• Anonym (vad tror ni?)

Gissa vad min mat gick på idag (kcal, macrobalans)

Gör era beräkningar, gissa vilt, tycka om maten får ni så klart också, men detta är vad jag har ätit idag:

Till frukost vid 13 åt jag två kryddkorvar som jag värmde i ugnen och två matskedar färdig beasås.

Vid middag åt jag en potatis och en tredjedel av en fiskgratäng = sejfile, vispgrädde, champinjoner, kryddor

Till efterrätt har jag ätit en liten portion chokladpudding och vispad grädde.

Låt se vad ni kommer upp med, om ni och min app håller med varandra. Mest bara på kul.

• Svar på tråden Gissa vad min mat gick på idag (kcal, macrobalans)
  • Anonym (Julia)
    Tow2Mater skrev 2025-08-10 13:49:20 följande:
    Varför tror du TS vill hålla ett lågt kaloriintag??

varför gissar du inte hennes kal intag istället för att komma med pekpinnar?
    För att TS betonar "två matskedar bea, en potatis, 1/3 färdig gratäng (dessa brukar vara för en person), liten chokladpudding".

Det gör ingen som bara äter normalt.
  • Anonym (vad tror ni?)
    Yllop skrev 2025-08-10 12:59:47 följande:

Vad är macrobalans?
    Googlade och det enda jag hittar är ett medel mot förstoppning.

Är det därför ingen gissat kring det?

Jag blev kanske för slarvig i hur jag uttryckte mig. Jag menade altså balansen mellan protein, fett och kolhydrater. Makronutrienterna.
  • Anonym (vad tror ni?)
    Anonym (Julia) skrev 2025-08-10 13:28:55 följande:

Men snälla, kan du inte äta mat lagad från grunden istället?

Det blir extra viktigt när man försöker hålla lågt intag att man fakiskt äter fräscha råvaror som har sina vitaminer kvar.

Om jag ska gå ner i vikt äter jag mer så här:

Frukost: En liten skål frysta blåbär, mango, körsbär och en stor kopp hett vatten/te med en skvätt mjölk och lite kanel.

Lunch: Antingen matlåda som är preppad för att ge viktnedgång eller två ägg och ett par skivor rökt lax, kaffe. Har man inte mer mat med sig på jobbet så kan man inte äta för mycket mat heller.

Mellanmål: Lite yoghurt och en halv handfull nötter (ej jordnöt, det är mättat fett).

Middag: Husmanskost, t.ex. fisk eller magert kött med rotsaker i ugn, en  yoghurtsås och sallad.

Senare på kvällen: En ny stor kopp hett vatten/rött te (utan koffein) med lite mjölk, för att lura magen så man känner sig nöjdare.

För det först, det enda som inte var lagat från grunden var korvarna och beasåsen.

För det andra, vem sa något om att hålla lågt intag?

För det tredje, för jag såg ditt senare inlägg, nej, jag skrev inte färdig fiskgratäng. Jag skrev fiskgratäng, plus att om jag inte skriver in mängden av saker, hur ska folk då kunna gissa något?
  • Anonym (Viktväktaren)
    Anonym (Julia) skrev 2025-08-10 13:28:55 följande:

Men snälla, kan du inte äta mat lagad från grunden istället?

Det blir extra viktigt när man försöker hålla lågt intag att man fakiskt äter fräscha råvaror som har sina vitaminer kvar.

Om jag ska gå ner i vikt äter jag mer så här:

Frukost: En liten skål frysta blåbär, mango, körsbär och en stor kopp hett vatten/te med en skvätt mjölk och lite kanel.

Lunch: Antingen matlåda som är preppad för att ge viktnedgång eller två ägg och ett par skivor rökt lax, kaffe. Har man inte mer mat med sig på jobbet så kan man inte äta för mycket mat heller.

Mellanmål: Lite yoghurt och en halv handfull nötter (ej jordnöt, det är mättat fett).

Middag: Husmanskost, t.ex. fisk eller magert kött med rotsaker i ugn, en  yoghurtsås och sallad.

Senare på kvällen: En ny stor kopp hett vatten/rött te (utan koffein) med lite mjölk, för att lura magen så man känner sig nöjdare.

Jag föredrar din meny ur både smak och hälsosynpunkt, men det framgår väl ingenstans att TS vill gå ner i vikt. Då äter man väl inte korv och vispgrädde.
  • Cereal Killer

Jag använder myfitnesspal för att logga mat och min uppfattning är att energiinnehållet underskattas på många produkter i appen. Det är inte helt enkelt att räkna rätt även om man själv är noga, väger och lägger in allt.

Någon i tråden skrev 1750 kcal och för mig låter det som en rimlig gissning, om jag enbart går på magkänsla. Sen vet vi ju inte storleken på efterrätten eller gratängen, så det är ju egentligen helt omöjligt att veta. 

• Anonym (m)

Jag gissar mer 1500-1600. Därför att jag äter själv ca 1300 kcal per dag och hade haft svårt att få i mig allt det där, men hade kunnat gå. 

• Anonym (vad tror ni?)
    Cereal Killer skrev 2025-08-10 14:31:04 följande:

Jag använder myfitnesspal för att logga mat och min uppfattning är att energiinnehållet underskattas på många produkter i appen. Det är inte helt enkelt att räkna rätt även om man själv är noga, väger och lägger in allt.

Någon i tråden skrev 1750 kcal och för mig låter det som en rimlig gissning, om jag enbart går på magkänsla. Sen vet vi ju inte storleken på efterrätten eller gratängen, så det är ju egentligen helt omöjligt att veta. 

Du har rätt, jag skulle ha skrivit storleken på fiskgratängen, jag bara förutsatte att alla skulle fatta att den var hemmagjord och för 4 personer från början, som de flesta recept, och likaså chokladpuddigen. Standardportioner, liksom.

Återkommer strax och "avslöjar" mig, jag ska bara värma dagens middag först Solig
  • Anonym (vad tror ni?)
    Anonym (Viktväktaren) skrev 2025-08-10 14:22:00 följande:
    Jag föredrar din meny ur både smak och hälsosynpunkt, men det framgår väl ingenstans att TS vill gå ner i vikt. Då äter man väl inte korv och vispgrädde.
    Det finns det väl de som gör iofs. LCHF och keto är ju hyfsat populärt fortfarande har jag förstått.
  • Anonym (vad tror ni?)

I alla fall, så här är en mer noggrann uppställning:

2 kryddkorvar, 600 kcal
    2 matskedar beasås, 181 kalorier

1 potatis, 81 kcal
    1/3 fiskgratäng, 572 kcal

1 dl chokladpudding, 185 kcal
    2 msk vispgrädde, 106 kcal

Totalt 1725 kcal

Lite för mycket fett, 116% av mitt mål. Protein i underkant, som vanligt, endast 72% och likaså kolhydraterna, bara 75% av mitt mål, men de tär ok, kolhydratmålet är satt lite högt.

Och, nej, jag ämnar inte gå ner i vikt, men jag har sjukdommar som jag mår bättre av att hålla kolhydraterna nere. 

• Tow2Mater
    Anonym (vad tror ni?) skrev 2025-08-10 21:07:54 följande:

I alla fall, så här är en mer noggrann uppställning:

2 kryddkorvar, 600 kcal
    2 matskedar beasås, 181 kalorier

1 potatis, 81 kcal
    1/3 fiskgratäng, 572 kcal

1 dl chokladpudding, 185 kcal
    2 msk vispgrädde, 106 kcal

Totalt 1725 kcal

Lite för mycket fett, 116% av mitt mål. Protein i underkant, som vanligt, endast 72% och likaså kolhydraterna, bara 75% av mitt mål, men de tär ok, kolhydratmålet är satt lite högt.

Och, nej, jag ämnar inte gå ner i vikt, men jag har sjukdommar som jag mår bättre av att hålla kolhydraterna nere. 

Wow så mycket kalorier i korven, lite bea och fiskgratäng. Det trodde jag inte. Skulle själv skippa dem och satsa på dubbla efterrätter 😀 med en burk tonfisk i vatten som protein.
  • Anonym (vad tror ni?)
    Tow2Mater skrev 2025-08-10 21:44:03 följande:
    Wow så mycket kalorier i korven, lite bea och fiskgratäng. Det trodde jag inte. Skulle själv skippa dem och satsa på dubbla efterrätter 😀 med en burk tonfisk i vatten som protein.
    Ja, framför allt korven glömmer jag alltid bort Varje Gång att det är så mycket kalorier i. 300 kcal per korv! 

Fiskgratängen är lite med flit, dels så är det ju ett recept som egentligen är tänkt till 4 personer, och dels så har jag vispgrädde i som gör att det drar iväg. Hade jag ätit en portion hade den varit 440 kcal och hade jag gjort den på kaffegrädde istället hade den bara varit 257 kcal för en portion, men det är istället lite lite för en middag.
Svar på tråden Gissa vad min mat gick på idag (kcal, macrobalans)