• Anonym (Ledsen)

Stöttning vid sorg

En bekant har hastigt avlidit och lämnat man och små barn efter sig. Det är inte aktuellt att "bara finnas där och lyssna", vi är många och vi vill visa vår sorg och deltagande på ett mer konkret sätt. Vad skulle kunna "hjälpa" familjen i den här svåra stunden? Blommor, insamling till forskning för sjukdomen ifråga, presentkort så familjen kan göra något?

• Svar på tråden Stöttning vid sorg
  • Anonym (Ledsen)

Vi ska inte ge pengarna vi samlar in utan köpa något för dem eller ge till en fond. Är blommor till begravningen det rimligaste kanske?

• Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-12 11:01:31 följande:

Vi ska inte ge pengarna vi samlar in utan köpa något för dem eller ge till en fond. Är blommor till begravningen det rimligaste kanske?

Vill ni bara görna något så där allmänt fint så skänk pengar till någon fond och skicka blommor till begravning.

Lär inte hjälp familjen jättemycket men känns säkert fint för er.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-12 11:01:31 följande:

Se vad de vill/önskar. Att lägga flera hundra på ett vackert blomsterbinderi som man knappt ser i 40 min är inte alltid värt det.  Då är det bättre med något mindre och hellre gåva till en fond eller liknande. 

Tips är också att gå ihop och sätta in en gemensam summa. Skulle skänka en slant nyligen till ett gott arbete i samband med begravning och blev irriterad på att de skulle ha 50 kr i hanteingsavgift. Är ni 10 pers som ska sätta in en summa blir det ju ändå 500 kr som kunde gjort bättre nytta direkt. 
  • Anonym (Rebecka)
    Anonym (M) skrev 2025-08-12 10:45:27 följande:
    Jag tycker det är skillnad på vänner/släkt och på bekanta.

Det du beskriver ställer ju de närmsta upp på, dvs släkt och vänner. Men jag skulle bli obekväm om bekanta kom och ville hjälpa så nära inpå. 
    Vi kanske lägger olika värdering i ordet bekant.
    Jag har nära vänner och sen har jag kompisar som jag ser som bekanta. Av de senare fanns absolut sådana som initialt kom förbi med en stor godispåse och kollade på Bluey med barnen men som sen också kom att bli väldigt nära. För att de var konsekventa och fanns kvar. Och gav mig ett fint stöd.
    Likaså fanns människor jag tidigare sett som nära vänner som numera inte finns i min krets alls. De valde att ta avstånd. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2025-08-12 11:34:46 följande:
    Vill ni bara görna något så där allmänt fint så skänk pengar till någon fond och skicka blommor till begravning.

Lär inte hjälp familjen jättemycket men känns säkert fint för er.
    Kan ju inte sätta mig in i situationen men jag tänker mig ändå att det känns bättre för familjen att de ytliga vännerna har gjort något, om det så bara är att ge en gåva, än att de inte gör någonting... Inget i detta känns fint för oss, det handlar om att visa nån sorts omtanke. Men om det verkligen är så att det kvittar så kanske en blomma till begravningen och en slant till en fond är det bästa.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-12 11:51:15 följande:
    Kan ju inte sätta mig in i situationen men jag tänker mig ändå att det känns bättre för familjen att de ytliga vännerna har gjort något, om det så bara är att ge en gåva, än att de inte gör någonting... Inget i detta känns fint för oss, det handlar om att visa nån sorts omtanke. Men om det verkligen är så att det kvittar så kanske en blomma till begravningen och en slant till en fond är det bästa.
    Vill du hjälpa på ett mer konkret sätt eller visa omtanke? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Rebecka) skrev 2025-08-12 11:50:16 följande:
    Vi kanske lägger olika värdering i ordet bekant.
    Jag har nära vänner och sen har jag kompisar som jag ser som bekanta. Av de senare fanns absolut sådana som initialt kom förbi med en stor godispåse och kollade på Bluey med barnen men som sen också kom att bli väldigt nära. För att de var konsekventa och fanns kvar. Och gav mig ett fint stöd.
    Likaså fanns människor jag tidigare sett som nära vänner som numera inte finns i min krets alls. De valde att ta avstånd. 

Ja, om de närmaste inte ställer upp så är det ju jättebra att ens bekanta gör det. Och naturligtvis kan de komma en närmare med tiden. 

Jag kallar inte kompisar jag umgås med för bekanta. De jag umgås med som inte är släkt är vänner. Mina vänners vänner är mina bekanta. Dvs folk jag bara träffar genom andra, inte bjuder in själva 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2025-08-12 11:59:26 följande:
    Vill du hjälpa på ett mer konkret sätt eller visa omtanke? 
    Visa omtanke. Vi är inte nära vänner, några kanske anser sig vara vänner, andra ytligt bekanta. Vi har gemensamma beröringspunkter i första hand.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-12 12:02:18 följande:
    Visa omtanke. Vi är inte nära vänner, några kanske anser sig vara vänner, andra ytligt bekanta. Vi har gemensamma beröringspunkter i första hand.
    Skicka pengar till en fond och blommor till begravning 
  • Anonym (F)

Praktisk hjälp, handla, färdig mat, laga mat eller ta med barnen på en promenad! Uppskattas vanligen mycket.

• Anonym (F)

Traditionellt är vid mer bekanta än nära vänner, är att man sänder en kondoleansbukett.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (F) skrev 2025-08-12 12:15:38 följande:

Traditionellt är vid mer bekanta än nära vänner, är att man sänder en kondoleansbukett.

Ja, det bara känns så fjuttigt i den här ofattbara situationen... Men jag inser att det nog inte finns så mycket mer vi i denna krets kan göra för att stötta dem.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-12 12:28:49 följande:
    Ja, det bara känns så fjuttigt i den här ofattbara situationen... Men jag inser att det nog inte finns så mycket mer vi i denna krets kan göra för att stötta dem.
    Finns massor ni kan göra, se ovan. 

Du frågade
    " på ett mer konkret sätt. Vad skulle kunna "hjälpa" familjen i den här svåra stunden?"

men det det verkar gälla är hur ni ska visa ert deltagande och då är pengar till fond, blommor och ett kort det traditionella
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2025-08-12 12:32:20 följande:
    Finns massor ni kan göra, se ovan. 

Du frågade
    " på ett mer konkret sätt. Vad skulle kunna "hjälpa" familjen i den här svåra stunden?"

men det det verkar gälla är hur ni ska visa ert deltagande och då är pengar till fond, blommor och ett kort det traditionella
    Ja men jag förtydligade i senare inlägg vad jag menade eftersom förutsättningarna kanske inte helt framgick. Min förhoppning var att det faktiskt fanns något vi kunde göra för pengar som känns bra för familjen men jag förstår att det nog inte gör det och att vi får nöja oss med att visa omtanke.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-12 12:47:23 följande:
    Ja men jag förtydligade i senare inlägg vad jag menade eftersom förutsättningarna kanske inte helt framgick. Min förhoppning var att det faktiskt fanns något vi kunde göra för pengar som känns bra för familjen men jag förstår att det nog inte gör det och att vi får nöja oss med att visa omtanke.
    Om ni vet att familjen eller barnen behöver något kan ni istället lägga pengar på det.
  • Carro2032

Har gått igenom en kris i år o då fick vi dels massor med mat av vänner o familj men också presentkort på restauranger där vi kunde köpa hämtmat. Ovärderligt för oss. Så vill ni göra något som underlättar, tänk mat eller städ. Absolut fint att ge pengar till forskning och blommor vid begravning men bra mat behöver man i sorg. 

• Anonym (Petra)

Så fint att ni vill hjälpa!

Ring och hör med de som står familjen nära vad de tror skulle vara bra. Släktingar kanske kan ta barnen till lekland som ni betalar tex. 

Som andra skrivit är min erfarenhet att man inte orkar ha kontakt med fler än de allra, allra närmaste i början. Jag har inte förlorat en partner, men gått igenom annat trauma i familjen. Presentkort på hämtmat var ett jättebra idé! Det hade verkligen varit en hjälp. Vi åt nästan ingenting i början pga chocken. Laga mat var otänkbart. Att kunna beställa hem färdiglagat hade varit super (vi hade inte ekonomi till det). 

Jag har många gånger tänkt på det att läkare tex borde fråga om man vill ha mat levererad av hemtjänsten åtminstone i någon vecka när något sånt händer. Det hade varit bra om det fanns ett system för att fånga upp folk i kris. Att äta är så viktigt för att orka. Vi fick frågor om självmordstankar och om vi kunde sova (vilket så klart var jättebra) men jag kan inte minnas att någon från vården frågade om vi åt. Hade inte vi haft släkt som gav oss mat hade vi hamnat i ett ännu värre läge.

• Kvittning
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-12 12:47:23 följande:
    Köp ett matkasseabonnemang, det borde vara något som ger konkret hjälp.

Överraska dock bara inte utan säkerställ att det är ett som passar familjen. 
Svar på tråden Stöttning vid sorg