• Anonym (Ledsen)

Svärföräldrar

Ni som är gifta. Hur är ni med era svärföräldrar och hur ofta hörs ni ? Jag kommer överrens med mina svärföräldrar osv men nu har min man blivit sur för jag inte ringer de varannan dag. Jag personligen tycker det räcker att höras 1-2 gånger i veckan och hur många gånger man hörs säger inget om jag är en bra eller dålig människa. Enligt honom har jag inte respekt. 
    Blir otroligt ledsen då jag alltid haft respekt och jag visste inte att det spelar någon roll hur många gånger jag hör av mig.

• Svar på tråden Svärföräldrar
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nypis) skrev 2025-07-28 11:21:38 följande:

Jag ringer nästan aldrig mina svärföräldrar. Bara om det är något praktiskt som min man inte är inblandad i (händer typ två ggr/år). Om min man blev allvarligt sjuk skulle jag så klart också ringa. De ringer mig på samma sätt och i samma utsträckning.

Vad menar din man att du ska prata med dem om? Så ofta som varannan dag pratar jag inte ens med mina egna föräldrar. 

Ringer han både sina och dina föräldrar flera ggr i veckan? Blir inte föräldrarna helt galna på honom i så fall? Det hade mina päron blivit!  

Tycker också det är överdrivet och vad ska jag liksom prata med de varannan dag, blir påtvingat och oäkta. Pratar inte ens med min bästis varannan dag.
    Och nej han ringer inte mina föräldrar varje dag.
  • Anonym (Nypis)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-07-28 11:40:16 följande:
    Tycker också det är överdrivet och vad ska jag liksom prata med de varannan dag, blir påtvingat och oäkta. Pratar inte ens med min bästis varannan dag.

Vad har han då för argument för att du ska ringa hans föräldrar? Pratar han med dem så ofta? 

Det låter lite som en kulturkrock. Oavsett om alla är svenska eller inte. Även inom Sverige finns kulturskillnader. Får du uppfattningen att hans föräldrar är besvikna för att du inte ringer? I så fall kan du kanske gå drm till mötes och sms:a lite oftare. En bra relation till svärisarna är ändå mycket värt. I synnerhet om man har barn. 

• Xenia
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-07-28 11:40:16 följande:
    Sätt ner foten och vägra. Han ringer inte dina föräldrar varannan dag, varför ska bara du "visa respekt" genom att ringa hans föräldrar?

Nej, säg ett du ringer dina föräldrar och han får ringa sina föräldrar.

Kommer han från en kultur där kvinnan ska ringa både sina egna och mannens föräldrar så påpeka att ni lever i Sverige och att du inte tänker följa den regeln. 

Jag tycker din man visar DIG bristande respekt genom att vilja kontrollera vilka och hur ofta du ringer.

Mina svärföräldrar är döda. Nu är det jag som är svärmor. Dottern ringer mig typ en gång i veckan. Hennes sambo ringer mig aldrig.
  • Xenia

PS. Bli inte ledsen, bli förbannad. Det skulle jag blivit om min man kommit med sådana orimliga krav.

• Anonym

Min son gifte sig för 15 år sedan.
    Vår svärdotter har aldrig ringt oss.
    Det är sonen som håller kontakt

• Anonym (H)
    Xenia skrev 2025-07-28 12:28:41 följande:

PS. Bli inte ledsen, bli förbannad. Det skulle jag blivit om min man kommit med sådana orimliga krav.

Hade också blivit förbannad.
  • Anonym (Men varför?)

Hans föräldrar= hans ansvar. Mina föräldrar= mitt ansvar.

Har din man diagnoser, emotionella störningar eller är han bara helt slut i huvet som inte fattar detta?

• Anonym

Om du inte får honom att förstå så tycker jag att du ska beställa tid på familjerådgivning.
    Att han blir arg på dig istället för att själv ta ansvar låter som något som kan vara en del av ett större problem.

• Anonym
    Anonym skrev 2025-07-28 19:45:09 följande:

Om du inte får honom att förstå så tycker jag att du ska beställa tid på familjerådgivning.
    Att han blir arg på dig istället för att själv ta ansvar låter som något som kan vara en del av ett större problem.

Jag har inte en enda gång ringt mina svärföräldrar.
  • Anonym (Separerad)

Hans släkt, hans ansvar. Det gällde allt från mamma som han så gott som uteslutit ur sitt liv till farbror och kusiner.

Min släkt, mitt ansvar. Jag pratar ofta ett par gånger i veckan med min mamma. När mina morföräldrar levde pratade vi en gång i veckan. Andra släktingar varierar kraftigt. 

• Anonym (E)

Svärföräldrarna ringer mig när jag fyller år. Jag ringer bara dem när vi är på väg dit typ och säger hur långt vi har kvar. 

Min man ringer sina föräldrar typ en gång i veckan om inte de ringer först.

Jag ringer min mamma (pappa finns tyvärr inte kvar i livet) ett par gånger i veckan. Min man ringer min mamma kanske någon gång i månaden,  vi bor i samma stad så det är typ hämta barn eller sådant då. 

Tror du ska berätta för honom att du gjort denna tråden och utfallet.

Jag ringer inte ens mina svägerskor (mannens syster samt min brors fru). De är jättegoa men vi har inte den kontakten. 

Sms kan jag ibland skicka till svärmor med bilder på barnen. Det tar dock tre - fyra dagar innan hon ser dem... 😂

Däremot så en sak som kanske var bättre förr var när man hade ett hemnummer till familjen. Den som ringde fick då byta några ord med den som svarade. Så ibland hände det ju att man pratade en stund och personen de ville ha tag i trodde att det inte var till dem. Jag kan sakna det ibland. 

Svar på tråden Svärföräldrar