• Anonym (Arg)

Vad är det för fel på vissa män?

Jag gick ut på EN dejt med en kille i vintras och jag sade till honom att jag inte vill fortsätta. Killen fortsatte skriva trots att jag ignorerade och jag blockerade honom. Innan jag blockerade sade jag även att jag klart och tydligt visat att jag inte är intresserad och att han inte ska kontakta mig igen. Men nu har han ändå på något sätt lyckats kontakta mig. Jag blir så arg! Hur orkar man hålla på i 6 månader när man fått ett nej?

• Svar på tråden Vad är det för fel på vissa män?
  • Tow2Mater
    Anonym (Respekt) skrev 2025-07-24 10:34:35 följande:

Ja men visst är det ljuvligt men män som visar sina sanna färger?.
    Det är som att vissa tror sig ha rätt till intimitet och närhet, och nekar man så jävlar? De har liksom inte fattat att det är ett privilegium som ska förtjänas, och att det faktum att man ?slösat sin tid på en brud? inte = rätt att få träffas och ligga. 

Jag kan förstå om det blir en frustration om tjejen bara ghostar eller om man avslutar otrevligt eller så.
    Men om man avsluta på ett vänligt och respektfullt sätt så tycker jag faktiskt att de borde kunna hantera det på ett bättre sätt än så. 

Är det konstigt att man som kvinna drar sig för att försöka hitta en partner när allt för många är så?!?
    Jag har ett jättebra liv utan partner, så ska mycket till för att ge avkall på mitt eget liv så. Och då vill man ju helst inte behöva utstå hot och förolämpningar för att man råka känna att nej, du är nog inte för mig?

Undrar om män upplever samma eller liknande från kvinnor. Har svårt att tro det?

Det finns nog kaninkokerskor därute också, men jag tror färre män pratar om det och mörkertalet är större. Gissar kaninkokerskorna oftare bara ignoreras och de går snabbare vidare till andra, kanske för att hitta sig en försörjare.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Go) skrev 2025-07-24 11:24:14 följande:

Som att polisen gör nåt åt de där. Jag hade hundratals sms med diverse hot i min mobil när jag gick till polisen men det var för lite. Måste vara MER

Polisen gjorde inget åt det hot jag fick heller, trots att det var hot om våld.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Respekt) skrev 2025-07-24 10:34:35 följande:

Ja men visst är det ljuvligt men män som visar sina sanna färger?.
    Det är som att vissa tror sig ha rätt till intimitet och närhet, och nekar man så jävlar? De har liksom inte fattat att det är ett privilegium som ska förtjänas, och att det faktum att man ?slösat sin tid på en brud? inte = rätt att få träffas och ligga. 

Jag kan förstå om det blir en frustration om tjejen bara ghostar eller om man avslutar otrevligt eller så.
    Men om man avsluta på ett vänligt och respektfullt sätt så tycker jag faktiskt att de borde kunna hantera det på ett bättre sätt än så. 

Är det konstigt att man som kvinna drar sig för att försöka hitta en partner när allt för många är så?!?
    Jag har ett jättebra liv utan partner, så ska mycket till för att ge avkall på mitt eget liv så. Och då vill man ju helst inte behöva utstå hot och förolämpningar för att man råka känna att nej, du är nog inte för mig?

Undrar om män upplever samma eller liknande från kvinnor. Har svårt att tro det?

Jag förstår verkligen varför många kvinnor väljer att ghosta, det kanske t.o.m. många gånger kan vara bättre än att avsluta respektfullt med att säga "tack, men nej tack". Det är när jag avslutat trevligt och respektfullt som jag fått de värsta reaktionerna, men ghostar jag, bara låter bli att svara, så brukar inte reaktionerna bli så starka, och männen slutar själva skriva.
  • Anonym (Respekt)
    Tow2Mater skrev 2025-07-24 13:14:40 följande:
    Det finns nog kaninkokerskor därute också, men jag tror färre män pratar om det och mörkertalet är större. Gissar kaninkokerskorna oftare bara ignoreras och de går snabbare vidare till andra, kanske för att hitta sig en försörjare.

Jag säger absolut inte att det bara finns dumma män där ut. Jag förstår att det finns fullt med kvinnor oxå som är puckor. Men för kvinnor medföljer oftare en fysisk hotbild som är större än för män. 

Jag har även haft att jag blivit uppletad och plötsligt fått sms av någon som jag enbart pratat med på dejtingsida, vilket ju blir obehagligt när man inte själv gett personen nummer. 

Finns en fras som säger att Mäns största rädsla är att kvinnor ska skratta åt dem. Kvinnors största rädsla är att män ska våldta och döda dem. 

Men som sagt, säger inte att det bara är män som beter sig illa. Och säger inte heller att det inte finns bra män där ute, för det vet jag att det finns. Men tyvärr så förstör kräken det för er vanliga trevliga män. Och det är t.o.m. nästan så att det har blivit en glad överraskning när man träffar en vettig man? När det faktiskt egentligen skulle vara något man ska kunna förvänta sig att träffa trevliga män, och inte oj va kul, en normal skrev till mig ☺️

• Anonym (Respekt)
    Anonym (Samma) skrev 2025-07-24 13:30:26 följande:
    Jag förstår verkligen varför många kvinnor väljer att ghosta, det kanske t.o.m. många gånger kan vara bättre än att avsluta respektfullt med att säga "tack, men nej tack". Det är när jag avslutat trevligt och respektfullt som jag fått de värsta reaktionerna, men ghostar jag, bara låter bli att svara, så brukar inte reaktionerna bli så starka, och männen slutar själva skriva.

Samma här. Men ändå försöker jag, för tycker att alla förtjänar respekt. 
    Men många runt mig säger att jag bara borde blockera 😅

• Anonym (Ur hästens mun)
    Tow2Mater skrev 2025-07-24 13:14:40 följande:
    Färre kvinnor än män har NPF i kombo med aggression och sämre impulskontroll.

Kvinnan kan få en ny dejt nästa dag, varför skulle hon hänga upp sig på en man så som dessa män fastnar vid en dejt som tröttnade?

Enkäter om sexuellt ofredande och stalking ställer samma frågor till män- varför skulle de inte våga svara i en anonym enkät? Är det ett rimligt antagande? Det finns många undersökningar gjorda.

"Large-scale, representative questionnaires conducted in these countries have found relatively similar lifetime prevalence rates: 1 in 5 women and 1 in 19 men in the U.S. [9], 1 in 5 women and 1 in 18 men in the U.K. [10], and 1 in 5 women and 1 in 12 men in Australia [11] have experienced being stalked."

pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9180448/

Det finns alltså inte täckning i studier eller anonyma enkäter för det du skriver. Kvinnor uppges generellt utgöra ca 10-13 % av de som stalkar, de som blir stalkade är till 85- 90% kvinnor. Och även av männen som utsätts för stalking så är det ungefär 50-50 om det är en kvinna eller en man som stalkar dem- tala om överrepresentation!

Stalking

46% of male victims reported being stalked by only female perpetrators.

43% of male victims reported being stalked by only male perpetrators.

8% of male victims reported being stalked by both male and female perpetrators

källa: www.cdc.gov/intimate-partner-violence/about/intimate-partner-violence-sexual-violence-and-stalking-among-men.html
  • Anonym (m)
    Anonym (Samma) skrev 2025-07-24 13:30:26 följande:
    Det är min erfarenhet också att det är bäst att bara försvinna. Säger man något så öppnar man som en pandoras ask där de börjar ställa följdfrågor eller argumentera om saken och man känner sig otrevlig om man inte bemöter det. Så kan lika gärna vara otrevlig direkt och bara sluta svara.
  • Anonym (I)
    Anonym (Respekt) skrev 2025-07-24 14:48:11 följande:

Jag säger absolut inte att det bara finns dumma män där ut. Jag förstår att det finns fullt med kvinnor oxå som är puckor. Men för kvinnor medföljer oftare en fysisk hotbild som är större än för män. 

Jag har även haft att jag blivit uppletad och plötsligt fått sms av någon som jag enbart pratat med på dejtingsida, vilket ju blir obehagligt när man inte själv gett personen nummer. 

Finns en fras som säger att Mäns största rädsla är att kvinnor ska skratta åt dem. Kvinnors största rädsla är att män ska våldta och döda dem. 

Men som sagt, säger inte att det bara är män som beter sig illa. Och säger inte heller att det inte finns bra män där ute, för det vet jag att det finns. Men tyvärr så förstör kräken det för er vanliga trevliga män. Och det är t.o.m. nästan så att det har blivit en glad överraskning när man träffar en vettig man? När det faktiskt egentligen skulle vara något man ska kunna förvänta sig att träffa trevliga män, och inte oj va kul, en normal skrev till mig ☺️

tow2mater är ingen vanlig trevlig man, däremot en av FLs mest aktiva kvinnohatare och högerextremister. Så jag hade inte slösat tid på att svara honom.
  • Tow2Mater
    Anonym (I) skrev 2025-07-24 17:47:31 följande:
    tow2mater är ingen vanlig trevlig man, däremot en av FLs mest aktiva kvinnohatare och högerextremister. Så jag hade inte slösat tid på att svara honom.
    Du har ju fel i allt du skriver.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ur hästens mun) skrev 2025-07-24 15:14:15 följande:
    Färre kvinnor än män har NPF i kombo med aggression och sämre impulskontroll.

Kvinnan kan få en ny dejt nästa dag, varför skulle hon hänga upp sig på en man så som dessa män fastnar vid en dejt som tröttnade?

Enkäter om sexuellt ofredande och stalking ställer samma frågor till män- varför skulle de inte våga svara i en anonym enkät? Är det ett rimligt antagande? Det finns många undersökningar gjorda.

"Large-scale, representative questionnaires conducted in these countries have found relatively similar lifetime prevalence rates: 1 in 5 women and 1 in 19 men in the U.S. [9], 1 in 5 women and 1 in 18 men in the U.K. [10], and 1 in 5 women and 1 in 12 men in Australia [11] have experienced being stalked."

pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9180448/

Det finns alltså inte täckning i studier eller anonyma enkäter för det du skriver. Kvinnor uppges generellt utgöra ca 10-13 % av de som stalkar, de som blir stalkade är till 85- 90% kvinnor. Och även av männen som utsätts för stalking så är det ungefär 50-50 om det är en kvinna eller en man som stalkar dem- tala om överrepresentation!

Stalking

46% of male victims reported being stalked by only female perpetrators.

43% of male victims reported being stalked by only male perpetrators.

8% of male victims reported being stalked by both male and female perpetrators

källa: www.cdc.gov/intimate-partner-violence/about/intimate-partner-violence-sexual-violence-and-stalking-among-men.html
    Vad menar du inte finns täckning för av det jag skriver? Att jag påstår att det nog även finns män som förföljs av kvinnor? eller att jag tror fler män än kvinnor bara ignorerar det om de blir utsatta? Eller vad?
  • Anonym (Respekt)
    Anonym (I) skrev 2025-07-24 17:47:31 följande:

Jag är inte så pass mycket familjelivare att jag har koll på sånt, och tror du missade poängen. 
    Jag menade bara att det är rätt illa när man blir chockad över att en man beter sig som annat än illa. 

• Anonym (?)
    Anonym (Respekt) skrev 2025-07-24 18:18:39 följande:

Jag är inte så pass mycket familjelivare att jag har koll på sånt, och tror du missade poängen. 
    Jag menade bara att det är rätt illa när man blir chockad över att en man beter sig som annat än illa. 

? Förstår tyvärr inte svaret.
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2025-07-24 18:57:31 följande:
    Vad är det för fel på vissa män?? Förstår tyvärr inte svaret.
    Prova med ett annat nick så kanske det går.
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2025-07-24 19:05:36 följande:
    Prova med ett annat nick så kanske det går.
    Och hur skulle det få mig att förstå bättre?
    Att bli chockad över att en man beter sig annat än illa? Vad är det för inställning?
    Ska jag då utgå från alla kvinnor lider av svartsjuka, taskigt självförtroende och pms?
    Upplever just nu klimakterium men vi är så pass gamla att vi fixar det också.
    Så mycket lättare att vara äldre på många sätt och vis.
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2025-07-24 19:16:25 följande:
    Att bli chockad över att en man beter sig annat än illa? Vad är det för inställning?
    Ska jag då utgå från alla kvinnor lider av svartsjuka, taskigt självförtroende och pms?

Du har rätt i att det är en konstig inställning, men kanske vissa har oturen att bara stöta på en enda typ av människor för att de alltid bara letar på samma ställe.

Låter ju som du förstod svaret trots allt ;)

• Anonym (Respekt)
    Anonym (?) skrev 2025-07-24 19:16:25 följande:

Nej såklart inte, och jag säger ju också att jag vet att det finns bra män också.
    Och jag har inte sagt att jag utgår från att alla män beter sig illa, men om merparten av män som skrivet till en beter sig illa på olika sätt så kanske du kan förstå att det inte är så konstigt att man blir glatt överraskad om någon beter sig bra. 
    Och det är ju just det jag menar att det borde ju inte vara en glad överraskning utan det som är normen. 

Men om var och varannan antingen bara vill ha sex, eller blir otrevlig eller till och med hotfulla så fort de inte får höra det de vill eller inte respekterar att man inte vill fortsätta kontakten osv så blir det ju det bemötandet man är van vid vilket ju är rätt ledsamt. För som sagt, jag vet att inte det är alla män som är så, men de märks mest. 

• Anonym (Respekt)

Och naturligtvis är det en stor generalisering, men det är inte bara min uppfattning utan något jag hör från många som är eller har varit ute i dejtingsvängen. 

• Anonym (Arg)

Ni får gärna diskutera men i denna tråd vill jag att man diskuterar mitt fall eller håller sig till samma erfarenhet men nu var det min tråd.

Svar på tråden Vad är det för fel på vissa män?