• HanDenLugna

💔?Min bror mår sämre för varje flytt – hur får vi kommunen att lyssna?

Hej!

Vår familj befinner oss i en mycket svår och känslomässigt påfrestande situation som rör min bror, som har flera neuropsykiatriska diagnoser, inklusive autism, ADHD, bipolär sjukdom, epilepsi samt paranoida tankar. Han är beviljad LSS och bor idag på ett gruppboende med personal dygnet runt.

Problemet är att gruppboenden aldrig riktigt fungerat för honom ? han har redan tvingats flytta mellan olika boenden fem gånger under åren. Han kommer ofta inte överens med personalen, och ännu mer sällan med de andra brukarna. Det leder till konflikter, missförstånd och oro ? både för honom och för oss som familj. Flera av boendena har dessutom legat långt bort från vår stad, vilket gjort det ännu svårare för honom att känna sig trygg.

Varje gång han kommer hem till oss blir han som en annan människa ? han lyser upp. Här får han prata sitt modersmål, äta mat från vår kultur, känna sig förstådd och accepterad. Det märks tydligt hur mycket bättre han mår i vår närhet. Men så fort han ska gå tillbaka till sitt boende blir han nedstämd, får ångest, blir arg eller ledsen. Det är samma mönster varje gång. Han ringer oss dagligen, ofta på videosamtal, bara för att han saknar oss så mycket. Han längtar efter närhet, trygghet, sitt språk, sin familj.

Nu har ännu en incident inträffat. Det blev konflikt på boendet, polisen tillkallades, och nu vill boendet inte ha kvar honom. De planerar att placera honom på ett akutboende i väntan på ännu en ny flytt. Vi som familj vet redan hur det kommer att sluta ? samma negativa spiral, samma känsla av utanförskap och instabilitet för honom. Vi är ärligt talat utmattade av att se honom kastas runt som om han vore ett problem istället för en person.

Jag är utbildad undersköterska och har en nära relation till min bror. Vi vill hitta en annan lösning: att han får en egen anpassad lägenhet, och att vi bor mycket nära ? helst i samma hus eller trappuppgång. Jag eller någon i familjen kan vara hans stöd i vardagen, till exempel som personlig assistent, boendestödjare eller genom annan insats. Vi vill helt enkelt bygga en trygg, strukturerad och kärleksfull vardag för honom, där han får leva ett liv med verklig kvalitet och inte bara "fungera i systemet".

Frågan vi nu ställer oss är: Hur kan vi övertyga kommunen, LSS-handläggare, ansvariga chefer och förvaltaren om att detta faktiskt är det bästa alternativet ? både för honom och för oss? Hur kan vi få gehör för hans önskan att få bo nära sin familj, i en miljö där han mår bättre och kan stabiliseras långsiktigt?

Vi är inte bara bekymrade ? vi är ledsna, uppgivna och också stressade av hela situationen. Det är svårt att se sitt syskon fara illa när lösningarna som erbjuds gång på gång slår fel. Nu vill vi göra det annorlunda. Nu vill vi bli lyssnade på. Vad kan vi göra för att få till en hållbar lösning som faktiskt utgår från hans behov och vår verklighet?

Alla råd, erfarenheter eller exempel från er som lyckats få till ett liknande upplägg tas emot med stor tacksamhet.

Detta hände idag. Imorgon ska jag ha ett samtal med hans förvaltare och chefen på gruppboendet. Just nu är min bror hemma hos oss, och vi motsätter oss starkt att han placeras på ett akutboende i väntan på en permanent lösning.

Tack för att ni läser.Hjärta

• Svar på tråden 💔?Min bror mår sämre för varje flytt – hur får vi kommunen att lyssna?
  • Anonym (M)

Det är inte ekonomiskt försvarbart att kommunen ska dels bekosta en lägenhet åt honom och sedan mer eller mindre hjälp dygnet runt. Det är därför dessa hem finns. 

• Anonym (f)
    Anonym (M) skrev 2025-08-01 13:07:54 följande:

Det är inte ekonomiskt försvarbart att kommunen ska dels bekosta en lägenhet åt honom och sedan mer eller mindre hjälp dygnet runt. Det är därför dessa hem finns. 

Och hur tänker du nu, boendeformen att bo så nära inpå andra med problematik verkar inte fungerar så var ska han bo när boendena tar slut?

Det är inte optimalt hur man än gör men att fundera på alternativa lösningar kan vara mer ekonomiskt i längden. Han får garanterat in pengar från t.ex sjukersättning och betalar med det för sitt boende idag om än subventionerat så en hyra för en lägenhet behöver inte bli dyrare. Allt annat kan bli men finns det inga andra lösningar så finns det inte.

Att gå på TS om varför de inte gett tillräckligt med stöd när du inte hade någon som helst aning om vad för stöd de gav...

• Anonym (M)
    Anonym (f) skrev 2025-08-01 15:41:15 följande:

Och hur tänker du nu, boendeformen att bo så nära inpå andra med problematik verkar inte fungerar så var ska han bo när boendena tar slut?

Det är inte optimalt hur man än gör men att fundera på alternativa lösningar kan vara mer ekonomiskt i längden. Han får garanterat in pengar från t.ex sjukersättning och betalar med det för sitt boende idag om än subventionerat så en hyra för en lägenhet behöver inte bli dyrare. Allt annat kan bli men finns det inga andra lösningar så finns det inte.

Att gå på TS om varför de inte gett tillräckligt med stöd när du inte hade någon som helst aning om vad för stöd de gav...

Vadå, boendena tar slut? Han får väl stanna där han är. Han lär ju inte klara sig bättre i egen lägenhet. Och varför utsätta grannarna för det?
    Klart det blir mkt dyrare med egen personal dygnet runt. 
  • Anonym (f)
    Anonym (M) skrev 2025-08-01 16:02:29 följande:
    Vadå, boendena tar slut? Han får väl stanna där han är. Han lär ju inte klara sig bättre i egen lägenhet. Och varför utsätta grannarna för det?
    Läser du ens trådstarten innan du svarar? Boendet vill inte att han ska bo kvar.
  • Anonym (M)
    Anonym (f) skrev 2025-08-01 16:05:00 följande:
    Läser du ens trådstarten innan du svarar? Boendet vill inte att han ska bo kvar.

Nej men de kan knappast tvinga honom att flytta om det inte finns fler kvar. 

• Anonym (f)
    Anonym (M) skrev 2025-08-01 16:07:40 följande:

Nej men de kan knappast tvinga honom att flytta om det inte finns fler kvar. 

Klart de kan. Vid varje boende brukar det bli längre och längre till familjen då de brukar starta med de som är nära. Att fundera på alternativa lösningar än ständiga flyttar som skadar hans hälsa ännu mer är bra, vilken lösning det än blir. 
  • Anonym (f)

Sen kan lugnet med egen lägenhet utan att anpassa sig efter andra boendes problematik faktiskt vara hjälpsamt, förstår inte att det är svårt att se.

• EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-08-01 16:02:29 följande:
    Vem har sagt att han måste ha egen personal dygnet run 

Det kan räcka med att han har punktinsatser av något slag. Just gruppboende verkar inte fungera för honom. 
    HanDenLugna skrev 2025-08-01 11:13:46 följande:

Mycket kloka ord och tankar från er, uppskattar det.

Mina föräldrar är äldre (65+) och är pensionärer.
    Vad menar du? Det är vi som tar honom och handlar mat, det är vi som tar ut honom på aktiviteter, det är vi som tar honom när han behöver handla kläder, käka/fika ute. Det är vi som sörjer mest för honom när han får rejäl ångest.

Det är vi som går hem till honom och slänger allt gammalt i kylskåpet, det är framförallt vi som motiverar honom till bättre hygien.

Vi gör allt detta trots att han bor på ett gruppboende med perosnal dygnet runt.

Vi har klagat över allt detta till LSS och cheferna, och hans förvaltare, men ingen jävel lyssnar och inget åtgärdan görs.

Fjäril kär skrev 2025-08-01 10:07:40 följande:

Även om han mår bra med er just dom stunder han är hemma så får ni inte bortse från hans diagnoser och vad dom faktiskt innebär att leva med.  Ni kan givetvis också råka illa ut dom dagar och perioder han inte mår bra och inte fungerar. 
    Har ni rätt resurser för att hjälpa honom i såna långvariga akuta situaioner? 
    Den han är på sitt boende är ju också en del den verklighet ni måste ta med I beräkning oavsett hur han bor  eller vart han bor.  

Tack för påminnelsen, det är så sant detta!

Jag önskar verkligen att det var så lätt...

Jesper f skrev 2025-08-01 09:56:11 följande:

Hej,

Vill först verkligen beklaga situationen ni hamnat i, hemskt att behöva se en nära, älskad familjemedlem på det viset.

Tyvärr är jag dålig på våra social system, MEN så mycket vet jag i vart fall att de flesta kommuner har någon slags Bostads Social verksamhet - där man kan hjälpa till med att få ett hyreskontrakt där Kommunen både kan gå före i kön, samt stå som garant för hyran. Tänkter att det kanske kan vara ett alternativ för er, om ni själva kan lösa att vara personliga assistenter, eller liknande - vad din bror nu har för behov. 

Viktiga i sammanhanget tänker jag, oavsett vad ni föreslår, är att det är rimligt för er i familjen OCKSÅ. Att ni inte föreslår något, så sedan i slutändan när det ska utföras blir ni närmast utmattade och ut brända på sikt. Då hjälper ni inte er själva heller. Det är liksom två perspektiv som måste in här.

Men det är spontant vad jag kan tänka såhär rakt upp/ned, och hoppas samt önskar att situationen ska lösa sig till det betydligt bättre för er!. Sveriges system är i botten bra, men de kan vara ACK så fyrkantiga att ha att göra med.

Tack för din kommentar Jesper.

Mycket möjligt. Jag är bara chokad och lite panikslagen om vad det bästa alternativet är för honom. 

Har ni kollat upp om det finns andra tycker av boenden som inte är gruppboenden? Boenden där han bor själv och har punktinsater från personalen
  • EpicF
    Anonym (f) skrev 2025-08-01 16:13:06 följande:

Sen kan lugnet med egen lägenhet utan att anpassa sig efter andra boendes problematik faktiskt vara hjälpsamt, förstår inte att det är svårt att se.

Precis. Det kanske är det som faktiskt skulle fungera för ts bror. 
  • Anonym (Autist javisst)
    Anonym (M) skrev 2025-08-01 13:07:54 följande:

Med satellitboende så finns flera lägenheter där de boende behöver stöd i huset. Sedan finns det dessutom rum för personal. Personalen servar alltså flera i huset, inte bara en enda.
  • Anonym (O)

Mår han bra av att vara mycket ensam? Annars blir det ju jobbigt med helt egen lägenhet, tänker jag. 

Många föräldrar som är assistenter till sina egna barn är väl anställda av asstistansbolag? Det kan ju vara en möjlighet, inte minst med tanke på att du dessutom har ett väldigt lämpligt yrke. Finns det asistansbolsg som kan erbjuda extrapersonal vid behov? Tex folk att kalla in om han är våldsam. 

Vill också skriva att jag känner så för er och din bror! Det smärtar mig att höra hur ni har det. Önskar att jag visste mer så att jag kunde ge bättre råd! 

Är det boendet som ska hjälpa med städning, handling och hygien? Gör de inte det bör ni göra en IVO-anmälan. 

• Core

I Sverige är det kommunen som i slutändan står som skyldig om han tappar det och begår ett grovt brott om de är medvetna om hans problematik.

Att släppa över ansvaret på familjen och hoppas på det bästa lär ju inte hända. 

• EpicF
    Anonym (O) skrev 2025-08-01 21:03:35 följande:

Mår han bra av att vara mycket ensam? Annars blir det ju jobbigt med helt egen lägenhet, tänker jag. 

Många föräldrar som är assistenter till sina egna barn är väl anställda av asstistansbolag? Det kan ju vara en möjlighet, inte minst med tanke på att du dessutom har ett väldigt lämpligt yrke. Finns det asistansbolsg som kan erbjuda extrapersonal vid behov? Tex folk att kalla in om han är våldsam. 

Vill också skriva att jag känner så för er och din bror! Det smärtar mig att höra hur ni har det. Önskar att jag visste mer så att jag kunde ge bättre råd! 

Är det boendet som ska hjälpa med städning, handling och hygien? Gör de inte det bör ni göra en IVO-anmälan. 

Det är inte lätt att hjälpa någon som inte vill ta emot hjälp. Kan vara så att ta bror vägrar ta emot hjälp av personalen av någon anledning, men tar emot hjälp från de anhöriga. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden 💔?Min bror mår sämre för varje flytt – hur får vi kommunen att lyssna?