• Anonym (Anonym böna)

Asta, Ingrid, Märta?

Vilket namn tycker ni är finast och vilket passar bäst till storebror Henning? Fler förslag mottages gärna 😊

• Svar på tråden Asta, Ingrid, Märta?
  • Anonym (Anonym böna)
    Anonym (T) skrev 2025-08-07 12:31:00 följande:

Av dessa Asta, Alva om jag ska komma med ett eget förslag ;)

Märta är det enda som jag har hört på ett litet barn hittills, 2 stycken 

Alva är också fint! Jag gillar också verkligen Alma men det verkar vara det typ mest populära namnet just nu??
  • Anonym (Anonym böna)
    Anonym (G) skrev 2025-08-07 13:11:06 följande:

Birgit, Elsvig, Aina, Vajny, Barbro, Märit, Ann-Marie, Signe, Agnes

Aina är en stark favorit här, men kan inte släppa att det är förortsslang för polisen..
  • Anonym (Anonym böna)
    Anonym (Family) skrev 2025-08-07 13:21:57 följande:

Ingrid. Inte så vanligt - ännu och ett fint val från liten flicka till äldre dam.

Alva
    Gudrun
    Ingela
    Viveka

Tack! Jag tycker också det känns tidlöst 
  • Anonym (Anonym böna)
    Anonym (Nej) skrev 2025-08-07 17:59:58 följande:

Har oerhört svårt för alla dessa namn, men Märta är definitivt värst.
    Ingrid är inte katastrof, minst gräsligt iaf.

Det var ju hjälpsamt :) uppenbarligen har vi olika smak. Som jag skrev får man gärna komma med egna förslag! Vad gillar du för namn? 
  • Anonym (Anonym böna)

Tack för alla förslag! Jag glömde skriva att det inte nödvändigtvis måste vara namn i ?gammal stil?, även om namnen vi gillar ofta faller in där. Vi gillar namn med lite anor! Det får gärna ha nordiskt eller germanskt ursprung. 

Andra namn vi gillar är tex Irma, Iris, Ylva, Ester, Tora, Vera, Saga, Signe, Ebba, Karin, Eva, Hilma

• Anonym (Snigel)
    Anonym (Family) skrev 2025-08-07 13:21:57 följande:

Ingrid. Inte så vanligt - ännu och ett fint val från liten flicka till äldre dam.

Ingrid är väl ändå ganska vanligt? Vet flera Ingrid från 20 år och nedåt. 

-------

TS
    Märta är gulligt! Även om jag i min barndom kände en "tant Märta" som var lite speciell så har jag träffat flera Märtor som varit jättetrevliga och guliga. Vet en Märta som snart närmar sig 50 och det är ett namn som funkat i alla åldrar. 

Tora (Thora) är ett namn jag tycker är rätt coolt. Vega är också lite samma stil. Träffade en Calla en gång, gillade namnet skarpt! ...dock inte maken  

Annars namn som om man tittar bakåt tidsmässigt passar med Henning (förutom era förslag som också är "tidsmässigt rätt") är exempelvis Ingeborg, Astrid, Hilda, Elsa, Alfrida, Axelina, Gerda, Hildur, Frideborg, Edit, Alvina, Valborg, Tyra, Ragnhild eller Svea. MEN! Det betyder ju inte att ni gillar de namnen.  
  • Anonym (Sara)

Märta är ett av de allra fulaste kvinnonamnen enligt mig, så det skulle jag verkligen inte välja. Namn med Å, Ä och Ö går helt bort. Asta skulle jag välja. 

• Anonym (G)
    Anonym (Anonym böna) skrev 2025-08-07 22:17:34 följande:

Tack för alla förslag! Jag glömde skriva att det inte nödvändigtvis måste vara namn i ?gammal stil?, även om namnen vi gillar ofta faller in där. Vi gillar namn med lite anor! Det får gärna ha nordiskt eller germanskt ursprung. 

Andra namn vi gillar är tex Irma, Iris, Ylva, Ester, Tora, Vera, Saga, Signe, Ebba, Karin, Eva, Hilma

Tora, Tekla, Idun, Gerda, Linnea, Aino, Katrin, Gunilla, Erika, Ruth, Viola, Augusta, Svea, Eva, Britta, Majvor, Majlis 
  • Xenia

Jag tycker det känns så larvigt att undvika namn med Å, Ä och Ö för att de inte är "internationella" (läs anglosaxiska). Som om vi skulle skämmas över att komma från Skandinavien.

Jag gillar Åsa, Åslög, Älva, Ärna (Erna) och Öllegård.

• Anonym (Määä)
    Anonym (Anonym böna) skrev 2025-08-07 11:59:28 följande:
    Asta, Ingrid, Märta?

Vilket namn tycker ni är finast och vilket passar bäst till storebror Henning? Fler förslag mottages gärna 😊

Märta fjärta ärta stjärta.. 

Senast häromdagen när Märta hade namnsdag tänkte jag på hur synd det var om folk med det namnet 
Svar på tråden Asta, Ingrid, Märta?