• Anonym (Jesus_for_life)

Börjar inte ateismen bli och kännas utdaterad?

Ateister kör med samma mantran hela tiden. "Det finns ingen Gud", "Vem skapade Gud?" "Alla kyrkor borde rivas", "Att vara troende är att vara svag, man behöver en låtsaskompis för att kunna leva", "Bibeln är bara en sagobok", "Religionen har mördat flest människor" osv. Aldrig något försök från ateisters sida att försöka förstå vad det faktiskt innebär att ha en tro och vad den kan göra, både för människors välbefinnande och hopp om framtiden och en sorts övertygelse om att livet fortsätter på andra sidan, samt att en tro kan ge styrka i stunder där man är väldigt svag och känner hopplöshet inför tillvaron, eller om man drabbas av sjukdom eller en närståendes död. 

Fler unga söker sig idag till kyrkan, för att de börjar ledsna på sin föräldragenerations karga ateistiska syn på världen och uppfattningen att detta är det enda liv vi har, och att allting vi gör egentligen är meningslöst. De finner en tröst och en trygghet i att bara vara i kyrkan och få en annan, mer andlig syn på saker.

Jesus säger:

"Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup." ? Matteusevangeliet 18:6

Låt de unga få vara nyfikna på vad det innebär att ha en tro på något annat än den rent fyriska världens existens. Låt dem få utforska själva vad de tycker känns bra och  tryggt för dem.

• Svar på tråden Börjar inte ateismen bli och kännas utdaterad?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jesus_for_life) skrev 2025-08-09 01:41:40 följande:
    Om du är ateist och anser att människan har en själ, måste du någonstans vara troende, för då nekar du till att människan består endast av fysik och kemi, som ateister har varit överens om i decennier.
    om du tror att alla religioner minus en är påhittade måste du någonstans vara ateist.
  • beli
    Anonym (Tt) skrev 2025-08-06 07:33:54 följande:

En människa är kropp, själ och ande. Så har det varit i alla tider ch en individ måste ha ett sunt liv i alla dessa dimensioner för att vara hel och harmonisk.

I vår tid är fokus på det kroppsliga och vissa delar av själslivet, främst tänkandet. Därför tror många att detta är rätt, sant och tillräckligt och försummar helheten i att vara människa.

I en svensk kontext kommer detta blad annat i uttryck i avskaffad kristendomsundervisning som medfört att generationer av svenskar förlorat kontakten med sitt andliga arv. Detta är sorgligt och självklart var det Socialdemokraterna som låg bakom denna "reform" i syfte att ta total kontroll över medborgarnas liv.

Det finns kristendomsundervisning så det räcker och blir över. Kristendomen är fortfarande bara en av tusentals religioner, en mytologi helt enkelt. Men det finns väl inte en enda religiös som skulle kalla just SIN religion för mytologi eller just SIN församling för sekt. . .

Det finns andra sätt att vara andlig på. Som ateist tycker jag det är viktigt att lära barnen moral (bl.a. att inte skada andra) och även olika kulturformer. Konst och musik kan väcka andlighet i en.

Wikipedia om andlighet:

Sekulär andlighet betonar humanistiska idéer om moralisk karaktär (egenskaper som kärlek, medkänsla, tålamod, tolerans, förlåtelse, förnöjsamhet, ansvar, harmoni och omtanke om andra). Detta är aspekter av livet och den mänskliga erfarenheten som går utöver en rent materialistisk syn på världen, men som inte nödvändigtvis innebär tro på en övernaturlig verklighet eller något gudomligt väsen.
    beli skrev 2025-08-11 10:16:12 följande:
    Det finns kristendomsundervisning så det räcker och blir över. Kristendomen är fortfarande bara en av tusentals religioner, en mytologi helt enkelt. Men det finns väl inte en enda religiös som skulle kalla just SIN religion för mytologi eller just SIN församling för sekt. . .

Det finns andra sätt att vara andlig på. Som ateist tycker jag det är viktigt att lära barnen moral (bl.a. att inte skada andra) och även olika kulturformer. Konst och musik kan väcka andlighet i en.

Wikipedia om andlighet:

Sekulär andlighet betonar humanistiska idéer om moralisk karaktär (egenskaper som kärlek, medkänsla, tålamod, tolerans, förlåtelse, förnöjsamhet, ansvar, harmoni och omtanke om andra). Detta är aspekter av livet och den mänskliga erfarenheten som går utöver en rent materialistisk syn på världen, men som inte nödvändigtvis innebär tro på en övernaturlig verklighet eller något gudomligt väsen.
    Jag tror att det blivit mer vanligt på senare tid bland ateister att tro på andlighet eller att människan har en själ. men UTAN någon Gud inblandad, för det viktiga för en ateist är att ta avstånd från Bibeln, eftersom den säger sanningar som är obehagliga för en ateist att höra. I grunden kommer det från en inre rädsla för det eviga straffet. Ateisten vill kunna ursäkta sig med att åtminstone ha haft en god moral och god etik om det nu, mot ateistens förmodan, Gud skulle finnas och vara domare på ytterta domen. Så hoppas ateisten att ha torrt på fötterna utan gudstro.
    EnAnonumius skrev 2025-08-09 20:21:27 följande:
    Säg detta till matematikerna och fysikerna som räkna på oländigheter i sina kalkyler och modeller. Jag tror att de vill få sig ett gott att skratta ÅT.
    Anonym (Jesus_for_life) skrev 2025-08-09 17:46:25 följande:
    Gud har alltid funnits, men evigheten är ett begrepp som människan inte förmår ta in, särskilt inte en ateists begränsade hjärna, där allt måste vara rationellt för att vara förståeligt.

Om du är ateist men erkänner själens existens så innebär det att du tror att människan är något mer än bara fysik och kemi. De flesta ateister brukar göra allt för att försöka bevisa att så inte är fallet, dvs att inget utöver fysik och kemi existerar iallafall 99% av de ateister jag diskuterat med. Och att du tror att människan har en själslig/ andlig entitet så erkänner du på samma gång att livet kan vara skapat av en skaparkraft/Gud/ intelligent designer.
    Du fortsätter att vara faktaresistent. 
    Är det ett medvetet val du gör att vara faktaresistent? 

Nej jag erkänner inte något "samtidigt". Buddismen är en religion och de är ateister då deras religion har ingen gud och/eller gudar alls. Ändå så klara de av att utgå från att människan har en själ och ett högre jag.

Så nej du kommer inte med några s.k "sanningar" om mig när du påtvingar din uppfattning på mig om vad jag måste erkänna för att du inte klarar av att hantera fakta/sanningen.  Dv.s Sanningen/fakta att det går att tro på en själ och även ett högre jag, utan behöva "erkänna" någon gubbe som kallas "Gud" som du försöker påtvinga mig att jag skulle göra.

Som sagt, du hävdar att du är kristen.  Ändå väljer du upprepat att bryta mot budordet "Du skall icke bära falsk vittnesbörd mot din nästa".Du jag har för mig att det var  Jesus som sa något i stil med "Den som är utan synd kastar första stenen".  Och så står det också någonstans i bibeln att "endast Gud kan döma".

Du beter ju dig precis likadant mot oss ateister  som du anklagar oss ateister för att göra mot kristna.
    Du går hårt åt mot oss och sjunker även så otroligt lågt (att du sniffar Satans rumpa) att påtvinga ateister en gudstro, bara för vi ateister finns som tror på att människan har en själ, och vi ateister finns som även tror på ett liv efter döden.
    Här visar du plötsligt att du tror på både Gud och djävulen, genom att hänvisa till Bibelord och prata om att "sniffa satans rumpa". Ni lär vara mer kristna än ni själva tror och vet om. Det är typiskt ateister att hänvisa till bibelord i alla fall där det passar deras agenda. I övrigt är ju Bibeln för er bara en "sagobok", men ni tycker tydligen ändå att Jesus sa en del kloka saker.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jesus_for_life) skrev 2025-08-11 16:00:25 följande:
    Jag tror att det blivit mer vanligt på senare tid bland ateister att tro på andlighet eller att människan har en själ. men UTAN någon Gud inblandad, för det viktiga för en ateist är att ta avstånd från Bibeln, eftersom den säger sanningar som är obehagliga för en ateist att höra. I grunden kommer det från en inre rädsla för det eviga straffet. Ateisten vill kunna ursäkta sig med att åtminstone ha haft en god moral och god etik om det nu, mot ateistens förmodan, Gud skulle finnas och vara domare på ytterta domen. Så hoppas ateisten att ha torrt på fötterna utan gudstro.

först tänkte jag 
    men är du dum, om det hade funnits en rädsla för att bli straffad av den som hör allt så hade man ju självklart börjat ändra sitt beteende, i alla fall följa budorden och börja gå i kyrkan

men sen kom jag och tänka på några av de jag vet är troende, de kan vara lika falska och manipulativa som vilken ateist som helst, de tror på att de har en fantasi kompis som skyddar dem samtidigt som de följder den fria viljan att vara riktiga rövhål mot andra.

Jag undrar om det något med "att bikta sig", att göra, man bekänner sina synder för en präst eller något, i syfte att få syndernas förlåtelse, istället för den de varit svinig mot.
    Ber de en bön, bekänner sina synder och räknar med att bli förlåten?

• mari123

Det bästa (tänker jag) är nog att man har sin tro (om man har någon) INOM sig och inte slår den i skallen på folk! Jag kan tänka att en gudstro borde göra en människa en smula??ödmjuk men det är tvärtom ofta! Här kommer jag och Jesus och du kan dra åt helv?te?.typ! Inte konstigt det blir religionskrig😳

• ClumsySmurf
    mari123 skrev 2025-08-09 04:32:36 följande:

Som uppväxt i frikyrkofamilj så har jag sett mkt av baksidan av religiös fanatism OCH inte minst hyckleriet! Jag har blivit allergisk emot självgodhet och ?jag och Jesus? typ! Jag tror idag inte på något alls! Människan har alltid haft gudar för att döden är obegriplig! För egen del är jag nöjd med att det är ingenting efter min död! Jag vill INTE vakna upp helt förvirrad nånstans!

mari123 skrev 2025-08-11 18:57:13 följande:

Det bästa (tänker jag) är nog att man har sin tro (om man har någon) INOM sig och inte slår den i skallen på folk! Jag kan tänka att en gudstro borde göra en människa en smula??ödmjuk men det är tvärtom ofta! Här kommer jag och Jesus och du kan dra åt helv?te?.typ! Inte konstigt det blir religionskrig😳

inom kristendomen är ödmjukhet något centralt så många är säket ödmuka men kan också bli ett bakvänt auktoritetsargument.

När man man anser att gud, vars existens ingen har kunnat bevisa är en moralisk auktoritet och det man själv tror på är den rätta tron för att man själv tror på den, och den tolkning man föredrar är rätt för att man själv föredrar den gör man sej själv till moralisk auktoritet, för att jag är jag (inviduell narcissism), på gruppnivå blir det för att vi är vi (kollektiv narcissism).

• EnAnonumius
    Anonym (Jesus_for_life) skrev 2025-08-11 16:03:03 följande:
    Här visar du plötsligt att du tror på både Gud och djävulen, genom att hänvisa till Bibelord och prata om att "sniffa satans rumpa". Ni lär vara mer kristna än ni själva tror och vet om. Det är typiskt ateister att hänvisa till bibelord i alla fall där det passar deras agenda. I övrigt är ju Bibeln för er bara en "sagobok", men ni tycker tydligen ändå att Jesus sa en del kloka saker.
    Herregud...  Bara för att man citera sagoboken, gör inte en troende på någon sagofigur som du kallar för Gud.
    Så du kan lägga ned att försöka få din direkta lögn till en sanning (igen), och påtvinga andra att tro p din sagofigur.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Freddie K

Jag tror att så länge som religion finns så kommer det finnas ateister. Jag själv anser mig vara ateist. Jag tror inte på någon gud. Jag tror på mig själv istället. Det räcker för mig.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Sen är väl alla religioner påhittade. De måste ju ha kommit någonstans ifrån. Liksom alla språk är.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
    Freddie K skrev 2025-08-12 05:34:17 följande:

Jag tror att så länge som religion finns så kommer det finnas ateister. Jag själv anser mig vara ateist. Jag tror inte på någon gud. Jag tror på mig själv istället. Det räcker för mig.

Ja, det är många som hävdar att de minsann tror på sig själva. Sedan kommer det fram att de egentligen är djupt olyckliga och saknar något i sitt liv. När det kommer till sin spets och man förstår att tron på sig själv inte räcker till, så brukar man söka sig till Gud.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jesus_for_life) skrev 2025-08-12 07:39:19 följande:
    Ja, det är många som hävdar att de minsann tror på sig själva. Sedan kommer det fram att de egentligen är djupt olyckliga och saknar något i sitt liv. När det kommer till sin spets och man förstår att tron på sig själv inte räcker till, så brukar man söka sig till Gud.
    Och det är många kristna som inte kan acceptera att det finns ateister och gör allt i sin makt att påtvinga ateister att "de tro egentligen på Gud". Du är en av dessa intoleranta kristna fanatiker som gör allt vad du kan för att påtvinga ateister en gudstro.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • beli
    Anonym (Jesus_for_life) skrev 2025-08-11 16:00:25 följande:
    Nej, så är det inte alls.

Du har fortfarande inte svarat på de många svar och frågor jag bemött dig med. Bara som en påminnelse om att du inte förmår bemöta det jag skriver.

En fråga till som du förmodligen inte kommer att svara på:

Är det viktiga för dig att ta avstånd från Koranen? Från Mormons bok? Från Bhagavadgita?

Hela ditt svar andas okunnighet och oförstånd. Du förstår helt enkelt inte hur jag ser världen. Du tror att jag på nåt sätt är arg eller besviken på Gud, men det är HELT omöjligt att vara arg på nåt man är helt övertygad om att INTE finns. Du är väl inte arg eller besviken på Oden? Eller Athena? Vi pratar i olika dimensioner. Jag pratar i den värld vi ser och jag är helt övertygad om att det inte finns nåt mer. Du pratar i en dimension där det finns en osynlig gudom (just DIN osynliga gudom, inte den muslimska eller den hinduiska). Ur min synvinkel är allt du säger begränsat till din lilla bubbla där du tror på nåt osynligt. I den bubblan är inte jag. När du säger saker som Bibeln, den yttersta domen och det eviga straffet så är det fortfarande i din bubbla där du tror att dessa saker existerar, och jag står utanför och tittar på. Därför berör det mig inte det minsta. Det finns inget jag gör för att ha 'torrt på fötterna', eftersom jag inte är del av den bubblan överhuvudtaget. Men jag vet att detta är sååå svårt för dig att ta in.
Svar på tråden Börjar inte ateismen bli och kännas utdaterad?