• Mm08

Förföljd av kollega

Så var det min tur att bli utsatt för förföljelse. Detta är på mitt jobb.
    En snubbe som rantar efter mig, stannar för att prata, åker efter med bilen, kommer fram för att lyssna när jag pratar med andra. Tutar om han ser mig ute.

Det värsta är på lunchen. Vi delar lunchrum. Det är bara en vägg emellan våra matsalar och han har ett bord där han äter men när han är klar placerar han sig så att han ser och hör vad jag pratar om med andra. Han glor och glor och det känns obehagligt och när alla har gått ut så kommer han in och kommenterar det vi pratat om.

Nån dag satt jag och kollade på nåt i telefonen. Då ropar han inifrån sin sal "vad tittar du på som är så spännande?"

Han är inte elak eller otrevlig utan bara såå efterhängsen. Vet inte om han är intresserad eller bara ensam.
    Eftersom han inte är otrevlig har jag inget direkt som jag kan hänvisa till mer än att jag önskar att han ville lämna lite mer space och kanske faktiskt till och med skita i mig ibland.

Nu känner jag mig stressad och försöker undvika honom men inser att så kan man inte hålla på för evigt.
    Har ändrat mina mattider för att slippa bli utstirrad, ändrat faktiskt alla mina rutiner i förhoppning om att han ska tröttna.

Hur ska jag bemöta detta utan att det blir fel?
  • Svar på tråden Förföljd av kollega
  • Core
    TriC skrev 2025-07-28 12:01:26 följande:

Han är garanterat intresserad, men på ett sjukt sätt. 

Du behöver vara övertydlig mot honom; säg att han måste lämna dig ifred. Hjälper det inte så prata med er chef. 

Mycket möjligt, men inte garanterat. Jag får ofta såna där snubbar som efter mig, överdrivet kontaktsökande på samma sätt, fast jag är man. Vissa av oss är bara som en magnet för olika orginal.

• Mm08
    Anonym (Jinx) skrev 2025-07-29 17:03:43 följande:
    Eller att du antyder att du redan  är upptagen.
    Fast det ger ju också fel signaler. 
    Att om man inte är i en relation så är det ok att ranta efter. 

Jag jobbar med övervägande män. 
    Ingen annan håller på sådär. 
    Man hejar på morgonen, äter lunch ihop, skrattar åt något och det betyder inget mer än det. 

Jag tycker att man ska kunna få vara glad och snäll utan att någon ska läsa in nåt ytterligare i det. 

Vi delar samma lokaler, det är allt. 
    Jag har inte på något sätt visat intresse mer än att jag svarat på tilltal. 
  • Anonym (Jinx)
    Mm08 skrev 2025-07-29 04:52:24 följande:
    Jag skulle gärna ha honom där om det inte vore så intensivt. Han är som sagt inte otrevlig. 
    Men jag ska absolut prata med honom. 

Lite konstigt är det ändå, att det är jag som ska se till att det här upphör och inte han som ska ta ansvar för sitt knepiga beteende. Antar att han inte fattar att han uppför sig märkligt.
    Han kan vara en vänlig själ, men ha svårt att uppfatta sociala signaler. Kanske lite Asbergerdrag. Kan behöva tydligare feedback från dig. 
  • Mm08
    Anonym (Jinx) skrev 2025-07-29 18:38:15 följande:
    Han kan vara en vänlig själ, men ha svårt att uppfatta sociala signaler. Kanske lite Asbergerdrag. Kan behöva tydligare feedback från dig. 
    Ja det är min tanke också och jag vill gå lite varligt fram innan jag fräser ifrån. 
    Vill inte ha en ovän, vill inte att han ska må dåligt av det jag säger. 
    Tror inte han gör detta för att förpesta min tillvaro. 
    Behöver fundera på formuleringen. 
  • Anonym (Pia)
    Core skrev 2025-07-29 17:49:08 följande:

Mycket möjligt, men inte garanterat. Jag får ofta såna där snubbar som efter mig, överdrivet kontaktsökande på samma sätt, fast jag är man. Vissa av oss är bara som en magnet för olika orginal.

Min gissning är att det ni har gemensamt är att ni är så jäkla trevliga, mot alla. Mot vissa behöver man vara avvisande väldigt tidigt i bekantskapen för att de inte ska tro att de är ens nya bästis/pojkvän. 

• TriC

För en kvinna är det helt normalt att vara trevlig mot människor, kvinnor som män. 

Vi män är dock sällan så där trevliga mot kvinnor vi inte är attraherade av. Därför feltolkar vi många gånger kvinnors trevlighet som att hon är intresserad och flirtar med oss. 

Det är trist att det är så här, men tyvärr är det ett faktum. 

• Core
    Anonym (Pia) skrev 2025-07-29 19:09:58 följande:

Min gissning är att det ni har gemensamt är att ni är så jäkla trevliga, mot alla. Mot vissa behöver man vara avvisande väldigt tidigt i bekantskapen för att de inte ska tro att de är ens nya bästis/pojkvän. 

Ja, ibland visar det sig vara ett misstag att vara för öppen och tillmötesgående med människor man inte känner

OFTAST är det något man vinner på, men då och då kliver man på en mina 😆
  • Anonym (Hänt)
    Mm08 skrev 2025-07-29 18:57:21 följande:
    Ja det är min tanke också och jag vill gå lite varligt fram innan jag fräser ifrån. 
    Vill inte ha en ovän, vill inte att han ska må dåligt av det jag säger. 
    Tror inte han gör detta för att förpesta min tillvaro. 
    Behöver fundera på formuleringen. 
    Exakt!
    Han kan vara bara att han är kär och han ska inte må dåligt av det, viktigt att förtydliga det på ett väldigt respektfullt sätt.
  • Core
    TriC skrev 2025-07-29 19:27:55 följande:

För en kvinna är det helt normalt att vara trevlig mot människor, kvinnor som män. 

Vi män är dock sällan så där trevliga mot kvinnor vi inte är attraherade av. Därför feltolkar vi många gånger kvinnors trevlighet som att hon är intresserad och flirtar med oss. 

Det är trist att det är så här, men tyvärr är det ett faktum. 

Jag tror att du generaliserar för brett. Jag träffar sällan kvinnor jag tycker är attraktiva, och då möter jag relativt mycket folk i min yrkesroll. Jag är rätt säker på att jag uppfattas som trevlig, då jag värderar trevligt bemötande högt.

Skillnaden däremot är att jag upplever inte beskrivningen av honom som trevlig, utan uppsökande. En väsentlig skillnad om du frågar mig.

För övrigt är det inte särkilt kritisk till kvinnors utseende, utan är av någon anledning oerhört smal i mina preferenser (en psykiatriker kanske kan förklara varför), och dessutom inte singel eller sökande. 
  • Core
    Core skrev 2025-07-29 19:40:10 följande:
     Jag tror att du generaliserar för brett. Jag träffar sällan kvinnor jag tycker är attraktiva, och då möter jag relativt mycket folk i min yrkesroll. Jag är rätt säker på att jag uppfattas som trevlig, då jag värderar trevligt bemötande högt.

Skillnaden däremot är att jag upplever inte beskrivningen av honom som trevlig, utan uppsökande. En väsentlig skillnad om du frågar mig.

För övrigt är det inte särkilt kritisk till kvinnors utseende, utan är av någon anledning oerhört smal i mina preferenser (en psykiatriker kanske kan förklara varför), och dessutom inte singel eller sökande. 
    är jag, inte det
  • Anonym (H)
    Mm08 skrev 2025-07-29 15:09:44 följande:

Jag kommer att prata med honom och om det inte hjälper går jag till hans chef. 
    Hatar att vara otrevlig mot folk, det blir konstig stämning och vi ska ju ändå fortsätta att vistas i samma lokaler men fattar ju att jag måste våga vara lite obekväm för att få stopp på detta. 

Mannens beteende som du beskriver är förstås inte ok på något sätt. Om man utgår från att han inte menar något illa utan bara inte förstår det olämpliga är det ju nästan oundvikligt att han kommer känna sig som en idiot den dag polletten trillar ner. Du ska alltså inte ha dåligt samvete om du tar upp det med honom och han verkar ta illa upp. Snarare har du gjort honom en tjänst om han lär sig något och i framtiden kan undvika att utsätta andra för liknande.
Svar på tråden Förföljd av kollega