Inlägg från: Anonym (Man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man)

Hur ska man klä sig som man?

Hej!
    Jag är strax över 40 och vill gärna klä mig rätt för min ålder. 

Jag vill inte bli en sån där som går i samma kläder som när jag var 25.
    Till exempel ser jag mycket män som närmar sig 50 som fortfarande går i piratbyxor.

Själv tycker jag att kortbyxor är ok i det civila men inte på kontoret. Men de ska de sluta en bit över knäet.

Finns det någon stylist man kan ta hjälp av eller ska man bara be om hjälp i affären? 

Just nu brukar jag ha någon slags lite mer laid-back kontorsoutfit.

• Svar på tråden Hur ska man klä sig som man?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Sara) skrev 2025-08-01 19:50:59 följande:
    Det där låter helt rätt. Inte superfestligt, men det måste det ju inte vara.

Men om du vill göra något som får just den här damen att titta lite extra så ta dig ur träsket av svart, mörkblått och khaki och klä dig i färg! 

Spännande.
    Det här med färg var lite oväntat. 

Jag har så svårt att se mig i det men vad menar du mer konkret? En gul sweatshir? Röda byxor?

• Anonym (Man)
    Anonym (M) skrev 2025-08-01 20:13:30 följande:

Hur man ska klä sig beror ju helt på sammanhang. 

Ja men måste det vara så?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-08-01 20:17:14 följande:

Klä sig som sin ålder är ju en sak men det gäller ju också att klä dig i plagg som passar din kroppsform och att välja kläder som är DU och representerar den du är. 
    På jobbet kan man vara neutral men privat får du gärna klä dig i färger, mönster och personlig stil. 

Alldeles för många män gömmer sig bakom de tråkiga icke-färgerna khaki, beige, svart,marin  och 50 nyanser av brunt och då spelar det ingen roll hur välsittande kostymen eller jeansen är det blir bara tråkig tjänsteman av det hela.  

Ta gärna hjälp i butiker för att få tips om vad som passar din kropp och räknas som modernt.  

Det är nog lite det jag behöver hjälp med tror jag. Jag vet liksom inte vad jag passar i.

Jag är själv fast i de färgerna du nämner. Jag ser väl det som säkra kort typ.

Ja jag får nog hitta en butik där jag kan få bra hjälp.
  • Anonym (Man)
    Anonym (klädhistoriker) skrev 2025-08-01 20:30:25 följande:

Snegla på 1930-talet. Det var mer modetn tids guldålder för män och kläder.  Faktiskt kan du fortsätta snegla bakåt, bortåt 1880-talet

Vill du vara lite mer vågad sneglar du på 1700-talet. 

Våga bära färger.

Jag håller med dig i detta men det blir nog för vågat för de sammanhang jag rör mig i.
  • Anonym (Man)
    Anonym (JJ) skrev 2025-08-01 20:38:32 följande:

Alltså helvete vilka sjuka tips ni ger TS. Lyssna inte. Du är bara 40 så du kan snegla på hur 25-30åringar klär sig utan problem. Gå ut å sätt dig på en uteservering och kika på vad killarna med stil har. Det är t.ex. väldigt ute med skinny jeans så släng dom om du har. Ett annat alternativ är ju att gå till en klädbutik å fråga personalen. Eller be nån polare tjej el kille som du vet har koll följa med på en shoppingtur. 

Du behöver absolut inte klä dig i färg och mönster om du inte känner för det. 

Jag har testat lite med såna där säckiga jeans alla unga har idag men det kändes helt fel 😔
  • Anonym (Man)
    Fjäril kär skrev 2025-08-01 20:53:04 följande:

Som modet ser ut idag är det knappast nån skillnad på nån som är 25 eller 44 . 

Vill du hålla fast vid nån personlig stil kan du ju fortfarande ha den stilen. Bara se dig omkring så har du ju tex hårdrockare som är 17 år likväl som 77 år i band-tisha och jeans . 
    Väldigt många människor har ju sin livsstil som klädstil.  

Gör inte misstaget och bli en gubbe i beiga chinos  bara för att du fyller 40 . 

Jag har nog redan gjort det misstaget 😬
  • Anonym (Man)
    Anonym (Snygga kläder) skrev 2025-08-01 21:05:05 följande:

Jag gillar jeans eller chinos eller tom "kostymbyxor" som sitter bra med en snygg välsittande skjorta till. Ett snyggt bälte är pricken över i.
    På vintern med en snygg tröja eller faktiskt en väst till det.

Nu har jag bara vardagskläder i åtanke bara men detta tycker jag funkar i alla åldrar. Färger är mer ointressanta och jag tycker du ska ta det du själv gillar. 

Fråga gärna i en affär. Oftast brukar dom vara hjälpsamma- annars byt affär!

Och kom ihåg att köpa rätt storlek. Båda män och kvinnor klär sig allt som oftast i fel storlek och då ser ingenting snyggt ut längre. 

Ja det håller jag med om och det är väl det tipset som liknar min stil mest idag.

Ja jag ska nog leta rätt på en butik med bra folk i. 

Jag har börjat tänka lite på storlekar faktiskt. Alltid kört large men börjat handla lite XL nu. Bra tips!

• Anonym (Man)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-01 21:09:15 följande:

När jag steg av tåget i Helsingfors för 2 år sedan på sommaren så sa en tjej bokstavligen "you look fucking cool" utan att jag sa något till henne. 

Jag hade otrimmat hår, otrimmat skägg, Svarta Ecco sandaler, blåa Trek Mates shorts, och en blå vindjacka från Sprayway. Jag var 28 vid tillfället. Jag har svart hår. 

Du kanske ska ha en skjorta istället för vindjacka. Om du har sandaler så var nogga med att de är från just Ecco och vara (offroad) och har svart färg. 

Det låter som att du har en känsla för vad som passar dig. Själv vet jag inte alls. Och jag är osäker på om din stil passar mig faktiskt.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Äldre man) skrev 2025-08-01 21:14:13 följande:

Sök på old money style! Kan inte bli snyggare än så om du är äldre 

Snyggt!
    Men jag är rädd att det är lite för uppklätt för min vardag.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-01 21:28:38 följande:

Om du undrar så behöver du inte Googla, hela min outfit finns hos STADIUM OUTLET Kungens Kurva, alltså inte vanliga STADIUM.

Ja jag har en sån butik i närheten. Köpt en del där. Lite sportig stil antar jag.
  • Anonym (Man)
    Tow2Mater skrev 2025-08-01 22:33:09 följande:

Piratbyxor på män, hjälp. Menar du det var modernt under en tid? Tror jag aldrig jag ens sett.

Det är nog bara jag som kallar dem för fel namn.
    3-kvartsshorts kanske det heter.

Såna shorts som var supertrendiga runt 2004 typ.
  • Anonym (Man)
    Studentpappa skrev 2025-08-02 09:23:29 följande:

Det jag alltid trivts bäst i är jeans och t-shirt, vanlig eller piké. Huvudsaken det sitter snyggt och att du har hela och rena skor. 

Kolla in True classics tröjor, har aldrig haft några som sitter så bra. 

Ja det är väl lite så jag klär mig nu med. Och jag vet att det ser schysst ut på andra men jag är osäker på om det passar mig. 

True Classic har jag fått en massa reklam om sista tiden. Faktiskt övervägt det. Bra med input av en användare! Ska testa.

• Anonym (Man)
    Anonym (Äldre man) skrev 2025-08-02 09:34:24 följande:

Visst grunden är att det ska vara uppklätt. Men det finns även annat som är viktigt med klädstilen som tilltalar mig och det är bland annat kombinationen av färger. Kolla upp det. Jag tycker att jag klär mig mycket snyggare nu när jag tagit tips från den klädstilen. Utan att jag ser ut att komma från överklassen. T ex hur man med färger kombinerar byxor och t-shirt på bästa sätt och att inte använda för mycket text och märken på kläder. 

kan även bara hålla med om True Classic. Helt fantastiska t-shirts.

Bra tips! Ska kika. Ska även beställa true classic.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Rick) skrev 2025-08-02 09:42:52 följande:
    En man tar på sig det som är snyggt och praktiskt och lägger inte mer energi på det. En viktig anledning till produktiva mäns effektivitet är att man lägger fokus på det som är viktigt.

Det är inte genom kläderna en man talar utan genom det han gör och hur han är.
    Ja så är det. Tänker om man har en bra bas så behöver man inte tänka på det.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-08-02 11:14:40 följande:

Passa dig för att klä dig yngre än du är, alltså kläder som tjugoåringar går omkring i,  det ser bara pinsamt ut. 

Kolla in sidor som Care of Carl och hur män, fotomodeller i din egen ålder, blir stylade. Det gör jag. Inga billiga kläder direkt men superkvalitet och det finns liknande till bättre priser hos kedjorna.

Ja det är min känsla med.

Ska kolla Care of Carl.
  • Anonym (Man)
    Core skrev 2025-08-02 11:51:08 följande:

Håll en steril bas; alltså enfärgat matchande byxor och T-shirt/tröja. Det lönar sig att köpa dyrt om du vet vad du letar efter, det sitter betydligt bättre och håller så länge du inte byter vikt. Men det räcker med kläder från en vanlig butik till basen, kolla typ på Volt om du vill ha en fysisk butik som finns här och där.

Sen skor efter tillfälle, typ ett par skinnloafers eller liknade när du är ute i samhället, och enklare sneakers vid övriga aktiviteter. Lägg lite extra på jacka eller överrock, det är grejer du kan ha i mer än ett decennium.

Om du har hår går du regelbundet till frisören, det är ju en grej många missar gör mycket för vilken klass man håller.

Volt Har jag handlat på någon gång.
    Skor håller Jag med om. Det brukar jag vara noga med.
  • Anonym (Man)
    Häegertz skrev 2025-08-02 12:41:12 följande:

Shit... Jag kör mina shorts, t-shirt och hoodie alla dagar på året. Vinter som sommar, fest som vardag. Lägger knappt en tusenlapp per år på kläder. Fördelen med att se ut som en lodis är att ingen räknar med dig och låter dig vara ifred. 

Det kunde absolut varit ett alternativ men jag har ett jobb där jag rör mig bland rätt mycket främlingar så jag behöver ha någon slags neutral klädsel.
  • Anonym (Man)
    OlleSQ skrev 2025-08-02 12:49:45 följande:

Titta på en sådan som Fredrik Strage, 50+ och kör bara med bandtischor, jeans och gärna en skinnpaj eller jeansjacka till. Det finns inget rätt klädsel för rätt ålder. Däremot kan man uppnå saker med sin klädsel i vad det signalerar. För Strage är hans klädsel 100% rätt för honom.

Sen finns det en hel del saker man måste ha i beaktande. Alla passar inte i samma färger utan det beror på vad du har för hudton etc, en del funkar bra i starka färger, andra ser direkt sjuka i samma färgskala. Sen har förstås kroppsforn stor påverkan i vad som funkar. 

Så frågan är vad du vill uppnå, skall du försvinna in i mängden (aka klä dig för din ålder) eller vad är själva tanken?

Är du någotsånär fit så kan jag tycka att jeans (rätt modell för dig då jeans kan skilja sig åt mycket i passform) en skjorta med murarkrage (kan kallas kinakrage) och en snygg väst till (och in den kan man ta upp svängarna om man vill när det gäller färg och mönster) så får man direkt en mer vuxen look men fortfarande rätt casual.. Givetvis kan man välja en skjorta med snibbar och en snygg slips för en något mindre casual look, givetvis kan då jeansen bytas mot en mer proper byxa (inga chinos dock).

Som alltid skall man hålla sig till klassisk stil och undvika modet för dagen för det är alltid omodernt om två månader.

Manligt, casual:
    celticclothing.com/wp-content/uploads/2018/12/Mens-Gray-Vest-6070-Gray.jpg

Pondus:
    cdn.ecommercedns.uk/files/6/263846/0/47598230/bt1300-capital-waistcoat---charcoal.jpg

När man vill synas:
    img.joomcdn.net/f316d09f21f9cb0c48e4ce52bb54322733891f1b_original.jpeg

Tack för tips!
  • Anonym (Man)
    Studentpappa skrev 2025-08-02 19:25:52 följande:
    Ja dom tröjorna har en riktigt bra passform, och håller länge. Det är ju lika om du köper levisjeans dom är ju odödliga. 

Skjortor brukar jag behöva prova, så där tycker jag det är svårt att köpa online och få bra passform.
    Finns true classic i någon butik? Jag har bara sett de här onlineannonserna.
Svar på tråden Hur ska man klä sig som man?