• Anonym (Kor och tjur på stigar)

Kan kor och tjur som får gå fritt på stigar attackera?

I vissa naturreservat får kor och tjurar röra sig fritt längs stigarna, vilket är positivt för djurens välbefinnande. Men har det förekommit rapporter om att människor blivit attackerade?

Det är ju fint att djuren har frihet, men för en del besökare kan det kännas otryggt. Vad händer om man råkar gå för nära, särskilt en tjur? De är stora djur, och det finns alltid en viss risk.

Titta på klippet ? djuren verkade väldigt uppmärksamma på mannen. Kan det vara ett exempel på att de ibland upplever människor som ett hot, eller tvärtom ? att de blir nyfikna men kan agera oväntat? Finns det risk för att de går till angrepp?

• Svar på tråden Kan kor och tjur som får gå fritt på stigar attackera?
  • Anonym (M)
    Anonym (Jodå) skrev 2025-08-01 08:28:20 följande:

Det är absolut sant att det är en tjur 0:49 in i videon. Jag har levt med nötkreatur lika många år som jag är gammal (33år) och det är en tjur på videon. 

Inga av djuren på videon är upprörda över att du är där. Det gör det dock inte bombsäkert att de nästa gång ser situationen likadant. 

Vi har djur gående i naturreservat där folk vandrar och har även vår tjur där i perioder. Det går aldrig lita helt på att de inte uppfattar dig, andra sällskap eller hundar som fara. Håll alltid avstånd och gå inte mellan flocken i onödan. Det gäller alla betesdjur. I Sverige ska alla nöt över 6 månader (undantag tjurar) gå ute under sommarhalvåret och de gör ett ovärderligt jobb med vår biologiska mångfald och är fenomena på att växa på mark som inte går att odla. 

Visst förekommer det att kor och tjurar går till anfall men ofta är det pga oförsiktighet. 

Det hjälper inte hur många gånger någon påstår att det är en tjur/oxe, det blir aldrig det ändå. 
  • Anonym (Jodå)

Jo det är i allra högsta grad en tjur. Om hen inte är en tjur så har han fått en könskorrigering och hormoner 😅😂

Anonym (M) skrev 2025-08-01 13:02:44 följande:
    Det hjälper inte hur många gånger någon påstår att det är en tjur/oxe, det blir aldrig det ändå. 

• Anonym (X)
    Vad baserar du den gissningen på?
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Jodå) skrev 2025-08-01 13:19:43 följande:

Jo det är i allra högsta grad en tjur. Om hen inte är en tjur så har han fått en könskorrigering och hormoner 😅😂

Det är klart en tjur, men vissa är bara lite tjurskalliga och kommer aldrig att gå med på det.
  • Anonym (frigående djur)

Jag har också kor, oxar, får, getter och hästar, och därmed även deras ev ungar, på lösdrift. De är lugna och vara vid människor, särskilt korna och deras kalvar kan vara nyfikna, men oftast glor de lite på avstånd och så är det bra med det. Jag har också vallande och sällskapande hundar, så även hundar är helt ok att folk har med när de går genom mina marker.

Dock har jag ingen tjur på lösdrft, eller baggar eller hingstar, inte för att de skulle vara särskillt ilskna, utan för att jag inte vill att de ska sätta på hondjuren hur som helst. De får gå hägnade.

Anonym (frigående djur) skrev 2025-08-01 20:40:41 följande:

Jag har också kor, oxar, får, getter och hästar, och därmed även deras ev ungar, på lösdrift. De är lugna och vara vid människor, särskilt korna och deras kalvar kan vara nyfikna, men oftast glor de lite på avstånd och så är det bra med det. Jag har också vallande och sällskapande hundar, så även hundar är helt ok att folk har med när de går genom mina marker.

Dock har jag ingen tjur på lösdrft, eller baggar eller hingstar, inte för att de skulle vara särskillt ilskna, utan för att jag inte vill att de ska sätta på hondjuren hur som helst. De får gå hägnade.

Det är värdefullt att få höra direkt från någon som faktiskt har djur på lösdrift. Bra poäng att det inte alltid är aggressivitet som avgör om djuren går lösa eller ej, det handlar också om avel och kontroll.

Glad

Jag är så glad över denna upplevelse som jag fick! Och att jag fick med det på film, gjorde mig extra glad. 
    Men man ser ju tydligt att det är en tjur/oxe? :)

Anonym (Jodå), tog dessutom tiden att ta bilder från video och vis att det är absolut tjur/oxe :) 

Vart någonstans ser du att det är en ko då? Tjuren/Oxen är ju så mycket mer kraftig byggd och ser annorlunda ut också. Det så en tjur/oxe ser ut helt enkelt.
    Anonym (Jodå) skrev 2025-08-01 13:19:43 följande:

Så fint av dig att du tog dig tid att ta bilder och lägga ut det här, för att tydliggöra att det är en tjur/oxe. Tack :)

Jag undrar varför personen envisas om att det är inte en tjur/oxe. :) 
  • Anonym (stut)
    Anonym (X) skrev 2025-08-01 08:29:18 följande:
    Ja. Ovanligt som bara den sen trantorer tog över så undrade vad personen menade.
    Kastrerade tjurar är definitivt inte ovanligt eftersom de föds upp som köttdjur. Oftast är de dock ungdjur, alltså stutar och inte oxar. 
  • Anonym (X)
    Anonym (stut) skrev 2025-08-04 11:32:31 följande:
    Kastrerade tjurar är definitivt inte ovanligt eftersom de föds upp som köttdjur. Oftast är de dock ungdjur, alltså stutar och inte oxar. 
    Precis. Inte oxar.
    Anonym (stut) skrev 2025-08-04 11:32:31 följande:
    Anonym (X) skrev 2025-08-04 19:54:48 följande:
    Precis. Inte oxar.

Jaha :)
    Anonym (Emmi) skrev 2025-08-04 14:45:03 följande:

Vissa tjurar är tydligen riktigt keliga.

Ja :)
Svar på tråden Kan kor och tjur som får gå fritt på stigar attackera?