-
Som bakgrund ska nämnas att jag är uppvuxen i en väldigt dysfunktionell familj så jag har svårt att avgöra vad som är normalt. Om detta är konstigt eller inte...Vi har lite olika skrymslen i vårt gamla hus, och sambon har gjort ett ganska svåråtkomligt rum till sitt "gaming-rum". Det är dels ett parti som vi byter golv på och sen en stege upp på ett loft. I och med att vi ganska nyligen fått bebis kan jag inte ta mig dit så enkelt.Idag sprang dock katten upp. Den får egentligen inte vara där så jag fick gå efter och hämta tillbaka. Då upptäcker jag att det står flera tomma vinflaskor där! De stod inte där sist och sambon har heller inte sagt att han köpt dessa. Han har varit på Systembolaget och kommit hem med vin och öl, som vi druckit tillsammans till middagen. Men måste alltså ha tagit in dessa "vid sida av".Jag är inte den som spottar i glaset heller, men tänker att om man lever ihop är det väl mer normalt att ta ett glas eller två tillsammas? Inte att man har ett eget förråd man dricker av ensam? Eller?Jag har en skum känsla av det hela. Dessutom har han ju suttit och pimplat vin, ätit snacks och roat sig vid datorn nästan varje kväll, när jag vaggat och vyssjat och tagit hand om vår ibland svårtröstade bebis. Det känns både konstigt och orättvist.Står i valet och kvalet kring hur jag ska göra nu. Jag äger ju inte honom bara för att vi är tillsammans och det klart att han har rätt till ett privatliv, men när ska man börja bli orolig?Ska jag bara lägga flaskorna i återvinningen, så att han vet att jag vet? Ta upp det för diskussion? Eller bara låta det vara?
-
Svar på tråden Smygdrickande sambo
-
Då är jag väl en moralkäring då. Men jag står för mina åsikter.Anonym (moralkärring) skrev 2025-08-01 23:56:38 följande:Men gud vilken moralism. Klart man kan dricka ett några glas även om man ammar. Man ska supa sig halvt redlös för att alkoholhalten i mjölken ska komma upp i en nivå som kan vara skadlig för bebisen.
Berusningsdrickande bör man undvika pga risken att bli klumpig och ovarsam naturligtvis. Om man inte berusningsdricker har de flesta inget problem att svara på barnets signaler, även nattetid.
Till sjukhuset kan man ta en taxi om man inte bor i total obygd. Är det bråttom ringer man ambulans.
Blir så trött på folk som du (oftast tyckmyckna kvinnor) som ska skamma mammor för att de vill kunna umgås normalt med alkohol.
Nu talar vi inte om några extremmängder såklart, ty sådana bör ju egentligen alla undvika.
Som förälder måste man tänka sig för och inte bara leva på som förut. Vill man verkligen att barnen ska lära sig att man dricker vin eller öl varje dag (för annars står man inte ut med det tråkiga familljelivet)? Vad vill man att barnen ska ta efter?
För min del skulle jag inte velat att minsta droppe alkohol gått över till barnet.
Så om man inte dricker alkohol alls, då räknas man som onormal? Ja, det är en rätt vanlig åsikt i Sverige, den som inte dricker blir ofta ifrågasatt. -
Ja, börja med att ta bort flaskorna utan att säga något mer.
Kanske planterar du en tanke i hans huvud.
Avvakta sedan ett tag för att se om något förändras. -
Hade min partner privatspanat och lekt moralpanik så hade jag lämnat
Oavsett allt. -
Om din katt privatspanat?Anonym (Katten) skrev 2025-08-02 18:02:33 följande:
Oavsett allt.
-
Jag har ingen katt.Anonym (Pontus Rasmusson) skrev 2025-08-02 18:03:42 följande:Om din katt privatspanat?
-
Gick inte alls speciellt bra. Han såg inget problem med det, hävdade att det var gamla flaskor, kände sig väldigt anklagad och stormade ut...Anonym (Menva) skrev 2025-08-02 00:07:22 följande:
Fattar inte varför par skyr att kommunicera med varandra så mycket?? Hur svårt är det att säga till mannen du har barn med: "Älskling, jag hittade flera tomma vinflaskor och är lite orolig över ditt drickande. Och nu är det dessutom din tur att ta hand om den här ungen som du varit med på att skaffa".
-
Då bör du undvika att ge dina barn tex frukt och fil. Det innehåller mer alkohol än vad bröstmjölk gör efter två glas vin (ja, mogen frukt faktiskt upp till 0.3% alkohol).Xenia skrev 2025-08-02 15:46:42 följande:Då är jag väl en moralkäring då. Men jag står för mina åsikter.
Som förälder måste man tänka sig för och inte bara leva på som förut. Vill man verkligen att barnen ska lära sig att man dricker vin eller öl varje dag (för annars står man inte ut med det tråkiga familljelivet)? Vad vill man att barnen ska ta efter?
För min del skulle jag inte velat att minsta droppe alkohol gått över till barnet.
Så om man inte dricker alkohol alls, då räknas man som onormal? Ja, det är en rätt vanlig åsikt i Sverige, den som inte dricker blir ofta ifrågasatt.
Den mängden är helt försumbar. Att påstå något annat är vetenskapsförakt. Sluta moralisera.
Med det sagt verkar ju TS sambo faktiskt ha ett problem att döma av vad hon svarar i tråden. De behöver nog ta en diskussion både om hans alkoholbruk men kanske främst om jämställdheten i relationen. -
Du verkar vara ihop med en bäbisAnonym (Förvirrad) skrev 2025-08-02 20:08:14 följande:Gick inte alls speciellt bra. Han såg inget problem med det, hävdade att det var gamla flaskor, kände sig väldigt anklagad och stormade ut...
-
Män håller på med så mycket. Smygdricker, smygspelar och smygrunkar.
-
Antagligen är han oskyldig eller så ljuger han.Anonym (Förvirrad) skrev 2025-08-02 20:08:14 följande:Gick inte alls speciellt bra. Han såg inget problem med det, hävdade att det var gamla flaskor, kände sig väldigt anklagad och stormade ut...
Mtp att du inte sett flaskorna förut så låter det som han ljuger.
Oavsett så tycker jag det är märkligt att skapa ett svårtåtkomligt (för dig) ställe för att dra sig undan familjelivet för att spela och dricka.
Tänker han ta ut något av föräldraledigheten senare?
Vill du att han tar större del av ansvaret så får du ta risken att han anklagar dig för att vara avundsjuk och gnatig. Låt dig inte avskräckas av det.
Varför måste kvinnor dels ta större delen av ansvaret för barn, dels tassa på tå för att mannen inte ska bli sur? -
Hade min partner ägnat sig åt att spela på datorn och dricka medan jag ensam fått ta allt ansvar för barnet, så hade jag övervägt att kasta ut honom.Anonym (Katten) skrev 2025-08-02 18:02:33 följande:
Oavsett allt.
-
Noterat.Xenia skrev 2025-08-03 02:04:20 följande:Hade min partner ägnat sig åt att spela på datorn och dricka medan jag ensam fått ta allt ansvar för barnet, så hade jag övervägt att kasta ut honom.
Vad det nu har med min kommentar att göra. -
Att han blir arg när du frågar om det kan vara ett tecken på skam, kanske för att han egentligen vet att han dricker för Mycket. Det är vanligt att vara lättretlig och särskilt när
Man blir ifrågasatt om man har ett beroende. Hur mår han i övrigt? -
Men herregud, hur gamla är ni? Låter som att ni har endel att jobba på i relationen.Anonym (Förvirrad) skrev 2025-08-02 20:08:14 följande:Gick inte alls speciellt bra. Han såg inget problem med det, hävdade att det var gamla flaskor, kände sig väldigt anklagad och stormade ut...