• Anonym (Landställe)

Har ni råd med landställe?

Det är så dyrt med hus och vi har svårt att fortsätta ha råd med landstället.

Hur har ni som har landställe råd? Gör ni annat också eller går alla pengar till hus och landställe?

Vi har inte råd att göra så mycket mer längre så landstället får snart säljas.

• Svar på tråden Har ni råd med landställe?
  • Anonym (n)

Vi har för fan inte ens råd med hus. Så lantställe finns inte ens på kartan. Kommer aldrig äga något av det.

• Anonym (D)

Vill man bara komma ut och odla lite är faktiskt en kolonistjga ett alternativ. Men köerna är långa.

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Grodan) skrev 2025-08-05 08:10:51 följande:

Den normala stavningen är "lantställe".
    Det heter också lantbrukare, inte "landbrukare", och lanthandel, inte "landhandel".

Vi var helt lånfria ett tag men när arvet kom köpte vi en mindre gård i vacker natur. Det kostar men vi hade marginalerna. Trots det får jag lite ångest ibland eftersom budgeten inte går lika mycket plus som tidigare, men det är väldigt vackert där och det är roligt att utveckla fastigheten.

Beror på vad man menar med den normala stavningen. båda stavningarna anses vara godkända men ja, lantställe desto vanligare.
  • Anonym (LP)

Ni får helt enkelt ordna en intäkt i form av uthyrning så får ni både täckning för driftkostnader och en slant över!😀

• Anonym (Nja)

Vi skulle inte ha/ta oss råd med hus och lantställe, men bor i lägenhet och använder en släktgård som lantställe. Hade jag varit ensam hade jag hellre hyrt olika boenden på semestern än haft fasta kostnader och underhållsansvar för ett eget lantställe.

• Anonym (fattig som ett troll)

Ja, vi har lantställe. Fast vi säger stuga. Dessutom bor vi i villa, har 2 bilar samt en husvagn. Hemligheten är att huset vi bor i ligger på landet och inte var så dyrt, stugan var inte heller så dyr och betalades kontant, husvagnen är drygt 30 år gammal och betalades kontant precis som bilarna, som är 15-20 år gamla. 
    Något miljon-lantställe hade vi givetvis inte haft råd med. 

• Anonym (?)

Vi har valt radhus med minimal trädgård och sen ett fritidshus för att det inte ska bli för mycket jobb men underhåll mm.

Fritidshuset är obelånat så kostnad är skatt, försäkring, värme, sopor och sen underhåll. Vi är där även vinter och höst så rätt mycket utnyttjat.

Pengarna har vi 

• Anonym (Biff)

Ja. Vi har hyresrätt i stan och ett litet fritidshus på landet. Jag hade inte orkat med villa och fritidshus. Det hade blivit mer fixande och mer att hålla ordning på än jag har lust med. 

• Anonym (Biff)
    Anonym (D) skrev 2025-08-05 08:44:01 följande:

Vill man bara komma ut och odla lite är faktiskt en kolonistjga ett alternativ. Men köerna är långa.

Vi upptäckte att kolonistugorna här ibland är dyrare än en mindre villa på en liten ort. Men det skiljer ju stort mellan olika områden. Och man kan ju ha en odlingslott utan stuga också. 

Jag vet några som köpte en typ 50 år gammal villa i en liten håla att ha som fritidshus. Det var mycket billigare än stugorna på landet. 

• Anonym (Biff)
    Anonym (Biff) skrev 2025-08-05 16:58:37 följande:

Ja. Vi har hyresrätt i stan och ett litet fritidshus på landet. Jag hade inte orkat med villa och fritidshus. Det hade blivit mer fixande och mer att hålla ordning på än jag har lust med. 

Och vi tjänar typ svensk medellön, kan ju vara relevant information. 
  • Anonym (billigt)

Vårt lantställe kostar inte många kronor i månaden, så det har vi råd med. 

• Anonym (Bee)

Är ensam och har både hus och sommarställe. Huset är dyrt i drift medan sommarstugan i stort sett är gratis. Hade en insats på närmare 2 miljoner och köpte för drygt 4 miljoner. Utan bra insats hade jag inte kunnat köpa. Insats kommer från vinster på tidigare bostäder. Köpte en liten etta för ca 20 år sedan. Sen köpt, renoverat och bott i 6-7 olika bostäder under 20 år. 

Svar på tråden Har ni råd med landställe?