• Nooovaaa

Behöver perspektiv – är jag orimlig eller är det dags att lämna?

Jag är en nybliven mamma till en bebis på 3 månader. Min partner är min första pojkvän någonsin ? den första jag varit med på alla sätt. Jag är 30 år. Jag trodde länge att vårt förhållande var okej, men under förlossningen kändes det som att en mask föll. Jag såg plötsligt klart ? och insåg att det här inte är ett sunt förhållande.

Under förlossningen satt han bokstavligen på en stol och tyckte synd om sig själv för att han var förkyld. Han satt med papper i näsan medan jag låg i värkar och grät av smärta. Jag fick säga till honom genom tårarna: "Varför hjälper du inte mig?" Jag trodde han skulle vara vid min sida, hålla min hand, peppa mig, massera mig, göra allt det vi lärt oss från förlossningskurserna vi gått tillsammans. Men nej ? jag fick ligga där själv, utan något stöd. När jag skrek på honom att göra något kom han bara med ursäkter som: "Jag kommer inte förbi där", "Sängen är för kort", "Jag når inte." Jag kände mig så ensam. Under BB tiden efter förlossningen fick jag aldrig vila ut eller återhämta mig. Helt plötsligt skulle jag ta hand om en liten bebis mitt i natten när jag precis hade fött några timmar innan. Vad gjorde min sambo? Han sov i soffan bredvid. Han hjälpte mig inte en enda natt under bb tiden och vi var ändå inlagda i en vecka. Jag fick sova 3 timmar om dagen i stort sett. Jag ammade men pumpade också så att han kunde mata vår son medans jag sov men då väcker han mig istället för att jag ska mata vår son med den pumpade mjölken i flaska. Ska pappan inte ta något ansvar alls? 
    Till och med sköterskorna sa att man ska jobba i skift när de såg att han inte hjälpte till. 
    Det enda jag bad om att få efter min förlossning var att få äta sushi för jag har hållit ifrån mig ifrån det. Min sambo sa att han skulle köpa det och så mycket annat till mig för jag hade förlöst vår son. Fick jag det nej, det slutade med att min bror tyckte så synd om mig att han köpte det till mig en vecka efter. Min sambos ursäkt var att han vet inte var man kan köpa sushi någonstans. Snacka om att känna sig sedd och ensam och inte hörd. 
    Och det där har fortsatt. Jag känner mig som en ensamstående mamma, trots att vi är två. Jag tar alla nätter, matar, tröstar, badar, klipper naglar, nattar, bär och gör allt. Och jag förstår att jag är mammaledig för det här men han borde inte han bidra mer? Är det normalt? Han klarar knappt 15 minuter själv med vår son utan att ringa mig i panik. Han har inte ens velat ta vår son i en timme så att jag kan hjälpa min familj med något litet ? då följer han efter mig som en svans och jag får ändå ta hand om vår son till slut.
    Vi tjafsar om allt ? om varför jag alltid måste göra allt, om att han inte tar hand om vår son, om att jag aldrig får vila. När jag för en gångs skull satte mig 20 minuter för att spela ett spel på kvällen, efter att ha haft alla nätter och dagar själv, vaknade vår son ? och istället för att trösta honom sa min sambo surt: "Du ska inte spela när du har ett barn." Han tog honom, men gick demonstrativt runt mig med en gråtande bebis tills jag bröt ihop och tog honom ändå. Men när han ska spela så ska han spela för han har jobbat hela dagen. Jag förstår att det är jobbigt och tufft att jobba men ändå lite dubbelmoral att det är ok för han att spela men inte jag. 
    Han säger att jag inte är lika kärleksfull längre ? och det är sant. Jag känner ingen attraktion längre. Jag orkar inte kramas, pussas, ha sex. Jag har inte ens orken till att ha sex längre, för den delen. Men ännu viktigare ? jag kan inte se mig ha sex med honom igen, det tar helt emot. Jag vill inte gå ner på honom. Han tjatar ändå. Han säger att han "bara vill njuta" och jag har förändrats, men jag känner mig pressad och äcklad. När jag gjorde det förr kunde det pågå i över en timme eftersom han ändå inte kan komma av sånt då han måste själv göra det tillslut? ändå förväntas jag fortsätta. Jag har inte den engrgin att göra sånt i timmar längre helt ärligt för det känns ändå som jag gör fel ovasett vad jag gör på honom. Jag har nog aldrig själv kommit. Han går aldrig ner på mig. När jag ser tillbaka nu så tror jag inte ens att sexet var bra ? jag visste bara inte bättre eftersom han var min första.
    Det enda han egentligen har bidragit med är att han försörjt oss ? men det räcker inte. Jag har försökt prata med honom om hur jag mår, men han lyssnar inte. När han blir konfronterad blir han defensiv eller vänder på allt. Om jag säger men du är pappa till han då kan du såklart gå ut en promenad med honom så jag kan kanske vila eller duscha i mer än 5 minuter. Då säger han "Varför ska jag det? Han e bondad med dig för du är mamman". 
    Jag är sååå trött och irriterad att jag har valt denna mannen att vara pappa till mitt barn. Jag är själv inte uppvuxen med en pappa så vet inte riktigt hur en sån ska vara men det är inte så en pappa ska vara heller. 
    Min sambo har till och med sagt att han kanske skulle ta livet av sig om vi gör slut för han ser ingen mening med livet. Jag är rädd. Det känns som att han använder sitt mående som ett sätt att hålla mig kvar. 
    Jag är trött, ensam, tom. Jag vill flytta ifrån vår lägenhet och börja om. Jag älskar min son mer än allt. Han är den finaste gåvan jag någonsin fått, och jag är så tacksam att han finns ? men jag vill inte att han ska växa upp och tro att det här är normalt. Att hans mamma ska göra allt, att man bråkar varje dag. Jag vill att han ska veta hur riktig kärlek, respekt och trygghet ser ut.
    Jag vill ha ensam vårdnad, eller i alla fall huvudansvaret, eftersom min sambo inte kan ta hand om vår son på egen hand mer än några minuter. Jag hoppas på ett samarbete ? men jag vet inte om det är möjligt. Jag är rädd för vad som händer när jag säger att det är slut.
    Jag skriver detta för att få andras perspektiv. Har någon varit i en liknande situation? Är det jag som överdriver? Är det dags att lämna? 
  • Svar på tråden Behöver perspektiv – är jag orimlig eller är det dags att lämna?
  • Anonym (Tess)

Nu har jag inte läst alla svar så kanske någon sagt det förut? Men har du funderat på om han fått en förlossningsdeprission? Även män kan få det vilket kanta sig in olika uttryck.

Vet att du fått rådet att prata med BVC-sköterksan - gör det!

Även om en del saker varit innan så kan detta kommit med förlossningen när det blev en verklighetscheck. Barnet fanns på riktigt = panik. 

Försvarar honom inte, bara ger dig bollar att gå vidare med.

..och du. Till jul. Säg till svärmor att hon är jättevälkommen till er familj och fira jul hos ex dina föräldrar. Första julen med ett litet barn vill du inte resa 180 mil, men att hon gärna får göra den resan. Erbjud dig att boka hotell eller en stuga om hon vill komma. 

• Nooovaaa
    Anonym (Tess) skrev 2025-08-10 11:28:16 följande:

Nu har jag inte läst alla svar så kanske någon sagt det förut? Men har du funderat på om han fått en förlossningsdeprission? Även män kan få det vilket kanta sig in olika uttryck.

Vet att du fått rådet att prata med BVC-sköterksan - gör det!

Även om en del saker varit innan så kan detta kommit med förlossningen när det blev en verklighetscheck. Barnet fanns på riktigt = panik. 

Försvarar honom inte, bara ger dig bollar att gå vidare med.

..och du. Till jul. Säg till svärmor att hon är jättevälkommen till er familj och fira jul hos ex dina föräldrar. Första julen med ett litet barn vill du inte resa 180 mil, men att hon gärna får göra den resan. Erbjud dig att boka hotell eller en stuga om hon vill komma. 

Tack för ditt svar :)
    Jag har faktiskt tänkt på det där med förlossningsdepression, men jag är inte säker på om det är det som ligger bakom. Men visst, det kan absolut ha blivit värre när verkligheten kom ikapp.
    Angående hans mamma så har vi till och med sagt att vi kan boka hotell, eller resan till oss, men hon vill inte. Jag har försökt få henne att komma ner flera gånger och hälsa på, men hon kommer alltid med bortförklaringar. Hon har till och med sagt att hon inte vill åka till oss eftersom pappan har en bror som är folkskygg och inte reser, och då "måste" vi tänka på att även han vill träffa vår son. Dessutom har hon sagt att det nu är "dags" att vi firar jul hos henne eftersom vi inte gjort det än.
    Hon ville faktiskt att jag skulle resa till henne redan när vår son var 3 veckor gammal. Jag sa nej då, eftersom han var så liten, och att åka tåg så långt med en nyfödd kändes helt orimligt för mig. 
  • Anonym (C)
    Nooovaaa skrev 2025-08-10 12:53:59 följande:
    Tack för ditt svar :)
    Jag har faktiskt tänkt på det där med förlossningsdepression, men jag är inte säker på om det är det som ligger bakom. Men visst, det kan absolut ha blivit värre när verkligheten kom ikapp.
    Angående hans mamma så har vi till och med sagt att vi kan boka hotell, eller resan till oss, men hon vill inte. Jag har försökt få henne att komma ner flera gånger och hälsa på, men hon kommer alltid med bortförklaringar. Hon har till och med sagt att hon inte vill åka till oss eftersom pappan har en bror som är folkskygg och inte reser, och då "måste" vi tänka på att även han vill träffa vår son. Dessutom har hon sagt att det nu är "dags" att vi firar jul hos henne eftersom vi inte gjort det än.
    Hon ville faktiskt att jag skulle resa till henne redan när vår son var 3 veckor gammal. Jag sa nej då, eftersom han var så liten, och att åka tåg så långt med en nyfödd kändes helt orimligt för mig. 
    Ja,  det var ett helt orimligt krav att du skulle åka så långt på tåg med en 3 veckors gammal baby! Väldigt speciell mamma din sambo har. 

Undrar om den folkskygge brodern har någon diagnos inom npf? 
  • Anonym (What)
    Nooovaaa skrev 2025-08-08 15:06:35 följande:
    Tack för ditt raka svar. Jag behöver verkligen höra sådana också, även om det gör ont att läsa. Det får mig att vakna upp lite till. Jag har föreslagit att vi skulle ta varannan natt med vår son, men han vägrar. Han säger att han "behöver sin sömn" och att han ändå inte vaknar när han sover, så det är ingen idé. Så det är jag som tar nätterna, varje natt. Det har slitit ut mig totalt, både fysiskt och mentalt.
    Tack och lov har jag mina syskon. Nu när de haft semester har de stöttat mig så mycket, vi har skiftat om dagarna så jag kunnat få andas ibland. Utan dem vet jag inte hur jag hade orkat.
    Jag har insett att han var någon annan i början. Han var omtänksam, kärleksfull, snäll och jag föll tyvärr för det. Men efter förlossningen förändrades han helt. Det känns som han ville ha ett barn för att "binda" mig till honom för alltid, och nu tar han inget ansvar, varken som partner eller pappa. 
    Det som kanske gör mest ont är att jag själv växte upp utan en pappa, och jag ville så innerligt att mitt barn skulle få något bättre. Jag ville att han skulle få en fin, närvarande pappa och att jag skulle få uppleva den familjen jag själv aldrig hade. Men det blev inte så. Och det gör skitont att behöva inse det.

När han säger att han "behöver sin sömn" så står du upp för dig själv och säger "men vad FAN tror du inte att JAG behöver då din egoistiska, sorgliga ursäkt till man?!"

Dessa män likt din sambo testar som in i helvete och ser hur långt det kan pusha - stå upp för dig själv för han kommer ALDRIG att inse hur du sliter. Väck honom varje gång du vaknar om nätterna så kan han se hur jäkla roligt det är att aldrig få sova i mer än 1-2 timmar i sträck vecka ut och vecka in. Hotar han med att farmor "vill ha" barnet eller vad fan han nu sa för skit - hota tillbaka! Säg att du inte har något val att lämna om han fortsätter vara fullständigt inkompetent och att du kommer kämpa dig blodig för att få ensam vårdnad eftersom han brister i att se till barnets behov genom att exempelvis sova igenom hennes skrik på nätterna som du sa. Dokumentera allt skit han skriver, säger och gör och kasta det i ansiktet på honom när han kommer med sina sorgliga små hot.

Idioter som honom får man aldrig ändring på om man inte kavlar upp ärmarna och ger mentala slag tillbaka så som han gjort med dig.

Om du vill vara snäll kan du säga "ska vi jobba tillsammans eller mot varandra?", då får han valet. Väljer han det senare är det game on, och du kommer vinna om du förbereder dig rätt genom att dokumentera som ovan nämnt.

Förstår att du är ledsen att ditt barn kommer växa upp utan en fin fadersfigur - men det positiva i det är att andra män kan axla den rollen alternativt att du står upp för dig själv så att ditt barn ser vilken stark mamma hen har - och det är fan mer värt än alla fadersfigurer någonsin.

Säger som Grynet: TA INGEN SKIT! Stå på dig TS!!
  • Xenia

Håller med om att det är bra att skriva upp allt. Skriv upp alla gånger du bett om hjälp och han vägrat. Skriv upp allt vad du gör och det han gör.

Du kan ge det ett par månader, tala med sköterskan på BVC, kräv att ni går på familjeterapi m m. Men blir det inte bättre så separerar ni.

Flyttar han långt bort till sina föräldrar, så får han bekväma sig att resa till dig och barnet om han vill träffa barnet. Du har ingen skyldighet att resa med barnet, varken nu eller när det blivit äldre. Inte förrän barnet är 8-9 år kan det resa själv, och det kommer han inte att göra om han inte fått ett bra förhållande till sin far.

Den där familjen verkar dysfunktionell, knepig mamma, folkskygg son och så din egoistiska mansbäbis. Det finns knappt någon anledning för ditt barn att lära känna dem, och i så fall får de bekväma sig att resa till ditt hem.

Någon skrev att ditt ex kunde träffa en ny kvinna som ville bli bonusmamma. Vem vill bli bonusmamma, det verkar vara helvetet på jorden? Större risk att hon påverkar mannen att träffa sitt barn mindre.

Nej, sträva efter att få enskild vårdnad. Ditt ex låter inte som att han skulle kämpa för sitt barn. Hans mor kanske gör det, men hon har inga rättigheter.

Du har syskon som hjälper dig, de kommar att bli bra mostrar/morbröder för ditt barn.

• Anonym (Men snälla...?)
    Nooovaaa skrev 2025-08-10 08:39:21 följande:
    Det var faktiskt inte alls planerat att skaffa barn, utan det kom som en chock. Visst hade vi pratat om barn i framtiden, men vi använde skydd, till och med dubbelt skydd, han använde kondom och jag åt p-piller, men ändå lyckades vi bli gravida. När jag sedan fick höra min sons hjärtljud för första gången i vecka 8 blev jag helt förälskad och kunde inte göra annat än att behålla honom. 

Jag förstår verkligen poängen med att valet av pappa är avgörande för ett barns uppväxt, och att många kanske inte tänker tillräckligt långt innan. Men i mitt fall var det inget medvetet val på det sättet, livet tog en oväntad vändning. 

Pappan har själv sagt att han inte kommer bo kvar i vår stad om vi separerar, utan att han skulle flytta hem till sin mamma igen, vilket är 150 mil härifrån. Därför ser jag inte hur vi skulle kunna ha delad vårdnad i praktiken. Jag tror därför inte heller att jag skulle missa en stor del av min sons uppväxt, men samtidigt vet man ju aldrig om det han säger faktiskt är sant.
    Fortfarande ditt beslut att behålla. Vi är många som har gjort en tidig abort för att pappan var fel.

Men nu valde du det ensamma livet och att betala för över hälften av allt för barnet, med motsvarande sämre ekonomi. Pappan slipper undan så klart och ynkar sig hem till morsan med svansen mellan benen.

Jag kan bara hoppas att du inte ångrar dig för mycket.
  • Anonym (C)
    Anonym (Men snälla...?) skrev 2025-08-11 07:53:33 följande:
    Fortfarande ditt beslut att behålla. Vi är många som har gjort en tidig abort för att pappan var fel.

Men nu valde du det ensamma livet och att betala för över hälften av allt för barnet, med motsvarande sämre ekonomi. Pappan slipper undan så klart och ynkar sig hem till morsan med svansen mellan benen.

Bara för att du gjort ett val så behöver du inte racka ner på andra som har gjort ett annat val. Var och en har sitt liv.
  • Anonym (C)

Ja, dokumentera allt han gör och inte gör, med datum. Jag vet inte om det hjälper vid en vårdnadstvist, men du kan i alla fall få svart på vitt. Dokumentera framförallt alla gångwr som han tar hand om barnet. Om det händer.

• Anonym (Ont)
    Anonym (C) skrev 2025-08-11 08:07:07 följande:

Ja, dokumentera allt han gör och inte gör, med datum. Jag vet inte om det hjälper vid en vårdnadstvist, men du kan i alla fall få svart på vitt. Dokumentera framförallt alla gångwr som han tar hand om barnet. Om det händer.

Ja de kan vara till viss hjälp. Men min dokumentation räckte inte. mitt ex hävdade att han hade dottern mer än mig. Han var den som lämnade på förskolan hela tiden osv. Som tur var kunde förskolan ge intyg att jag stod för alla lämningar. Men står man emot en person som kommer ljuga så står det ord mot ord. Jag hade bilder på blåmärken, dagböcker men det hjälpte inte. Som tur var så visade han sitt rätta beteende när vi gick på samarbetssamtal och enskilda mötet med socialtjänsten. Så de var det som gjorde att mitt ex tappade vårdnaden. 

som mamma eller vilken föräldrar som helst så måste man visa upp sig med en storhet. Visa att man vill att det ska fungera osv. Det var nog där jag och exet skiljde oss åt. Han önskade mig död till socialtjänsten. Så hans agerande mottogs inte som vuxet nog att kunna tillgodose ett barn behov

• Anonym (Svårt val.)
    Nooovaaa skrev 2025-08-10 09:15:29 följande:
    sen vill jag också tillägga att pappan ville verkligheten behålla barnet. Hade han inte velat det hade man kanske kunnat förstå vissa av hans nuvarande beteenden bättre, men i och med att det var han som var mest säker på att behålla barnet så blir det ännu mer motsägelsefullt att han inte visar mer engagemang nu. 
    Men han verkar ju aldrig ha varit speciellt engagerad i relationen eller tagit ansvar tidigare. Trodde du verkligen att det skulle förändras plötsligt bara för att ha sa att han ville ha barn?
    Motsägelsefullt skulle väl vara om en man som inte varit hänsynsfull och kärleksfull tidigare plötsligt skulle bli det över en natt? 
  • Xenia

Det kanske inte egentligen var han själv som ville ha barn och som en god son ville han vad hans mor ville. Hon vill ha barnbarn och det låter inte som hon får det via den folkskygge sonen.

• Nooovaaa
    Anonym (Men snälla...?) skrev 2025-08-11 07:53:33 följande:

Jag skulle aldrig ångra min son, han är meningen med mitt liv. För mig gick det inte bara att göra abort, även om jag förstår de som väljer det. Men när jag hörde hans hjärtljud första gången kunde jag inte annat än att behålla honom. Eftersom vi använde skydd ser jag det nästan som ödet, som att det var meningen att han skulle komma till världen. Jag kommer kanske ångra valet av pappa, men aldrig att jag behöll barnet. Vi skyddade oss, men det fungerade inte och då blev det som det blev. 
    Anonym (Svårt val.) skrev 2025-08-11 17:02:36 följande:
    Men han verkar ju aldrig ha varit speciellt engagerad i relationen eller tagit ansvar tidigare. Trodde du verkligen att det skulle förändras plötsligt bara för att ha sa att han ville ha barn?
    Motsägelsefullt skulle väl vara om en man som inte varit hänsynsfull och kärleksfull tidigare plötsligt skulle bli det över en natt? 
    Jag tyckte faktiskt att han var kärleksfull och väldigt omhändertagande i början. Han var visserligen usel på sysslor, men jag upplevde att han ville mig väl. Det var när jag blev gravid som något förändrades det var då hans beteende började skifta och engagemanget försvann. Jag vet inte. Jag kanske var förblindad av kärlek eller något så såg inte tydligt
    Anonym (C) skrev 2025-08-10 17:27:37 följande:
    Ja,  det var ett helt orimligt krav att du skulle åka så långt på tåg med en 3 veckors gammal baby! Väldigt speciell mamma din sambo har. 

Undrar om den folkskygge brodern har någon diagnos inom npf? 
    Ja, den folkskygge sonen har autism och tror aspergers
    Xenia skrev 2025-08-11 19:55:25 följande:

Det kanske inte egentligen var han själv som ville ha barn och som en god son ville han vad hans mor ville. Hon vill ha barnbarn och det låter inte som hon får det via den folkskygge sonen.

Kanske det. Har aldrig riktigt tänkt så
Svar på tråden Behöver perspektiv – är jag orimlig eller är det dags att lämna?