• Anonym (bastian)

Hur förklara för grannen att deras utekatt smitit in hos oss och kissat?

Har bott i samma lägenhet i ett par år, har en uteplats/altan-ish och har alltid låtit altandörren stå på glänt när jag är hemma eller i närheten av lägenheten då det är dålig ventilation och vill ha in luft.

Sedan ett par veckor flyttade det in två nya familj brevid på bägge sidor, den ena har tydligen en katt, som mina barn vid något tillfälle sett inne i vår lägenhet minst två gånger.

Den rusade tillbaka till ena grannen när vi jagade ut den.

Kom efter att ha varit ute och slängt sopor in och skulle kolla på TV, märker en stor fläck på fåtöljen och luktar kiss, så jag ställde ut den för vädring tills jag lyckas få bort tyget på den.

Så idag, nu lät jag dörren stå på glänt medan jag var ute på uteplatsen, sen in i köket och grejade. Nu drog jag igen dörren när jag gick ut.

Kommer in flera gånger under dagen och tycker det luktar surt om nånting i lägenheten. Går runt och luktar på sängar, soffor, stolar... sen kommer jag in i mina barns rum där de gjort en koja med nått sånt där plasttält och lyfter på tälet för att se en kisspöl på golvet.

Fattar inte vad det är för j-la katt ärligt talat. Har inga djur här inne, de som bodde innan har inte haft djur.

Nu vet jag inte hur jag ska förklara på ett bra sätt utan att skapa konflikt att deras katt förmodligen förstört saker i barnens rum, kanske förstört en fåtölj. Plus allt arbete med att göra rent.

Känner mig plötsligt extremt begränsad om jag ska behöva vakta dörren nu vilket jag inte behövt på alla år.

• Svar på tråden Hur förklara för grannen att deras utekatt smitit in hos oss och kissat?
  • Anonya

Tack. System med små krokar funkar inte när man ska gå in och ut många gånger till exempel när man ska äta ute. Eller så förstår jag inte hur du menar. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2025-08-11 20:15:47 följande:
    Nu var det ju grannen som det skulle kommuniceras med. Jag tror inte att TS är så obegåvad att hen tror att det funkar att ta ett snack med katten.
    Skrattande
  • Mkay

Du har ingen rättslig grund att kräva att grannen gör något åt saken. Om grannen är snäll kan du prata med dem så kanske de kan erbjuda sig ersätta det katten förstört eller bidra till ett nät/annan lösning till er för att förhindra det i framtiden, men grannen behöver inte göra det. Och rent krasst skulle ni kunna få problem med möss, råttor eller att andra vilda djur går in till er. Det är ni som får ta till skyddsåtgärder om ni inte vill ha in djur i lägenheten. Tråkigt, absolut, men det finns inget annat grannen kan göra åt saken. Att tvinga katten vara instängd hemma eller i ett litet inhägnat område/bara gå på koppel när den är van att gå helt fritt är inte snällt mot den. 

• Mkay

Vill även tillägga till alla som har problem med ovälkomna katter på tomt och i huset att - som redan nämnts - ta till vatten i olika former. Spraya, häll och liknande så går budskapet fram till slut. Finns även avskräckande sprayer att köpa. Det brukar fungera. 

• Jesper f
    Mkay skrev 2025-08-13 12:39:24 följande:

Vill även tillägga till alla som har problem med ovälkomna katter på tomt och i huset att - som redan nämnts - ta till vatten i olika former. Spraya, häll och liknande så går budskapet fram till slut. Finns även avskräckande sprayer att köpa. Det brukar fungera. 

Kattägare här - glöm vattnet, det förstår inte katten annat än tillfälligt obehag, däremot de avskräckande sprejerna du kan köpa på Zoo butiken brukar i majoriteten av fall fungera bättre.

Varför katten gör detta, beror på att den inte är nöjd med att den flyttat, och nu håller på att "muta" in sitt nya revir, och av någon anledning anser den att TS lägenhet/hus ingår i detta, och det är enklare att bryta i början än när katten vant sig vid att det "är så".

Nät av vilket slag som helst, finns tex billigt fotbollsnät att köpa på Claes Olsson, plippa till efter behov, och sätta upp med sådana där tillfälliga krokar som har lim på sig, som är enkla att ta bort efter när man flyttar - inte har behov längre, alternativt som någon annan föreslog, kompost galler - det är egentligen det enklaste att använda och tillräckligt breda för att täcka en dörrbredd. 

När katten sen väl vant sig vid att TS lägenhet/hus INTE ingår i dess nya revir, kommer problemet med största sannolikhet att upphöra, och den har fullt upp med sitt nya revir - men det kommer ta några månader innan det sitter. Men givetvis ska man inte ha en kissande katt i sitt hem - i synnerhet om det inte är ens egen.

Annars bra att veta, katter gillar INTE folie, liksom stark citrondoft ( man kan köpa syntetisk citron, sån där som finns på flaska och använda i blomsterspray flaska ). En del hävdar vitlök - har inte funkat på någon av mina 4 jag haft, varav en ÄLSKADE vitlöks salami, desto starkare, desto mer skulle hon ha tills hela katten STANK vitlök.... så den är nog temligen värdelös - svårt att tro att just bara jag råkat ut för katter som tvärtom accepterat eller tom gillat vitlök. Så är nog mer gammal skröna än sanning. 

Förstår TS problem, men dessbättre bör det vara av övergående karraktär, bara man är med och "lär" katten rätt, att lägenheten/huset INTE ingår i dess nya revir.
  • Jesper f
    Anonym (bastian) skrev 2025-08-11 16:17:15 följande:
    Hur förklara för grannen att deras utekatt smitit in hos oss och kissat?

Har bott i samma lägenhet i ett par år, har en uteplats/altan-ish och har alltid låtit altandörren stå på glänt när jag är hemma eller i närheten av lägenheten då det är dålig ventilation och vill ha in luft.

Sedan ett par veckor flyttade det in två nya familj brevid på bägge sidor, den ena har tydligen en katt, som mina barn vid något tillfälle sett inne i vår lägenhet minst två gånger.

Den rusade tillbaka till ena grannen när vi jagade ut den.

Kom efter att ha varit ute och slängt sopor in och skulle kolla på TV, märker en stor fläck på fåtöljen och luktar kiss, så jag ställde ut den för vädring tills jag lyckas få bort tyget på den.

Så idag, nu lät jag dörren stå på glänt medan jag var ute på uteplatsen, sen in i köket och grejade. Nu drog jag igen dörren när jag gick ut.

Kommer in flera gånger under dagen och tycker det luktar surt om nånting i lägenheten. Går runt och luktar på sängar, soffor, stolar... sen kommer jag in i mina barns rum där de gjort en koja med nått sånt där plasttält och lyfter på tälet för att se en kisspöl på golvet.

Fattar inte vad det är för j-la katt ärligt talat. Har inga djur här inne, de som bodde innan har inte haft djur.

Nu vet jag inte hur jag ska förklara på ett bra sätt utan att skapa konflikt att deras katt förmodligen förstört saker i barnens rum, kanske förstört en fåtölj. Plus allt arbete med att göra rent.

Känner mig plötsligt extremt begränsad om jag ska behöva vakta dörren nu vilket jag inte behövt på alla år.

Och i övrigt TS, om kattägaren är vettig - säg bara som det är, det är inte av elakhet du påpekar det, även om ägaren har svårt att göra så mycket åt det - men jag skulle absolut vara beredd att ersätta det som katten förstört - är ändå min katt - liksom att jag skulle ersätta inköp för nät/galler eller vad ni nu kan behöva tillsvidare. Det inträffade är sådant problem man som kattägare måste räkna med KAN inträffa om/när man flyttar. Katter är sociala varelser med sin egen logik, och ibland klickar den helt enkelt inte med hur omständigheterna för oss människor fungerar i realiteten.... 
  • Minkoppte

Jag har en granne som satt upp myggnät för terassdörren med hjälp av magneter. Det skulle kunna vara funktionellt även här. Tror man köper det som ett färdigt set. 

Tvätta tygerna med mycket mycket ättika tillsammans med tvättmedlet. Även ättika i sköljvattnet. Tvätta om. 

Annars finns risken att katter fortfarande känner lukten (och vill markera över) trots att vi inte känner den längre. 

Det låter som att det är dags för grannen att kastrera sin katt. Okastrerade katter, såväl honor som hanar, känner behov av att märka revir. 

• Anonym (Citron)

Jag hade en tid problem med att katter kom och sket/kissade på min gång. Jag köpte en sån där rund citron av plast med citronsaft/juice eller vad det kallas och drog runt på gången. Sen dess kom ingen katt. Så det kanske du kan testa på lämplig plats. Förslagsvis utanför dörren nånstans.

• Anonym (Lova)
    Jesper f skrev 2025-08-13 13:00:08 följande:
    Kattägare här - glöm vattnet, det förstår inte katten annat än tillfälligt obehag, däremot de avskräckande sprejerna du kan köpa på Zoo butiken brukar i majoriteten av fall fungera bättre.

Varför katten gör detta, beror på att den inte är nöjd med att den flyttat, och nu håller på att "muta" in sitt nya revir, och av någon anledning anser den att TS lägenhet/hus ingår i detta, och det är enklare att bryta i början än när katten vant sig vid att det "är så".

Nät av vilket slag som helst, finns tex billigt fotbollsnät att köpa på Claes Olsson, plippa till efter behov, och sätta upp med sådana där tillfälliga krokar som har lim på sig, som är enkla att ta bort efter när man flyttar - inte har behov längre, alternativt som någon annan föreslog, kompost galler - det är egentligen det enklaste att använda och tillräckligt breda för att täcka en dörrbredd. 

När katten sen väl vant sig vid att TS lägenhet/hus INTE ingår i dess nya revir, kommer problemet med största sannolikhet att upphöra, och den har fullt upp med sitt nya revir - men det kommer ta några månader innan det sitter. Men givetvis ska man inte ha en kissande katt i sitt hem - i synnerhet om det inte är ens egen.

Annars bra att veta, katter gillar INTE folie, liksom stark citrondoft ( man kan köpa syntetisk citron, sån där som finns på flaska och använda i blomsterspray flaska ). En del hävdar vitlök - har inte funkat på någon av mina 4 jag haft, varav en ÄLSKADE vitlöks salami, desto starkare, desto mer skulle hon ha tills hela katten STANK vitlök.... så den är nog temligen värdelös - svårt att tro att just bara jag råkat ut för katter som tvärtom accepterat eller tom gillat vitlök. Så är nog mer gammal skröna än sanning. 

Förstår TS problem, men dessbättre bör det vara av övergående karraktär, bara man är med och "lär" katten rätt, att lägenheten/huset INTE ingår i dess nya revir.
    Vatten funkar. Jag och flera som har provat det här sett att det funkar. 

Citron funkade här lika mycket som vitlök när det gällde din katt. Katter är olika.
  • Krocko

Jag hade köpt ett kompostgaller och ställt för altandörren, lätt att flytta på om man ska ut eller in eller inte vill ha det där för tillfället. Men kanske att en kisse kan hoppa över det?

• molly50

Försök prata med grannen på ett vänligt sätt.
    Hjälper inte det så ta upp det med hyresvärden.
    Sen låter det som att den här katten behöver kastreras.
    Det är varje kattägares ansvar,och det är oansvarigt att släppa ut den innan man har gjort det.

• Dexter dot com
    molly50 skrev 2025-08-13 16:29:21 följande:

Försök prata med grannen på ett vänligt sätt.
    Hjälper inte det så ta upp det med hyresvärden.
    Sen låter det som att den här katten behöver kastreras.
    Det är varje kattägares ansvar,och det är oansvarigt att släppa ut den innan man har gjort det.

Även kastrerade katter kan märka revir.
Svar på tråden Hur förklara för grannen att deras utekatt smitit in hos oss och kissat?