• Anonym (Rimligt?)

Rimliga regler för hyresrätt?

Jag sökte en hyreslägenhet som jag har god chans att få. I natt kallades jag på visning. Denna sker i början av nästa vecka, mitt i arbetsdagen. Dyker jag inte upp, mister jag min plats i kön. 

Är det verkligen rimligt att kalla folk mitt på dagen? Jag skulle behöva ta ledigt för att kunna vara med. Vilket jag inte ens kan, då jag precis haft semester och börjar mitt arbete den dagen. Vid tidpunkten för visningen sitter jag i ett viktigt möte. Min chef skulle aldrig ge mig ledigt.

Är det rimligt att en kommunal bostadsförmedling ställer sådana krav, att man ska behöva avstå arbete för att kunna delta? Helger och kvällar är ett alternativ. Jag arbetar själv i kommunal verksamhet där vi erbjuder våra tjänster vid tider som passar våra invånare, inte oss. De är ju dem vi finns till för!

• Svar på tråden Rimliga regler för hyresrätt?
  • Anonym (M)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2025-08-08 10:20:36 följande:
    Jag har inte missförstått. Det erbjuds ett tillfälle för visning. Dyker jag inte upp personligen förlorar jag min köplats till lägenheten. Jag har precis pratat med dem. 
    Din köplats till just den lägenheten? Men inte din generella köplats?

Har du pratat med din chef?
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2025-08-08 09:18:56 följande:
    Det är dyrt att ha personal som arbetar utanför arbetstid och det blir ju skattebetalarna som får stå för notan. Normalt borde man kunna ta ledigt ett par timmar vid ett enstaka tillfälle. 
    Javisst, men inte just den dagen.
  • Anonym (Anna)
    Jag har inte missförstått. Det erbjuds ett tillfälle för visning. Dyker jag inte upp personligen förlorar jag min köplats till lägenheten. Jag har precis pratat med dem. 
    Ok. Du skrev att du förlorar din köplats, men det gör du ju inte om det bara är den specifika lägenheten du inte kan få. 

Dock tycker jag att det är märkligt att man inte får tacka ja utan att ha sett lägenheten. Det vore ju bara bra för dem om du säger ja redan nu, för då slipper de att hålla visning på måndag.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (F) skrev 2025-08-08 10:41:04 följande:
    Ja, men det här är en kommunal värd, borde bry sig mer om människorna som ska bo där. 
    Egentligen håller jag ju med dig. Jag är väl bara så van vid att det är så här det är, oavsett fastighetsägare. Så har det sett ut sedan jag flyttade hemifrån i slutet av förra århundradet. Jag har väl tappat tron att det skulle kunna vara på något annat sätt. 
  • Anonym (A)
    Låter helt absurt. Man kan ju bli sjuk eller av annan anledning vara förhindrad att komma. 
  • Anonym (Hmm)

Du skickar ett pålitligt ombud som tar med ditt leg på visningen. Har kollat 10 lägenheter senaste 8-10 mån, ALLA har visats dagtid eftersom även hyresvärden arbetar 9-5 jobb. Hur kan det vara konstigt?

• Maac
    Anonym (A) skrev 2025-08-08 10:14:10 följande:

Tror att du har missuppfattat. Orimligt att man skulle mista sin plats i kön for att man inte kommer på visning en viss dag. Jag har tackat ja till flera lägenheter osedda genom åren.

Det är olika krav på olika ställen. 

När jag sökte lägenhet gjorde jag det via kommunens fastigheter och det var obligatoriskt att komma på visningen, man prickades av på en lista. Gick dock bra att skicka ett ombud som filmade. 

Jag pratade med dem och det fanns inga undantag. 
  • Anonym (A)
    Maac skrev 2025-08-08 12:17:12 följande:
    Det är olika krav på olika ställen. 

När jag sökte lägenhet gjorde jag det via kommunens fastigheter och det var obligatoriskt att komma på visningen, man prickades av på en lista. Gick dock bra att skicka ett ombud som filmade. 

Jag pratade med dem och det fanns inga undantag. 
    Låter som ett jättekonstigt system. Tvångsvisning. Här kontaktar man nuvarande hyresgäst om man vill se lägenheten, hyresvärden är inte med. 
  • Maac
    Anonym (A) skrev 2025-08-08 13:10:11 följande:
    Låter som ett jättekonstigt system. Tvångsvisning. Här kontaktar man nuvarande hyresgäst om man vill se lägenheten, hyresvärden är inte med. 
    Här erbjuds de 20 första i kön visning på varje lägenhet. Alla på samma tid. Vissa kommer inte och faller bort. Sen ska man bekräfta att man vill ha den, och därefter hoppas man att de som står före i kön tackar nej :)

Det har varit likadant här sen jag sökte min första lägenhet för 20 år sen. Antar att de rationaliserat på det här sättet eftersom det är så otroligt många lägenheter som administreras. 
  • Anonym (A)
    Maac skrev 2025-08-08 13:35:03 följande:
    Här erbjuds de 20 första i kön visning på varje lägenhet. Alla på samma tid. Vissa kommer inte och faller bort. Sen ska man bekräfta att man vill ha den, och därefter hoppas man att de som står före i kön tackar nej :)

Det har varit likadant här sen jag sökte min första lägenhet för 20 år sen. Antar att de rationaliserat på det här sättet eftersom det är så otroligt många lägenheter som administreras. 
    Måste ju vara enklare för värden att ha det som här. Tror att det är rätt många som tackar ja utan att ha sett lägenheten. Jag har själv gjort det flera gånger i mitt liv.
  • Anonym (Anna)
    Maac skrev 2025-08-08 13:35:03 följande:

Jag tycker att det där låter jättemärkligt.

Vad är anledningen till att man inte vill hyra ut till folk som inte kan komma på visning?
  • Anonym (z)
    Verkar jättekonstigt. 

Jag bor i ett kommunalt bostadsbolag, de lägger ut lägenheter på sin sida och där anmäler man intresse.
    Är man bland de 5 första kontaktas man.

Att gå på visning är inget krav.

Den som är först i kön när alla kontaktats och kollats upp erbjuds lägenheten. Sedd eller osedd, upp till en själv.

Flyttade själv in i en av bolagets lägenheter för fyra år sedan och var inte på någon visning innan då lägenheten totalrenoverats och jag fått bilder att se på.

Här kontaktar man lägenhetsinnehavaren innan den flyttar ut, den personen måste visa lägenheten.
  • Anonym (Rimligt?)
    Anonym (z) skrev 2025-08-08 15:15:05 följande:
    Verkar jättekonstigt. 

Jag bor i ett kommunalt bostadsbolag, de lägger ut lägenheter på sin sida och där anmäler man intresse.
    Är man bland de 5 första kontaktas man.

Att gå på visning är inget krav.

Den som är först i kön när alla kontaktats och kollats upp erbjuds lägenheten. Sedd eller osedd, upp till en själv.

Flyttade själv in i en av bolagets lägenheter för fyra år sedan och var inte på någon visning innan då lägenheten totalrenoverats och jag fått bilder att se på.

Här kontaktar man lägenhetsinnehavaren innan den flyttar ut, den personen måste visa lägenheten.
    Det här slår ju faktiskt allra hårdast med de som har det sämst. De som inte har råd att vara lediga för att gå på visning. Eller som är ensamma och blir hemma med ett sjukt barn och därför missar visning. Väldigt stelt system. Om jag är nöjd med att hyra bostad enbart på ritning, borde det få stå för mig. 
  • Anonym (z)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2025-08-08 18:09:32 följande:
    Det här slår ju faktiskt allra hårdast med de som har det sämst. De som inte har råd att vara lediga för att gå på visning. Eller som är ensamma och blir hemma med ett sjukt barn och därför missar visning. Väldigt stelt system. Om jag är nöjd med att hyra bostad enbart på ritning, borde det få stå för mig. 
    Helt enig, väldigt konstigt system...
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Det borde vara möjligt att avregistrera intresset för lägenheten, utan att förlora sin köplats, om man inte har möjlighet att gå på visningen.
    Annars är ju systemet helt fel. Ska man t.ex förlora sin köplats för att man är sjuk?

Svar på tråden Rimliga regler för hyresrätt?