• Anonym (Undrande)

Hur ska jag ändra på min man?

Min make är en bra man på nästan alla sätt. men han är lite av en hemmasittare, håller sig helst i huset, trädgården eller i närmaste samhälle, Lite tråkig helt enkelt. Nu går jag också snart snart i pension och då vill jag resa, något jag älskar. Maken följer med ibland för min skull, men helst inom landet och på kortare utflykter. Men jag vill åka i hela Europa i veckor, hur får jag honom att ändra sig? Lockbete?

Har inga vänner att resa med, väninnorna har sitt, partner, familj, barn. Jag vågar inte resa själv, nu när jag äntligen har både tid och ekonomi till det. Har visserligen en barndomsvän som är singel och reser mycket och gärna vill ha sällskap. Men han är man och det bär sig inte, även om jag får för maken.

Skilsmässa är inget alternativ!

• Svar på tråden Hur ska jag ändra på min man?
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-10 17:41:57 följande:
    Skulle du ge dig ut och resa med en manlig vän som är singel? Vi kanske måste dela rum då han gärna kuskar runt utanför turiststråken? Något som jag också vill i och för sig.

Gruppresa är ett alternativ med känns uppstyrt och kan väl bli jobbigt om man blir utanför på något vis.

Har försökt med olika resmål men inget tycks falla i god jord.
    Låter mest som en massa ursäkter, du verkar inte vara så lösningsorienterad. 
  • Queen81

Varför skulle du inte kunna resa med din vän? Ser inga problem med det!
    Eller ensam.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-10 16:51:48 följande:

Min make är en bra man på nästan alla sätt. men han är lite av en hemmasittare, håller sig helst i huset, trädgården eller i närmaste samhälle, Lite tråkig helt enkelt. Nu går jag också snart snart i pension och då vill jag resa, något jag älskar. Maken följer med ibland för min skull, men helst inom landet och på kortare utflykter. Men jag vill åka i hela Europa i veckor, hur får jag honom att ändra sig? Lockbete?

Har inga vänner att resa med, väninnorna har sitt, partner, familj, barn. Jag vågar inte resa själv, nu när jag äntligen har både tid och ekonomi till det. Har visserligen en barndomsvän som är singel och reser mycket och gärna vill ha sällskap. Men han är man och det bär sig inte, även om jag får för maken.

Varför ska du försöka ändra på din man? I så fall kan man lika gärna vända på det. Du får ändra dig och nöja dig med kortare resor inom Sverige. Ingen av er har nämligen rätt eller fel, ni är bara olika. Det finns inget som säger att ditt rea-sug är mer rätt än hans icke-sug.

Förstå mig rätt. Självklart ska du resa i Europa och världen om du vill det. Men då får du resa själv eller med andra. Du får acceptera att din man inte vill. Han får i sin tur acceptera att detta är ett viktigt nöje för dig.

Ibland är man så olika att man inte är kompatibla. Men om ni är kompatibla på de flesta andra sätt, om din man är bra på andra sätt, finns det ingen anledning att hänga upp sig på detta med resor. Man kan sällan få allt i en relation.
  • Anonym (Undrande)
    EpicF skrev 2025-08-10 18:09:35 följande:
    Ja, det hade jag kunnat göra. Men jag är inte heller typen som är otrogen eller hoppar i säng med alla mina manliga vänner. 
    Det är då inte jag heller! Och han skulle säkert inte göra något mot min vilja. Men det känns konstigt, fel på något vis. Jag är väl gammalmodig.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Jane) skrev 2025-08-10 18:13:17 följande:
    Låter mest som en massa ursäkter, du verkar inte vara så lösningsorienterad. 
    Ligger väl en del i det, jag är den osäkra typen när det gäller något nytt. Fegis.
  • Anonym (Q)

Varför ska mannen ändra på sig istället för du?

• EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-10 18:35:16 följande:
    Det är då inte jag heller! Och han skulle säkert inte göra något mot min vilja. Men det känns konstigt, fel på något vis. Jag är väl gammalmodig.
    Ni ska väl knappast dela säng? 
  • EpicF
    Gammalmodig är du knappast, då hade det problemet aldrig existerat.
  • Anonym (OO)

Klart att du kan resa på egen hand. Jag har tre gånger bokat vandringsresor med temaresor, visserligen med väninna och en gång med min svärdotter. Inte billiga men otroligt välorganiserade och superintressanta. God mat och utmärkt inkvartering oftast på mindre högklassiga familjehotell och mycket kunniga guider. Lärde mig massor om djur och natur och kultur. Runt 25 000, men då ingår det mesta utom transport till utgångsflygplats i Sverige (Sthlm, Gbg, Mö). Det var flera på de resorna som var ensamresande,men vi blev snabbt ett sammansvetsat gäng allesammnas. Mina resor gick till skotska högländerna, Provence och Dolomiterna. Kanske en sådan typ av resa kan locka din man mera? 

Jag reser ofta ensam utan min man. Jag tycker om opera, han gillar jazz, så jag har rest kortresor ensam till Verona, till Salzburg och London och förstås operascener inom Sverige för att njuta av operaföreställningar. Det är en vanesak att resa ensam.

• Anonym (Farbror Gul)

Res själv ibland

Res med maken ibland 
    Res med vännen ibland 

Om du och vännen råkar nuppa är det nog helt okej för din man med. Han verkar chill! Låt honom få ha sina grillchips och sin TV ifred!  
  • Anonym (Jag)

Åh. Så har jag det med min man med. Brukar säga att vi åldrats i ofas. Även om jag respekterar hand mer introverta personlighet, så är det en stor sorg att inte kunna gå ut och göra saker ihop som andra par. Allt som är stökigt går bort - konserter, fester, pubar, folksamlingar.

Min strategi är att bygga nätverk inom mina hobbys. Har de senaste åren skaffat flera fina vänner som delar mina intressen. Jag bangar heller inte för att boka en resa på egen hand om så skulle vara. 

Jag har några år kvar till pension, men ser det som jätteviktigt, då jag är så mycket mer social än maken. Skulle aldrig kunna leva fullt ut i hans låga tempo.  

• Anonym (Le)
    Anonym (Jag) skrev 2025-08-10 22:15:32 följande:

Åh. Så har jag det med min man med. Brukar säga att vi åldrats i ofas. Även om jag respekterar hand mer introverta personlighet, så är det en stor sorg att inte kunna gå ut och göra saker ihop som andra par. Allt som är stökigt går bort - konserter, fester, pubar, folksamlingar.

Min strategi är att bygga nätverk inom mina hobbys. Har de senaste åren skaffat flera fina vänner som delar mina intressen. Jag bangar heller inte för att boka en resa på egen hand om så skulle vara. 

Jag har några år kvar till pension, men ser det som jätteviktigt, då jag är så mycket mer social än maken. Skulle aldrig kunna leva fullt ut i hans låga tempo.  

Har maken hörselproblem? Någon gång ligger det bakom oviljan att umgås i miljöer där det är nycket ljud.
  • Tecum
    Ni kan ju göra en kort resa, typ en weekend i Berlin, för att känna hur det känna med honom. Vad andra tycker ska du strunta i, män och kvinnor kan faktiskt bara  vara vänner!

Tror inte du behöver vara rädd att bli utanför på en gruppresa, det brukar alltid finnas ensamresande, i synnerhet vid vår ålder.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (OO) skrev 2025-08-10 20:40:08 följande:

Klart att du kan resa på egen hand. Jag har tre gånger bokat vandringsresor med temaresor, visserligen med väninna och en gång med min svärdotter. Inte billiga men otroligt välorganiserade och superintressanta. God mat och utmärkt inkvartering oftast på mindre högklassiga familjehotell och mycket kunniga guider. Lärde mig massor om djur och natur och kultur. Runt 25 000, men då ingår det mesta utom transport till utgångsflygplats i Sverige (Sthlm, Gbg, Mö). Det var flera på de resorna som var ensamresande,men vi blev snabbt ett sammansvetsat gäng allesammnas. Mina resor gick till skotska högländerna, Provence och Dolomiterna. Kanske en sådan typ av resa kan locka din man mera? 

Jag reser ofta ensam utan min man. Jag tycker om opera, han gillar jazz, så jag har rest kortresor ensam till Verona, till Salzburg och London och förstås operascener inom Sverige för att njuta av operaföreställningar. Det är en vanesak att resa ensam.

Åh, det låter härligt! Tack för alla vänliga svar! 
    Min man och jag brukar göra allt tillsammans och jag vill gärna dela även upplevelser på resor med honom. Men ni har rätt, jag måste ta tag i detta själv. Har börjat leta efter en gruppresa med all inclusive som kan passa mig. Inte för lång första gången. Även tipset om en weekend med min vän är värt att prova.
  • Anonym (Farbror Gul)
    Anonym (Jag) skrev 2025-08-10 22:15:32 följande:

Jag tycker detta är så fint. Jag och min sambo är på väg dit också. Hon är introvert hemmasittare och vi börjar närma oss att vi vill ha varandra kvar i livet och vara våra "soulmates" men inte hålla på och begränsa varandra... längre. 
  • Olsdotter
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-10 16:51:48 följande:

Man ändrar inte på människor.

Lär känna nya vänninor istället som gärna reser tillsammans med dig! 🙂
  • Anonym (Y)

Tycker synd om din make. Varför ska han behöva anpassa sig till dina nycker för att du ska vara nöjd? Fundera lite på vilka krav du stller och hur rimliga de är

Köp en husbil dra runt i europa. Han kan sitta i bilen och du kan gå på pubar till gryningen.

Svar på tråden Hur ska jag ändra på min man?