• Anonym (Bemötanden)

Påverkas du av hur du blir bemött på forum/ social media?

Folk är ju ofta inte så snälla när man diskuterar under anonymitet, som bekant. Men hur påverkas du av elakheter och förolämpningar på forum och sociala medier? Rentav så att du känner dig precis så som du blir bedömd? Och hur reagerar du när någon har förutfattade meningar om dig som du vet inte stämmer? Eller när någon antar något om dig utan att veta?

• Svar på tråden Påverkas du av hur du blir bemött på forum/ social media?
  • klyban

Nope, inte ett skit påverkan där för mig, då jag är inte på skräpet eller bryr mig om vad de säger om mig eller andra.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Lotta)

Jag blir sur, men släpper det sen. Det påverkar mig inte på lång sikt. 

• Anonym (E)

Nu har jag aldrig behövt uppleva något negativt på sociala medier, jag har dock enbart släkt och vänner på Facebook och Instagram, ger mig inte in i allmänna diskussioner, har väl lämnat diverse kommentarer på någon artikel från Aftonbladet typ men har nog inte skrivit något som upprör någon annan så har sluppit elakheter.

Familjeliv är ju som det är, jag tycker att det är trist att det inte går att diskutera på en normal nivå så fort åsikterna skiljs åt, man behöver inte hålla med allt och alla, jag har kompisar där vi kanske tycker olika om någon sak, jaha, men då är det så, här blir man dumförklarad och folk ger sig inte, påhopp i grupp osv, förr kunde jag undra om det var mig det var fel på, men sen ser jag ju att det ser likadant ut i många trådar, ser jag att trådar börjar spåra ut så lämnar jag dom helt enkelt, främlingars åsikter om mig bryr jag mig inte om, dom känner inte mig, handlar det utseendemässigt så är det ju en sak, men min personlighet vet dom ju ingenting om så vad de nu tycker stämmer förmodligen inte iaf.

Vad folk har för förutfattade meningar om mig har jag ingen aning om, det är väl inget folk berättar om? Jag har väl haft någon eller några kollegor som sagt något liknande som "du gillar att fiska? Det trodde jag inte om dig, trodde mer att du hängde på spa och finkrogar" "Oj, verkligen inte" har jag svarat skrattande, inget jag grubblar på i efterhand, innan dess har jag väl hört en kommentar i gymnasiet från min kompis flickvän, vi var på fest och hon lite halvfull "du är ju jättesnäll, trodde du var värsta bitchen". Man lär ju känna folk mer och mer, jag tror faktiskt inte att folk går runt och har så förutfattade meningar om folk, jag vet att jag inte har det, vissa egenskaper kan man ju se snabbt se men i det stora hela, folk bryr sig faktiskt inte så mycket som du kanske tror, dom flesta har fullt upp med sitt

• Anonym (ui)

Jag verkligen avskyr att det är så hätsk stämning här och att det är så många här som verkar ha svårt att tänka, som tolkar det de läser hejvilt och ställer till med bråk. Det är tråkigt, för ämnena som diskuteras intresserar mig ofta. Så jag brukar vara aktiv i några dagar tills jag blir för irriterad på den låga nivån hos ett förmodat litet men högljutt antal medlemmar här, och då loggar jag ut och läser inte alls på en månad eller så. Sen börjar det om.

• Anonym (Gäspan)

Nej, är det något som stör mig loggar jag bara ut några dar eller en vecka.

Låter också bli att läsa vissa trådar eftersom man direkt ser hur de kommer att sluta.

• Anonym (Solen)

Oftast inte. Det finns ett antal användare här som jag i princip aldrig svarar.

Sedan svarar jag ganska lite ändå, läser mest.

Men för några år sedan var det en användare som var så otroligt elak. Inte mot mig, för jag bara läste, men mot andra och mot trådstartaren. Då mådde jag faktiskt riktigt illa, det var vidrigt att läsa. Det var sent på kvällen och det dröjde innan inläggen plockades bort. 

Finns vissa även idag som är elaka, men inte i den kalibern. Jag försöker tänka att det är ganska trasiga människor som sitter och skriva elaka saker. 

• Anonym (H)
    Anonym (Gäspan) skrev 2025-07-23 15:23:19 följande:

Nej, är det något som stör mig loggar jag bara ut några dar eller en vecka.

Låter också bli att läsa vissa trådar eftersom man direkt ser hur de kommer att sluta.

Samma här.
  • molly50

Oftast inte. Men händer det så håller jag mig undan dessa personer ett tag tills de har lugnat sig.
    Det handlar ju om människor som inte känner mig personligen och då brukar jag kunna skaka det av mig rätt snabbt.

• Anonym (S)

Det är.tvärom kul att hitta på fiktiva trådar bara för att se hur sjuka i huvudet folk som svarar är!! Man blir ju kallad saker för man inte gillar samma sorts glass, typ. Där är nivån....

• Anonym (H)
    molly50 skrev 2025-07-23 18:09:04 följande:

Oftast inte. Men händer det så håller jag mig undan dessa personer ett tag tills de har lugnat sig.
    Det handlar ju om människor som inte känner mig personligen och då brukar jag kunna skaka det av mig rätt snabbt.

Det är det bästa att göra.
  • molly50
    Anonym (H) skrev 2025-07-27 21:55:42 följande:
    Det är det bästa att göra.
    Ja,precis. 
Svar på tråden Påverkas du av hur du blir bemött på forum/ social media?