Anonym (Trött mamma) skrev 2025-07-25 10:44:12 följande:
Ska försöka besvara alla frågor...
Ja, vi ska dela lika på föräldraledigheten.
Fördelningen ser ut som sådan att han jobbar och bygger på vårt nya hus, eftersom han har hushållets enda bil är det också han som får storhandla i anslutning till att han är på väg hem från jobbet (bor i glesbygd så tyvärr långa avstånd). Jag sköter hushållet, barnet och alla våra djur. Trädgårdsarbete delar vi på. Jag lagar det mesta som går sönder, förutom bilen, och sköter all administration och ekonomi för hus, hem och familj.
(klipp)
Här trillade såklart polletten ner- han har ju redan två jobb!
Både jobba och sen bygga hus, tacka f-n för att han inte orkar mer då.
Jag har alltid haft principen att man får bara göra en stor jobbig grej åt gången om relationen ska hålla. ANTINGEN en bebis, bygga/renovera, en ska plugga så pengarna blir tajta eller att man skaffar nåt jobbigt husdjur. INTE alltihop på samma gång!
Jag är fortfarande lycklig i samma relation efter 25+ år, och det är mer än jag kan säga om många av de som dragit på sig för mycket under småbarnsåren.
Vi satsade på BRF-radhus med bara en enda rabatt på framsidan och sen stenplatta och altan bara på baksidan, med stor lekplats och gräsmatta utanför som inte vi behövde klippa. Så efter jobbet var det bara att slå sig ner på lekplatsen och leka med barnet. Det var perfekt för den tiden.
Det är förvisso så att man orkar rätt mycket i 30-årsåldern men man måste också ha en realistisk uppfattning om HUR LÄNGE man orkar hålla på med dubbel heltid. En utmattningsdepression kan bli väldigt kostsam och långvarig så det är inte säkert att det blir så dyrt i längden att ta in hantverkare för att göra klart det där köket eller bygga det där extra garaget om mannen börjar bli retlig, trött och "avstängd" mot sin familj.