• Anonym (Gurki)

Sova själv med 1,5-åring och nyfödd?

Har en nyfödd bebis och 19 månaders hemma. Stora syrran har innan lilla kom somnat i egen säng men kommit in till oss på kvällen/natten för att sedan samsova mellan oss. Hon har alltid sovit dåligt, vaknar ofta på nätterna och behöver nattas om med kramar, gos, flaska osv (somnar dock oftast om snabbt). Sedan lillasyrran kom har pappan sovit med henne i hennes rum (hon har en 120 golvsäng) medan jag sover med bebisen i vår säng. Bebisen ammar och vaknar var 2-4 tim ungefär, somnar också ofta snabbt om. Sover bredvid mig i sängen i babynest. 

Nu behöver pappan åka iväg över natten med kort varsel pga sjukdom i familjen så behöver sova med bägge barnen. Frågan är hur f-n det ska gå till!? Att jag inte får så mycket sömn kan jag leva med men rädd att de ska väcka varandra, att uppvaken ?krockar? o en blir ensam utan tröst osv? någon som haft liknande situation??

• Svar på tråden Sova själv med 1,5-åring och nyfödd?
  • Anonym (S)

Skulle rekommendera att ni sover i samma rum. Brukar vara enklast så. Ofta vaknar barn inte av varandra, och gör de det finns du nära så de lättare somnar om. Mina barn väckte sällan varandra som små. Ställ dubbelsängen mot väggen så har du babynestet på en sida om dig och ditt äldre barn på andra sidan om dig. Känns det läskigt med höjden och du tror att någon av dem kan trilla ut? Ja, då kan ni sova i din dotters säng istället, med babynestet bredvid dig på golvet. 

Lycka till! Det kommer säkert att gå bra. Och förbered flaskan så du slipper gå upp på natten. Mesta möjliga sömn åt så många som möjligt är ett bra motto.😊

• Jemp

Du i mitten, en på varje sida. Mina har inte störts av varandras uppvak, men har inte haft så mycket skrikande då utan somnat om rätt fort. Behöver du gå upp för att göra flaska till stora eller kan ni lösa det (termosvatten osv, alt kallt)? 

Du är ju i närheten då också, så helt ensamma utan tröst blir de inte även om det i värsta fall blir lite längre väntan på precis det de vill ha. 

• Anonym (Been there)

Har exakt 19 månader mellan mina barn. Var ensam mycket med båda i början då vi fick en stor fuktskada i vår lägenhet och fick helt sonika flytta till min mamma i ett par månader och mannen jobbade kvar i stan. Jag upplevde att som många andra sagt att så små barn som 19 månader inte vaknar av bebisgråt. För det mesta hade jag båda barnen i samma säng . Bebisen sov i ett babynest vid min kudde och storasyskonet bredvid mig . Vissa nätter kunde  stora sova i min mammas dubbelsäng men fick självklart komma till mig om h*n ville. Det är kämpigt men som man kan sakna det när ena är tonåring och även snart den andra. Ta tillvara på småbarnsgoset är mitt tips.

Svar på tråden Sova själv med 1,5-åring och nyfödd?