• Anonym (Anonym böna)

Asta, Ingrid, Märta?

Vilket namn tycker ni är finast och vilket passar bäst till storebror Henning? Fler förslag mottages gärna 😊

• Svar på tråden Asta, Ingrid, Märta?
  • Anonym (Y)

Agatha tycker jag passar,
    eftersom både Henning Mankell och Agatha Cristie skriver spänningsromaner

• Anonym (Y)
    Xenia skrev 2025-08-08 20:48:59 följande:
    Görel är ett namn jag också gillar.
    Görel är jättefint
  • Xenia
    Blue Waffle skrev 2025-08-08 16:46:37 följande:

Asta tyckter jag är finast, Ingrid på andra plats.
    Märta är egentligen ett fint namn men undvik saker som rimmar på dåliga grejer
    Märta fjärta
    Lisa fisa
    Eva skreva
    Kajsa bajsa .... och så vidrare.
    Det finns mängder med fina namn som ine behöver vara jobbiga för barn att växa upp med

Det där tycker jag är att övertänka för mycket. Massor av kvinnor har dessa namn. Det är inte självklart att alla blir retade för sina namn som barn. Jag hörde aldrig någon säga "Eva - skreva" till evorna i min klass.

Börjar man tänka så där finns det snart inga namn kvar. T om det vanliga Anna kan man rimma på. Visserligen inget dåligt men det är ändå inte kul att kallas "Anna panna kanna". Asta rimmar på pasta, kasta, basta.

Märta är ju en form av Margaretha. Andra former är Greta, Metta, Margeta, Margita, Margit, Marit, Märit
  • Anonym (Anonym böna)
    Xenia skrev 2025-08-09 02:51:44 följande:
    Det där tycker jag är att övertänka för mycket. Massor av kvinnor har dessa namn. Det är inte självklart att alla blir retade för sina namn som barn. Jag hörde aldrig någon säga "Eva - skreva" till evorna i min klass.

Börjar man tänka så där finns det snart inga namn kvar. T om det vanliga Anna kan man rimma på. Visserligen inget dåligt men det är ändå inte kul att kallas "Anna panna kanna". Asta rimmar på pasta, kasta, basta.

Märta är ju en form av Margaretha. Andra former är Greta, Metta, Margeta, Margita, Margit, Marit, Märit
    Jag håller helt med dig! Jag blev retad för mitt namn och det rimmar verkligen inte på någonting. Namnet sades med bebisröst av min mobbare. Jag tror det hade hänt vad jag än hade hetat!

Eva - skreva var särskilt långsökt! 
  • Anonym (gammal kärring)
    Xenia skrev 2025-08-09 02:51:44 följande:

På mitt mobbande 80-tal fanns det hela ramsor om vissa namn.

Anna-panna stekte fläsk, artonhundranittisex!

Eva-peva cykelveva! 

Linda-binda

Catta-patta

vrålades det på skolgården. Även Eva-skreva har jag hört.

Och det är väl knappt någon som döper sin dotter till Tora nuförtiden, så visst har det betydelse.
  • Anonym (Snigel)
    Anonym (gammal kärring) skrev 2025-08-09 14:19:41 följande:
    På mitt mobbande 80-tal fanns det hela ramsor om vissa namn.

Anna-panna stekte fläsk, artonhundranittisex!

Eva-peva cykelveva! 

Linda-binda

Catta-patta

vrålades det på skolgården. Även Eva-skreva har jag hört.

Och det är väl knappt någon som döper sin dotter till Tora nuförtiden, så visst har det betydelse.
    Är nog jämngammal med dig och Anna-panna-ramsan minns jag mer som en klappramsa och ingenting som man retade Annorna med. Eva gick i klassen ovanför, trevlig och gullig tjej,  inget som retades för. Chatta- nä, inte det heller. Å andra sidan var det ingen som satte sig upp mot Catta... Linda minns inte. 

Både Tora och Nora är namn som finns även idag. Nora är kanske vanligare dock men rimmar på samma sak. 

Seriöst så kan man bli retad för precis alla andra saker också. En tröja, en födelsedag (jodå,  alla kommer ihåg när "aprilskämtet" fyller år), en hårfärg eller betyg. Man kan lära sitt barn att lägga dövörat till, det funkade för min bror. Det gick inte att reta honom i skolan då han helt enkelt inte lyssnade om de inte sa hans namn. 

Min dotter blir retad för att hon har typ alla rätt väldigt ofta - ska jag be henne sluta gå till skolan? 

Åter till TS. Vill ni att dottern ska heta Asta, Ingrid eller Märta så strunta i vad alla säger. Välj det ni gillar! Imorse på radion hade en pappa en liten dotter som hette Asta. Är det Asta som är favoriten så säg att ni lyssnar på punkband Asta Kask så blir det tyst på folk. 😄 ...Men min favorit är fortfarande Märta, fast helst stavningen Märtha. ❤️
  • Anonym (Anonym böna)
    Anonym (Snigel) skrev 2025-08-09 15:31:43 följande:
    Är nog jämngammal med dig och Anna-panna-ramsan minns jag mer som en klappramsa och ingenting som man retade Annorna med. Eva gick i klassen ovanför, trevlig och gullig tjej,  inget som retades för. Chatta- nä, inte det heller. Å andra sidan var det ingen som satte sig upp mot Catta... Linda minns inte. 

Både Tora och Nora är namn som finns även idag. Nora är kanske vanligare dock men rimmar på samma sak. 

Seriöst så kan man bli retad för precis alla andra saker också. En tröja, en födelsedag (jodå,  alla kommer ihåg när "aprilskämtet" fyller år), en hårfärg eller betyg. Man kan lära sitt barn att lägga dövörat till, det funkade för min bror. Det gick inte att reta honom i skolan då han helt enkelt inte lyssnade om de inte sa hans namn. 

Min dotter blir retad för att hon har typ alla rätt väldigt ofta - ska jag be henne sluta gå till skolan? 

Åter till TS. Vill ni att dottern ska heta Asta, Ingrid eller Märta så strunta i vad alla säger. Välj det ni gillar! Imorse på radion hade en pappa en liten dotter som hette Asta. Är det Asta som är favoriten så säg att ni lyssnar på punkband Asta Kask så blir det tyst på folk. 😄 ...Men min favorit är fortfarande Märta, fast helst stavningen Märtha. ❤️

Tack för fint svar!

Jag vet också flera som heter Tora och Nora idag (alltså små barn). Jättefina namn! 

Jag är fortfarande nyfiken på vad de personer som tycker dessa namn är ?gräsliga? själva tycker är bra namn på barn idag, de har ju inte kommit med så många egna förslag.. 

Jag har också tänkt på Asta Kask men tyvärr älskar jag inte det bandet haha! Gillar namnet ändå.

Märtha är också en vacker stavning men jag väljer gärna den vanligaste stavningen för att inte krångla till det. Tycker det namnet är så värdigt och kungligt, och samtidigt gulligt! Tycker absolut inte synd om folk som heter Märta till skillnad från vad några kommenterat och jag hade gärna hetat det själv. 

Vet inte om jag blivit klokare av den här tråden haha. Barnets pappa ska ju få säga sitt också och sen har vi ju till december plus tre månader på oss att bestämma oss. (Insert kommentarer om hur synd det är om barn som fyller år i december??) 

• Blue Waffle
    Anonym (Anonym böna) skrev 2025-08-09 14:04:47 följande:
    Jag håller helt med dig! Jag blev retad för mitt namn och det rimmar verkligen inte på någonting. Namnet sades med bebisröst av min mobbare. Jag tror det hade hänt vad jag än hade hetat!

Eva - skreva var särskilt långsökt! 
    Du kan tycka det är långssökt, men det är ett av det fulaste och mest menlösa namn som finns, tillsammans med Lisa och Anna. Det säger "Mina föräldrar brydde sig inte tillräckligt om mig för att komma på ett bra namn till mig"

Så om ni har fina alternativ så som Ingrid så borde ni välja det
  • Anonym (M)

Henning och Ingrid låter väl vackert!

• Xenia
    Blue Waffle skrev 2025-08-10 15:28:07 följande:
    Du kan tycka det är långssökt, men det är ett av det fulaste och mest menlösa namn som finns, tillsammans med Lisa och Anna. Det säger "Mina föräldrar brydde sig inte tillräckligt om mig för att komma på ett bra namn till mig"

Så om ni har fina alternativ så som Ingrid så borde ni välja det
    Amenherregud, bara för att du tycker de namen är menlösa behöver inte andra tycka det. Föräldrar som väljer vanliga namn gör det för att de gillar just de namnen, inte för de inte kan komma på några andra.

Min dotter hade klasskamrater som hette Linda, Lisa, Anna, Julia (Julia fulia?), Emma (Emma blemma fågelskrämma?) och Sara (rara Sara kan flyga och fara?), och ingen av dem blev retade för sitt namn. Jag frågade henne en gång om någon blev retad för sitt namn och hon sa Nej. Det kanske är mindre vanligt än när ni var unga.
Svar på tråden Asta, Ingrid, Märta?