• Anonym (Man)

Hur ska man klä sig som man?

Hej!
    Jag är strax över 40 och vill gärna klä mig rätt för min ålder. 

Jag vill inte bli en sån där som går i samma kläder som när jag var 25.
    Till exempel ser jag mycket män som närmar sig 50 som fortfarande går i piratbyxor.

Själv tycker jag att kortbyxor är ok i det civila men inte på kontoret. Men de ska de sluta en bit över knäet.

Finns det någon stylist man kan ta hjälp av eller ska man bara be om hjälp i affären? 

Just nu brukar jag ha någon slags lite mer laid-back kontorsoutfit.

• Svar på tråden Hur ska man klä sig som man?
  • Anonym (Fredde)

Passa dig för att klä dig yngre än du är, alltså kläder som tjugoåringar går omkring i,  det ser bara pinsamt ut. 

Kolla in sidor som Care of Carl och hur män, fotomodeller i din egen ålder, blir stylade. Det gör jag. Inga billiga kläder direkt men superkvalitet och det finns liknande till bättre priser hos kedjorna.

• Core

Håll en steril bas; alltså enfärgat matchande byxor och T-shirt/tröja. Det lönar sig att köpa dyrt om du vet vad du letar efter, det sitter betydligt bättre och håller så länge du inte byter vikt. Men det räcker med kläder från en vanlig butik till basen, kolla typ på Volt om du vill ha en fysisk butik som finns här och där.

Sen skor efter tillfälle, typ ett par skinnloafers eller liknade när du är ute i samhället, och enklare sneakers vid övriga aktiviteter. Lägg lite extra på jacka eller överrock, det är grejer du kan ha i mer än ett decennium.

Om du har hår går du regelbundet till frisören, det är ju en grej många missar gör mycket för vilken klass man håller.

• Anonym (Man)
    Studentpappa skrev 2025-08-02 09:23:29 följande:

Det jag alltid trivts bäst i är jeans och t-shirt, vanlig eller piké. Huvudsaken det sitter snyggt och att du har hela och rena skor. 

Kolla in True classics tröjor, har aldrig haft några som sitter så bra. 

Ja det är väl lite så jag klär mig nu med. Och jag vet att det ser schysst ut på andra men jag är osäker på om det passar mig. 

True Classic har jag fått en massa reklam om sista tiden. Faktiskt övervägt det. Bra med input av en användare! Ska testa.

• Anonym (Man)
    Anonym (Äldre man) skrev 2025-08-02 09:34:24 följande:

Visst grunden är att det ska vara uppklätt. Men det finns även annat som är viktigt med klädstilen som tilltalar mig och det är bland annat kombinationen av färger. Kolla upp det. Jag tycker att jag klär mig mycket snyggare nu när jag tagit tips från den klädstilen. Utan att jag ser ut att komma från överklassen. T ex hur man med färger kombinerar byxor och t-shirt på bästa sätt och att inte använda för mycket text och märken på kläder. 

kan även bara hålla med om True Classic. Helt fantastiska t-shirts.

Bra tips! Ska kika. Ska även beställa true classic.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Rick) skrev 2025-08-02 09:42:52 följande:
    En man tar på sig det som är snyggt och praktiskt och lägger inte mer energi på det. En viktig anledning till produktiva mäns effektivitet är att man lägger fokus på det som är viktigt.

Det är inte genom kläderna en man talar utan genom det han gör och hur han är.
    Ja så är det. Tänker om man har en bra bas så behöver man inte tänka på det.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-08-02 11:14:40 följande:

Passa dig för att klä dig yngre än du är, alltså kläder som tjugoåringar går omkring i,  det ser bara pinsamt ut. 

Kolla in sidor som Care of Carl och hur män, fotomodeller i din egen ålder, blir stylade. Det gör jag. Inga billiga kläder direkt men superkvalitet och det finns liknande till bättre priser hos kedjorna.

Ja det är min känsla med.

Ska kolla Care of Carl.
  • Anonym (Man)
    Core skrev 2025-08-02 11:51:08 följande:

Håll en steril bas; alltså enfärgat matchande byxor och T-shirt/tröja. Det lönar sig att köpa dyrt om du vet vad du letar efter, det sitter betydligt bättre och håller så länge du inte byter vikt. Men det räcker med kläder från en vanlig butik till basen, kolla typ på Volt om du vill ha en fysisk butik som finns här och där.

Sen skor efter tillfälle, typ ett par skinnloafers eller liknade när du är ute i samhället, och enklare sneakers vid övriga aktiviteter. Lägg lite extra på jacka eller överrock, det är grejer du kan ha i mer än ett decennium.

Om du har hår går du regelbundet till frisören, det är ju en grej många missar gör mycket för vilken klass man håller.

Volt Har jag handlat på någon gång.
    Skor håller Jag med om. Det brukar jag vara noga med.
  • Anonym (Ratatosk som tjänsteman)
    Fjäril kär skrev 2025-08-01 20:53:04 följande:

Som modet ser ut idag är det knappast nån skillnad på nån som är 25 eller 44 . 

Vill du hålla fast vid nån personlig stil kan du ju fortfarande ha den stilen. Bara se dig omkring så har du ju tex hårdrockare som är 17 år likväl som 77 år i band-tisha och jeans . 
    Väldigt många människor har ju sin livsstil som klädstil.  

Gör inte misstaget och bli en gubbe i beiga chinos  bara för att du fyller 40 . 

Alltså svart bandtisha och jeans är nog bland det gubbigaste/ mest jobbaruniforms-mässiga jag vet...det har ju alla 50+ i produktionen på jobbet.
  • Anonym (Ratatosk som tjänsteman)

En sak att undvika är kortbyxor och mäklarstrumpor- looken. Passar knappt ens i Kungsan... Cool

• Häegertz

Shit... Jag kör mina shorts, t-shirt och hoodie alla dagar på året. Vinter som sommar, fest som vardag. Lägger knappt en tusenlapp per år på kläder. Fördelen med att se ut som en lodis är att ingen räknar med dig och låter dig vara ifred. 

• OlleSQ

Titta på en sådan som Fredrik Strage, 50+ och kör bara med bandtischor, jeans och gärna en skinnpaj eller jeansjacka till. Det finns inget rätt klädsel för rätt ålder. Däremot kan man uppnå saker med sin klädsel i vad det signalerar. För Strage är hans klädsel 100% rätt för honom.

Sen finns det en hel del saker man måste ha i beaktande. Alla passar inte i samma färger utan det beror på vad du har för hudton etc, en del funkar bra i starka färger, andra ser direkt sjuka i samma färgskala. Sen har förstås kroppsforn stor påverkan i vad som funkar. 

Så frågan är vad du vill uppnå, skall du försvinna in i mängden (aka klä dig för din ålder) eller vad är själva tanken?

Är du någotsånär fit så kan jag tycka att jeans (rätt modell för dig då jeans kan skilja sig åt mycket i passform) en skjorta med murarkrage (kan kallas kinakrage) och en snygg väst till (och in den kan man ta upp svängarna om man vill när det gäller färg och mönster) så får man direkt en mer vuxen look men fortfarande rätt casual.. Givetvis kan man välja en skjorta med snibbar och en snygg slips för en något mindre casual look, givetvis kan då jeansen bytas mot en mer proper byxa (inga chinos dock).

Som alltid skall man hålla sig till klassisk stil och undvika modet för dagen för det är alltid omodernt om två månader.

Manligt, casual:
    celticclothing.com/wp-content/uploads/2018/12/Mens-Gray-Vest-6070-Gray.jpg

Pondus:
    cdn.ecommercedns.uk/files/6/263846/0/47598230/bt1300-capital-waistcoat---charcoal.jpg

När man vill synas:
    img.joomcdn.net/f316d09f21f9cb0c48e4ce52bb54322733891f1b_original.jpeg

• Anonym (Man)
    Häegertz skrev 2025-08-02 12:41:12 följande:

Shit... Jag kör mina shorts, t-shirt och hoodie alla dagar på året. Vinter som sommar, fest som vardag. Lägger knappt en tusenlapp per år på kläder. Fördelen med att se ut som en lodis är att ingen räknar med dig och låter dig vara ifred. 

Det kunde absolut varit ett alternativ men jag har ett jobb där jag rör mig bland rätt mycket främlingar så jag behöver ha någon slags neutral klädsel.
  • Anonym (Man)
    OlleSQ skrev 2025-08-02 12:49:45 följande:

Titta på en sådan som Fredrik Strage, 50+ och kör bara med bandtischor, jeans och gärna en skinnpaj eller jeansjacka till. Det finns inget rätt klädsel för rätt ålder. Däremot kan man uppnå saker med sin klädsel i vad det signalerar. För Strage är hans klädsel 100% rätt för honom.

Sen finns det en hel del saker man måste ha i beaktande. Alla passar inte i samma färger utan det beror på vad du har för hudton etc, en del funkar bra i starka färger, andra ser direkt sjuka i samma färgskala. Sen har förstås kroppsforn stor påverkan i vad som funkar. 

Så frågan är vad du vill uppnå, skall du försvinna in i mängden (aka klä dig för din ålder) eller vad är själva tanken?

Är du någotsånär fit så kan jag tycka att jeans (rätt modell för dig då jeans kan skilja sig åt mycket i passform) en skjorta med murarkrage (kan kallas kinakrage) och en snygg väst till (och in den kan man ta upp svängarna om man vill när det gäller färg och mönster) så får man direkt en mer vuxen look men fortfarande rätt casual.. Givetvis kan man välja en skjorta med snibbar och en snygg slips för en något mindre casual look, givetvis kan då jeansen bytas mot en mer proper byxa (inga chinos dock).

Som alltid skall man hålla sig till klassisk stil och undvika modet för dagen för det är alltid omodernt om två månader.

Manligt, casual:
    celticclothing.com/wp-content/uploads/2018/12/Mens-Gray-Vest-6070-Gray.jpg

Pondus:
    cdn.ecommercedns.uk/files/6/263846/0/47598230/bt1300-capital-waistcoat---charcoal.jpg

När man vill synas:
    img.joomcdn.net/f316d09f21f9cb0c48e4ce52bb54322733891f1b_original.jpeg

Tack för tips!
  • Anonym (C)
    Core skrev 2025-08-02 11:51:08 följande:

Bra råd.
  • Studentpappa
    Anonym (Man) skrev 2025-08-02 12:01:35 följande:

Ja det är väl lite så jag klär mig nu med. Och jag vet att det ser schysst ut på andra men jag är osäker på om det passar mig. 

True Classic har jag fått en massa reklam om sista tiden. Faktiskt övervägt det. Bra med input av en användare! Ska testa.

Ja dom tröjorna har en riktigt bra passform, och håller länge. Det är ju lika om du köper levisjeans dom är ju odödliga. 

Skjortor brukar jag behöva prova, så där tycker jag det är svårt att köpa online och få bra passform.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Man)
    Studentpappa skrev 2025-08-02 19:25:52 följande:
    Ja dom tröjorna har en riktigt bra passform, och håller länge. Det är ju lika om du köper levisjeans dom är ju odödliga. 

Skjortor brukar jag behöva prova, så där tycker jag det är svårt att köpa online och få bra passform.
    Finns true classic i någon butik? Jag har bara sett de här onlineannonserna.
  • Studentpappa
    Anonym (Man) skrev 2025-08-02 20:08:16 följande:
    Finns true classic i någon butik? Jag har bara sett de här onlineannonserna.
    Dom säljs tyvärr från USA så det är bara nätet som gäller och rätt lång leveranstid.
  • Anonym (Förslag)

Brun kostym, slips och prickig skjorta. Och ett äldre par Ecco-skor till det. Hatt och monokel är också stilmarkörer som är i tiden.

• Studentpappa

Mycket rea i butikerna nu så passa på, jag fyndade ett par Levis 501 på 50% idag.

• Anonym (nn)

I neutrala färger, om du vill framstå som attraktiv och manlig för kvinnor. Starka färger eller pastell är för kvinnor och avmaskuliniserade henfjompor Skrikandes

Svar på tråden Hur ska man klä sig som man?