• Anonym (Trött på min kropp)

Jag är tjock, min make vill ha sex

Vi har varit gifta större delen av vårt liv.  Nu har vi tre barn och ett bra liv tillsammans, men jag har blivit väldigt stor.

Pga att underlivet aldrig läkte helt rätt, och medförde att jag inte kan hålla tätt började jag dricka alkohol (skäms, bedövar skuldkänslor) vilket gjort att jag gått upp i vikt mycket. 

Har en otrolig familj och älskar min man, men han vill ha sex jämnt- och jag skäms för hur jag ser ut. Hur blir man av med ett alkoholberoende? Och hur slutar man skämmas för hur man ser ut? Är så trött på hans tjat om sex, men fattar ju att mitt problem beror på att jag inte är bekväm med min kropp - och antagligen beror kroppsformen på alkoholen - alkoholen som jag använder för att jag skäms...

• Svar på tråden Jag är tjock, min make vill ha sex
  • Anonym (Syster)

Grattis! Du har precis tagit ett enormt steg! Du har erkänt att du har problem! 

Du behöver prata med din man och framför allt söka dig till en gemenskap. Du har en lucka nu, där du önskar förändring av ditt liv. Agera! Berätta och sök hjälp! Du är inte ensam. ❤️ Resten kommer lösa sig när du tar det första steget. 

• Dr Nail
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-31 19:27:56 följande:
    Alkohol innehåller mycket socker.
    Alkohol innehåller väldigt lite socker. I alla fall när det inte gäller sliskiga drinkar.
  • Anonym (biologen)
    Dr Nail skrev 2025-08-01 06:51:43 följande:
    Alkohol innehåller väldigt lite socker. I alla fall när det inte gäller sliskiga drinkar.
    Alkohol i sig innehåller mycket energi, 7 kcal/g.

För jämförelse:

Fett = 9 kcal/g
    Kolhydrater = 4 kcal/g
    Fiber = 2 kcal/g
  • Queen81

Nu är det kanske inte kalorierna i alkoholen som är det största problemet med alkoholen här 🙄

• Anonym (Hej)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-31 19:27:56 följande:
    Alkohol innehåller mycket socker.
    Dom som dricker har oftast en osund kosthållning. Äter mycket skräpmat, godis och chips. Det är därför man går upp.
  • Dr Nail
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-01 11:50:21 följande:
    Dom som dricker har oftast en osund kosthållning. Äter mycket skräpmat, godis och chips. Det är därför man går upp.
    Det däremot är mycket möjligt. Alkohol är dessutom aptitretande vilket gör att man äter mer än nödvändigt.
  • Anonym (m)
    Queen81 skrev 2025-08-01 10:31:57 följande:

Nu är det kanske inte kalorierna i alkoholen som är det största problemet med alkoholen här 🙄

Men ändå ett väsentligt problem för tråden handlar ju om att TS anser att hon är för tjock och stor
  • Anonym (m)

25 och 26 har nog rätt, känns inte troligt att alkohol är den enda boven i övervikten 

• Anonym (m)

TS skriver att hon vill ta tag i alkoholbruket. Men anta dig noga för att inte ersätta den med något annat som bidrar till övervikten

• Anonym (Kvinna)

Sluta skyll ditt alkoholberoende på din kropp och ta tag i problemet istället. Har du druckit på ett sätt som har gjort att du gått upp mycket i vikt så behöver du förmodligen hjälp med att sluta. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-01 11:50:21 följande:
    Alkoholen innehåller kalorier också. Man kan dricka mycket utan att få mättnadslänsla. Kroppen prioriterar sedan att förbränna alkoholen. 
  • Anonym (Allan)

Jobbigt med tjajet. Vill han inte runka?

Svar på tråden Jag är tjock, min make vill ha sex