Jag fick 147 IQ (SPATIAL)
Tja,
Jag fick 147 på ett spatial IQ test men jag tycker mer om att se mig själv som en med 120 IQ.
Jag trivs bättre med att tänka att jag har 120 IQ istället.
Är det fel att tänka så?
Tja,
Jag fick 147 på ett spatial IQ test men jag tycker mer om att se mig själv som en med 120 IQ.
Är det fel att tänka så?
Spelar ingen roll vad du får för mätvärden när din EQ ligger på permafrostnivå. Så länge du bedömer tjejer endast efter utseende lär du få leta ett tag. Du lär ha gått mindre om en kanontjej bara för att hon, enligt ditt tycke, bara var en 6a. Tur för henne som slapp.
Spelar ingen roll vad du får för mätvärden när din EQ ligger på permafrostnivå. Så länge du bedömer tjejer endast efter utseende lär du få leta ett tag. Du lär ha gått mindre om en kanontjej bara för att hon, enligt ditt tycke, bara var en 6a. Tur för henne som slapp.
Du kan väl säga och tänka vad du vill? Hur ofta kommer det på tal utanför nätforum?
Tja,
Är det fel att tänka så?
IQ test är inte särskilt tillförlitliga. De flesta jag känner som gjort dem har fått mycket högre resultat än förväntat. Sedan har de gjort andra test och fått lägre än förväntat.
Inget att hänga upp sig på. Lev ditt liv och försök alltid utvecklas och lära dig nya saker.
Beror ju alldeles på vad för test man gör och hur det utförs. Sedan finns det en anledning till att man anger poängen i konfidensintervall. Det är liksom det resultatet som är det mer tillförlitliga. För övrigt predicerar inte IK vad som helst, så man måste alltid fråga sig vad man ska ha resultatet till. Framför allt har det ett kliniskt värde när man utreder olika former av demens och hjärnskador, eller före och efter operationer.
Att TS nämner resultat inom ett smalt område säger inget om det sammantagna resultatet. Jag undrar också vad det är för test som har gjorts eftersom det visuospatiala normalt bara utgör en liten del av resultatet, mellan 15-20% kan man säga grovt förenklat. Ju färre deltest, desto sämre validitet.
Du kan väl säga och tänka vad du vill? Hur ofta kommer det på tal utanför nätforum?
Ja, för det är inte säkert att du har så högt på icke-spatiala tester.
Testerna måste också vara väl utformade och kontrollerade. De vanligaste i Sverige är wechslerskalorna och Ravens matriser.
Sedan spelar inte de exakta siffrorna så stor roll. Ligger du högt på alla skalor så har du allmänt en mycket god förmåga att lösa struktuerade nya problem, och har även en processnabbhet. Bra att ha i många sammanhang!
Men det ger dig inte automatiskt lika god social förmåga.
Om TS nu har så hög IQ så borde det väl funnas insikt nog för att inte ställa dumma frågor till att börja med 🙃
Förstår inte alls. Man gör väl ett test, oftast för att komma med i Mensa. När man väl kvalat in där gör man väl inga flera
Förstår inte alls. Man gör väl ett test, oftast för att komma med i Mensa. När man väl kvalat in där gör man väl inga flera