• Anonym (Blä)

    Nån som fått hjälp av Vinted??

    Postnord gjorde som Postnord ofta gör, fel, och returnerade ett paket felaktigt till säljaren när jag var på semester. De har erkänt att de gjort fel och att de gjort en felaktig retur.

    Tyvärr är köpet gjort via Vinted, så Vinted är PostNords kund. Postnord hävdar då att Vinted måste göra en reklamation.

    Vinteds kundsupport tvärvägrar, de har nån riktlinje att om man inte klagat inom 48 h vägrar de hjälpa. 

    Vad gör man? Vinted känns som ett himla bluffbolag ärligt talat, med en kundservice som tycks svara genom Google Translate.

    Det känns ju rubbat att Postnord själva erkänner att de har gjort fel, men inte kan åtgärda det om Vinted inte reklamerar?

    Vad sjutton gör man? Ger upp?

  • Svar på tråden Nån som fått hjälp av Vinted??
  • Anonym (Blä)
    Yllop skrev 2025-07-31 01:31:25 följande:

    Vad är det du vill ha hjälp med? Få tillbaka pengar?


    Få mitt paket. Dvs få en ny fraktsedel. Postnord gjorde ju fel första försöket.
  • Anonym (a)

    Du har alltså fått ett paket(som du inte fick men notisen om att det var på väg tillbaka) när du var på semester så du kunde inte anmäla ett problem hos vinted? 

  • Anonym (Blä)
    Anonym (a) skrev 2025-07-31 14:40:31 följande:

    Du har alltså fått ett paket(som du inte fick men notisen om att det var på väg tillbaka) när du var på semester så du kunde inte anmäla ett problem hos vinted? 


    Nästan. Fick notis att det var levererat. Men brevbäraren hade av okänt skäl levererat det till AVSÄNDAREN.... Postnord vägrar skicka ny fraktsedel. Vinted vägrar reklamera. Paketet är alltså levererat i avsändarens brevlåda istället för i min
  • Anonym (a)
    Anonym (Blä) skrev 2025-07-31 15:55:09 följande:
    Nästan. Fick notis att det var levererat. Men brevbäraren hade av okänt skäl levererat det till AVSÄNDAREN.... Postnord vägrar skicka ny fraktsedel. Vinted vägrar reklamera. Paketet är alltså levererat i avsändarens brevlåda istället för i min
    Och du var inte hemma på två dagar och kunde bekräfta att det inte fanns något? Då är det svårt.
  • Anonym (E)

    Nu har jag aldrig handlat på vinted så inte helt säker på hur det funkar, men kan det inte vara så att säljaren skrev din adress otydligt/fel?

    Går det att kontakta säljaren direkt eller måste man gå via vinted? 

  • Anonym (Blä)
    Anonym (E) skrev 2025-07-31 16:21:51 följande:

    Nu har jag aldrig handlat på vinted så inte helt säker på hur det funkar, men kan det inte vara så att säljaren skrev din adress otydligt/fel?

    Går det att kontakta säljaren direkt eller måste man gå via vinted? 


    Nej, det är alltså spårbar frakt från Postnord, datautskriven! Jag har sett fraktsedeln och adressen till mig är helt korrekt.

    Jag har pratat med säljaren och både jag och säljaren har pratat med Postnord och Vinted. Men bägge vägrar hjälpa.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (a) skrev 2025-07-31 15:57:29 följande:
    Och du var inte hemma på två dagar och kunde bekräfta att det inte fanns något? Då är det svårt.
    Nej jag var bortrest. Men Postnord säger att det absolut inte är något som helst problem att reklamera, eftersom de också redan erkänt att de gjort del, men att Vinted måste göra det eftersom de är "kunden". Om Vinted reklamerar löser Postnord det direkt. 

    Men Vinted totalvägrar.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Blä) skrev 2025-07-31 16:38:26 följande:
    Nej jag var bortrest. Men Postnord säger att det absolut inte är något som helst problem att reklamera, eftersom de också redan erkänt att de gjort del, men att Vinted måste göra det eftersom de är "kunden". Om Vinted reklamerar löser Postnord det direkt. 

    Men Vinted totalvägrar.
    Gjort fel*
  • Anonym (E)
    Anonym (Blä) skrev 2025-07-31 16:34:08 följande:
    Nej, det är alltså spårbar frakt från Postnord, datautskriven! Jag har sett fraktsedeln och adressen till mig är helt korrekt.

    Jag har pratat med säljaren och både jag och säljaren har pratat med Postnord och Vinted. Men bägge vägrar hjälpa.
    Jag skulle vidarebefordra mailet från postnord till vinteds kundtjänst där de skriver att det är dem som behöver reklamera. Men egentligen borde det ju bara vara för säljaren att lämna in det hos ombud och så får de skicka om, det är ju fortfarande samma adress så fraktsedeln behöver väl egentligen inte ens att skrivas ut igen
  • Anonym (Blä)
    Anonym (E) skrev 2025-07-31 17:17:58 följande:
    Jag skulle vidarebefordra mailet från postnord till vinteds kundtjänst där de skriver att det är dem som behöver reklamera. Men egentligen borde det ju bara vara för säljaren att lämna in det hos ombud och så får de skicka om, det är ju fortfarande samma adress så fraktsedeln behöver väl egentligen inte ens att skrivas ut igen
    Jag har gjort precis det. Vinted säger bara typ "jaha men vår policy gör att det är omöjligt" som svar. Bedrövlig site.

    Det är det men den fantastiska brevbäraren har klottrat över hela streckkoden när hen skickade den fel så den blir oläslig. Det är ett skämt alltså, någon riktigt inkompetent brevbärare. 

    Jag fattar inget. Det är en liten barnbok, jag har en enorm brevlåda. Vet inte vem de anställt som utdelare men den personen kunde inte jobbet.
  • Anonym (E)
    Anonym (Blä) skrev 2025-07-31 18:13:51 följande:
    Jag har gjort precis det. Vinted säger bara typ "jaha men vår policy gör att det är omöjligt" som svar. Bedrövlig site.

    Det är det men den fantastiska brevbäraren har klottrat över hela streckkoden när hen skickade den fel så den blir oläslig. Det är ett skämt alltså, någon riktigt inkompetent brevbärare. 

    Jag fattar inget. Det är en liten barnbok, jag har en enorm brevlåda. Vet inte vem de anställt som utdelare men den personen kunde inte jobbet.
    Hur fick säljaren fraktsedeln? Om det var på mail så kanske det hår att skriva ut en ny, men det kanske blir strul ändå iom att streckkoden är använd.

    "Jag förstår att ni har er policy men nu är ju detta en speciell situation, jag vill inte reklamera något, jag vill ha varan den behöver bara skickas om som både jag och säljaren har förklarat, Postnord medger att de har levererat fel men behöver en ny fraktsedel som bara kunden (ni) kan beställa. Jag är tacksam om ni ordnar detta utan att jag behöver gå via konsumentverket"
  • Anonym (Blä)
    Anonym (E) skrev 2025-07-31 18:28:06 följande:
    Hur fick säljaren fraktsedeln? Om det var på mail så kanske det hår att skriva ut en ny, men det kanske blir strul ändå iom att streckkoden är använd.

    "Jag förstår att ni har er policy men nu är ju detta en speciell situation, jag vill inte reklamera något, jag vill ha varan den behöver bara skickas om som både jag och säljaren har förklarat, Postnord medger att de har levererat fel men behöver en ny fraktsedel som bara kunden (ni) kan beställa. Jag är tacksam om ni ordnar detta utan att jag behöver gå via konsumentverket"
    Hm, bra fråga..kan ju vara värt att prova.

    Jag har skrivit typ exakt så till Vinted. Fick svar att de "noga har granskat mitt ärende men på grund av deras policy kan de inte göra något mer då pengarna redan betalats ut till säljaren". De vill inte förstå, medvetet eller omedvetet.
  • Anonym (a)

    Även om det suger så har du inte anmält felet inom deras tidsram. Förstår hur frustrerande det är dock.

  • Anonym (Blä)
    Anonym (a) skrev 2025-07-31 19:56:49 följande:

    Även om det suger så har du inte anmält felet inom deras tidsram. Förstår hur frustrerande det är dock.


    Problemet är ju att det inte är mot Vinted jag söker att de löser det. Det är ju att jag ber att Vinted kontaktar Postnord. Det finns inga 48 h gränser där. Postnord har bett mig säga till Vinted att det bara är Vinted som kan lösa det (vilket jag faktiskt betvivlar) men deras policy är helig.

    Och ja, det suger. Jag har betalat för en vara jag inte får. Postnord har alltså schabblat rejält men står inte för det, även trots att de erkänner att de var de som gjorde fel och satte mig i denna sits.
  • Anonym (E)
    Anonym (Blä) skrev 2025-07-31 19:54:39 följande:
    Hm, bra fråga..kan ju vara värt att prova.

    Jag har skrivit typ exakt så till Vinted. Fick svar att de "noga har granskat mitt ärende men på grund av deras policy kan de inte göra något mer då pengarna redan betalats ut till säljaren". De vill inte förstå, medvetet eller omedvetet.
    Vilka puckon, gör det på barnnivå.

    "Jag vet inte om det är jag som är otydlig men det har ingenting med betalningen att göra, postnord levererade paketet till avsändaren istället för mottagaren så nu har säljaren både varan och betalningen. Jag har varit i kontakt med både postnord och säljer och det enda som behövs göras är att ni skickar en ny fraktsedel så att säljaren kan skicka varan till mig som jag har betalat för"

    Ge dig inte, och hittar du några fler mailadresser så kopiera in dem med, brukar bli lite fart när dom ser att flera från företaget ser vad som skrivs
  • Anonym (Blä)
    Anonym (E) skrev 2025-07-31 20:29:07 följande:
    Vilka puckon, gör det på barnnivå.

    "Jag vet inte om det är jag som är otydlig men det har ingenting med betalningen att göra, postnord levererade paketet till avsändaren istället för mottagaren så nu har säljaren både varan och betalningen. Jag har varit i kontakt med både postnord och säljer och det enda som behövs göras är att ni skickar en ny fraktsedel så att säljaren kan skicka varan till mig som jag har betalat för"

    Ge dig inte, och hittar du några fler mailadresser så kopiera in dem med, brukar bli lite fart när dom ser att flera från företaget ser vad som skrivs
    Japp. Formulerar mailen på en totalt basicnivå. Tycker det är helt bedrövligt. Dels att Postnord faktiskt kan göra såna otroliga fel, erkänna det, men vägra ge ut ny fraktsedel ändå om inte ÄVEN Vinted klagar. Dels av Vinted att totalt ignorera kunderna.

    Kommer återgå till Tradera nu, aldrig mer Vinted är min lärdom.
  • Anonym (a)
    Anonym (Blä) skrev 2025-07-31 20:04:48 följande:
    Problemet är ju att det inte är mot Vinted jag söker att de löser det. Det är ju att jag ber att Vinted kontaktar Postnord. Det finns inga 48 h gränser där. Postnord har bett mig säga till Vinted att det bara är Vinted som kan lösa det (vilket jag faktiskt betvivlar) men deras policy är helig.

    Och ja, det suger. Jag har betalat för en vara jag inte får. Postnord har alltså schabblat rejält men står inte för det, även trots att de erkänner att de var de som gjorde fel och satte mig i denna sits.

    Det gör ingen skillnad om det ska gå via dom så. 


    Det jag inte förstår är att om varan återgår ska du ju inte betala den.

  • Anonym (a)

    Ah såg det om betalningen never mind. 

  • Anonym (Blä)
    Anonym (a) skrev 2025-07-31 21:20:10 följande:

    Det gör ingen skillnad om det ska gå via dom så. 


    Det jag inte förstår är att om varan återgår ska du ju inte betala den.


    Eftersom jag inte var hemma, men fick notis om att varan levererats litade jag på det och klagade såklart inte. 

    Men det här är nog baksidan med sajter som Vinted. Kundtjänsten är uppenbart inte baserad i Sverige, det märks att svaren är översatta av AI pga en del språkliga missar och de är snabba att stänga ärenden. 

    Kan bara varna alla för den här sajten.
Svar på tråden Nån som fått hjälp av Vinted??