Anonym (posse) skrev 2025-08-08 18:33:23 följande:
Hur mycket jobb med akvariefisk?
P
ga allergi kan jag inte ha katt, och hund skulle bli fel då jag inte har någon som kan se till den på dagarna när jag jobbar, så jag funderade på att skaffa något utan päls typ akvariefisk.
Hur mycket jobb är det med sådant? Är det något där man ska byta vatten varannan dag, mata flera gånger om dagen, etc?
Kan vara spännande för barnen också tänker jag. Vill ju börja så enkelt som möjligt så det inte tar överhand på en gång. Typ en lagom stor akvarietank och kanske två fiskar så de inte blir socialt lobotomerade... Nån borg kanske? Och så är det väl luftpump och nån skål för att ha fiskarna när man byter vatten?
Ja en håv också, och så fiskmat (såvida jag inte skaffar pirayor..., då blir det väl matresterna från dagen haha...)
Hur länge kan fiskar leva ett akvarium? Så man är beredd på att de kanske ligger där vid ytan och... är.
Hur mycket jobb är det med sådant? Är det något där man ska byta vatten varannan dag, mata flera gånger om dagen, etc?
Nej, man behöver inte byta vatten varje dag på ett akvarium, det skulle inte fiskarna klara av att man gjorde.
När jag hade sötvattens akvarium (220 L) så bytte jag var 6:e månad ut halva mängden vatten mot nytt vatten. 1 ggr om året så plockade jag ur fiskarna och lade dem i en hink med vattnet från akvariet och bytte ut allt vatten.
Då jag hade invändigt filter system (filtret i vattnet) så tvättade jag filtersvampen i kallt vatten 1 ggr i veckan.
För att förhindra att alger i akvariet så skaffade jag in algätande fisk. Plecostomus är de vanligaste man har för att fixa bort algerna.
Tänk på en liten sak. Det låter kanske "konstigt", men det är jobbigare att underhålla små akvarium är stora akvarium.
Så jag skulle tipsa om att skaffa in ett akvarium på c:a 100 l som ett första akvarium.
Det blir dessutom roligare för barnen också än bara två fiskar. Med lite större akvarium år det lättare att hålla igång ett bra biosystem, än i små akvarium.
Ångande matning av fiskarna, nej man skall mata dem 1 ggr om dagen och i tillräcklig mängd som gör att fiskarna äter upp maten genast. När man är flera i en familj med akvarium så är det bar att utse EN som sköter matningen av fiskarna, så det inte riskeras att det övermatas.