jag stod ut, jag tog bara kaffe. 

I går natt blev det McDonald's.
    Idag åkte vi till Biltema för att handla något. Sedan fikade vi. Jag tog  och han tog hamburgare. 

Vi planerade att laga middag idag,  tog ut köttet från frysen sedan gick vi ut. Han blev sugen på Pizza och köpte den. Vi skulle ändå inte äta samma mat. 

Men ändå blev jag upprörd. Jag har sagt att vi lever väldigt olika livsstilar, hur ska jag stå ut så. 

Jag tycker att jag inte är barn och han kan inte få mig att äta dåligt.

Har jag fel? 

• Svar på tråden Jag äter nyttigt medan min man äter dåligt
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-23 08:23:25 följande:

En man som tränar mycket och lever på enorma mängder kyckling, torskblock, nötkött, ägg och havregryn går också bort för er som inte vill ha en partner som äter annorlunda då?
    Eller att han väljer bort er för att ni inte äter samma?
    En köttätande man väljer förstås bort en vegetariankvinna och vice versa? En man som tränar väljer bort en kvinna som är liten i maten? Någon som gillar att äta trerätters ute kan inte vara ihop med någon som skippar efterrätten? Det blir ingen dejt om kvinnan föredrar vin och mannen öl i alkoholväg? 
    Det går ju inte att äta olika, någon måtta får det vara!
    Drömmer

Nej, jag hade aldrig levt med en partner som enbart levt på ägg, kyckling och torskblock. Jag är intresserad av att äta och laga ny och god mat. En sådan person delar inte det intresset, vilket är en stor del av mitt liv.

Att leva med en vegetarian är en annan sak. Där kan man fortfarande mötas i intresset. 

Jag levde förr med en man med mycket selektivt ätande. Han levde på McDonalds-mat och cola. Vi var tillsammans i många år och de sista åren hade jag fått honom att gå på italiensk restaurang ett par gånger i alla fall. En pasta var det mest exotiska han kunde tänka sig att äta. Det var så tråkigt att resa och gå till ställen som serverade burgare eller friterad kyckling. Det förtog så mycket. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Pia) skrev 2025-07-23 08:55:18 följande:
    Nej, jag hade aldrig levt med en partner som enbart levt på ägg, kyckling och torskblock. Jag är intresserad av att äta och laga ny och god mat. En sådan person delar inte det intresset, vilket är en stor del av mitt liv.

Att leva med en vegetarian är en annan sak. Där kan man fortfarande mötas i intresset. 

Jag levde förr med en man med mycket selektivt ätande. Han levde på McDonalds-mat och cola. Vi var tillsammans i många år och de sista åren hade jag fått honom att gå på italiensk restaurang ett par gånger i alla fall. En pasta var det mest exotiska han kunde tänka sig att äta. Det var så tråkigt att resa och gå till ställen som serverade burgare eller friterad kyckling. Det förtog så mycket. 
    Ja, är det på den extrema nivån så blir det ju inte så roligt just med att gå ut och äta tillsammans. Det förstår jag verkligen.
    Finns många restauranger som ändå erbjuder friterad kyckling, alla asiatiska. Många har burgare på menyn också. Men trist att alltid ta hänsyn till selektiva ätare när man ska välja uteställen att äta på. Eller att partnern sitter och petar i maten varje gång man blir bortbjudna. 
    Lite samma sak med multiallergiker.
    Men skulle allt annat vara perfekt i relationen så skulle jag kunna ta hänsyn till det.
  • Anonym (A)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-23 08:23:25 följande:

En man som tränar mycket och lever på enorma mängder kyckling, torskblock, nötkött, ägg och havregryn går också bort för er som inte vill ha en partner som äter annorlunda då?
    Eller att han väljer bort er för att ni inte äter samma?
    En köttätande man väljer förstås bort en vegetariankvinna och vice versa? En man som tränar väljer bort en kvinna som är liten i maten? Någon som gillar att äta trerätters ute kan inte vara ihop med någon som skippar efterrätten? Det blir ingen dejt om kvinnan föredrar vin och mannen öl i alkoholväg? 
    Det går ju inte att äta olika, någon måtta får det vara!
    Drömmer

För mig går tränings- och hälsofreaks boet. Dels för att det är tråkigt och dela för att jag inte vill ge mina tnåringar en sån matuppdostran. Isåfall får han vara petig till frukost och lunch och äta som vi äter till middag.
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2025-07-24 13:01:07 följande:
    För mig går tränings- och hälsofreaks boet. Dels för att det är tråkigt och dela för att jag inte vill ge mina tnåringar en sån matuppdostran. Isåfall får han vara petig till frukost och lunch och äta som vi äter till middag.
    Orkade inte rätta, hoppas att det går att läsa ändå
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (A) skrev 2025-07-24 13:02:32 följande:
    Orkade inte rätta, hoppas att det går att läsa ändå
    Det gick att läsa och jag håller med om att ifall man har barn ska man akta sig för att föra över egen udda matlivsstil på dem.
    Mina föräldrar höll inte tyst om mat de ogillade. Fortfarande ogillar jag vissa livsmedel bara för att jag lärt mig det. Min syster brukar påpeka att jag ogillar just gröna ärtor eller kapris för att mamma eller pappa inte gillade det men att jag inte ens smakat. Kanske inte hela världen just det, men min sambos pappa hatade alla grönsaker och det har tyvärr smittat av sig totalt på min sambo. 
    Sen måste ju föräldrar få ogilla mat, men kanske inte behöver rynka på näsan åt det och framföra till barnen att det är äckligt.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-25 10:38:09 följande:
    Det gick att läsa och jag håller med om att ifall man har barn ska man akta sig för att föra över egen udda matlivsstil på dem.
    Mina föräldrar höll inte tyst om mat de ogillade. Fortfarande ogillar jag vissa livsmedel bara för att jag lärt mig det. Min syster brukar påpeka att jag ogillar just gröna ärtor eller kapris för att mamma eller pappa inte gillade det men att jag inte ens smakat. Kanske inte hela världen just det, men min sambos pappa hatade alla grönsaker och det har tyvärr smittat av sig totalt på min sambo. 
    Sen måste ju föräldrar få ogilla mat, men kanske inte behöver rynka på näsan åt det och framföra till barnen att det är äckligt.
    Det viktigaste är mentaliteten att man äter allt såvida det inte är hälsovådligt.

Svårt att få respekt för folk som inte gillar olika saker och därför inte äter. Som att det skulle vara ett argument. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-25 10:38:09 följande:
    Håller helt med sig! Man måste inte påtala att något är äcklig! Vi erbjuder allt från vegansk bönröra till burgare på donken men äter vanlig svensk mat till vardags. Vill inte att mina barn får en osund syn på mat åt något håll och barn gör ju i regel som vuxna gör. 
  • Anonym (Bananasplit)
    Anonym (A) skrev 2025-07-21 11:13:11 följande:
    Vill man undvika diabetes ich hålla vikten mm så blir det ganska stor skillnad om det är något man äter flera gånger i veckan. 
    Just brödet?
  • Anonym (A)
    Anonym (Bananasplit) skrev 2025-07-25 13:23:01 följande:
    Just brödet?
    Bl a brödet. Bäst att skippa pommes samt välja zero också men många bäckar små. Jag brukar välja stor burgare i salladsblad och då blir jag mätt på bara det. 
  • Anonym (K)

Jag är vegan och min kille äter väldigt mycket kött. Oftast funkar det bra, men såklart lite tråkigt att alltid ha separata middagar. Vi lagar mat gemensamt en gång i veckan. Övriga dagar äter han sitt och jag mitt. Men kan hålla med om att det är ganska oattraktivt när han trycker i sig en massa skräpmat. Däremot lär det ju bli problem om man har gemensamma barn. Jag vill inte att mina barn ska växa upp med att äta massa skräpmat och rött kött.

• Anonym (Rationell)
    Anonym (A) skrev 2025-07-25 13:30:27 följande:
    Bl a brödet. Bäst att skippa pommes samt välja zero också men många bäckar små. Jag brukar välja stor burgare i salladsblad och då blir jag mätt på bara det. 
    Det är en rolig karaktär som dricker aspartam och tycker att hon är hälsosam! 
  • Anonym (A)
    Anonym (Rationell) skrev 2025-07-29 03:12:07 följande:
    Vilka risker menar du att det skulle medföra? Riskerna med vanlig läsk är välkända. 
  • Anonym (Mc)
    Anonym (Rationell) skrev 2025-07-29 03:12:07 följande:
    För de flesta människor finns det inga kända risker med att konsumera aspartam. Men det finns en medfödd sjukdom som heter fenylketonuri (PKU), där kroppen har svårt att bryta ner fenylalanin. Den som har PKU måste undvika aspartam.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (A) skrev 2025-07-29 10:32:48 följande:
    Vilka risker menar du att det skulle medföra? Riskerna med vanlig läsk är välkända. 
    Anonym (Mc) skrev 2025-07-29 10:35:04 följande:
    För de flesta människor finns det inga kända risker med att konsumera aspartam. Men det finns en medfödd sjukdom som heter fenylketonuri (PKU), där kroppen har svårt att bryta ner fenylalanin. Den som har PKU måste undvika aspartam.

Mer forskning behövs men det finns en hel del studier som påvisar troliga hälsoproblem. 

Alzheimers

hjärntumörere

MS

Parkinsons

beteendeförändringar

ökad stress

problem med minne och inlärning

Källa: pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8227014/

Hjärtsjukdom

stroke

insulinresistens och högt blodsocker

högt blodtryck

övervikt

Källa: ejim.springeropen.com/articles/10.1186/s43162-023-00232-1
  • Anonym (Rick)
    För de flesta människor finns det inga kända risker med att konsumera aspartam. 
    Inte sant. 

Mycket bättre att dricka lightläsk än sockerläsk. Men om man inbillar sig att man kan byta ut vatten mot lightläsk utan negativa hälsokonsekvenser så är man ju helt borta.
  • Anonym (A)
    Anonym (Rick) skrev 2025-07-31 08:21:49 följande:
    Inte sant. 

Mycket bättre att dricka lightläsk än sockerläsk. Men om man inbillar sig att man kan byta ut vatten mot lightläsk utan negativa hälsokonsekvenser så är man ju helt borta.
    Ingen har föreslagit ett byte från vatten till lightläsk. 
  • Jimmy75
    Anonym (A) skrev 2025-07-29 10:32:48 följande:
    Tja lösningen är ju att man skippar läsk helt och hållet. Det FINNS ju gott om andra måltidsdrycker. Även om du inte har socker i läsken så är den fortfarande söt, så du fortsätter att ge näring åt sötsuget, vilket beteendemässigt är en större utmaning än om du får i dig något onyttigt ibland.
  • Anonym (A)
    Jimmy75 skrev 2025-07-31 09:23:21 följande:
    Tja lösningen är ju att man skippar läsk helt och hållet. Det FINNS ju gott om andra måltidsdrycker. Även om du inte har socker i läsken så är den fortfarande söt, så du fortsätter att ge näring åt sötsuget, vilket beteendemässigt är en större utmaning än om du får i dig något onyttigt ibland.
    Ja, givetvis är vatten nyttigast. Allra bästa är att skippa hela måltiden och äta hemlagat istället.
  • Jimmy75
    Dock en JÄKLIGT ovanlig sjukdom, och om inga misstag begåtts så vet man det ifrån början. Eftersom man tar det provet på barn under första dygnet, vilket man gör eftersom omedelbar behandling är avgörande för att inte utveckla allvarliga skador.
Svar på tråden Jag äter nyttigt medan min man äter dåligt