• Anonym (agge)

Rödmyror uteplats, hyresrätt, vad gäller egentligen?

Upptäckte för några veckor sen att det dykt upp rödmyror på uteplatsen som hör till min hyresrätt. Vill minnas att man behöver höra av sig till hyresvärden vid ohyra, vilket jag gjorde.

Några dagar senare hade de ökat och börjat klättra upp på husfasaden.

Åkte bort på semester en vecka och kom tillbaka och då har de ökat ännu mer. Verkar ha något bo i jorden, osäker på var.

Provade strö ut kanel vid balkongdörren, så ÄN har de inte börjat komma in i lägenheten men har ju barnens sovrum mot den sidan och det är rena djungeln där inne om man inte har fönstret öppet i den här värmen.

Har ringt totalt tre gånger utan att de hör av sig. Kan inte gå i närheten av deras "område" utan att de börjar klättra upp på benen och jävla sig. Ungarna satt på nån filt utanför och lekte och de började krypa dit, så nu vill inte barnen vara ute där heller.

Antar att uteplats är lägre prioriterat än om de hade kommit in i bostaden.... men det känns som det är bara en tidsfråga. Ska jag behöva ringa nån skadedjursbekämpare själv eller ska jag fortsätta ringa och tjata?

Sett att de börjat komma in på grannens uteplats också, men de verkar inte bry sig av de samtal jag haft med dem.

• Svar på tråden Rödmyror uteplats, hyresrätt, vad gäller egentligen?
  • Dexter dot com

Kosta på dig en burk myrr och strö ut där dom håller till så tar du förhoppningsvis död på hela boet.

• Anonym (Moa)

Myrr funkar inte på våra rödmyror (bara svarta) däremot krossade opoppade popcorn. Majsmjöl sägs också funka men gäller att helst hitta deras bostad.

• Anonym (S)

Det finns inte så mycket annat att göra än att köpa de medel som finns i affärerna. Vi har haft stora problem med myror under många år och det enda Anticimex gör är att skicka ut dosor. Efter mycket noggrant sprayande och många dosor under år en plus hälla kokande vatten där de håller till har de tack och lov minskat till bara några få varje sommar. Tror inte att hyresvärden kan göra något och inte heller antcimex utan du får själv vara på hela tiden för att få bort dem.

• Anonym (agge)

Tja det svåra blir att hitta boet då de liksom vandrar längs med fasaden, och sen vidare in till grannens uteplats. Kan ju hända att boet finns där och då är det inte mycket jag kan göra.

Hade ut en påse kanel längs med väggen men nu har det ju regnat och haft sig.

Är mer nervös att de ska ta sig in i sovrummet genom nån springa som inte är riktigt tät. Kul att vakna av att trettio rödmyror biter en i ansiktet liksom....

Eller om ungarna får syn på dem, då är det ju kört.

Hett vatten och myrr? Myrdosa hade jag kvar sen tidigare, ställt ut men tyvärr ingen skillnad.

• Anonym (Moa)

Har du pratat med grannarna? Kanske kan ni gemensamt göra en insats. Tyvärr har rödmyrorna redan svärmat i mellersta delarna av landet så risken finns att det blir fler bon i närheten. Har du pratat med hyresvärden?

• Anonym (agge)
    Anonym (Moa) skrev 2025-08-03 11:50:40 följande:

Har du pratat med grannarna? Kanske kan ni gemensamt göra en insats. Tyvärr har rödmyrorna redan svärmat i mellersta delarna av landet så risken finns att det blir fler bon i närheten. Har du pratat med hyresvärden?

Pratat och pratat, jag har pratat med felanmälan tre gånger redan. Det enda som händer är att "vi ska påminna vaktmästaren". 
  • Anonym (Ettermyror?)

Är det stackmyror eller sådana där små gulröda ettermyror?

• Anonym (Polli)

Salt brukar vara mer effektivt än kanel. Och att hälla på vatten. Myror vill ha det torrt. 

Svar på tråden Rödmyror uteplats, hyresrätt, vad gäller egentligen?