Anonym (Frida) skrev 2025-08-05 12:28:04 följande:
Kanske har en del egoistiska beteenden ökat men personer med narcissistisk personlighetsstörning är förmodligen inte jättemycket större idag än för några år sedan. Möjligtvis är det kanske en viss ökning i antalet diagnoser som ställs eftersom psykiatriker har blivit bättre på att snappa upp dessa drag.
Vissa ord går i trender och används felaktigt. Narcissism, trauma, dissociation, ångest är såna ord. Att vara egocentrisk är inte detsamma som att vara narcissist, att ha haft ett "awkward moment" är inte ett trauma, att dagdrömma är inte att dissociera, att vara lite nervös är inte detsamma som att ha ångest.
Anonym (J) skrev 2025-08-05 12:39:13 följande:
Jag sitter ju tyvärr med den erfarenheten själv med den panikångesten jag beskrev. Men så är det inte längre.
Det kan ju vara okunskap. Men jag kan dock också slänga med det ordet på exakt det viset, det har nog blivit ett sådant ord som man slänger med.
Lite hånande kanske mot de som har vidrig ångest men som sagt jag har själv haft det och jag tar inte åt mig om nån säger så ändå. För jag vet vad riktig ångest är
Många ord har ju en vardaglig betydelse och en fackmannamässig. Det är väl så med tex ångest och trauma. Narcissist hamnar kanske också där.
Mina barn, som upplevt verkligt psykologiskt trauma, kan också själva säga att de blir traumatiserade för att typ lördagsgodiset tagit slut. :)