• Anonym (Tiger)

Ni som köper Panodil/Alvedon brus istället för tabletter

Den enda anledning till det som jag kan se, är för att man inte kan svälja vanliga tabletter, varför köper man annars brus? De är betydligt dyrare än tabletter, man kan få ett paket 20 pack paracetamol för 10:-. Dessutom är det smidigare att bara behöver ta en tablett istället för att dricka ett helt glas av en äcklig vätska, speciellt om man är sjuk eller borta nånstans. 

När man själv var barn fanns inte brus vad jag minns. Köper ni det och av vilka anledningar?

• Svar på tråden Ni som köper Panodil/Alvedon brus istället för tabletter
  • Anonym (Tiger)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 15:55:55 följande:

Det fanns förut god Alvedon brus i påse som smakade skogsbär, men den hittar jag inte längre,tyvärr.

Ok, var det den som man kunde värma upp? Köpte aldrig den men minns att den fanns.
  • Anonym (M)
    Anonym (Moa) skrev 2025-07-25 13:02:16 följande:

?och för att det verkar snabbare än tabletter?

Nej, det gör dem inte. 
  • Anonym (M)

Dessutom innehåller Alvedon brus mycket natrium och det kan ge en för hög halt av natrium i kroppen, vilket på sikt inte är bra. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-07-25 18:30:37 följande:

Dessutom innehåller Alvedon brus mycket natrium och det kan ge en för hög halt av natrium i kroppen, vilket på sikt inte är bra. 

Värktabletter är ju inte något man tar dagligen, inte jag alla fall. 
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 20:06:45 följande:
    Värktabletter är ju inte något man tar dagligen, inte jag alla fall. 
    Finna tyvärr de som gör det och då inte tänker på natrium mängden i brus (bla Alvedon brus)
  • Anonym (C)

Tycker brus är bäst de få gånger jag behöver.

• Anonym (Anna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 15:55:55 följande:

Det fanns förut god Alvedon brus i påse som smakade skogsbär, men den hittar jag inte längre,tyvärr.

Den munsönderfallande Alvedonen ska smaka skogsbär. Jag tycker inte det dock men min tonåring tycker det. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tiger) skrev 2025-07-25 12:52:36 följande:

När man själv var barn fanns inte brus vad jag minns. Köper ni det och av vilka anledningar?

Vet inte när du är född, men visst fanns det brus-Alvedon även på stenåldern. 

Jag kunde inte svälja tabletter som barn och drack brus-Alvedon. Idag tycker jag inte om brustabletter men kan ta vanliga Alvedon. 

Född 1975 om det hjälper? 
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-25 21:34:28 följande:

Jag kunde inte svälja tabletter som barn och drack brus-Alvedon. Idag tycker jag inte om brustabletter men kan ta vanliga Alvedon. 

Är född 86. Minns att min mamma mosade vanliga Alvedon och blandade i saft för att lyckas få i mig den. Men det smakade riktigt illa ändå.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tiger) skrev 2025-07-25 22:17:10 följande:
    Är född 86. Minns att min mamma mosade vanliga Alvedon och blandade i saft för att lyckas få i mig den. Men det smakade riktigt illa ändå.
    Då tyckte on väl att att brus var onödigt för dig. Hade varit bättre om hon blande i sylt. 
  • Anonym
    En glad tjej skrev 2025-07-25 15:14:41 följande:
    Jodå, visst smakar den hallon.
    Om hallon smakade så illa så hade nog ingen ätit dem.
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-25 21:34:28 följande:

Jag är född 1963 och såg aldrig till några brus öht under min uppväxt.

Kanske räknas som stenåldern då?
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-07-27 11:08:24 följande:

Den blev  godkänd 13 juni 1975. Så den fanns när du växte upp, men inte säkert att dina föräldrar köpte eller att du själv köpte. 

Att den existerade redan då innebär inte per automatik att alla la märke till den eller använde den.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-07-27 11:08:24 följande:

Den blev  godkänd 13 juni 1975. Så den fanns när du växte upp, men inte säkert att dina föräldrar köpte eller att du själv köpte. 

Att den existerade redan då innebär inte per automatik att alla la märke till den eller använde den.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2025-07-27 11:20:31 följande:

Ok, nej så var det väl antar jag.
    Jag har just aldrig behövt smärtstillande heller, så det kan vara en anledning till att jag inte såg dem.

När mitt äldsta barn, född 1982, var liten minns jag att det fanns dock.
Svar på tråden Ni som köper Panodil/Alvedon brus istället för tabletter