• Anonym (Rädd)

Är min man intresserad av kollega?

Hejsan, 

Jag vet att ni inte kan säga med säkerhet att han är intresserad av sin kollega men ni kanske får samma känsla som mig. 

Min man började ett nytt jobb för ett antal månader sedan och det är ett jobb där det bara jobbar kvinnor i olika åldrar. Självklart helt ok gör han har aldrig gett mig något som skulle göra att jag inte litar på honom. Men det senaste så har jag börjat fundera över om han är mer intresserad av en kollega än vad han säger. 

Hon omnämns som kollega istället för vid namn som han gör med sina andra kollegor. Fast jag vet att det är hon som han pratar om. 

Han berättar ofta saker om henne såsom saker om hennes nya snubbe, hur han ogillar hennes sätt att vara, att hon känns korkad. Men att dem jobbar bra tillsammans, att han, hon och en äldre kvinna är ett dream team etc. Han stör sig på att andra män tittar på henne (hon jobbar tämligen ofta i korta cykelbyxor) och enligt honom så märker hon inte det själv men tycker att det är "äckligt" när snubbar glor. Han tycker att hon är bimbo för att hon är ute o festar ofta etc. 
    Han vet färgen på hennes pubis för dem hade snackat om raggningsrepliker?!?!?! Är det en normal konvo mellan kollegor? 

Igår kom han hem och pratade om att hon blivit uppvaktad av en snubbe fastän hon har pojkvän. Jag visste då vem denna snubbe var och han var oerhört bekymrad över vem detta var om han var snygg etc. Men han gillade inte hennes sätt att gilla uppnärksamheten från andra så mycket när hon har kille osv. 

Jag upplever också att han är väldigt mycket mindre benägen att svara på mina sms om han jobbar med henne än med de andra. Dem brukar ofta ha det väldigt stressigt? 🤔 Jag upplever också att han är mindre kärleksfull, vill inte pussas o kramas lika ofta etc.

Är jag sjuk i huvudet eller försöker han andvända någon form av omvänd psykologi för att kunna prata om henne obehindrat utan att jag ska tro något annat?

Jag har inte sagt något om det än emn det börjar gå mig på nerverna. 
    Vad tror ni?

Mvh, 
    Rädd 
  • Svar på tråden Är min man intresserad av kollega?
  • Anonym (Rädd)
    molly50 skrev 2025-08-02 13:21:39 följande:
    Så bra! Då kan ni försöka att prata och reda ut saker då. 
    Barnen skulle ju ha sovit borta inatt och jag hade förberett ett helt tal men som ytterligare ett brev på posten så blev ena dottern sjuk och har således sovit med oss. Så inget snack ikväll heller. Ni kanske tycker att jag är löjlig men vill absolut inte att barnen ska varken märka eller höra någonting. Dem är i en ålder där dem förstår mer än vad man tror. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-08-03 04:46:32 följande:
    Barnen skulle ju ha sovit borta inatt och jag hade förberett ett helt tal men som ytterligare ett brev på posten så blev ena dottern sjuk och har således sovit med oss. Så inget snack ikväll heller. Ni kanske tycker att jag är löjlig men vill absolut inte att barnen ska varken märka eller höra någonting. Dem är i en ålder där dem förstår mer än vad man tror. 

Du letar ursäkter. Det är okej, så länge du är ärlig med dig själv om det. Det krävs inte att barnen sover borta. De räcker gott och väl att de springer runt i en tom park medan ni sitter på en bänk. Det räcker också med en skål chips och en bra film medan ni pratar i köket. Vad är det som gör att det tar emot att ta upp ämnet? Är det för att han varit tyst några dagar så det känns konstigt att komma med samtalsämnet när han inget nämnt på ett tag? Är det rädslan för att han ska komma med ursäkter och släta över och du ska stå lika förvirrad som idag? Är det rädslan för att han ska bli arg och ni ska ha jobbig stämning hemma? 

Barn sover också. Oftast tidigare än sina föräldrar och man kan ha samtalet på kvällen. Det förmodar dock att du inte är rädd för att din man ska bli högljudd eller aggressiv, men du är nog inte riktigt ärlig med dig själv om varför du inte tar dig an samtalet. 

• Anonym (L)

När du beskriver hur han är nu, så finns det all anledning att misstänka att det pågår något, åtminstone i hans huvud.

Alltså behöver han inte vara otrogen precis nu, men nog är hans tankar på annat håll än i ert parförhållande.

Och som du säger, så ursäktar han sig nog inför sig själv med att han pratar med dig om henne också, precis som när han pratar med henne om dig.

Jag förstår att du inte vill ta upp det hela när barnen är med, det kan ju bli ett lugnt samtal men det kan också bli hur upprört som helst.  

Kanske att barnen kan sova över som tidigare planerat, när barnet är friskt? 

• Anonym (Var ärlig)

Var ärlig och beskriv för honom precis vad du beskriver för oss.

?Du ska veta att du är min stora kärlek och jag är väldigt rädd för att förlora dig. När jag hör dig berätta om din kvinnliga kollega blir jag rädd?osv?

• karl1718
    Anonym (Var ärlig) skrev 2025-08-03 09:30:41 följande:

Var ärlig och beskriv för honom precis vad du beskriver för oss.

?Du ska veta att du är min stora kärlek och jag är väldigt rädd för att förlora dig. När jag hör dig berätta om din kvinnliga kollega blir jag rädd?osv?

Jag tycker nog att "Rädd" kan gå på honom lite hårdare. Han förtjänar inte att höra från Rädd hur fin han är och att hon är rädd att förlora honom.

Det är han som ska vara rädd, inte "Rädd" själv (no pun intended  😉)

/m 
  • molly50
    Anonym (Rädd) skrev 2025-08-03 04:46:32 följande:
    Jag tycker absolut inte att du är löjlig. Det där är sådant som jag tycker ska skötas utan barn som kan dyka upp mitt under samtalet.
    Barn är dessutom inte dumma utan kan märka om något är fel.
    Så bättre att ta det när barnen är friska och kan sova hos mormor och morfar igen eller så.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-08-03 12:03:11 följande:
    Jag tycker absolut inte att du är löjlig. Det där är sådant som jag tycker ska skötas utan barn som kan dyka upp mitt under samtalet.
    Barn är dessutom inte dumma utan kan märka om något är fel.
    Så bättre att ta det när barnen är friska och kan sova hos mormor och morfar igen eller så.
    Kanske kan ni ta det när barnen sover på kvällen annars? Du ska nog inte skjuta på det alltför länge heller.
  • Anonym (L)

Jag har funderat, det kanske inte är säkert att det hela  har med partnens kollega att göra. Ni kanske är i kris i förhållandet ändå. Men din partner talar inte om det med dig, som han naturligtvis borde göra. 

• Anonym (Rädd)

Jag har pratat med honom. Han började nämna henne och då frågade jag rakt ut om han var attraherad av henne. Han tittade frågande på mig och undrade hur jag kunde tro något sådant. Jag svarade för att du alltid pratar om henne, verkar bekymrad över hennes privatliv och pratar om saker som jag inte tycker är normalt kollegor mellan och att jag kände att han inte ville ta på mig etc etc. Han verkade bestört och bedyrade att han inte på något sätt var intresserad av henne. Han ska ha pratat om henne för att jag visste vem hon var sedan tidigare och för att han verkligen inte förstår hur man kan ha 2 st män på lager när man är i ett förhållande och hur man så öppet kan flirta med andra. Han sa "Hur ska jag kunna vara attraherad av någon annan när jag redan har min drömkvinna som inte flirtar med andra och som älskar mig för mig" Och han har sedan dess och lite innan samtalet varit väldigt gullig och velat mysa etc. 
    Svaret på den minskade lusten sa ham var för att han ständigt kände sig trött. Vem fasiken gör inte det mellanåt, men då brukar jag försöka säga det. 

Jag kände väl att jag inte kunde få ett bättre svar och får helt enkelt lita på det han sagt. 🥰

Tack alla som har gett mig råd och lyssnat på mina rant. 

• Anonym (L)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-08-06 13:01:54 följande:

Jag har pratat med honom. Han började nämna henne och då frågade jag rakt ut om han var attraherad av henne. Han tittade frågande på mig och undrade hur jag kunde tro något sådant. Jag svarade för att du alltid pratar om henne, verkar bekymrad över hennes privatliv och pratar om saker som jag inte tycker är normalt kollegor mellan och att jag kände att han inte ville ta på mig etc etc. Han verkade bestört och bedyrade att han inte på något sätt var intresserad av henne. Han ska ha pratat om henne för att jag visste vem hon var sedan tidigare och för att han verkligen inte förstår hur man kan ha 2 st män på lager när man är i ett förhållande och hur man så öppet kan flirta med andra. Han sa "Hur ska jag kunna vara attraherad av någon annan när jag redan har min drömkvinna som inte flirtar med andra och som älskar mig för mig" Och han har sedan dess och lite innan samtalet varit väldigt gullig och velat mysa etc. 
    Svaret på den minskade lusten sa ham var för att han ständigt kände sig trött. Vem fasiken gör inte det mellanåt, men då brukar jag försöka säga det. 

Jag kände väl att jag inte kunde få ett bättre svar och får helt enkelt lita på det han sagt. 🥰

Tror ändå att det var bra att du tog upp det med honom. Så kanske han berättar att han är jättetrött nästa gång som det händer. Att han blir mer uppmärksam på sig själv och vad han förmedlar till dig, även ickeverbalt. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (L) skrev 2025-08-06 13:31:56 följande:
    Tror ändå att det var bra att du tog upp det med honom. Så kanske han berättar att han är jättetrött nästa gång som det händer. Att han blir mer uppmärksam på sig själv och vad han förmedlar till dig, även ickeverbalt. 
    Verkligen, det kändes så skönt att säga det! Och förhoppningsvis så kommer han tänka sig för nästa gång.
  • molly50
    Anonym (Rädd) skrev 2025-08-06 13:01:54 följande:

Bra att ni har pratat. Han har kanske inte tänkt på hur hans beteende har påverkat dig.
    Men man kan ju hoppas att han har lärt sig något av det här och vågar öppna sig för dig mer nu.
Svar på tråden Är min man intresserad av kollega?