• Anonym ((E))

Kvinnor som nästan är nakna på stränderna nu i sommar - är det nya modet att visa nästan allt?

Jag var på en badplats nu i sommar. Där solade en kvinna och hon hade endast på sig stringtrosor. Ingen bh och låg där med brösten för alla att se, hon ställde sig även upp så alla kunde se hennes kropp, där muffen var det enda som var täckt.. Hon var uppskattningsvis 23-30 år, svensk. 
    Satte mig bredvid henne i ca 30 minuter för att iaktta det hela, dels hennes beteende och dels reaktioner från andra. Hon började kolla konstigt efter ett tag och bytte plats, sedan drog jag vidare och tog mig ett dopp. 

Lagt märke till att väldigt många kvinnor som är i 20 års åldern bär string. Förvisso har i stort sett alla, till skillnad från näcken jag bevittnade, åtminstone BH på sig. Men många tar av den när de ligger på mage och solar sin rygg, och då ser det väldigt naket ut.

Tycker detta är promiskuöst och på gränsen till oanständigt. Vad tycker ni om detta mode?     

• Svar på tråden Kvinnor som nästan är nakna på stränderna nu i sommar - är det nya modet att visa nästan allt?
  • Anonym (RUMPKILLEN)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-08 07:19:59 följande:

Jag har till och med foton hemma i fotoalbumet som dokumenterar topless-solbadandet. Inget mina vänner och jag skämdes över, foton togs och sattes in i album.
    Men på den tiden var vi inte så hysteriska. Idag så är ju de unga så blyga att de måste skyla sig i dambastun, inför andra kvinnor! De duschar inte ens utan baddräkt innan simningen i simhall. Det hade verkligen inte accepterats på åttiotalet. Och att ha badkläder i bastun var strikt förbjudet ända fram till ca 2010 - 2015 i vår simhall. Sen tog de ner denna skylt från bastun

Annorlunda nu
    fanns inga mobiltelefoner på den tiden och färre män från andra kulturer utan impulskontroll
  • Anonym (Roligt)

Jag tyckte det va lite roligt att du satte dig bredvid henne 😁. Men jag många rumpor får man se om man ska vara på stranden. 

• Tom Araya

Jag är uppväxt på den tiden då det var vanligt att även kvinnor solade utan överdel på stranden och hemma i trädgården, så jag har inga problem med det.
    Åtminstone i det sammanhanget så blev kvinnobrösten åtminstone delvis avsexualiserade, vilket är positivt. Det finns ju liksom ingen poäng i att sola om man ska skyla huden med en massa kläder.

• Anonym (Äntligen)
    Anonym (RUMPKILLEN) skrev 2025-08-09 01:48:27 följande:
    Annorlunda nu
    fanns inga mobiltelefoner på den tiden och färre män från andra kulturer utan impulskontroll
    Det är så enkelt att säga att det beror på "män från kulturer utan impulskontroll". 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Äntligen) skrev 2025-08-09 09:03:07 följande:
    Det är så enkelt att säga att det beror på "män från kulturer utan impulskontroll". 

påverkar säkert att vi fått så många invånare från kulturer som är mycket mer pryda än vi varit i modern tid  i Sverige. 

Det påverkar nog ändå att vi har så många utlandsfödda och med utländsk bakgrund från länder som är mycket mer pryda än  vad vi i Sverige varit i modern tid. De unga går ju i skolan med ofta mycket stor del utlandsfödda och med utländsk bakgrund och de påverkas ju. När många flickor i Sverige täcker sig från topp till tå och svenska flickor ofta vänjs vid att bli kallade horor, är det kanske inte så lätt att lägga sig på en offentlig strand utan bikiniöverdel. 

Man ser ju i simhallen hur även vuxna kvinnliga invandrare helt och hållet slarvar med tvätt och dusch innan de går in i simhallen. Det är märkligt att det accepteras. De är ju oftast också klädda i massor av kläder , som ofta inte ens verkar vara riktiga badkläder. Det måste ju vara väldigt ohygieniskt. Det finns också många artiklar på nätet om hur dålig hygien det är och att det är problem med vattenkvaliteten på många svenska badhus. 

Jag är inte rasist, ni behöver inte dra rasistkortet. För mig spelar inte hudfärg och ursprung någon som helst roll, Men jag tycker att de som vill bo i Sverige måste anpassa sig till de lagar och regler som finns här. 

• TvillingmammaVästgöte

Lite off topic, men jag har slutat gå till den kommunala simhallen. Jag är nu medlem i ett privat gym med egen simhall. 

Här finns inga problem med hygien , alla duschar nakna och alla sitter nakna på medhavd handduk i bastun. 

Det är lugnt och skönt och jag kan simträna i lugn och ro. 

Om man tar hänsyn till att jag tränar på gymmet två gånger i veckan och simtränar en gång i veckan , så är det inte ens dyrare än att simma i kommunala simhallen!

• Anonym (Äntligen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-09 10:10:42 följande:

Det påverkar nog ändå att vi har så många utlandsfödda och med utländsk bakgrund från länder som är mycket mer pryda än  vad vi i Sverige varit i modern tid. De unga går ju i skolan med ofta mycket stor del utlandsfödda och med utländsk bakgrund och de påverkas ju. När många flickor i Sverige täcker sig från topp till tå och svenska flickor ofta vänjs vid att bli kallade horor, är det kanske inte så lätt att lägga sig på en offentlig strand utan bikiniöverdel. 

Man ser ju i simhallen hur även vuxna kvinnliga invandrare helt och hållet slarvar med tvätt och dusch innan de går in i simhallen. Det är märkligt att det accepteras. De är ju oftast också klädda i massor av kläder , som ofta inte ens verkar vara riktiga badkläder. Det måste ju vara väldigt ohygieniskt. Det finns också många artiklar på nätet om hur dålig hygien det är och att det är problem med vattenkvaliteten på många svenska badhus. 

Jag är inte rasist, ni behöver inte dra rasistkortet. För mig spelar inte hudfärg och ursprung någon som helst roll, Men jag tycker att de som vill bo i Sverige måste anpassa sig till de lagar och regler som finns här. 

Det handlar fortfarande inte om "bristande impulskontroll".

Sexuellt våld har inget med vare sig sex eller bristande impulskontroll att göra. 
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Äntligen) skrev 2025-08-09 11:47:35 följande:

Sexuellt våld har inget med vare sig sex eller bristande impulskontroll att göra. 
    Dessutom har konservativa värderingar blivit mer populära som en revolt mot tidigare frigjorda värderingar. 
  • Anonym (RUMPKILLEN)
    Anonym (Äntligen) skrev 2025-08-09 11:47:35 följande:

Hur kan det inte ha med impulskontroll att göra?
    För vissa blir lättklädda kvinnor för mycket, man klarar inte att stå emot. Handlar väl om att ha kontroll att motstå en frestelse?
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (RUMPKILLEN) skrev 2025-08-09 12:49:00 följande:
    Hur kan det inte ha med impulskontroll att göra?
    För vissa blir lättklädda kvinnor för mycket, man klarar inte att stå emot. Handlar väl om att ha kontroll att motstå en frestelse?
    Det handlar om makt och inget annat. Sorry om du missat det då det varit känt länge att sexuellt våld inte handlar om sex utan att känna att man har makt och kontroll över någon annan, att man kan göra vad man vill med dem. 

Men, istället för att ta den diskussionen om att förövaren bär skulden har det vridits till vad offret har gjort/haft på sig som gjorde att förövaren betedde sig som den gjorde.

På samma vis som när det handlar om våld i hemmet och att förövaren blivit så "arg att denne inte kunnat kontrollera sig", men av någon underlig anledningen så kan förövaren kontrollera sitt humör i precis alla andra sammanhang och under jobbigare omständigheter... 
  • Tom Araya
    Anonym (Äntligen) skrev 2025-08-06 16:09:12 följande:
    Hur kommer det sig att folk kunde låta bli och råglo på 80- och 90-talet men är helt oförmögna att göra det i nutid?
    Främst för att man då var så vana vid det. Sedan kunde man ju som ung grabb titta lite genom solglasögon utan att det syntes. Att glo var ju verkligen inte coolt. 
  • Anonym (Sett värre)

Jag har sett värre. Hon hade iofs bikinitopp men i minimal string. Hon var medföljd av en snubbe med filmkamera som cirklade runt henne ur olika vinklar och hon utförde någon slags yoga/akrobatik. Stod på händer och benen i split, massa vad jag vill säga erotiska poser.De hade en till kamera på stativ med.

Åtminstone hade de den inte allt för dåliga smaken att göra det här tidigt på morgonen,men det var ändå lite folk där som tex. jag. 

Svar på tråden Kvinnor som nästan är nakna på stränderna nu i sommar - är det nya modet att visa nästan allt?