• Anonym (Jaha)

Frisör som frågar om barn - vad tänker ni?

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Vad tänker ni om det här?
    Min frisör har sedan några år tillbaka tagit upp barnfrågan (inte varje gång men flera gånger) då jag varit hos henne. 

Hon frågar om jag vill ha barn, säger att jag borde inte vänta för länge (sa första gången vi pratade om det att man vill inte vara en gammal förälder), att jag skulle bli en bra mamma osv. 

Jag blir obekväm. Jag har tidigare sagt att jag vill ha barn, men har senaste åren mer och mer funderat på om jag verkligen vill det eller om jag har velat det pga normer och förväntningar, jag har aldrig känt en längtan. 

Borde inte min frisör förstå att om man frågar om såna här saker kan man råka fråga någon som antingen:
    -precis fått missfall
    -inte kan få barn
    -går igenom en svår ivf/har försökt få barn länge men inte lyckats

Senaste åren har jag tänkt varje gång jag går dit att hoppas hon inte tar upp det där tjatet om barn idag. 

• Svar på tråden Frisör som frågar om barn - vad tänker ni?
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (M) skrev 2025-07-25 18:09:01 följande:
    Klart han måste veta hur du mår och vad du gör istället för att studera med tanke på sjukskrivning. Det är bla sådana saker man går till läkare för. 
    Det hade inte med sjukskrivning att göra. Jag var inte sjukskriven. Jag går till min läkare pga en kronisk sjukdom. 
  • Anonym (samma samma)

Det blir nog lätt så när man regelbundet träffar samma person under väldigt lång tid, och är ens lokalsamhälle dessutom ganska litet eller det finns övriga gemensamma nämnare så blir det gärna fanska privat.

Jag har haft sama frisör hela mitt liv, i 26 år. Var sjätte-åttonde vecka i 26 år har jag träffat henne. Samma med sjuksköterskan som tar hand om min kroniska sjukdom. Båda är i min mammas ålder, båda har barn i min ålder, båda bor i närheten av mitt föräldrahem, deras barn har gått i samma skolor som jag. Man blir tjenis. Och jag bor ändå i Stockholm, det är förmodligen ännu "värre" i Pajala. Men då kan det iofs också vara lättare att säga ifrån. 

• Anonym (M)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-07-25 19:52:44 följande:
    Det hade inte med sjukskrivning att göra. Jag var inte sjukskriven. Jag går till min läkare pga en kronisk sjukdom. 
    Då är det ännu viktigare att du talar om för läkare hur du mår. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (M) skrev 2025-07-25 23:06:18 följande:
    Då är det ännu viktigare att du talar om för läkare hur du mår. 
    Såklart, men inte relevant ?vad jag gör just nu? om jag jobbar eller vad gör om dagarna. Min sjukdom påverkar inte sånt och därför hade min läkare inte med det att göra.  Det kändes då mer som att svaret jag gav inte var tillräckligt, att han tyckte att studieuppehåll och att inte ha ett jobb inte var ok.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (samma samma) skrev 2025-07-25 23:03:01 följande:

Det blir nog lätt så när man regelbundet träffar samma person under väldigt lång tid, och är ens lokalsamhälle dessutom ganska litet eller det finns övriga gemensamma nämnare så blir det gärna fanska privat.

Jag har haft sama frisör hela mitt liv, i 26 år. Var sjätte-åttonde vecka i 26 år har jag träffat henne. Samma med sjuksköterskan som tar hand om min kroniska sjukdom. Båda är i min mammas ålder, båda har barn i min ålder, båda bor i närheten av mitt föräldrahem, deras barn har gått i samma skolor som jag. Man blir tjenis. Och jag bor ändå i Stockholm, det är förmodligen ännu "värre" i Pajala. Men då kan det iofs också vara lättare att säga ifrån. 

Min mamma går till samma frisör som jag. Vet inte om det kanske påverkar frågorna min frisör ställer eller om hon ställer liknande frågor till alla sina kunder i min ålder som inte har barn. Jag bor också i Sthlm. 
    varför tänker du att det skulle vara lättare att säga ifrån i en liten stad? Där är det väl ännu mer förväntat att man ska ha barn, hus, bil osv när man är i en viss ålder tänker jag. 

• Radha

Boka en tid hos en frisör som har tyst klippning om du inte vågar säga ifrån. Annars: ta chansen att säga säga ifrån du verkar ha lite svårt med det, kanske ett bra tillfälle att öva? Hen vill förmodligen bara ditt bästa och vara trevlig.

• Anonym (morot)

Du behöver nog öva på att bevara din integritet, så varför inte börja med att bara säga åt frisören att "det där är en känslig fråga för många och jag vill inte prata om det med dig"?

Hur svårt kan det vara?

• Anonym (JJ)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-07-25 16:16:59 följande:
    Aha, då låter det som att det kanske är en grej bland frisörer att ställa den typen av frågor då?vet inte vad det är som gör att en frisör tror sig ha rätten att få information från sina kunder kring såna här ?privata? saker?det är inte psykologen man går till. Sen att min frisör kollega och dennes kund står intill och hör allt? 

Nu var det faktiskt längesen jag klippte mig hos frisören , senaste gångerna har jag faktiskt klippt mig själv eller så har min äldsta dotter klippt mig. Var där nyligen med sonen som är 3 men då blev det inte mycket småprat haha , bara försöka övertala honom att gå med på att klippa sig.

Men ja , förut brukade jag gå till frisören och bleka eller färga håret och ibland klippa. Och visst frågade de om barn men oftast hade jag barn med mig så då är det ju inte så konstigt.. Tycker inte det är ok som din frisör att tjata om när man ska skaffa barn. Jag har fyra barn men har fått två missfall också, skulle blivit ledsen för den frågan precis efter det.. Det är skillnad om hon skulle frågat en gång eller bara frågat om du vill ha barn.. man att tjata om det är en annan sak. 

Jag har läst nått om att det finns ställen där man kan boka en frisör som inte pratar utom kanske om håret och så antar jag(minns inte var)  , det har jag funderat lite på nån gång. Jag hade ett jobb där man träffar massa folk och måste småprata , är egentligen lite blyg privat så det var liksom som att mitt batteri var slut efter jobbet eller vad man ska säga.. Så även om frisörerna var trevliga så kan jag tycka det är jobbigt att behöva småprata. 

Jag tycker att du antingen ska byta frisör eller säga att du helst inte pratar om det, eller att du inte vet om du ens vill ha barn. Det är inte så konstigt nuförtiden, jag har flera vänner som är frivilligt barnlösa. Då kanske hon tänker sig för nästa igång hon frågar nån också .

• Anonym (Jaha)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-26 10:03:48 följande:

Nu var det faktiskt längesen jag klippte mig hos frisören , senaste gångerna har jag faktiskt klippt mig själv eller så har min äldsta dotter klippt mig. Var där nyligen med sonen som är 3 men då blev det inte mycket småprat haha , bara försöka övertala honom att gå med på att klippa sig.

Men ja , förut brukade jag gå till frisören och bleka eller färga håret och ibland klippa. Och visst frågade de om barn men oftast hade jag barn med mig så då är det ju inte så konstigt.. Tycker inte det är ok som din frisör att tjata om när man ska skaffa barn. Jag har fyra barn men har fått två missfall också, skulle blivit ledsen för den frågan precis efter det.. Det är skillnad om hon skulle frågat en gång eller bara frågat om du vill ha barn.. man att tjata om det är en annan sak. 

Jag har läst nått om att det finns ställen där man kan boka en frisör som inte pratar utom kanske om håret och så antar jag(minns inte var)  , det har jag funderat lite på nån gång. Jag hade ett jobb där man träffar massa folk och måste småprata , är egentligen lite blyg privat så det var liksom som att mitt batteri var slut efter jobbet eller vad man ska säga.. Så även om frisörerna var trevliga så kan jag tycka det är jobbigt att behöva småprata. 

Jag tycker att du antingen ska byta frisör eller säga att du helst inte pratar om det, eller att du inte vet om du ens vill ha barn. Det är inte så konstigt nuförtiden, jag har flera vänner som är frivilligt barnlösa. Då kanske hon tänker sig för nästa igång hon frågar nån också .

Den här gången sa jag att jag inte vet om jag vill. Då blev det tjat om att jag skulle bli en sån bra mamma, tänk när du är 50 - få kan du ha en tonåring (då behöver du inte ha en benis längre). Vem har sagt att jag ens vill ha en tonåring? Inga av mina argument funkade. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-07-26 11:03:27 följande:
    Den här gången sa jag att jag inte vet om jag vill. Då blev det tjat om att jag skulle bli en sån bra mamma, tänk när du är 50 - få kan du ha en tonåring (då behöver du inte ha en benis längre). Vem har sagt att jag ens vill ha en tonåring? Inga av mina argument funkade. 
    *då kan du ha
    *bebis
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-07-26 11:03:27 följande:

Det var ju bra att du sa det. Men inte ok att hon fortsätter tjata.. Hur gammal är hon själv? Tänkte om hon är gammal och inte har lika bra koll på vad som är socialt accepterat eller inte nuförtiden. Är hon så pass ung så hon fortfarande kan jobba (gissar under 70 ish) så borde hon ju iförsej ändå ha koll på det, hon är ju antagligen inte typ 90. 

Nej då borde du kanske säga att du inte vill prata mer om det.. eller byta frisör. Egentligen tycker man ju att hon borde sluta med det för andras skull också, som du säger kan det ju komma dit nån som nyss har fått missfall eller kämpar med IVF.. 

Och jag kan ju säga att tonåringar verkligen inte är lätta heller haha. Och man vet aldrig vilket barn man får.. 

• Anonym (S)

Säg att du är extra glad idag för att din idol Dr Menguele skulle fyllt 300 år, 5 månader och 154 dagar just denna dag. Den funkar alltid!

Svar på tråden Frisör som frågar om barn - vad tänker ni?