Den obrydda föräldern håller på att vinna
Har en 15 åring med mitt ex som jag separera med för några år sen. Han är helt obrydd gällande vårt barn, både gällande skolarbete, närvaro osv. Varit mycket skolk. Låter också under sina veckor tonåringen vara ute lång in på nätterna/morgon och driva runt på stan.
Detta gör att jag numera som pushat och haft ordning på honom och skolan är den tråkiga, jobbiga som inte förstår honom. Vi har alltid varit närmst och absolut inte han och pappan men nu känner jag han på grund av detta kommer längre och längre ifrån mig.
Tom gett uttyck nu för att vilja vara mer hos pappan. Vad fan gör jag?
En del av mig vill bara ge upp och låta det rasera om det nu gör det. Trött på att kämpa i motvind mot en pappa som inte bryr sig och snarare stjälper honom i sitt oansvarliga sätt. Helt ärligt känns det inte som han bryr sig ett skvatt om sin son egentligen utan vill vara populär och inte göra det som faktiskt kräver lite anstränging av en som förälder. Känns som jag hanterar två tonåringar istället för en. Är trött på att oroa mig för han är ute på nätter, att bli sedd som den dåliga för jag sätter gränser och pushar med närvaro osv i skolan. Detta har pågått i flera år.
Skolan vet jag är den man tar kontakt med och som engagerar sig.
Någon som varit i denna situationen?
jag är på min sista nerv känner jag och funderar på allvar på att bara släppa på allt och låta sonen se hur det blir om han får göra som han vill a la pappans sätt.
Pappan är för övrigt en person helt utan ambitioner och struktur och jag känner detta börjar spilla över på sonen, och antagligen gjort sedan flera år tillbaka.
Har haft kontakt med myndigheter som säger att enskild vårdnad är extremt svårt att få om inte sonen själv önskar det och det inte är ren misär.