• Anonym (posse)

Hur mycket jobb med akvariefisk?

Pga allergi kan jag inte ha katt, och hund skulle bli fel då jag inte har någon som kan se till den på dagarna när jag jobbar, så jag funderade på att skaffa något utan päls typ akvariefisk.

Hur mycket jobb är det med sådant? Är det något där man ska byta vatten varannan dag, mata flera gånger om dagen, etc?

Kan vara spännande för barnen också tänker jag. Vill ju börja så enkelt som möjligt så det inte tar överhand på en gång. Typ en lagom stor akvarietank och kanske två fiskar så de inte blir socialt lobotomerade... Nån borg kanske? Och så är det väl luftpump och nån skål för att ha fiskarna när man byter vatten?

Ja en håv också, och så fiskmat (såvida jag inte skaffar pirayor..., då blir det väl matresterna från dagen haha...)

Hur länge kan fiskar leva ett akvarium? Så man är beredd på att de kanske ligger där vid ytan och... är.

• Svar på tråden Hur mycket jobb med akvariefisk?
  • Anonym (m)

Ett saltvattensakvarium är det mycket jobb med, tror det måste ses till varje dag.

• Anonym (posse)

Kranvatten med andra ord?

• Anonym (Barndomsminnen)
    Anonym (m) skrev 2025-08-08 18:39:19 följande:

Ett saltvattensakvarium är det mycket jobb med, tror det måste ses till varje dag.

Men man måste ju inte ha ett saltvattensakvarium.

Jag hade ett "vanligt" akvarium som barn, det enda man gjorde var ju att hälla i lite matflingor, fiskarna äter, man skaffar ett par malar som äter alger och så får man sudda bort alger med den lilla "sudden" som sitter med magnet på båda sidor om tanken.

Någon gång om året fick vi flytta fiskarna till en hink, tömma för rengöring och koka alla stenar och grus i akvariet. Det funkade i flera år.

Men sen fick vi in bruna sniglar med en växt som köptes och då blev det ett elände som i förlängningen ledde till att akvariet avvecklades.
  • Jemp

Börja med sötvatten. Ju större akvarium i princip desto lättare. Filter, levande växter, substrat, fisk och gömställe (tex rot och sten, eller borg för all del). Och fiskmat, nån slags belysning.

Bra att läsa på lite, både i allmänhet och om de fiskarter du vill ha. Alla fiskar funkar inte ihop, kräver lite olika och vissa blir allt för stora. Olika arter blir olika gamla, skiljer stort.

Det är inte så mycket jobb, men självklart är det som alla djur ett ansvar som inte ska försummas. Mat en gång om dagen och vattenbyte (ca 30-60 min) en gång varje eller möjligen varannan vecka. 

• Jemp

Vatten byts för övrigt med slang, delvattenbyte då fiskarna är kvar. 

• EnAnonumius
    Anonym (posse) skrev 2025-08-08 18:33:23 följande:
    Hur mycket jobb med akvariefisk?

P
    ga allergi kan jag inte ha katt, och hund skulle bli fel då jag inte har någon som kan se till den på dagarna när jag jobbar, så jag funderade på att skaffa något utan päls typ akvariefisk.

Hur mycket jobb är det med sådant? Är det något där man ska byta vatten varannan dag, mata flera gånger om dagen, etc?

Kan vara spännande för barnen också tänker jag. Vill ju börja så enkelt som möjligt så det inte tar överhand på en gång. Typ en lagom stor akvarietank och kanske två fiskar så de inte blir socialt lobotomerade... Nån borg kanske? Och så är det väl luftpump och nån skål för att ha fiskarna när man byter vatten?

Ja en håv också, och så fiskmat (såvida jag inte skaffar pirayor..., då blir det väl matresterna från dagen haha...)

Hur länge kan fiskar leva ett akvarium? Så man är beredd på att de kanske ligger där vid ytan och... är.

Nej, man behöver inte byta vatten varje dag på ett akvarium, det skulle inte fiskarna klara av att man gjorde.

När jag hade sötvattens akvarium (220 L) så bytte jag var 6:e månad ut halva mängden vatten mot nytt vatten. 1 ggr om året så plockade jag ur fiskarna och lade dem i en hink med vattnet från akvariet och bytte ut allt vatten.  
    Då jag hade invändigt filter system (filtret i vattnet) så tvättade jag filtersvampen i kallt vatten 1 ggr i veckan.
    För att förhindra att alger i akvariet så skaffade jag in algätande fisk.  Plecostomus är de vanligaste man har för att fixa bort algerna.

Tänk på en liten sak. Det låter kanske "konstigt", men det är jobbigare att underhålla små akvarium är stora akvarium.
    Så jag skulle tipsa om att skaffa in ett akvarium på c:a 100 l som ett första akvarium.
    Det blir dessutom roligare för barnen också än bara två fiskar.  Med lite större akvarium år det lättare att hålla igång ett bra biosystem, än i små akvarium.

Ångande matning av fiskarna, nej man skall mata dem 1 ggr om dagen och i tillräcklig mängd som gör att fiskarna äter upp maten genast. När man är flera i en familj med akvarium så är det bar att utse EN som sköter matningen av fiskarna, så det inte riskeras att det övermatas.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • postneutraltinlägg

nej, med sötvattensakvarium är det inte så mycket jobb förutom med vissa arter. ju större filtermassa man har, desto enklare generellt. att ta ut inredningen och koka med mera ska man inte göra. nedbrytningsbakterier kommer att sätta sig i bottenmaterialet och i filtermassan, nitrit kommer omvandlas till nitrat osv, som kan tas upp av växter. det som kan vara lite besvärligt är att hitta rätt förhållanden mellan belysning och näring. mycket ljus innebär högre näringsåtgång, men växter under vatten blir ofta co2-begränsade, och kan inte tillgodogöra sig allt ljuset om man har mycket och då kan det lätt bli mycket alger. antingen får man då tillsätta co2 eller så får man minska belysningen och näringstillförseln. finns vattentester att utgå från vad gäller vattenbyten, se till att kläcka lite artemia eller dylikt om du ska ha fiskar, varierad mat gör dem gott.

• Jemp
    EnAnonumius skrev 2025-08-08 20:32:05 följande:

Nej, man behöver inte byta vatten varje dag på ett akvarium, det skulle inte fiskarna klara av att man gjorde.

När jag hade sötvattens akvarium (220 L) så bytte jag var 6:e månad ut halva mängden vatten mot nytt vatten. 1 ggr om året så plockade jag ur fiskarna och lade dem i en hink med vattnet från akvariet och bytte ut allt vatten.  
    Då jag hade invändigt filter system (filtret i vattnet) så tvättade jag filtersvampen i kallt vatten 1 ggr i veckan.
    För att förhindra att alger i akvariet så skaffade jag in algätande fisk.  Plecostomus är de vanligaste man har för att fixa bort algerna.

Tänk på en liten sak. Det låter kanske "konstigt", men det är jobbigare att underhålla små akvarium är stora akvarium.
    Så jag skulle tipsa om att skaffa in ett akvarium på c:a 100 l som ett första akvarium.
    Det blir dessutom roligare för barnen också än bara två fiskar.  Med lite större akvarium år det lättare att hålla igång ett bra biosystem, än i små akvarium.

Ångande matning av fiskarna, nej man skall mata dem 1 ggr om dagen och i tillräcklig mängd som gör att fiskarna äter upp maten genast. När man är flera i en familj med akvarium så är det bar att utse EN som sköter matningen av fiskarna, så det inte riskeras att det övermatas.
    Ancistrus snarare. Pleco blir stora. 
  • EnAnonumius
    Jemp skrev 2025-08-08 21:23:47 följande:
    Ancistrus snarare. Pleco blir stora. 
    He he sant...
    Bra att du påtalade det, hade faktiskt nästan glömt Ancistrus.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (m)
    Anonym (Barndomsminnen) skrev 2025-08-08 19:46:46 följande:
    Men man måste ju inte ha ett saltvattensakvarium.
    Nej man måste såklart inte men om det är det man gillar
Svar på tråden Hur mycket jobb med akvariefisk?