• Anonym (Jag undrar)

Har andelen narcissister ökat?

Hej, 

På senaste tiden har jag hört om väldigt många 20-40 åringar som beskriver sin man/fru/sitt ex som narcissist.

Jag själv är i det åldersspannet, men i mina föräldrars generation har jag bara sett/hört om ett fåtal narcissister. 

Har det blivit vanligare att vara narcissist eller har människor fått en vana att stämpla varandra som narcissister? Eller är det bara att jag inte känner lika många 40+ personer som 20-40 åringar som får mig att tro att det blivit vanligare med narcissism? 

• Svar på tråden Har andelen narcissister ökat?
  • Ikaros12

Tyvärr har jag träffat personer både män och kvinnor, som jag själv inte har varit i relation med, som upplevt att de haft en narcissistisk partners. Men när man pratar om det så är jag tveksam. Ibland låter det som att de bara inte klarar av att själva hantera att andra personer vill ha utrymme i relationen. Jag har inte upplevt dem som narcissister heller, bara lite svårt att acceptera och lyssna till andras behov. Lever man då med någon som också har det så kryper nog toxiska sidor fram. Jag har träffat två riktiga narcissister i mitt liv och de var läskiga att ha I sin närhet då de inte följde normalt mönster i hur människor beter sig mot varandra.

• Jimmy75
    Ikaros12 skrev 2025-08-05 13:35:26 följande:

Tyvärr har jag träffat personer både män och kvinnor, som jag själv inte har varit i relation med, som upplevt att de haft en narcissistisk partners. Men när man pratar om det så är jag tveksam. Ibland låter det som att de bara inte klarar av att själva hantera att andra personer vill ha utrymme i relationen. Jag har inte upplevt dem som narcissister heller, bara lite svårt att acceptera och lyssna till andras behov. Lever man då med någon som också har det så kryper nog toxiska sidor fram. Jag har träffat två riktiga narcissister i mitt liv och de var läskiga att ha I sin närhet då de inte följde normalt mönster i hur människor beter sig mot varandra.

Exakt! Av den anledningen hade jag önskat att människor överlag var lite mer eftertänksamma kring vad de uttrycker och i vilket sammanhang. Det kan vara en riktig käftsmäll och kränkning mot de som verkligen har det i sin härhet och kanske drabbats av det på helt fruktansvärda vis.
  • Anonym (Keop)
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-05 12:28:04 följande:

Kanske har en del egoistiska beteenden ökat men personer med narcissistisk personlighetsstörning är förmodligen inte jättemycket större idag än för några år sedan. Möjligtvis är det kanske en viss ökning i antalet diagnoser som ställs eftersom psykiatriker har blivit bättre på att snappa upp dessa drag.

Vissa ord går i trender och används felaktigt. Narcissism, trauma, dissociation, ångest är såna ord. Att vara egocentrisk är inte detsamma som att vara narcissist, att ha haft ett "awkward moment" är inte ett trauma, att dagdrömma är inte att dissociera, att vara lite nervös är inte detsamma som att ha ångest.

Anonym (J) skrev 2025-08-05 12:39:13 följande:

Jag sitter ju tyvärr med den erfarenheten själv med den panikångesten jag beskrev. Men så är det inte längre.

Det kan ju vara okunskap. Men jag kan dock också slänga med det ordet på exakt det viset, det har nog blivit ett sådant ord som man slänger med. 

Lite hånande kanske mot de som har vidrig ångest men som sagt jag har själv haft det och jag tar inte åt mig om nån säger så ändå. För jag vet vad riktig ångest är 

Många ord har ju en vardaglig betydelse och en fackmannamässig. Det är väl så med tex ångest och trauma. Narcissist hamnar kanske också där. 

Mina barn, som upplevt verkligt psykologiskt trauma, kan också själva säga att de blir traumatiserade för att typ lördagsgodiset tagit slut. :)

• nattuw
    Anonym (Jag undrar) skrev 2025-08-04 23:20:27 följande:

---
    Har det blivit vanligare att vara narcissist eller har människor fått en vana att stämpla varandra som narcissister? Eller är det bara att jag inte känner lika många 40+ personer som 20-40 åringar som får mig att tro att det blivit vanligare med narcissism? 

Med en växande befolkning blir även antalet narcisser större.

Men svaret på din fråga är att folk har börjat kalla vanliga egoister, skitstövlar samt personer som inte vill det du vill för narcissister.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jas)

Ja, jag är övertygad om att andelen narcissister ökat. Tror det har sin grund i att synen på barnuppfostran förändrats. Föräldrar har slutat uppfostra barn. Barn får göra som de vill och får saker serverade på ett annat sätt.

Det är ju inte konstigt att ha en dataspelande son hemma i 30-årsåldern som aldrig kommit ut i arbetslivet eller socialt. Många gånger kan en sådan skylla sin tillvaro på andra dvs narcissism .

• Anonym (Jas)

Tycker också att det har ökat mer av varianten covert narcissism. (Wiki) Så fort någon framställer sig som ett offer när den inte är ett offer så har man att göra med en narcissist (inkl overt)

Vulnerable/covert: this variant is defined by feelings of shame, envy, resentment, and inferiority (which is occasionally "masked" by arrogance), entitlement, a belief that one is misunderstood or unappreciated, and excessive reactivity to slights or criticism. This variant is associated with elevated levels of neuroticism, psychological distress, depression, and anxiety. In fact, recent research suggests that vulnerable narcissism is mostly the product of dysfunctional levels of neuroticism.[67] Vulnerable narcissism is sometimes comorbid with diagnoses of avoidantborderline and dependentpersonality disorders.[64][66]

• Ikaros12

Det har i alla fall blivit tydligare och skönt att deras beteende faktiskt ses för vad det är. Förut tyckte jag att vi i samhället såg denna personer som ganska jobbiga, gnälliga och framförallt självupptagna. Däremot tyckte vi också väldigt synd om dem. Jag såg dem aldrig som narcissister. där av namnet dold. Det är lätt att slänga många år av sitt liv på dessa narcissister, eftersom man gillar och tycker väldigt synd om dem. I väntan och hopp om sin tur, som aldrig kommer, försvinner man själv mer och mer.

• Jimmy75
    Anonym (Keop) skrev 2025-08-05 14:54:02 följande:
    Anonym (J) skrev 2025-08-05 12:39:13 följande:

Jag sitter ju tyvärr med den erfarenheten själv med den panikångesten jag beskrev. Men så är det inte längre.

Det kan ju vara okunskap. Men jag kan dock också slänga med det ordet på exakt det viset, det har nog blivit ett sådant ord som man slänger med. 

Lite hånande kanske mot de som har vidrig ångest men som sagt jag har själv haft det och jag tar inte åt mig om nån säger så ändå. För jag vet vad riktig ångest är 

Många ord har ju en vardaglig betydelse och en fackmannamässig. Det är väl så med tex ångest och trauma. Narcissist hamnar kanske också där. 

Mina barn, som upplevt verkligt psykologiskt trauma, kan också själva säga att de blir traumatiserade för att typ lördagsgodiset tagit slut. :)

Men där ger du just ett utmärkt exempel på ett sammanhang där det är helt okej och till och med lite sunt att använda det uttrycket. Men att skriva det i ett allmänt forum där långt ifrån alla som tar del av det har kontexteN, är en annan sak. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Fokus) skrev 2025-08-05 17:04:14 följande:

Upplevelser kan bli så uppförstorade, och "chockad" för i princip ingenting. 

Det tycker jag med.
  • Anonym (Mats Muhammedsson)
    Anonym (Jag undrar) skrev 2025-08-04 23:20:27 följande:

Hej, 

På senaste tiden har jag hört om väldigt många 20-40 åringar som beskriver sin man/fru/sitt ex som narcissist.

Jag själv är i det åldersspannet, men i mina föräldrars generation har jag bara sett/hört om ett fåtal narcissister. 

Har tveklöst blivit fler och orsaken är Facebook, Instagram och andra forum som handlar om att få bekräftelse.

Många har blivit uppblåsta och självfixerade av all respons de får där.
  • Anonym (Keop)
    Jimmy75 skrev 2025-08-05 18:27:43 följande:
    Men där ger du just ett utmärkt exempel på ett sammanhang där det är helt okej och till och med lite sunt att använda det uttrycket. Men att skriva det i ett allmänt forum där långt ifrån alla som tar del av det har kontexteN, är en annan sak. 
    Ja, det är ju så. Och där kommer FL-medlemmarnas olika vana att ha mottagaren i åtanke när man skriver in. 
Svar på tråden Har andelen narcissister ökat?