• Svar på tråden Grävde dike fann skelett 1000 år gammalt.
  • Anonym (Relativt)

Beror väl lite på?

I mitt jobb hade jag troligen varit skyldig att rapportera det och det drabbar inte mig ekonomiskt om jobbet blir försenat pga gräv.

Hade jag hittat något privat när jag försöker anlägga dike hade det kunnat bli en stor affär av det och kanske kostat mig personligen stora summor, så då hade beslutet varit jobbigt. Men är det ett tydligt vikinga/ medeltida fynd hade jag absolut anmält det. Mindre säkert om jag har anledning att tro att det bara är någon som gårdsbegravts på 1800-talet eller så.

• Anonym (Anna)

Det beror på vad du menar med att sprida nyheten. Det ligger inte för mig att lägga ut en massa grejer i sociala medier eller att snacka vitt och brett med journalister, men jag hade förstås rapporterat fyndet (till polisen, i första hand).

• Anonym (Nisse)

Galet, men sånt händer. Min farmor hittade en pilspets från bronsåldern i sitt potatisland.

• Mentat
    Skölden89 skrev 2025-08-01 08:39:58 följande:
    Grävde dike fann skelett 1000 år gammalt.

Tänk att du bara gräver ett dike på en decimeter och finner detta där. Skulle du vilja sprida nyheter om det då?

Grävde dike ? hittade 1 000 år gammalt skelett

Den som fann det var knappast den som spred det som en nyhet. Däremot är det förstås av ett visst intresse att man hittar lämningar från innan inkatiden, så vanliga är de inte så ur den synvinkeln är det per definition en nyhet.
Svar på tråden Grävde dike fann skelett 1000 år gammalt.