• Anonym (Trött mamma)

Är det en mamma-grej att vilja umgås med sitt barn?

Jag och min man fick barn för ett halvår sedan. Av olika anledningar så spenderar han mycket tid utanför hemmet så han hinner inte umgås speciellt mycket med ungen. För mig är det självklart när jag börjar arbeta igen att jag spenderar så mycket tid jag kan med barnet när jag kommer hem, men maken prioriterar sin återhämtning och stänger in sig i sitt hobbyrum all ledig tid. Är det här så det brukar funka? Pappor, har ni en önskan om att umgås med familjen eller är det något ni måste tvinga er till?

• Svar på tråden Är det en mamma-grej att vilja umgås med sitt barn?
  • Anonym (MSM)

Fullt normalt beteende, vanligt att män inte är så intresserade av småbarn, men det är ändå fullt rimligt att begära att han ska hjälpa till mer och stötta dig, ibland får man bita ihop och göra sånt som man inte vill! 

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-26 13:35:08 följande:

Ursäkta men jag hakar upp mig på en petitess! HUR kan det bli oändliga högar med tvätt i en familj med två vuxna och en bebis!? Även om bebisen är riktigt dålig i magen så är ju kläderna så små! En maskin till hela garderoben!

Med flera husdjur inomhus och i möblerna, en unge med svag magmun (bättre nu) och en fantastisk talang för ryggbajsar, en karl som svettas och lortar ner sina kläder på en arbetsdag och jag som läcker bröstmjölk men får mjölkstockning så fort jag har något tight på mig samt att jag också skitar ner mig med djur utomhus och i trädgården så kan jag lova att det blir en hel del... 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-07-26 17:36:25 följande:
    är det en sån där tråd där man ska vänta i några dagar så du "hinner" skriva den information som skulle ha stått i TS för att man ska ha en möjlighet att förstå situationen?
  • Tow2Mater
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-07-26 17:36:25 följande:
    Med flera husdjur inomhus och i möblerna, en unge med svag magmun (bättre nu) och en fantastisk talang för ryggbajsar, en karl som svettas och lortar ner sina kläder på en arbetsdag och jag som läcker bröstmjölk men får mjölkstockning så fort jag har något tight på mig samt att jag också skitar ner mig med djur utomhus och i trädgården så kan jag lova att det blir en hel del... 
    De smutsiga djuren kanske kan förvisas till ladugården där de verkar mer höra hemma.
  • Kvittning
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-07-25 16:58:02 följande:

Ja, vi har nog generellt för mycket att göra just nu. Men det är en kort period och vi kan inte riktigt backa på någon front nu heller. Barnet finns redan, pengar måste in och huset behöver bli färdigt. 

Valde att bilda familj med den här mannen just för att han verkade vara en sådan omtänksam och rar människa, bra hand med både djur och barn. Skiftet kom när vi skaffade ett eget barn. Inte som att han tycker illa om ungen men det finns liksom inget större intresse heller. Lite samma engagemang som om jag kommit hem med en hamster eller något.

Med ledig tid menar jag tiden han är hemma från jobb och inte bygger på huset. Det vill säga ungefär två kvällar (19.00 - 01.00 i runda slängar) per arbetsvecka och i alla fall hälften av kvällarna nu när han hade semester. Det spiller ju också över på morgonen efter, så när han stiger upp vid 9 eller 10 på lediga dagar har barnet och jag redan varit vakna i några timmar. 

Ah, jag vet inte. Jag kanske mest är ensam och lite missunnsam. Och tycker lite synd om barnet, som jag tycker förtjänar samma engagemang från båda sina föräldrar. 

Frågan i trådstarten kommer egentligen från att jag, när jag förklarar att vi ska dela lika (egentligen blir mannen hemma lite mer, till och med) så är folk förvånade och frågar "Men vad tycker han om det??" som att det var näst intill otänkbart att pappan skulle vilja vara hemma med sitt barn precis som jag som mamma är. 

Set det verkligen inte som otänkbart att pappan skulle vilja vara hemma. Och ärligt talat så kan jag inte tolka något i det du skriver som att han inte vill det heller, eller att det är ointresse som ligger bakom hans passivitet med barnet. 

Jag förstår absolut dit perspektiv. Såklart det är svårt att ha förståelse för att han troligen är utmattad när du samtidigt känner att han faktiskt har mer ledig tid än vad du har. 

Men jag tror ändå att ni som familj tjänar på att inte räkna lediga minuter utan mer på att se varandra och uppskatta det den gör. 

Jag misstänker att din sambo kan uppleva en väldigt hög psykisk stress med att vara ansvarig för att ekonomin går ihop och att huset blir färdigt vilket nog ytterligare ökar hans behov av återhämtning och minskar möjligheten att vara en närvarande pappa. 

Kan ni på något sätt minska ambitionerna med huset? Bara göra det så klart att ni kan flytta in, stänga av resten och göra klart det om ett år eller två (vet att byggreglerna ändrats sedan vi byggde vårt hus så kanske inte möjligt längre, men precis så gjorde vi när vi byggde hus med småbarn).
  • Xenia
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-07-25 10:44:12 följande:

Ska försöka besvara alla frågor...

Ja, vi ska dela lika på föräldraledigheten.

Fördelningen ser ut som sådan att han jobbar och bygger på vårt nya hus, eftersom han har hushållets enda bil är det också han som får storhandla i anslutning till att han är på väg hem från jobbet (bor i glesbygd så tyvärr långa avstånd). Jag sköter hushållet, barnet och alla våra djur. Trädgårdsarbete delar vi på. Jag lagar det mesta som går sönder, förutom bilen, och sköter all administration och ekonomi för hus, hem och familj. 

Han har nyligen haft sitt enskilda samtal med BVC och som jag förstått det fanns inga skäl till oro rörande depression. 

Och ja, jag lägger mig i när han har barnet. Jag har låtit felvända blöjor och kläder som sitter bak och fram passera men kan absolut säga åt honom att han nog måste plocka upp barnet när det skriker, till exempel. 

Och jag är normal-trevlig när han kommer hem. Frågar om hans dag, pussas och ja, som vanligt helt enkelt. Klart att jag är trött ibland och kan beklaga mig över ryggbajs och ändlösa högar med tvätt, djur som rymt eller liknande, men jag är nog inte otrevlig att komma hem till? Barnet vi har är piggt, glatt och nyfiket. Väldigt lätt till skratt! Gråter nästan aldrig men kan skrika när det är frustrerat, ensamt eller obekvämt. Som barn är mest, antar jag. 

Avseende att lämna barnet med honom så har han hittills vägrat. Det är några föreningsmöten jag velat gå på men då har han insisterat på att jag måste ta med barnet så då blir det inte av alls. Någon gång har jag behövt åka och nödhandla men då har både man och barn varit arga och frustrerade när jag kommer hem. 

Och nej, mig umgås han inte mycket med heller (men jag är vuxen och kan ta det). Förutom när han vill ha sex. Annars är vårt umgänge begränsat till måltider. När han lägger sig för dagen vill han helst att barnet sover och att jag är tyst, så han kan ligga och läsa innan han somnar.

Att han inte ens kan ta hand om sitt barn när du måste handla utan att blir sur är verkligen under all kritik. Likaså att han inte vill passa sitt eget barn när du behöver gå hemifrån. Låter som du är helt fastbunden vid hemmet och barnet.

Nej, det låter inte normalt. En sådan man skulle jag vägrat ha sex med. Vad skyller han på när han inte vill ta hand om barnet? Att han är för trött? Antar att du inte har rätt att bli trött.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-07-24 22:02:21 följande:
    Är det en mamma-grej att vilja umgås med sitt barn?

Jag och min man fick barn för ett halvår sedan. Av olika anledningar så spenderar han mycket tid utanför hemmet så han hinner inte umgås speciellt mycket med ungen. För mig är det självklart när jag börjar arbeta igen att jag spenderar så mycket tid jag kan med barnet när jag kommer hem, men maken prioriterar sin återhämtning och stänger in sig i sitt hobbyrum all ledig tid. Är det här så det brukar funka? Pappor, har ni en önskan om att umgås med familjen eller är det något ni måste tvinga er till?

Ja, det är en manma-gtej. De flesta pappor umgås också med sina barn men mest för att man förstår att man bäddar för framtiden på bästa sätt så. Det är oerhört korkat att inte umgås med sina barn. Man får tillbaka det man investerar i dem.

• Anonym (Koko)
    Anonym (Miss X) skrev 2025-07-25 09:48:40 följande:
    Herregud vilka usla "råd"!!!
    För ditt sätt att lära sig vara förälder på är att inte vara det alls, eller?

Berätta, hur funkade det med olika skolämnen- hade du höga betyg i det som du aldrig ägnade dig åt?
  • Anonym (Koko)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-07-25 10:44:12 följande:

Ska försöka besvara alla frågor...

Ja, vi ska dela lika på föräldraledigheten.

Fördelningen ser ut som sådan att han jobbar och bygger på vårt nya hus, eftersom han har hushållets enda bil är det också han som får storhandla i anslutning till att han är på väg hem från jobbet (bor i glesbygd så tyvärr långa avstånd). Jag sköter hushållet, barnet och alla våra djur. Trädgårdsarbete delar vi på. Jag lagar det mesta som går sönder, förutom bilen, och sköter all administration och ekonomi för hus, hem och familj. 

(klipp)

Här trillade såklart polletten ner- han har ju redan två jobb!

Både jobba och sen bygga hus, tacka f-n för att han inte orkar mer då.

Jag har alltid haft principen att man får bara göra en stor jobbig grej åt gången om relationen ska hålla. ANTINGEN en bebis, bygga/renovera, en ska plugga så pengarna blir tajta eller att man skaffar nåt jobbigt husdjur. INTE alltihop på samma gång!

Jag är fortfarande lycklig i samma relation efter 25+ år, och det är mer än jag kan säga om många av de som dragit på sig för mycket under småbarnsåren.
    Vi satsade på BRF-radhus med bara en enda rabatt på framsidan och sen stenplatta och altan bara på baksidan, med stor lekplats och gräsmatta utanför som inte vi behövde klippa. Så efter jobbet var det bara att slå sig ner på lekplatsen och leka med barnet. Det var perfekt för den tiden.

Det är förvisso så att man orkar rätt mycket i 30-årsåldern men man måste också ha en realistisk uppfattning om HUR LÄNGE man orkar hålla på med dubbel heltid. En utmattningsdepression kan bli väldigt kostsam och långvarig så det är inte säkert att det blir så dyrt i längden att ta in hantverkare för att göra klart det där köket eller bygga det där extra garaget om mannen börjar bli retlig, trött och "avstängd" mot sin familj.
  • Anonym (H)
    Anonym (Pappa) skrev 2025-07-28 23:24:00 följande:
    Ja, det är en manma-gtej. De flesta pappor umgås också med sina barn men mest för att man förstår att man bäddar för framtiden på bästa sätt så. Det är oerhört korkat att inte umgås med sina barn. Man får tillbaka det man investerar i dem.

En del verkar inte tänka framåt.
  • Anonym (H)
    Xenia skrev 2025-07-28 23:10:27 följande:
    Att han inte ens kan ta hand om sitt barn när du måste handla utan att blir sur är verkligen under all kritik. Likaså att han inte vill passa sitt eget barn när du behöver gå hemifrån. Låter som du är helt fastbunden vid hemmet och barnet.

Nej, det låter inte normalt. En sådan man skulle jag vägrat ha sex med. Vad skyller han på när han inte vill ta hand om barnet? Att han är för trött? Antar att du inte har rätt att bli trött.
    Håller med.
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (Koko) skrev 2025-07-30 10:01:45 följande:
    För ditt sätt att lära sig vara förälder på är att inte vara det alls, eller?

Berätta, hur funkade det med olika skolämnen- hade du höga betyg i det som du aldrig ägnade dig åt?
    Håhåjaja...
Svar på tråden Är det en mamma-grej att vilja umgås med sitt barn?