miljömamma skrev 2025-07-28 19:02:29 följande:
Ungdomar kläder
Hej! Behöver tips på hur jag ska göra med min son som snart börjar gymnasiet. Hur får jag honom att rensa ut sin garderob från urvuxna kläder? Han växer mycket just nu och har väldigt mycket kläder i sin garderob som tar plats, som han aldrig använder och troligen är för små. Han vill absolut inte pröva att sortera ut sina urvuxna kläder. Han bryr sig inte heller om han har slitna kläder heller och är lite av en gejmer. Nu till skolstart vill jag att han åtminstone ska gå i kläder som är lite fina och jag tror han har 15 tshirtar i garderoben och endast en sitter ok.
Antingen så gör du utrensningen åt honom och struntar i om han vill eller inte. Eller så köper du lite nytt och låter det gamla vara och ta upp plats i garderoben. Det stör ju inte mer än att det blir trångt och stökigt.
Min son var exat sådär i högstadiet. Ville aldrig köpa kläder, brydde sig inte om kläderna satt dåligt eller var smutsiga, gick helst i mysbyxor och hoodie med luvan uppdragen.
Men under första året på gymnasiet så började nåt hända, han började vilja prova andra sorts klädet, gick och shoppade med kompisar och skickade sms och bad om pengar. Nu är han snart 20 år och är alltmer intresserad av kläder och stil.
Så se till att han har okej kläder nu inför skolstart och sen får du vänta och se om hans eget intresse kommer igång.
Just det, min son har även börjat självmant att städa, kolla efter inredning tills han ska flytta hemifrån och annat som jag aldrig hade trott när han gick i högstadiet.